"Οι Σούπερ Ήρωες της Καλοσύνης!" Δυνάμεις αγάπης vs. σχολικός εκφοβισμός – ποιος θα κερδίσει;-Ένα πρόγραμμα πρόληψης κατά της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού


Βασιλική Μάλαμα
Βαρβάρα Σωτηρίου
Περίληψη

Η παρούσα εισήγηση αφορά την εφαρμογή ενός προγράμματος πρόληψης κατά της ενδοσχολικής βίας και του εκφοβισμού που υλοποιείται το σχολικό έτος 2024-2025 στο 8ο Δημοτικό Σχολείο Καλαμάτας και βασικό στόχο έχει την εκπαίδευση της σχολικής κοινότητας στην ενσυναίσθηση, την εκμάθηση κοινωνικών δεξιοτήτων, την υποστήριξη των μαθητών και των οικογενειών που παρουσιάζουν ανάγκη και την εκμάθηση επίλυσης συγκρούσεων. Τα ποσοστά του σχολικού εκφοβισμού στην Ελλάδα παραμένουν υψηλά, με τους μαθητές να εμπλέκονται σε όλους τους ρόλους του εκφοβισμού. Αυτά τα ποσοστά ποικίλλουν ανάλογα με την περιοχή και την ηλικιακή ομάδα (Yannopoulos, C., & Leriou, E.,2023). Ωστόσο, όταν το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού
μελετάται, αυτό γίνεται διαμέσου της μεθόδου της αυτοαναφοράς. Ένας από τους πιο σημαντικούς στόχους του προγράμματος είναι οι μαθητές να ενημερωθούν γύρω από το τι είναι σχολικός εκφοβισμός, να μπορούν να τον αναγνωρίζουν, να μπορούν να εκφράζονται σε σχέση με αυτόν και να επιλέγουν από μια σειρά στρατηγικών εκείνες που τους ταιριάζουν καλύτερα για την επίλυση των συγκρούσεων.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Εκπαιδευτικά Προγράμματα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Beane, J. A. (1997). Curriculum integration: Designing the core of democratic education. Teachers College
Press.
Brailovskaia, J., Schillack, H., & Margraf, J. (2020). Tell me why are you using social media (SM)!
Relationship between reasons for use of SM, SM flow, daily stress, depression, anxiety, and addictive SM use–
An exploratory investigation of young adults in Germany. Computers in human behavior, 113, 106511.
Brandão, W., Silva, C. O. D., Amorim, R. R. T. D., Aquino, J. M. D., Almeida Filho, A. J. D., Gomes, B. D. M. R.,
& Monteiro, E. M. L. M. (2020). Formation of protagonist adolescents to prevent bullying in school contexts.
Revista Brasileira de Enfermagem, 73(Suppl 1), e20190418.
Camodeca, M., & Nava, E. (2022). The long-term effects of bullying, victimization, and bystander behavior
on emotion regulation and its physiological correlates. Journal of interpersonal violence, 37(3-4), NP2056-
NP2075.
Carr, N. (2011). The Shallows: What the Internet is Doing to Our Brains. W.W. Norton & Company.
Calp, Ş. (2020). Peaceful and happy schools: how to build positive learning environments?. International
Electronic Journal of Elementary Education, 12(4), 311-320.
Chen, J. K., Wang, S. C., Chen, Y. W., & Huang, T. H. (2021). Family climate, social relationships with peers
and teachers at school, and school bullying victimization among third grade students in elementary schools in
Taiwan. School mental health, 13(3), 452-461.
Decety, J., & Holvoet, C. (2021). The emergence of empathy: A developmental neuroscience
perspective. Developmental Review, 62, 100999.
Durlak, J. A., Weissberg, R. P., Dymnicki, A. B., Taylor, R. D., & Schellinger, K. B. (2011). The impact of
enhancing students' social and emotional learning: A meta-analysis of school-based universal interventions.
Child Development, 82(1), 405-432. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01564.x
Espelage, D. L., & Holt, M. K. (2013). Bullying and victimization during early adolescence: Peer
influences and psychosocial correlates. In Bullying behavior (pp. 123-142). Routledge.
Farrell, A. H., & Vaillancourt, T. (2021). The impact of childhood bullying trajectories on young adulthood
antisocial trajectories. Journal of youth and adolescence, 50(9), 1782-1796.
Fernandez-Perez, V., & Martin-Rojas, R. (2022). Emotional competencies as drivers of management
students’ academic performance: The moderating effects of cooperative learning. The International Journal of
Management Education, 20(1), 100600.
Friend, M., & Cook, L. (1992). Interactions: Collaboration skills for school professionals. Longman
Publishing Group, 95 Church Street, White Plains, NY 10601.
Garandeau, C. F., Turunen, T., Saarento-Zaprudin, S., & Salmivalli, C. (2023). Effects of the KiVa anti-bullying
program on defending behavior: Investigating individual-level mechanisms of change. Journal of school
psychology, 99, 101226.
Goleman, D. (2020). Emotional intelligence: Why it can matter more than IQ. Bloomsbury Publishing.
Lawson, A. (2013). Teaching empathy through literature lessons to alleviate bullying (Doctoral dissertation,
Wilmington University (Delaware).
Livingstone, S., & Blum-Ross, A. (2020). Parenting for a digital future: How hopes and fears about
technology shape children's lives. Oxford University Press, USA.
Mertayasa, I. K. (2024). A Systematic Literature Review of Empathy Development: Effective Strategies for
Overcoming Bullying in Students. International Proceeding On Religion, Culture, Law, Education, And Hindu
Studies, 1, 180-196.
Obregon-Cuesta, A. I., Mínguez-Mínguez, L. A., León-del-Barco, B., Mendo-Lázaro, S., Fernández-Solana, J.,
González-Bernal, J. J., & González-Santos, J. (2022). Bullying in adolescents: differences between gender and
school year and relationship with academic performance. International journal of environmental research and
public health, 19(15), 9301.
Olweus, D. (2013). School Bullying: Development and Some Important Challenges. Annual Review of Clinical
Psychology, 9, 751-780.
Olweus, D. (1993). Bullying at school: What we know and what we can do. Blackwell Publishers.
Putnam, R. D. (2015). Our Kids: The American Dream in Crisis. Simon & Schuster.
Rigby, K. (2020). How teachers deal with cases of bullying at school: what victims say. International journal
of environmental research and public health, 17(7), 2338.
Rigby, K. (2017). Bullying in schools: Addressing desires, not needs. International Journal of Emotional
Education, 9(2), 25-42.
Salmivalli, C., Laninga‐Wijnen, L., Malamut, S. T., & Garandeau, C. F. (2021). Bullying prevention in
adolescence: Solutions and new challenges from the past decade. Journal of Research on Adolescence, 31(4),
-1046.
Wójcik, M., Thornberg, R., Flak, W., & Leśniewski, J. (2022). Downward spiral of bullying: Victimization
timeline from former victims’ perspective. Journal of interpersonal violence, 37(13-14), NP10985-NP11008.
Zins, J. E., Weissberg, R. P., Wang, M. C., & Walberg, H. J. (2004). Building academic success on social and
emotional learning: What does the research say? Teachers College Press.
Yannopoulos, C., & Leriou, E. (2023). School bullying and poverty in Greece: Findings from the
implementation of a new model during the school year 2022-2023. Greek Economic Outlook, (52).