Φιλοσοφική Ψυχολογία: η φιλοσοφική θεωρία του Επικτήτου και η επίδρασή της στην ψυχολογική θεωρία του Albert Ellis


Δημοσιευμένα: Μαρ 25, 2020
Μιχαήλ Κ. Μαντζανάς
Περίληψη
Δεν διατίθεται περίληψη
Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Μιχαήλ Κ. Μαντζανάς, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
Τμήμα Φιλοσοφίας, ΕΚΠΑ, Μεταπτυχιακή φοιτήτρια
Αναφορές
Πελεγρίνη Θεοδοσίου, Οι πέντε εποχές της Φιλοσοφίας, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2007 ( ι' ἐκδ.) σελ. 111.
Anderson Eric, Ο Επίκουρος στον 210 αιώνα, μτφ. Δημήτρης Γιαννόπουλος, Θύραθεν, Θεσσαλονίκη, 2002, σελ. 97, «Στη γλώσσα της επικούρειας φιλοσοφίας, κάθε αισθητηριακό συμβάν που µπορεί να εγγραφεί στη συνείδηση ονομάζεται φαντασία (=παράσταση ή εντύπωση)».
Bonhoffer A., Epiktet und die Stoa, Stuttgart, 1890, pp. 34-59, Bonhoffer A, Die Ethik des Stoikers Epiktet, Stuttgar,t 1894, pp. 66-85 (Περί Ηθικής), Bonhoffer, A: Epiktet und das Neue Testament, Giessen 1911-Berlin 1964, (Επίκτητος και Χριστιανική Ηθική), pp. 123 κ.έ. Βλ. Cooper J. M., "Justus Lipsius and the Revival of Stoicism in the Late-Sixteenth- Century Europe", in Natalie Brender and Larry Krasnoff (eds.), New Essays on the History Autonomy, New York, 2004. Eπίσης Engberg — Petersen: Paul and the Stoics, Westminster, 2000 και Engstrom S. and Whiting: Aristotle, Kant and the Stoics, Cambridge, 1996. Πρβλ. Osler, M. J., Atoms, Pneuma and Tranquillity, Epicurean and Stoic Themes in European Thought, Cambridge, 1991 και Strange S. and Zupko J., Stoicism, Traditions and Transformations, Cambridge, 2004 και Verbeke G., The Presence of Stoicism in Medieval Thought, Washington, 1983, pp. 43-53. Πρβλ. Brun M., O Στωικισμός, Zαχαρόπουλος, Aθήναι, 1965. Inwood B., The Cambridge Companion to the Stoics, Cambridge, 2003 και Long, A. A., Epictetus, A Stoic and Socratic Guide to Life, Oxford, 2002. Long, A. A., Hellenistic Philosophy, Stoics, Epicureans, Skeptics, 2nd ed., London, 1986 (H Eλληνιστική Φιλοσοφία, Στωικοί-Επικούρειοι-Σκεπτικοί, μτφρ. Στ. Δημόπουλος - Μυρτώ Δραγώνα Μονάχου, MIET, Aθήνα, 1987). Long A. A., Stoic Studies, Cambridge, 1996. Bλ. Rist, J. M., Stoic Philosophy, Cambridge, 1990 και Sambursky S., The Physics of the Stoics, London, 1959 και Sharples, W. Robert: Stoics, Epicureans and Skeptics, London, 1996 (Στωικοί, Επικούρειοι και Σκεπτικοί μτφρ. Μαρίνα Λυπουρλή - Γιάννης Αβραμίδης, Θύραθεν, Θεσσαλονίκη, 2002, σσ. 136, 150, 213-214. Bλ. Sandbach F. H., The Stoics, 2nd ed., London, 1994, pp. 34-56 και Babzien S., Determinism and Freedom in Stoic Philosophy, Oxford, 2001. Bλ. Cooper, J. M.: «Stoic Autonomy, Knowledge, Nature and the Good» in Essays on Ancient Philosophy, Princeton, 2004.
Δραγώνα-Μονάχου Μυρτώ: «Η "προαίρεσις" στον Αριστοτέλη και τον Επίκτητο. Μια συσχέτιση µε την έννοια της πρόθεσης στη φιλοσοφία της πράξης», Φιλοσοφία 8/9 1978/9, 265-310. Dragona, Monachou-Myrto: The Stoic Arguments for the Existence and the Providence of the Gods, University of London (Saripolion ), Athens, 1976, pp. 186-331. Πρβλ. Monachou: «Justice and Law in Stoic Philosophy», Διεθνές συνέδριο για τη στωική φιλοσοφία , Δελφοί, Οκτώβριος 1990, Διοτίμα, 20 1992, 37-42 και
«Epictetus on Freedom», B’ φιλοσοφικό συνέδριο, Λάρνακα, 5-9/9/2001, Oxford University Press, 2006.
Verbeke Gerard: L’évolution de la Doctrine du Pneuma du Stoicisme d' Saint Augustin, Paris — Louvain, 1945, pp. 56-63. Πρβλ. Voelke, Andre-Jean: Lidée de Volonté dans le Stoicisme, PUF, Paris, 1973, pp. 29-79.
Frede Michael: Stoics and Skeptics on Clear and Distinct Impression, Oxford, 1987, pp. 41-52. Frede Michael, «H στωική λογική», Δευκαλίων 32 1980, 395-415. Eπίσης Frede M.: The Norms of Nature: Studies in Hellenistic Ethics, Cambridge U.P. 1986, pp. 99-100. Grumach Ernst: Physis und Agathon in der alter Stoa, Zurich, 1966, pp. 39-56.
Ξενάκης Τζέησον (Xenakis Jason), Επίκτητος. Ζωή και στωικισµός, µτφρ. Δ. Τσίκη, Απόπειρα, 1989, σελ. 213. Dragona Monachou-Myrto: «The Post-Existentialist Neo-Stoicism of Jason Xenakis and the Stoic theory of Suicide», The Greek Review of Social Research 41 1981, 56-65.
Επικτήτου Διατριβές, ΙΙΙ 2, 1-2. Souilhé, J. M.: Epictéte Entretiens, Les Belles Lettres, Paris, 1962. Schenkl, H., Epicteti Dissertationes ab Arriano digestae, Teubner, Leipzig, 1916 (Stuttgart 1965), {Διατριβές-Eγχειρίδιον}.
Επικτήτου Εγχειρίδιον, 3. Πρβλ. Διατριβές ΙΙΙ 24, 84-87, "όταν προκύψει να συνδεθείς µε κάτι, µην προσκολληθείς σαν να είναι δικό σου κτήµα που δεν μπορείς να στερηθείς, αλλά σαν να επρόκειτο για βάζο ή κρυστάλλινο δοχείο, που όταν σπάσει θα το ανακαλείς στην µνήµη σου χωρίς να ταραχθείς...".
Διατριβές, ΙΙΙ 2, 2-5. Πρβλ. Τερέζη Χρήστου, «Το ασκητικό ήθος κατά τον Επίκτητο υπό το πρίσμα της χριστιανικής ανθρωπολογίας», Πρακτικά Πανελληνίου Συνεδρίου: Επίκτητος, η ζωή και το έργο του, Δ. Β. Π., Πρέβεζα 1996, σσ. 1-15. Στο ίδιο έργο Μονάχου - Δραγώνα Μυρτώ, «Ελευθερία και δουλεία στον Επίκτητο», σσ. 91-102.
Διατριβές, ΙΙΙ 2, 16-17.
Εγχειρίδιον, 16, «Δεν µας θλίβουν τα ίδια τα συμβάντα αλλά οι κρίσεις που κάνουμε για τα συμβάντα». Πρβλ. Παπανούτσου Ε., «Η ηθική φιλοσοφία του Επικτήτου. Ένας, γενικός χαρακτηρισμός της κα ιη σχέση της µε τον Χριστιανισμό», Φιλοσοφία, 12 1982, 9-25.
Διατριβές, Ι 28, 7-9. ΙΙ 17, 19-22. Ο Επίκτητος, για την καταστροφική επήρεια του φαινομένου φέρει ως παράδειγµα την «Μήδεια» του Ευριπίδη (στ. 1078-1079), η οποία πλανήθηκε από την αντίληψη, που µε λανθασμένη κρίση διαμόρφωσε, ότι σκοτώνοντας τα παιδιά της θα τιµωρήσει τον Ιάσονα. Η οργή και ο θυµός της, ως άτυχη εξωτερική έκφραση, υπερνίκησαν την εσωτερική αγάπη προς τα παιδιά της. Πρβλ. Pohlenz Max, Die Stoa. Geschichte einer geistigen Bewegung, Ι, IΙ, Gοttingen, 1972, Ι pp. 17-29, 330-332, ΙΙ pg. 162. BA. Vogel J. C., Greek Philosophy. A collection of texts with notes and explanations, Vol II, (The Hellenistic-Roman Period, Leiden, 1959, ss. 308-310. Πρβλ. Πολίτου Γ. Νικολάου, Φιλοσοφήματα, Εν Αθήναις, 2004, σσ. 388-389.
Διατριβές, III, 24, 1-2.
Διατριβές, III, 13, 10.
Διατριβές, III, 2, 2.Βλ. Kahn, C. H.: «Stoic logic and Stoic logos », Archiv fur Geschichte der Philosophie, 51 1969, 158-172.
Διατριβές, ΙΙΙ, 24, 22-24, 84-87.
Πελεγρίνη Θεοδοσίου, Λεξικό της Φιλοσοφίας, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2005, σελ. 814.
Vernov, Arnold, Roman Stoicism, London, 1958, pp. 59-71.
Εγχειρίδιον, 3.
Χριστοδούλου Ιωάννη, Τα ζητήµατα της προκοπής και της παιδεύσεως στη
φιλοσοφία του Επικτήτου, Θεσσαλονίκη, 2002, σσ. 81-95. Πρβλ. Moreau J., Epictéte ou le secret de la liberté, Paris, 1964, pp. 22-49.
Jagu A., Epictéte et Platon, Paris, 1946, pp. 34-52.
Inwood Brad: Ethics and Human Action in Early Stoicism, Oxford, 1991, pp. 59-78.
Oldfather W. A.: Contributions Toward a Bibliography of Epictetus, Loeb, Urbana, 1956, pp. 23-32.
Colardeau Th., Etude sur Epictéte, Paris, 1903, pp. 19-29.
Gourinat Jean-Baptiste, La Dialectique des Stoiciens, Vrin, Paris, 1997, pp. 37-43. Βλ. Ierodiakonou K. (ed.), Topics in Stoic Philosophy, Clarendon Press, Oxford, 1999. Ierodiakonou K, «The Stoic Division of Philosophy», Phronesis 38/1 1993, 57-74. Πρβλ. Giannaras A., «Zenon aus Kition, der Bergunder der Stoa», Hellenika 7/8, 21/22 1970/1, 44-47.
Πελεγρίνη Θεοδοσίου, Η αιώνια επιστροφή της Φιλοσοφίας, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα, 2007, σελ. 188.
Berne Eric, Transactional analysis and psychotherapy, Grove Press, New York, 1961, pp. 24-97.
Adler Alfred, What life should mean to you, Capricorn books, New York, 1958, pp. 47-67.
Freud S., The psychopathology of everyday life, London, 1966, pp. 43-79.
Rogers Carl, Client-centered therapy. Houghton Mifflin Co., Boston, 1951, pp. 34-52.
Harper-Collins, Epictetus: The art of Living, New York, 1995, pp. 69-98.
Corsini Raymond (ed.): Current psychetherapies, Ellis Albert, “Rational Emotive Therapy”, F. Ε. Peacock Publis. Inc., Illinois, 1973, και Arbuckle D., Counseling and psychotherapy, Ellis A, “Rational-emotive psychotherapy “, McGraw-Hill, New York, 1967.
Ellis Albert, “Symposium on neurotic interaction in marriage counseling, Neurotic interaction between marital partners”, Journal of Counseling Psychology 5 1958, 24-26.
Ellis Albert: Humanistic psychotherapy The rational-emotive approach, Julian press, New York, 1973 και Ellis A., Growth through reason: verbatim cases in rational-emotive therapy, Wilshire Books, Hollywood, 1973. Πρβλ. Pervin, A. Lawrence — Oliver P. John, Θεωρίες Προσωπικότητας, μτφρ. Αρχοντούλα Αλεξανδροπούλου - Ευγενία Δασκαλοπούλου, Τυπωθήτω ΔΑΡΔΑΝΟΣ, Αθήνα, 2001, σσ. 618-619.
Ellis Albert, “ Humanism, values, rationality ” Journal of Counseling Psychology 26 1970, 37-38.
Ellis A., How to live with a "neurotic", Crown Publishers, New York, 1975, pp. 79-114.
Lyle Stuart, (re. ed.) Secaucus N. J., Ellis Albert, Reason and Emotion in Psychotherapy, New York, 1962-1999, pp. 112-156.
American Psychological Association, “Division of counseling Psychology, Committee on definition. Counseling Psychology as a specialty", American Psychologist, 11, 1956, 282-285. Bλ. American School Counselor Association, “The role and function of post-secondary counseling”, School Counselor, 21 (5), 1974, 379-386 και 387-390.
Edelstein Ludwig, ο Στωικός Σοφός, μτφρ. Ροζίνα Μπέρκνερ, Θύραθεν, Θεσσαλονίκη, 2002, σσ.73 κ.έ.
Σενέκας, Epist. Mor., 78, 28.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)