| More

Η μεταμεταφυσική σκέψη απέναντι στην πρόκληση της θρησκείας: πρακτικός Λόγος, αλληλεγγύη και ο διάλογος της φιλοσοφίας με τη θρησκεία ως καθήκον πολιτικό

Views: 799 Downloads: 697
Spyridon Kaltsas

Περίληψη


Το κείμενο επιδιώκει μια κριτική προσέγγιση της πρόσφατης στροφής της επικοινωνιακής θεωρίας του Habermas στη θρησκεία στο πλαίσιο της μετακοσμικής κοινωνίας. Σύμφωνα με τη μετακοσμική κατανόηση της κοινωνίας, η θρησκεία διατηρεί αναλλοίωτη την επιρροή της στη δημόσια σφαίρα. Με αφετηρία αυτήν την προβληματική, σκοπεύω να δείξω ότι ο διάλογος της μεταμεταφυσικής σκέψης με τη θρησκεία αποτελεί ένα καθήκον πολιτικό και αποσκοπεί στη διεύρυνση της κανονιστικής εμβέλειας του πρακτικού Λόγου απέναντι στην αποσάθρωση των δεσμών αλληλεγγύης από τις ανεξέλεγκτες συνέπειες της διαδικασίας εκσυγχρονισμού. Παράλληλα, θα αναπτύξω μια κριτική αποτίμηση του διαλόγου της μεταμεταφυσικής σκέψης με τη θρησκεία προκειμένου να αναδείξω τις εγγενείς αδυναμίες της θεωρητικής στρατηγικής του Habermas σε σχέση με την προβληματική της παρακινητικής ισχύος του πρακτικού Λόγου και το ζήτημα της μετάβασης από τη θεωρία στην πράξη.


Λέξεις κλειδιά


Habermas; μετακοσμική κοινωνία; θρησκεία; πρακτικός Λόγος; αλληλεγγύη

Πλήρες Κείμενο:

PDF

Αναφορές


Habermas, J. (2004). Το μέλλον της ανθρώπινης φύσης/Πίστη και γνώση (μτφρ.: Μ. Τοπάλη). Αθήνα: Scripta.

Kant, I. (2004). Κριτική του πρακτικού Λόγου (μτφρ.-σημ.-επιλ/να: Κ. Ανδρουλιδάκης). Αθήνα: Βιβλιοπωλείον της Εστίας.

Rorty, R. (2002). Τυχαιότητα, ειρωνεία, αλληλεγγύη (μτφρ.: Κ. Κουρεμένος). Αθήνα: Αλεξάνδρεια.

Bernstein, R.J. (2010). Naturalism, secularism and religion: Habermas’s via Media (Review Essay of Habermas’s Between Naturalism and Religion). Constellations, 17 (1), pp. 155-166.

Cooke, M. (2006). Salvaging and secularizing the semantic contents of religion: the limitations of Habermas’s postmetaphysical proposal. International Journal for Philosophy of Religion, 60, pp. 187-207.

Habermas, J. (1982). The entwinement of myth and enlightenment: Re-Reading dialectic of enlightenment. New German Critique, 26, pp. 13-30.

Habermas, J. (1987). The philosophical discourse of modernity: Twelve lectures. Cambridge: Polity Press.

Habermas, J. (1992). The limits of neo-historicism: interview with J. M. Ferry. In P. Dews (ed.), Autonomy and Solidarity: Interviews with Jürgen Habermas (pp. 237-243). London and New York: Verso.

Habermas, J. (1997). Modernity: An unfinished project. In M.P. d’ Entrèves and S. Benhabib (eds.). Habermas and the Unfinished Project of Modernity. Cambridge: MIT Press.

Habermas, J. (1998). The Inclusion of the Other: Studies in Political Theory. Cambridge, MA: The MIT Press.

Habermas, J. (2001). The Liberating Power of Symbols: Philosophical Essays. Cambridge: Polity Press.

Habermas, J. (2002). Religion and Rationality: Essays on Reason, God and Modernity. Cambridge: Polity Press.

Habermas, J. (2006a). Pre-political foundations of the democratic constitutional state?. In J. Habermas and J. Ratzinger. The dialectics of secularization: On reason and religion. San Franscisco, CA: Ignatius Press.

Habermas, J. (2006b). Religion in the public sphere. European Journal of Philosophy, 14 (1), pp. 1-25.

Habermas, J. (2007). How to answer the ethical Question. In B. Bergo, J. Cohen and R. Zagury-Orly (eds.), Judeities: Questions for Jacques Derrida (pp. 142-154). New York: Fordham University Press.

Habermas, J. (2008a). Between naturalism and religion: Philosophical essays. Cambridge: Polity Press.

Habermas, J. (2008b). Notes on Post-Secular Society. New Perspectives Quarterly, 25 (4), pp. 17-29.

Habermas, J. (2010a). An awareness of what is missing. In J. Habermas et al. An awareness of what is missing: Faith and reason in a post-secular age (pp. 15-23). Cambridge: Polity Press.

Habermas, J. (2010b). A Reply. In J. Habermas et al. An awareness of what is missing: Faith and reason in a post-secular age (pp. 72-83). Cambridge: Polity Press.

Habermas, J. (2010c). A postsecular world society? On the philosophical significance of postsecular consciousness and the multicultural world society. An Interview with Jürgen Habermas by Eduardo Mendieta. Social Science Research Council. The Immanent Frame. Retrived August 21, 2016 from http://blogs.ssrc.org/tif/wp-content/uploads/2010/02/A-Postsecular-World-Society-TIF.pdf

Habermas, J. (2015). The lure of technocracy. Cambridge: Polity Press.

Jaspers, K. (1953). The origin and goal of history. Τranslated by Michael Bullock. New Haven, CT: Yale University Press.

Kant, I. (1998). Religion within the boundaries of mere reason and other writings (transl.: A. Wood). Cambridge: Cambridge University Press.


Εισερχόμενη Αναφορά

  • Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.


Creative Commons License
Η χρήση του περιεχομένου καθορίζεται από την άδεια Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.