Η αξιολόγηση της δυσλειτουργικής οικογένειας
Abstract
Η αξιολόγηση της οικογένειας, από την πλευρά της οικογενειακής θεραπείας, διαχωρίζεται από την κλασική ψυχιατρική διάγνωση ως προς την προσέγγιση της συμπτωματολογίας αλλά και την κοινωνική τοποθέτηση του ασθενούς. Το γεγονός αυτό οφείλεται στην υιοθέτηση διαφορετικών επιστημονικών υποδειγμάτων. Η μεν κλασική ψυχιατρική διάγνωση βασίζεται στο μοντέλο του αντιδιαλεκτικού αναλυτισμού που υιοθετεί ένα γραμμικό τρόπο σκέψης, ενώ η οικογενειακή θεραπεία υιοθετεί τον συστημικό, ο οποίος ανιχνεύει αμφίδρομες σχέσεις που προσεγγίζονται μέσα από έναν κυκλικό τρόπο σκέψης. Στο άρθρο περί γράφονται οι διαφορετικοί τρόποι αξιολόγησης των κύριων σχολών οικογενειακής θεραπείας και, τέλος, επιχειρείται η αξιολόγηση μιας συγκεκριμένης οικογένειας.
Article Details
- How to Cite
-
Τσαμπαρλή-Κιτσαρά Α. (1999). Η αξιολόγηση της δυσλειτουργικής οικογένειας. The Greek Review of Social Research, 98, 77–97. https://doi.org/10.12681/grsr.743
- Section
- Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution Non-Commercial License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g. post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (preferably in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).