Ψηφιακή Λέσχη Ανάγνωσης: διδακτικές εφαρμογές σε Wiki
Περίληψη
Σκοπός της ερευνητικής εργασίας είναι να διερευνήσει τις διαστάσεις δημιουργίας μιας Ψηφιακής Λέσχης Ανάγνωσης στο σχολικό περιβάλλον της δευτεροβάθμιας γυμνασιακής εκπαίδευσης αξιοποιώντας εκπαιδευτικά συνεργατικά εργαλεία Web 2.0. Η έρευνα στοχεύει να αναδείξει δυνατότητες, αλλά και πιθανούς περιορισμούς της εφαρμογής εκπαιδευτικών προγραμμάτων φιλαναγνωσίας με τη χρήση νέων τεχνολογιών σε σχολικό περιβάλλον. Ειδικότερα θα επιχειρήσει να αποδείξει ότι τα προγράμματα φιλαναγνωσίας σε ψηφιακό περιβάλλον μπορούν να ενδυναμώσουν το πρόγραμμα εγγραμματισμού των εφήβων στην εκπαίδευση και να συμβάλλουν στην απόκτηση των λεγόμενων «ήπιων δεξιοτήτων», όπως επικοινωνιακές και ψηφιακές δεξιότητες, ομαδικότητα, συνεργασία και δημιουργική σκέψη. Τα ερευνητικά ερωτήματα που τέθηκαν στοχεύουν να εξετάσουν, αν η δημιουργία μιας Ψηφιακής Λέσχης Ανάγνωσης στο σχολείο ως μια δομημένη εκπαιδευτική δράση ενταγμένη στο επίσημο πρόγραμμα γλωσσικής εκπαίδευσης του σχολείου συνάδει με τον κύριο στόχο του γλωσσικού γραμματισμού σε μια κατεύθυνση περισσότερο κοινωνιοκεντρική, επικοινωνιακή και λιγότερο γλωσσοκεντρική και αν δικαιούται να κατέχει μια κεντρική θέση στην εκπαίδευση στη θέση των εγχειριδίων με συλλογές αποσπασμάτων ως συστηματικό πρόγραμμα ενδυνάμωσης του γλωσσικού γραμματισμού στο Γυμνάσιο. Στην ερευνητική εργασία χρησιμοποιήθηκε ένας συνδυασμός ποιοτικής και ποσοτικής έρευνας. Ως ερευνητική μέθοδος χρησιμοποιήθηκε η εργαλειακή μελέτη περίπτωσης βασισμένη στην έρευνα δράση, η οποία αποτελεί ένα σημαντικό μεθοδολογικό εργαλείο για την επίτευξη αλλαγής και βελτίωσης της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Στο πλαίσιο της έρευνας δράσης χρησιμοποιήθηκε ο συνδυασμός μεθόδων, που ονομάζεται «τριγωνοποίηση». Στη συγκεκριμένη ερευνητική εργασία εφαρμόστηκε η «τριγωνοποίηση δεδομένων» και χρησιμοποιήθηκαν τρεις μέθοδοι συλλογής δεδομένων (ημερολόγιο εκπαιδευτικού, ερωτηματολόγιο και ατομική συνέντευξη) από την ερευνήτρια-εκπαιδευτικό. Το ψηφιακό περιβάλλον του wiki με τις δομημένες ερωτήσεις απάντησε στα εξής ερωτήματα: αν το ψηφιακό περιβάλλον του wiki με τις δομημένες ερωτήσεις συνέβαλε θετικά στην οργάνωση, τη συνεργασία, την αυτενέργεια και τη συγκέντρωση των ομάδων, αν δημιούργησε ένα διαδραστικό, ελκυστικό και διαφορετικό περιβάλλον μάθησης, αν ενίσχυσε τις δεξιότητες κατανόησης και ερμηνείας του κειμένου και, αν η Ψηφιακή Λέσχη Ανάγνωσης ως “καλή πρακτική” θα μπορούσε να συμβάλλει στον εμπλουτισμό και την ενδυνάμωση ενός επίσημου προγράμματος εγγραμματισμού στη γυμνασιακή δευτεροβάθμια εκπαίδευση με στόχο να τονώσει το αναγνωστικό κίνητρο των μαθητών/τριών. Συμπερασματικά, καθίσταται αναγκαίος ο σχεδιασμός και η υλοποίηση στοχευμένων και ποικίλων καινοτόμων δράσεων προώθησης της κουλτούρας της ανάγνωσης στο σχολείο και η εφαρμογή καλών πρακτικών ψηφιακού γραμματισμού, για να ερευνηθεί το αναγνωστικό κίνητρο των μαθητών/τριών, να εκτιμηθούν οι ωφέλειες από τη χρήση της ψηφιακής τεχνολογίας στη μάθηση, την αποτελεσματική διαχείριση και απόκτηση της γνώσης καθώς και την ανάπτυξη των λεγόμενων «ήπιων δεξιοτήτων».
Λεπτομέρειες άρθρου
- Ενότητα
- Άρθρα