Ηθική ενίσχυση: Μια κριτική βασισμένη στην ωφελιμότητα;


Κυριακή Παπακωνσταντίνου (Κyriaki Papakonstantinou)
Abstract
Η ραγδαία πρόοδος που έχει σημειωθεί στις λεγόμενες επιστήμες της ζωής - την ιατρική, τη βιοτεχνολογία, τη γενετική, τη βιολογία, τη νευροεπιστήμη - αλλά και στις γνωσιακές επιστήμες, θέτει σοβαρούς ηθικούς προβληματισμούς στον άνθρωπο, φέρνοντάς τον συχνά αντιμέτωπο με τα δικά του επιτεύγματα και, εν τέλει, με τον ίδιο του τον εαυτό. Πρόσφατες ανακαλύψεις στους παραπάνω τομείς έχουν φέρει στο επίκεντρο της έρευνας την κατανόηση της βιολογικής συμβολής στη συμπεριφορά. Με επακόλουθο να ανακύπτουν ερωτήματα τόσο σχετικά με τη γενετική βάση χαρακτηριστικών της συμπεριφοράς όσο και με τον ενδεχόμενο προκαθορισμό τους και τελικά, την ενίσχυση, ηθική, ψυχολογική, γνωστική κ.ά. του ανθρώπου μέσω της επιστήμης. Ένα από τα θέματα αιχμής στους κόλπους της βιοηθικής είναι το ενδεχόμενο χρήσης των επιστημονικών μας δυνατοτήτων ώστε να παρέμβουμε στο ανθρώπινο γονιδίωμα και στη χημική σύσταση του οργανισμού μας με σκοπό να ενισχύσουμε την εμφάνιση ηθικώς επιθυμητών συμπεριφορών και να θεραπεύσουμε ή να αποκλείσουμε τις ανεπιθύμητες. Στην εργασία αυτή θα αποπειραθώ να αξιολογήσω την ηθική ενίσχυση και τη σημασία της όπως αυτή εκτίθεται κυρίως στο άρθρο των Julian Savulescu και Ingmar Persson «Ηθική Ενίσχυση, Ελευθερία και το Μηχάνημα του Θεού», διερευνώντας παράλληλα το εάν και κατά πόσον η πραγμάτωση μιας τέτοιας πρόκλησης μπορεί τελικά να είναι ωφέλιμη
Article Details
  • Rubrik
  • Original Articles
Downloads
Keine Nutzungsdaten vorhanden.
Literaturhinweise
Agar N. Liberal Eugenics: In Defence of Human Enhancement. Oxford UK: Blackwell, 2004.
Allhoff F, Lin P, Moor J, Weckert J. Ethics of human enhancement: 25 questions & answers. Version 1.0.1. US National Science Foundation, 2009.
Βιδάλης Τ. Βιοδίκαιο. Πρώτος τόμος: Το πρόσωπο. Εκδόσεις Σάκκουλα Αθήνα-Θεσσαλονίκη, 2007.
Baumeister RF, DeWall CN, Gaillot M et al. Self-control relies on glucose as a limited energy source: willpower is more than a metaphor. J Pers Soc Psychol 2007, 92:325-36.
Buchanan A. Beyond humanity? Oxford University Press, 2011.  Carter A, Gordon E. On cognitive and moral enhancement: A reply to Savulescu and Persson. Bioethics 2015, 29: 153-161.
Churchland P. Braintrust: What Neuroscience Tells Us about Morality. Princeton University Press, 2011.
Crockett M, Clark L, Hauser MD et al. Serotonin selectively influences moral judgment and behavior through effects on harm aversion. PNAS 2010, 107: 17433-8.
DeGrazia D. Moral enhancement, freedom, and what we (should) value in moral behaviour. JME 2013: 1-8.
Delaney D. Criminal Behaviour: Free will versus Determinism. AJCSD Australasian journal of correctional staff development.
Douglas T. Moral enhancement. Journal of Applied Philosophy 2008, 25: 228-245.
Douglas T. Moral enhancement via direct emotion modulation: A replay to John Harris. Bioethics 2012, 27: 160-168.
Dworkin R. The Theory and Practice of Autonomy. Cambridge University Press, 1988.
Dworkin R. Sovereign Virtue: The Theory and Practice of Equality. Harvard University Press, 2002.  Dworkin R. Ισότητα. Μολύβας Γ (μτφρ) Πόλις, 2006.  Ekberg M. The Old Eugenics and the New Genetics Compared. Social History of Medicine 2007, 20: 581-593.
Focquaert F, Schermer M. Moral Enhancement: Do Means Matter Morally? Neuroethics 2015, 8: 139-151.
Franzini A, Marras C, Ferroli P et al. Stimulation of the posterior hypothalamus for medically intractable impulsive and violent behavior. Stereotact Funct Neurosurg 2005, 83: 63-6.
Fukuyama F. Our Posthuman Future: Consequences of the Biotechnology Revolution. Profile Books, 2003.
Gazzaniga M. The Ethical Brain. Dana Press, 2005.
Goering S. Eugenics. Stanford Encyclopedia of Philosophy. Zalta E (principal ed) https://plato.stanford.edu.
Greely H. Enhancing Brains: What Are We Afraid Of? Cerebrum: The Dana Forum on Brain Science, 2010
Habermas J. The Future of Human Nature. Polity Press, 2003.
Harris J. Moral Enhancement and Freedom. Bioethics 2011: 102-111.  Harris J. Ethics is for Bad Guys! Putting the “moral” into moral enhancement. Bioethics 2012: 1-5.
Harris J. How to be Good: The Possibility of Moral Enhancement. Oxford University Press, 2016.
Harris J, Savulescu J. How Moral Is (Moral) Enhancement? A Debate about Moral Enhancement. Cambridge Quarterly of Healthcare Ethics 2015, 24: 8-22.
Insel T, Russell F. How the Brain Processes Social Information: Searching for the Social Brain. Annual Review of Neuroscience 2004, 27:697-722.
Johnson JA. Pharmacogenetics: potential for individualized drug therapy through genetics. Trends in Genetics 2003, 19: 660-666.
Juengst E, Moseley D. Human Enhancement. Stanford Encyclopedia of Philosophy. Zalta E (principal ed) https://plato.stanford.edu.
Κούβελας Η, Παπαδόπουλους Γ. Το σύμπαν των εγκεφάλων. University Studio Press, 2011.
Kant I. Τα θεμέλια της μεταφυσικής των ηθών. Τζαβάρας Γ (μτφρ) εκδόσεις Δωδώνη, 1984.
Kiesel A, Wagener A, Kunde W et al. Unconscious Manipulation of Free Choice in Humans. Consciousness and Cognition 2006, 15: 397-408.
LaLumiere RT. A new technique for controlling the brain: optogenetics and its potential for use in research and the clinic. Brain Stimulation 2011, 4:1-6.
Mill JS. Utilitarianism. Longmans, Green, and co. London, 1879: chapter IV. Of what sort of proof the principle of utility is susceptible
Nuffield Council on Bioethics. Genetics and human behaviour: the ethical context. 2002: 1-8.
Πλάτων. Απολογία Σωκράτους.
Pickard H. Responsibility Without Blame: Empathy and the Effective Treatment of Personality Disorder. Philosophy Psychiatry & Psychology 2011, 18: 209-224.
Plomin R, Owen MJ, McGuffin P. The genetic basis of complex human behaviors. Science 1994, 264: 1733-1739.
Plomin R. Genetics and behavior. The Psychologist 2001, 14: 134-139.
Roskies A. Neuroethics. Stanford Encyclopedia of Philosophy. Zalta E (principal ed) https://plato.stanford.edu.
Rawls J. The Idea of an Overlapping Consensus. Oxford Journal of Legal Studies, 1987.
Rawls J. A Theory of Justice. Revised edition, Harvard University Press, 1999.
Σκαραγκάς Δ. Το λάθος της Ψυχιατρικής. Ianos εκδόσεις, 2012.
Sagan C. Οι δράκοι της Εδέμ. Ωρόρα. Μπαλάνος Γ (μτφρ) 1988.
Savulescu J, Persson I. The Perils of Cognitive Enhancement and the Urgent Imperative to Enhance the Moral Character of Humanity. Journal of Applied Philosophy 2008, 25: 162-177.
Savulescu J, Persson I. Moral Transhumanism. Journal of Medicine and Philosophy 2010, 35: 656-669.
Savulescu J, Persson I. The Turn for Ultimate Harm: A Reply to Fenton. Journal of Medical Ethics 2011, 37: 441-444.
Savulescu J, Persson I. Enhancing Human Capacities: Unfit for the Future? Human Nature, Scientific Progress, and the Need for Moral Enhancement. Wiley Blackwell (John Wiley & Sons), 2011.
Savulescu J, Persson I. Ηθική ενίσχυση, ελευθερία και το μηχάνημα του θεού. Βαγενά Δ (μτφρ) Conatus - Journal of Philosophy 2017, 2: 9-31.
Selgelid M. Freedom and moral enhancement. J Med Ethics 2014, 40: 215-216.
Simkulet W. On Moral Enhancement. AJOB Neuroscience 2012, 3: 17-18.
Shook J. Neuroethics and the Possible Types of Moral Enhancement. AJOB Neuroscience 2012, 3: 3-14.
Terbeck S, Kahane G, McTavish S et al. Propranolol reduces implicit negative racial bias. Psychopharmacology 2012, 222: 419-424.
Tersman F. Moral Disagreement. Cambridge University Press, 2006.
Wilson J. Transhumanism and Moral Equality. Bioethics 2007, 21: 419-425.
Wiseman H. The Myth of the Moral Brain: The Limits of Moral Enhancement. MIT Press, 2016.
Zak P, Kurzban R, Matzner W. The Neurobiology of Trust, Annals of the New York Academy of Sciences 2004, 1032: 224-227.
Zak P. The Neurobiology of Trust. Scientific American 2008, 298: 88-95