ΟΙ ΛΙΤΑΝΕΙΕΣ ΩΣ ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΑ ΔΡΑΜΑΤΑ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ ΤΗΣ ΛΙΓΚΑΣ ΤΩΝ ΚΑΘΟΛΙΚΩΝ ΖΗΛΩΤΩΝ, 1583-1594
Περίληψη
Costas Gaganakis, Processions as liturgical dramas in Paris under theCatholic League, 1585-1594
In his seminal work Les Guerriers de Dieu, Denis Crouzei has questionnedthe socio-political approach to the Catholic League, proposed by otherhistorians of the French Wars of Religion, by ascribing the emergenceof the «Holy Union of Catholics» to a mental climate of acute eschatologicalagony. His own approach, presented as an «archaeology ofsoteriological adoration», focussed on the mental substratum of theLeague, by linking it directly to the climax of popular religious sentimentand eschatological panic that characterized France in the 1560s andespecially the 1570s. In Crouzet's interpretation, the League appears asthe carrier of the «crusading spirit» that had always ignited the Catholiccrowds against the spread of heresy.This article follows the spread of Catholic processions in the 1580s.These emerged as the most powerful weapon of the League, besides theprinting press, in its propaganda war against heresy and eventuallyagainst the French crown. In view of the fervent popular religiosity ofthe era, and in the light of recent works by Barbara Diefendorf andEdward Muir, among others, the author seeks to explore the variousattempts of symbolic appropriation of religious processions by the crownin the 1570s and early 1580s and by the League in the late 1580s. Catholicprocessions were ritual instances of a «presentation of the self»of ecclesiastical and lay elites aiming to impress and instruct the crowd.They also were representations of social cohesion and religious conformity,as well as a vital «defense mechanism» against Protestant iconoclasm.What equally matters is popular reaction to their orchestrationfrom above, the possibility of autonomous popular action in the contextof a profoundly religious atmosphere, as suggested by Crouzet. Thequestion of symbolic appropriation leads to the examination of the attemptedpolitical manipulation of the processions under particularlydramatic circumstances —such as the siege of Paris— whose overwhelming weight on the daily life of Parisians ultimately determined thesuccess or failure of such attempts.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
ΓΑΓΑΝΑΚΗΣ Κ. (2001). ΟΙ ΛΙΤΑΝΕΙΕΣ ΩΣ ΤΕΛΕΤΟΥΡΓΙΚΑ ΔΡΑΜΑΤΑ ΣΤΟ ΠΑΡΙΣΙ ΤΗΣ ΛΙΓΚΑΣ ΤΩΝ ΚΑΘΟΛΙΚΩΝ ΖΗΛΩΤΩΝ, 1583-1594. Μνήμων, 23, 9–24. https://doi.org/10.12681/mnimon.703
- Τεύχος
- Τόμ. 23 (2001)
- Ενότητα
- ΜΕΛΕΤΕΣ
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στο Μνήμονα διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στο Μνήμονα μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, χωρίς δικαίωμα τροποποίησης (δημιουργία παράγωγου έργου) με αναφορά στο συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς(άδεια Creative Commons 4.0). To Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών διατηρεί το δικαίωμα να δημοσιεύει, να αναπαραγάγει, να παρουσιάζει στο κοινό, να διανέμει και χρησιμοποιεί άρθρα που δημοσιεύονται στο Μνήμονα σε οποιοδήποτε μέσο και μορφή είτε μεμονωμένα είτε ως μέρη συλλογικών έργων, για όλο το χρόνο διάρκειας προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας και για όλες τις χώρες του κόσμου. Αυτό περιλαμβάνει ενδεικτικά και όχι αποκλειστικά, το δικαίωμα δημοσίευσης των άρθρων σε τεύχη του περιοδικού Μνήμων, αναπαραγωγής και διανομής μεμονωμένων αντιγράφων των άρθρων, αναπαραγωγής ολόκληρων των άρθρων σε άλλη έκδοση του ΕΙΕ, και αναπαραγωγής και διανομής των άρθρων ή περίληψης αυτών με χρήση πληροφορικού συστήματος αποθετηρίου.