Cultural and social aspects of animal domestication in Greek traditional society


Published: Nov 10, 2017
Keywords:
domestication of animals greek traditional culture folk/popular/cult religious protection of animals
A. ECONOMOU (Α. ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ)
Abstract

The study of the ways, perceptions and practices by means of which a traditional society domesticates animals constitutes an important chapter in the understanding and interpretation of the making of its civilization, as the presence of animals can be found in all its facets and expressions. In the present paper which, in its initial form, was delivered as a lecture to the Hellenic Veterinary Medical Society, reference was made to the ways the Greek traditional society uses to integrate animals in its cultural system. This reference, however, was a brief and indicative one, as these ways have not been sufficiently studied from a folkanthropological point of view in Greece. This integration happened in many different ways, through the production and reproduction of the animals in their quality as financial asset, the consumption of their meat during week days and celebrations, their naming, the care to prevent and to cure illnesses affecting them, their participation in the worship rituals of saints as sacrificial offers, both real and symbolic, their position in the symbolic and the imaginary as it is depicted in oral narrative (legends, fairy tales, traditions, proverbs). Special mention is made to the saint patrons (St. Modestos, St. Mamas, St. Minas) of the animals in orthodox Christian religion and in Greek popular beliefs and practices.

Article Details
  • Section
  • Special Article
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αικατερινίδης Γεώργιος, 1979, Νεοελληνικές αιματηρές θυσίες. Λειτουργία-μορφολογία-τυπολογία, εκδ. Ελληνική Λαογραφική Εταιρεία, παράρτημα αρ. 8, Αθήναι.
Αλεξάκης Ελευθέριος, 2001, «Από την τοπική στη θρησκευτική κοινότητα. Ιερός χώρος, αιματηρές θυσίες και λατρεία των νεκρών στο Μανταμάδο Λέσβου» στο Ταυτότητες και ετερότητες. Σύμβολα, συγγένεια, κοινότητα στην Ελλάδα-Βαλκάνια, Δωδώνη, Αθήνα, σ. 274-343.
Autrement 1984, "Animal, mon amour", no special 56.
Bökönyi Sândor, 1973, «Κτηνοτροφία» στο Δημ. Θεοχάρη (επιμ.) Νεολιθική Ελλάς, ETE, Αθήνα, σ. 165-178.
Digard Jean-Pierre, 1988, "Jalons pour une anthropologie de la domestication animale» L'Homme, 108:27-58.
Γκαγκοΰλια Π., Λοΰβη Α., Οικονόμου Α., Παπαδόπουλος Στ., Ρηγίνος Μ., 1992, Ησηροτροφία στο Σουφλί, ΠΤΙ. ΕΤΒΑ, Αθήνα.
Harris Marvin, 1989, Η ιερή αγελάδα και ο βδελυρός χοίρος, Τροχαλία, Αθήνα.
Haudricourt Andre -George, 1962, "Domestication des animaux, culture des plantes et traitement d'autrui", L'Homme, v. 2, n. 1: 40-50.
Ήμελλος Στέφανος, 1972, Το περί ζώων ιδιότητος έργον του Αιλιανού.Ως πηγή ειδήσεων περί μαγικών και δεισιδαιμόνων δοξασιών και συνηθειών, ΕΚΠΑ, Φιλοσοφική Σχολή, Αθήναι.
Ήμελλος Στέφανος, 1992, «Ο Άγιος Μόδεστος εν Νάζω»,Λαογραφικά Ποικίλα, τ.Β',σ. 60-64.
Ήμελλος Στέφανος - Πολυμερου-Καμηλάκη Αικατ., 1983, Παραδοσιακός υλικός βίος του ελληνικού λαού, (Ερωτηματολόγιο) Δημοσιεύματα ΚΕΕΛ, Ακαδημία Αθηνών, αρ. 17, Αθήνα.
Kotjabopoulou E., Hamilakis Υ., Halstead P., Gamble C, Elefanti P. (eds), Zooarchaeology in Greece. Recent advances, British School of Athens, 2003.
Λουκάτος Δημήτριος, 1985, Συμπληρωματικά του χειμώνα και της άνοιξης, Φιλιππότης, Αθήνα.
Λουκόπουλος Δημήτριος, 1930, Ποιμενικά της Ρούμελης, Σύλλογος προς Διάδοσιν Ωφελίμων Βιβλίων, Αθήνα.
Μαραβά-Χατζηνικολάου Άννα, 1995. ΟΆγιοςΜάμας, Κέντρο Μικρασιατικών Σπουδών, Αθήνα.
Μέγας Γεώργιος, 1975, Ζητήματα Ελληνικής Λαογραφίας, Ακαδημία Αθηνών, Αθήνα.
Μηλίγκου-Μαρκαντώνη Μαρία, 1978, Αγιος Φίλιππος. Λαϊκή παράδοση και λατρεία, Αθήναι.
Οικονόμου Ανδρομάχη, 2007, Φύση, τεχνολογία και κοινωνία στις ορεινές κοινότητες του Κιθαιρώνα, Οδυσσέας, Αθήνα.
Πολυμερου-Καμηλάκη Αικατ., 1989, Νεοελληνική μετρολογία. Παραδοσιακά μέτρα και σταθμά, Αθήνα, τ.Β' (πολυγρ.)
Terrain 1988, « Les hommes et les bêtes », n. 10