Byzantine church chant and Islamic art music on the English recorder: theory and practice
Περίληψη
The purpose of this paper is to demonstrate the natural appropriateness of the English-drilled and fingered recorder for playing and teaching the basic archetypal movable intervallic structures of Byzantine chant and Islamic art music. The approach lies in the following steps: i. reference to key epistemological features of the research conducted in this quest, ii. historical and functional identification of the said basic structures, by tracing their common central primary diatonic modal cell: the “spondeiac hexachord”; this is achieved by combining historical and systemic considerations; iii. direct attribution of their genesis to the drilling of primary flutes; iv. integral structural synthesis and exposition of both systems and their primary evolution as generated by the spondeiac hexachord; v. identification of the precise drilling and fingering scheme involved, with special focus on the Islamic nāy and the English recorder; vi. arguments underlining the superiority of the modern standard English recorder as a medium for these musics, supporting its adoption and propagation and recommending the manufacture of new “sopranone” and “tenorone” instruments in B♭(π); vii. a full corresponding fingering chart for the English recorder, thoroughly explained and annotated.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Lekkas, D. E. (2022). Byzantine church chant and Islamic art music on the English recorder: theory and practice. Epistēmēs Metron Logos, (5). https://doi.org/10.12681/eml.28941
- Ενότητα
- Φορέας Έκδοσης
Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση 4.0.
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στο περιοδικό διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης.
Άρθρα που δημοσιεύονται στο περιοδικό διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0 Non Commercial και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς.
Οι συγγραφείς μπορούν να καταθέσουν το άρθρο σε ιδρυματικό ή άλλο αποθετήριο ή/και να το δημοσιεύσουν σε άλλη έκδοση, με υποχρεωτική την αναφορά πρώτης δημοσίευσης στο EMΛ
Οι συγγραφείς ενθαρρύνονται να καταθέσουν σε αποθετήριο ή να δημοσιεύσουν την εργασία τους στο διαδίκτυο πριν ή κατά τη διαδικασία υποβολής και αξιολόγησής της.