Digital archives and exchange practices: An anthropological approach to peer to peer networks
Abstract
Η προβληματική της εν λόγω διδακτορικής διατριβής εντάσσεται στο ευρύτερο πλαίσιο της ψηφιακής ανθρωπολογίας και εθνογραφίας. Στόχος της είναι η εθνογραφική μελέτη των ομότιμων δικτύων διαμοιρασμού αρχείων (Ρ2Ρ File Sharing Networks ή P2P). Τα σημεία εστίασης του ερευνητικού μου ενδιαφέροντος είναι, πρώτον, οι διαδικασίες συγκρότησης των ταυτοτήτων, κοινοτήτων και κοινωνικών δικτύων που αναδύονται με σημείο αναφοράς τα Ρ2Ρ. Δεύτερον, οι πρακτικές διαμοιρασμού και πολιτισμικής παραγωγής ψηφιακών έργων και, τρίτον, οι αντιλήψεις, οι λόγοι και οι πρακτικές των χρηστών αναφορικά με την έννοια της πνευματικής ιδιοκτησίας. Η έρευνα επικεντρώνεται στα ελληνικά Ρ2Ρ, ωστόσο, δεδομένης της διαπολιτισμικής επικοινωνίας, της συμμετοχής πολλών συνομιλητών/τριών μου σε αντίστοιχα διεθνή δίκτυα και της συνακόλουθης παραγωγής υπερεθνικών τεχνοτοπίων, η διατριβή ανιχνεύει, παράλληλα, την αλληλοδιαπλοκή του τοπικού με το παγκόσμιο.
Article Details
- How to Cite
-
Πετρίδης Π. (2018). Digital archives and exchange practices: An anthropological approach to peer to peer networks. The Greek Review of Social Research, 150, 193–201. https://doi.org/10.12681/grsr.17951
- Issue
- 2018: 150
- Section
- PhD Theses
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g. post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (preferably in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αθανασίου, Α. (2004). Εθνογραφία στο διαδίκτυο ή το διαδίκτυο ως Eθνογραφία: Δυνητική πραγματικότητα και πολιτισμική κριτική. Επιθεώρηση Κοινωνικών Ερευνών, 115, σελ. 49-74.
Anderson, B. (1997). Φαντασιακές κοινότητες: Στοχασμοί για τις απαρχές και τη διάδοση του εθνικισμού. Αθήνα: Νεφέλη.
Castells, M. (2005). Ο γαλαξίας του διαδικτύου: Στοχασμοί για το διαδίκτυο, τις επιχειρήσεις και την κοινωνία. Αθήνα: Καστανιώτη.
Γαβριηλίδης Α. (2007). Στον κόσμο των αυθεντικών είμαστε όλοι ξένοι. ΠΑΝΟΠΤΙΚόΝ.
Γκέφου-Μαδιανού, Δ. (επ.) (2009). Όψεις ανθρωπολογικής έρευνας: Πολιτισμός, ιστορία, αναπαραστάσεις. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Deleuze, G. (2001). Η κοινωνία του ελέγχου. Ελευθεριακή Κουλτούρα.
Δεμερτζής, Ν. (2002). Πολιτική επικοινωνία: Διακινδύνευση, δημοσιότητα, διαδίκτυο. Αθήνα: Παπαζήση.
Godelier, M. (2003). Το Αίνιγμα του Δώρου. Αθήνα: Gutenberg.
Κουζέλης, Γ. (2006). Φιλική κοινωνία ή κοινωνία χρηστών: γνώση, υποκειμενικότητα και πολιτισμός στον κόσμο των νέων τεχνολογιών. Αθήνα: Κριτική.
Mauss, M. (1979). Το Δώρο: Μορφές και λειτουργίες της ανταλλαγής. Αθήνα: Καστανιώτη.
Παπαγαρουφάλη, Ε. (2002). Δώρα ζωής μετά θάνατον: Πολιτισμικές εμπειρίες. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Σκαρπέλος, Γ. (1999). Terra Virtualis: Η κατασκευή του κυβερνοχώρου. Αθήνα: Νεφέλη.
Appadurai, A. (1996). Modernity at large: Cultural dimensions of globalization. University of Minnesota Press.
Appadurai, A. (ed.) (1986). The social life of things: Commodities in cultural perspective. Cambridge University Press.
Auge, M. (1995). Non Places: Introduction to an Anthropology of supermodernity. London & New York: Verso.
Castells, M. (ed.) (2004). The network society. Cheltenham UK & Northampton USA: Edward Elgar Publishing Limited.
Clifford, J. and Marcus, G. (eds) (1986). Writing culture: The poetics and politics of Ethnography. Berkeley, LA & London: University of California Press.
Escobar, A. (1994). Welcome to Cyberia: Notes on the Anthropology of cyberculture. Current Anthropology, 35 (3), 211-231.
Fischer, M. (1999). Worlding cyberspace: Toward a critical Ethnography in time, space, and theory. In Marcus E.G. (ed.) Critical Anthropology Now: Unexpected Contexts, Shifting Constituencies, Changing Agendas (pp. 245-304). School of American Research Press.
Giesler, M. & Pohlmann, M. (2003). The Anthropology of File Sharing: Consuming Napster As a Gift. In Keller, P. A. and Rook, D. W. (eds), Advances in Consumer Research, 30, pp. 273-279.
Gimblett, B. K. (1996). The Electronic Vernacular. In Marcus E.G. (ed.) Connected: engagements with media (pp. 21-65). Chicago & London: The University of Chicago Press.
Ginsburg, F.D., Abu-Lughod, L. & Larkin, B. (2002). Media Worlds: Anthropology on new terrain. Berkeley. University of California Press.
Graeber, D. (2005). Value: Anthropological Theories of Value. In Carrier J. (ed.), A Handbook of Economic Anthropology (pp. 439-454). UK: MPG Books.
Gupta, A. and Ferguson, J. (ed.) (1997). Anthropological Locations: Boundaries and Grounds of a Field Sciense. Berkeley, Los Angeles, London: University of California Press.
Hakken, D. (2001). “Our” Anthropology of Technoscience?. American Anthropologist, 103 (2), pp. 535-539.
Haraway, D. (2000). A Cyborg Manifesto: Science, technology and socialist-feminism in the late twentieth century. In Bell, D. & Kennedy, M.B. (ed.) The cybercultures reader (pp. 291-324). London: Routledge.
Hine, C. (2000). Virtual Ethnography. Sage Publications.
Kollock, P. (1999). The Economies of online cooperation: gifts and public goods in cyberspace. In Smith, A.M. and Kollock, P. (ed.) Communities in cyberspace, (pp. 220-39). London and New York: Routledge.
Lessig, L. (2004). Free Culture: How big media uses technology and the law to lock down culture and control creativity. New York: Penguin.
Manovich L. (2002). The language of new media. MIT Press.
Marcus, G. and Fischer, M.J. (1986). Anthropology as cultural critique: an experimental moment in the human sciences. University of Chicago Press.
Marcus. E.G. (1998). Ethnography through thick & thin. Princeton, New Jersey: Princeton University Press.
Massumi, B. (1987). Realer Than Real: The Simulacrum According to Deleuze and Guattari. Copyright No 1, pp. 90-97.
Miller, D. & Slayter, D. (2000). The Internet. An ethnographic approach. Oxford, New York: BERG.
Papailias, P. (2005). Genres of recollection: Archival poetics and modern Greece. Palgrave Macmillan.
Rabinow, P. (1996). Making PCR: A story of biotechnology. Chicago & London. Chicago University Press.
Strathern, M. & Hirsch, E. (2006). Transactions and Creations: Property Debates and the Stimulus of Melanesia. New York. Berghahn Books.
Strathern, M. (2006). Cutting the network. In Moore, L.H. & Sanders, T. (ed.) Anthropology in theory: issues in epistemology (pp. 480-492). Blackwell Publishing.
Taussig, M. (1995). The sun gives without receiving: an old story. Comparative Studies in Society and History, 37 (2), pp. 368-398.
Thacker, E. (2000). Database/body: bioinformatics, biopolitics and totally connected media systems. Program in Comparative Literature, Rutgers University.
Wilson, M.S. and Peterson, C.L. (2002). The Anthropology of the online communities. Annual Review of Anthropology, 31, pp. 449-67.