Η επίδραση της χρήσης οθονών στη γνωστική, συναισθηματική και ψυχική ανάπτυξη των παιδιών σχολικής ηλικίας


Δημοσιευμένα: Jul 26, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Χρήση οθονών Εθισμός ψυχική υγεία
Νικόλαος Ακριτίδης
Δάφνη Κούσογλου
Περίληψη

Η ραγδαία αύξηση της χρήσης ψηφιακών οθονών από παιδιά έχει αναδειχθεί σε σημαντικό ζήτημα δημόσιας υγείας και παιδαγωγικής ανησυχίας. Ενώ οι οθόνες αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της σύγχρονης ζωής και μπορούν να προσφέρουν οφέλη, η υπερβολική και ανεξέλεγκτη χρήση τους, ιδίως στην παιδική ηλικία, συνδέεται με πολλαπλές αρνητικές επιπτώσεις. Η παρούσα ανασκόπηση εξετάζει την επίδραση της χρήσης οθονών στη γνωστική, συναισθηματική και ψυχική ανάπτυξη των παιδιών σχολικής ηλικίας. Τα ευρήματα υποδεικνύουν ότι η κατανόηση του περιεχομένου οθόνης διαφέρει ανάλογα με την ηλικία του παιδιού και το στάδιο γνωστικής του ανάπτυξης, επηρεάζοντας την επεξεργασία πληροφοριών, όπως τα κίνητρα πίσω από τη συμπεριφορά. Η υπερβολική έκθεση συνδέεται επίσης με αυξημένο κίνδυνο εμφάνισης ψυχικών διαταραχών, συμπεριλαμβανομένου του εθισμού σε ψηφιακά μέσα, ενός φαινομένου που οδηγεί ακόμη και σε νοσηλεία. Επιπλέον, εντοπίζονται αρνητικές επιπτώσεις σε συναισθηματικό και κοινωνικό επίπεδο, όπως δυσθυμικά στοιχεία και μείωση της ανάπτυξης κοινωνικών δεξιοτήτων λόγω περιορισμένου χρόνου αλληλεπίδρασης. Αναδεικνύεται η ανάγκη για θέσπιση ορίων, ενθάρρυνση εναλλακτικών δραστηριοτήτων, και καθοδήγηση από ενήλικες για την υγιή ενσωμάτωση των ψηφιακών μέσων στην καθημερινότητα των παιδιών σχολικής ηλικίας.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.