Κειμενικό παλίμψηστο διακόσμου και διαδραστική αφήγηση. Μια κοντινή ανάγνωση στη δημόσια σφαίρα.


Δήμητρα Μερμίγκη
Résumé

Ο διάκοσμος στην πόλη εκπροσωπεί τις απεριόριστες διαστρωματώσεις καλλιτεχνικών ενεργημάτων ή δυνητικών προθέσεων που ενώνουν δυναμικά την εικαστική και παραστασιακή εκδοχή τους σε μία διαδραστική αφήγηση. Αυτό θα μπορούσε να υποστηριχθεί σε μία εκδοχή της «δημόσιας σφαίρας», όρος ο οποίος εισάγεται στον 20ο αιώνα από τον Habermas (1962:89). Ο διάκοσμος στην πόλη συνδιαλέγεται με δύο τρόπους συνακόλουθους του αστικού πολιτισμού στον οποίο ανήκει. Η «πραγματική» πόλη της καθημερινότητας και των διεκδικήσεων με τη «φαντασιακή» πόλη των αναπαραστάσεων είναι δύο αλληλένδετες όψεις της, (Deborah, 2007:4-7). (Με προκείμενο το διακοσμητικό στοιχείο σε αστικά περιβάλλοντα προτείνεται το concept: Οι δημιουργικές διαδικασίες αναδύονται κάτω από την εννοιολογική τοποθέτηση απέναντι στην παρέμβαση, από την αφηγηματική διάσταση επιλεγμένων μοτίβων (motifs and patterns) και από μία πρωτότυπη κάθε φορά ταξινόμηση εικόνων, λέξεων, πραγμάτων και ιδεών).

Article Details
  • Rubrique
  • Publishing partner
Téléchargements
Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.
Biographie de l'auteur
Δήμητρα Μερμίγκη, ΕΜΠ (ΑΚΕΔ, ΣΕΜΦΕ)

Υπ. Δρ Φιλοσοφίας (Αισθητική) ΕΜΠ (ΑΚΕΔ, ΣΕΜΦΕ, υπότροφος)

Références
Adorno Τ. (2006). Αρνητική Διαλεκτική, Μτφρ., επιμ. Λ., Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Benjamin, W. Das Passagen-Werk. Gesammelte Schriften, vol. V (1982). Frankfurt / M., (1991). (English edition 1996).
Benjamin W. (2007). Charles Baudelaire: Lyric Poet in the Era of High Capitalism, Paris: Petite Bibliothèque Payot.
Boyer, C. (1994). The city of collective memory. Its historical imagery and architectural entertainments, London - Cambridge.
Deborah, S., (2007). Πόλεις και αστικοί πολιτισμοί, Μτφρ. Ι. Πεντάζου, πρόλ., επιμέλ. Γ. Γιαννιτσιώτης, Αθήνα: Κριτική.
Debord, G., etc. (1999). Internationale Situationniste. Το ξεπέρασμα της τέχνης. Ανθολογία κειμένων της καταστασιακής διεθνούς, Mτφρ. Γ. Ιωαννίδης, Αθήνα: Υψιλον.
Habermas, J. (1962).The Structural Transformation of the Public Sphere, Τransl. T. Burger, Cambridge, Massachusetts: MIT Press.
Genette, G. (1997). Palimpsests-Literature in the Second Degree, (trans. C.Newman, C. Doubinsky), Lincoln, London.
Mermigki, D. (a). Ornament and Pygmalion. The aesthetic - sensorial phenomenon of ormament: semantic transformations, Aition, vol. 3, 2015, pp.128-133
- (b). Οrnament and Moral in Ν. Kazantzaki΄s literary work, in conference proceedings First National Conference Aesthetics and Moral: Technological Educational Institute of Athens, Technopolis Athens, (12/06 / - 14/06/2015).
Mermigki, D., e.t.c. (2012). On mnemonic alterity of mseum space. Research in Architecture 2 Design - Space - Culture NTUA, School of Architecture. Collective volume. Athens: Alexandria, p. 236 - 239.
Peristeris, F. Theodor Adorno - A complete philosophical triptych - Aesthetic through the art of sounds. Athens: Aition, quarterly magazine, issue 4, 2016.
Ράπτη, Γ. (2001), Αρνητική Αισθητική – προς μια νέα ορθολογικότητα, Τ. 41Β/2001 -2002, Αθήνα: Χρονικά Αισθητικής, σελ. 667-678.
Foucault, M. (1966). Les mots et les choses, Une archéologie des sciences humaines, Paris introduction.
- (1983). This is Not a Pipe (ed. and trans. J. Harkness), Los Angeles and London Berkeley.
- (1984), Des Espaces Autres, Heterotopias. Architecture, Movement, Continuité, 5, pp.46-49.