Το ePortfolio ως εργαλείο αξιολόγησης στην εκπαιδευτική διαδικασία


Δημοσιευμένα: Ιαν 26, 2025
Αλέξανδρος Τόδας
Περίληψη

Η αξιολόγηση είναι αναπόσπαστο κομμάτι της εκπαιδευτική διαδικασίας, παρέχοντας σε μαθητές και εκπαιδευτικούς την ανατροφοδότηση με την οποία επιτυγχάνονται οι στόχοι της μάθησης και βελτιώνεται η εκπαιδευτική διαδικασία. Ένα εργαλείο της αξιολόγησης είναι ο ηλεκτρονικός φάκελος μαθητή, ePortfolio, το οποίο έχει μεγάλη παιδαγωγική αξία καθώς έχει θετική επίδραση στη διαδικασία της μάθησης και καταλύει τα στενά όρια της παραδοσιακής σχολικής αξιολόγησης. Στο συγκεκριμένο άρθρο παρουσιάζεται και αναλύεται το ePortfolio ως εργαλείο αξιολόγησης, επισημαίνονται τα οφέλη του και συζητείται το πώς μπορεί να αξιοποιηθεί και να εφαρμοστεί στην εκπαιδευτική διαδικασία. Επιπλέον, παρατίθενται αποτελέσματα από έρευνες που έχουν γίνει ως προς την εφαρμογή του σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Γεωργούσης, Π., (1998). Η Αξιολόγηση των μαθητών με βάση το φάκελο υλικού: portfolio assessment, μια
νέα τάση στην εκπαιδευτική αξιολόγηση. Αθήνα: Δελφοί. Ξενόγλωσση
Δουκάκης, Σ. (2006). Η συνεισφορά των φακέλων εργασιών (portfolios) και των ePortfolios στη διδασκαλία
Μαθηματικών εννοιών στο Λύκειο. Στο Β. Κατσαργύρης, Ε. Παναγιώτου, Α. Δέμης, Χ. Μηλιώνης, Ι. Ζάχος, Ι.
Λυγάτσικας, & Ε. Καραγκούνη (Επιμ.) Η Διδασκαλία των Μαθηματικών στο Λύκειο. Πρακτικά Επιστημονικής
Ημερίδας, 115-122. Αθήνα, Βαρβάκειος Σχολή.
Κωνσταντίνου, Χ (1998). Η Αξιολόγηση της Επίδοσης του Μαθητή ως Παιδαγωγική Λογική και σχολική
Πρακτική. Αθήνα: Gutenberg: Παιδαγωγική σειρά.
Νικολού, Α. & Γεωργόπουλος, Α. (2012). Εγκατάσταση και Αξιοποίηση του ηλεκτρονικού χαρτοφυλακίου
Mahara στην Εκπαιδευτική Διαδικασία. Στο Λούβρης Α., Πανώργιος Σ. & Φατούρος Σ. (Επιμ.), Πληροφορική και
νέο σχολείο, Πρακτικά 6ου Πανελληνίου Συνεδρίου Καθηγητών Πληροφορικής, Πάτρα.
Παπαχαραλάμπους, Π. (2008). Υποστήριξη τηλεκπαίδευσης με χρήση ePortfolio. Διπλωματική
Μεταπτυχιακή Εργασία, Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης.
Παρούτσας, Δ. (2011). Ο Φάκελος Εργασιών Μαθητή ως μέσο αυθεντικής αξιολόγησης στην Πρωτοβάθμια
Εκπαίδευση. Διπλωματική Μεταπτυχιακή Εργασία στο πλαίσιο του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών με
τίτλο: Σπουδές στην Εκπαίδευση, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Σοφός, Α., & Λιάπη, Β. (2007). Η Σημασία των Νέων Τεχνολογιών και της Εννοιολογικής Χαρτογράφησης στη
Δημιουργία Ενός Ψηφιακού Φακέλου Εργασιών του Μαθητή (Eportfolio): Μια Νέα Πρόκληση. Στο 4ο
Πανελλήνιο Συνέδριο των εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της
Επικοινωνίας στη Διδακτική Πράξη. Σύρος.
Στυλιανού, Μ. (2013). Ψηφιακός φάκελος εργασιών (ePortfolio Assessment). Διπλωματική Μεταπτυχιακή
εργασία, Ανοικτό Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Σωτηρόπουλος, Γ. (2012). Αξιοποίηση Ηλεκτρονικής Μάθησης με εξειδικευμένα σενάρια χρήσης του
συστήματος Mahara στην Ιατρική Εκπαίδευση. Διπλωματική Μεταπτυχιακή Εργασία, Εθνικό Μετσόβιο
Πολυτεχνείο.
Χαρίσης, Α (2006). Αξιολόγηση της σχολικής μάθησης. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη
Abrami, P. C., & Barrett, H. (2005). Directions for research and development on electronic portfolios.
Canadian Journal of Learning and Technology, 31(3).
Barrett, H. (2000). Electronic teaching portfolios: Mulitmedia skills + portfolio development =powerful
professional development.
Barrett, H. (2003). The ePortfolio: a revolutionary tool for education and training?
Barrett, H. (2005). White Paper: Researching Electronic Portfolios and Learner Engagement.
Barrett, H., & Knezek, D. (2003,). E-portfolios: Issues in assessment, accountability and preservice teacher
preparation. Chicago: American Educational Research, Association Conferenc.
Baker, E. L. (1990). What probably works in alternative assessment UCLA Graduate School of Education:
National Center for Research and Evaluation, Standards and Student Testing, Los Angeles.
Barrett, H., (2004). Professional Development for Implementing Electronic Portfolios.
Brown, J. S., (2002). Growing Up Digital: How the Web Changes Work, Education, and the Ways People Learn.
United States Distance Learning Association,
Buttler, P. (2006). A Review Of The Literature On Portfolios And Electronic Portfolios.
Cameron, H. A., Tanapat, P. & Gould, E. (1998). Adrenal steroids and NMDA receptor activation regulate
neurogenesis in the adult rate dentate gyrus through a common pathway. Neuroscience, 82, 349-354.
Challis, D. (2005). Towards the mature ePortfolio: Some implications for higher education.Canadian Journal
of Learning and Technology, 31(3).
Coutinho, C. & Bottentuit, J. (2008b). The use of Web 2.0 tools to develop eportfolios in a teacher training
program: An exploratory survey. Proceedings of 53th World Assembly of the International Council on Education
for Teaching. University of Minho.
De Corte, E. (1990), "Acquiring and Teaching Cognitive Skills: A State-of-the- art of Theory and Research" in
European perspectives in psychology (Vol. 1), eds. P. J. D.
Gaytan, J., & McEwen, B. (2009). Effective online instructional and assessment strategies. The American
Journal of Distance Education, 21(3), 117-132.
Hallam, C. & Creagh, T. (2010). ePortfolio use by university students in Australia: A review of the Australian
ePortfolio Project. Higher Education Research and Development, 29(2), 179-193.
Herman , J. L., Aschbacher, P. R. & Winters, L. (1992). A Practical Guide to Alternative Assessment. Association
for Supervision and Curriculum Development, Alexandria.
Hsieh, L. & Chen (2015). Students' Perspectives on Eportfolio Development and Implementation: A Case Study
in Taiwanese Higher Education. Australasian Journal of Educational Technology, 31(6), 641-656.
Kerry Hall (2006). E-portfoliosWhat, Why & How. Ministry of Education e-Learning Fellow.