"Ήθος ανθρώπω δαίμων": η μοίρα ως υπόθεση ήθους στον Ηράκλειτο
Περίληψη
Δεν διατίθεται περίληψη
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Τσάκαλου Α. (2020). "Ήθος ανθρώπω δαίμων": η μοίρα ως υπόθεση ήθους στον Ηράκλειτο. Ηθική. Περιοδικό φιλοσοφίας, (9), 56–66. https://doi.org/10.12681/ethiki.22744
- Τεύχος
- Αρ. 9 (2012)
- Ενότητα
- Άρθρα
Οι Συγγραφείς που δημοσιεύουν εργασίες τους σε αυτό το περιοδικό συμφωνούν στους παρακάτω όρους:
- Οι Συγγραφείς διατηρούν τα Πνευματικά Δικαιώματα και χορηγούν στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης ενώ ταυτόχρονα τα πνευματικά δικαιώματα της εργασίας προστατεύονται σύμφωνα με την Creative Commons Attribution License που επιτρέπει σε τρίτους - αποδέκτες της άδειας να χρησιμοποιούν την εργασία όπως θέλουν με την προϋπόθεση της διατήρησης των διατυπώσεων που προβλέπονται στην άδεια σχετικά με την αναφορά στον αρχικό δημιουργό και την αρχική δημοσίευση σε αυτό το περιοδικό.
- Οι Συγγραφείς μπορούν να συνάπτουν ξεχωριστές, και πρόσθετες συμβάσεις και συμφωνίες για την μη αποκλειστική διανομή της εργασίας όπως δημοσιεύτηκε στο περιοδικό αυτό (π.χ. κατάθεση σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή δημοσίευση σε ένα βιβλίο), με την προϋπόθεση της αναγνώρισης και την αναφοράς της πρώτης δημοσίευσης σε αυτό το περιοδικό.
- Το περιοδικό επιτρέπει και ενθαρρύνει τους Συγγραφείς να καταθέτουν τις εργασίες τους μέσω διαδικτύου (π.χ. σε ένα ακαδημαϊκό καταθετήριο ή στους προσωπικές τους ιστοσελίδες) πριν και μετά από τις διαδικασίες της δημοσίευσης, καθώς αυτό μπορεί να οδηγήσει σε παραγωγική ανταλλαγή ιδεών και σκέψεων καθώς επίσης και σε γρηγορότερη και μεγαλύτερη χρήση και ευρετηρίαση της δημοσιευμένης εργασίας (See The Effect of Open Access).
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Π. Καραβία, «Ο Ηράκλειτος και ο στοχασμός του βάθους», Νέα Εστία LXXIII, 1963, σελ. 160.
Richard G. Geldard, Remembering Heraclitus, Hudson, Lindisfarne Books, Ν. Υ., 2000, σελ. 102.
G. S. Kirk - J. E. Raven, Οι Προσωκρατικοί Φιλόσοφοι, μτφρ. Δ.
Κούρτοβικ, ΜΙΕΤ, Αθήνα, σελ. 215
Philip Wheelwright, Heraclitus, Princeron University Press, 1959.
«Όταν το προσεγγίζουμε για πρώτη φορά, μπορεί να του αποδώσουμε όσο το δυνατό λιγότερο τεχνικό νόημα και να μην το θεωρήσουμε τίποτα παραπάνω, από μια έκφραση αντίθεσης προς τις συμβατικές απόψεις σχετικά με το ότι ο χαρακτήρας είναι ο εσωτερικός παράγοντας και ο δαίμονας ο εξωτερικός παράγοντας, που ρυθμίζει την ανθρώπινη μοίρα. Ακόμη και αν δείξουμε τέτοια σύνεση, δεν αλλάζει το γεγονός ότι ο δαίμονας ταυτίζεται με το ήθος και θεωρείται πως ενυπάρχει σε αυτόν. Αν, ωστόσο, τοποθετήσουμε το απόσπασμα στο Πλαίσιο της πυθαγόρειας σύλληψης της ψυχής (μια διαδικασία που θεωρείται δικαιολογημένη), τότε
ο δαίμων μπορεί να προσδιοριστεί σύμφωνα με την πυθαγόρεια έννοια, χρησιμοποιώντας αυτήν τη δομή της ψυχής την οποία ο Ηράκλειτος καθορίζει με τον όρο ήθος. Αυτός ο προσδιορισμός υπονοεί τη μνημειώδη αποκοπή από την αρχαϊκή αδιάρρηκτη σύνδεση της αθανασίας με τη θεότητα», Eric Voegelin, The world of the Polis, Louisiana State University Press, Baton Rouge, 1957, σελ. 224.
Herman Diels- Walter Kranz, Οι Προσωκρατικοί, οι μαρτυρίες και τα αποσπάσματα, απόδοση στα Νέα Ελληνικά Β. Κύρκου, Παπαδήμας, Αθήνα, 2005, σσ. 216-217.
Μartin Heidegger, Λόγος, Μοίρα, Αλήθεια, Ηράκλειτος, Παρμενίδης, εκδ.
Πλέθρον, μτφρ. Ι. Αβραμίδου, σελ. 132
Πλάτωνος, Τίμαιος, 90α.
Richard G. Geldard, Ηράκλειτος, Ο Σκοτεινός φιλόσοφος, μτφρ. Σ. Λειβαδοπούλου, Αρχέτυπο, Θεσσαλονίκη, 2003. "Ξεκινούμε από το σημείο που ο Βόγκελιν μιλά για τη φιλοσοφική αναζήτηση μιας καινούριας τάξης της ανθρώπινης ψυχής".
Αισχύλου, Προμηθεύς δεσμώτῃς, 28, 944, Ευμενίδες, 171
Αισχύλου, Προμηθεύς δεσμώτης, 101.
Αλέξη Διαμαντόπουλου, Προμηθέας Δεσμώτης και Λυόμενος του Αισχύλου,
Σειρά μελετών: Θέατρο και Πολιτική, Αθήνα, 1973, σελ. 49.
Κώστα Αξελού, ο Ηράκλειτος και η φιλοσοφία, μτφρ. Δ. Δημητριάδη. Εξάντας, Αθήνα, 1974, σελ. 242.
Marcel Conche, Heraclite-Fragments, Presses Universitaires de France, Paris, 1986, σελ. 295.