open, digital, online, education, distance education

Η διδασκαλία της βυζαντινής ιστορίας μέσω της εικόνας


Δημοσιευμένα: Sep 4, 2019
Λέξεις-κλειδιά:
Βυζαντινή Ιστορία εικόνες σχολικά εγχειρίδια
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΘΩΔΗΣ
https://orcid.org/0000-0002-8193-6163
Περίληψη

Η παιδαγωγική αξία των εικόνων κατά τη διδασκαλία της σχολικής Ιστορίας είναι αποδεκτή από όλους, παρά τα πολλά προβλήματα που δημιουργούνται κατά τη χρήση τους στη σχολική τάξη. Η επιλογή αυτών, πέρα από την απαραίτητη κατανόηση ότι δεν υπάρχουν αδιαμεσολάβητες εικονικές αναπαραστάσεις της πραγματικότητας, οφείλει να ακολουθεί και μια συστηματική διαδικασία προσέγγισής τους. Στο παρόν άρθρο, διερευνώνται τα προβλήματα κατά την αξιοποίηση των εικόνων, οι θεωρίες προσέγγισής τους και αναφέρονται ενδεικτικά παραδείγματα διδασκαλίας της βυζαντινής Ιστορίας μέσα από εικόνες που υπάρχουν στα σχολικά εγχειρίδια.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Μέρος δεύτερο / Section 2
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΘΩΔΗΣ, ΕΚΠΑ

 

Ο Γεώργιος Β. Θώδης είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος ειδίκευσης από το ίδιο Πανεπιστήμιο. Έχει συμμετάσχει ως εισηγητής με ανακοινώσεις σε πανελλήνια και διεθνή συνέδρια παιδαγωγικού και εκπαιδευτικού περιεχομένου και είναι συγγραφέας φιλολογικών βιβλίων. Ερευνητικές του εργασίες και άρθρα έχουν δημοσιευθεί κατόπιν κρίσης σε επιστημονικά- παιδαγωγικά περιοδικά. Τα ερευνητικά ενδιαφέροντα εστιάζονται κυρίως στα πεδία της διδακτικής μεθοδολογίας και της αξιοποίησης των Νέων Τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Εργάζεται στο Πρότυπο Γενικό Λύκειο της Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης από το 2012.

Αναφορές
Burke Peter, (2003), Αυτοψία. Οι Χρήσεις των Εικόνων ως Ιστορικών Μαρτυριών, μτφρ. Αντρέας Ανδρέου, Αθήνα: Μεταίχμιο.
Gaskell Ivan,(1991), «History of Images», New Perspectives on Historical Writing, Peter Burke, Oxford: Polity Press, 168-192.
΄Ιγκερς Γκέοργκ,(2006), Η ιστοριογραφία στον 20ό αιώνα, μτφρ. Παρασκευάς Ματάλας, Αθήνα: Νεφέλη.
Jordanova Ludmilla,(2006), History in Practice, London: Hodder Arnold.
Κόκκινος Γιώργος, Αγγελάκος Κώστας (επιμ.),(2004), Η διαθεματικότητα στο σύγχρονο σχολείο και η διδασκαλία της Ιστορίας με τη χρήση πηγών, Αθήνα: Μεταίχμιο.
Κόκκινος Γιώργος, (2006), Διδακτικές προσεγγίσεις στο μάθημα της Ιστορίας, Αθήνα: Μεταίχμιο.
Κουλούρη Σοφία, (1990), «Οπτικός Αλφαβητισμός και Μάθηση», Σύγχρονη Εκπαίδευση 51, 90-95.
Kress, Gunther & Theo van Leeuwen, (1996), Reading Images: The Grammar of Visual Design, London: Routledge.
Μαυροσκούφης Δημήτριος,(2005), Αναζητώντας τα ίχνη της ιστορίας. Ιστοριογραφία, διδακτική μεθοδολογία και ιστορικές πηγές, Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη.
Moniot Henry, (2002), Η διδακτική της Ιστορίας, μτφρ. Έφη Κάννερ, Αθήνα: Μεταίχμιο.
Μπονίδης, Κυριάκος, (2004), Το περιεχόμενο του σχολικού βιβλίου ως αντικείμενο έρευνας: διαχρονική εξέταση της σχετικής έρευνας και μεθοδολογικές προσεγγίσεις, Αθήνα: Μεταίχμιο.
Μπενέκου Ελένη, (2000), «Η «ανάγνωση» της φωτογραφικής εικόνας ως ιστορικής πηγής και η διδακτική της αξιοποίηση», Φιλολογική,71, 67-70.
Panofsky Erwin, (1995), Meaning in the Visual Arts, University of Chicago Press.
Σακκά Βασιλική, (2001), «Η αξιοποίηση της φωτογραφίας στη διδασκαλία της Ιστορίας», Τα Εκπαιδευτικά, 59-60, 51-59.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)