open, digital, online, education, distance education

The teaching of Byzantine history through the picture


Published: Sep 4, 2019
Keywords:
Βyzantine Ηistory pictures school handbooks
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΘΩΔΗΣ
https://orcid.org/0000-0002-8193-6163
Abstract

The pedagogical value of pictures during the teaching of History at school is acceptable by everyone as far as it concerns mostly the development of empathy and the approach of multiplicity. Of course, while using the pictures there are a few problems emerging in the school classroom. At first, these problems concern the investigation of their degree of objectivity, their decoding or their footage.

Then, these problems are also intensified by some other difficulties such as the diversity of visual materials, the structural and aesthetic characteristics of artistic creations which are transformed as time passes by, and finally the absence of a structured teaching methodology when analyzing pictures. The teachers have specific questions about the use of pictures in teaching; more specifically, the pictures as works of art or the diagrams, the sketches etc. which are quoted in the school History books condense most of the advantages and disadvantages of working with sources in the classroom.

At first, the width of the questions that can be posed is limited by the fact that the pictures are dealt with, most of the times, a) either as a supplement of the text thus confirming what has already been mentioned in it and they specify its content, or b) as a decorative element which is sometimes of dubious aesthetics because of bad printing quality, even if they are included in specific chapters of civilization or History of Art. Moreover, the accompanying texts, the captions, rarely infiltrate the spirit of the creator and his era, that is to say the climate of the researches and the conditions that led to the production of the specific work which is quoted. This absence is particularly obvious in the presentation of the works of art. In some other cases, we have an unchanged and stable catalogue of pictures which are repeated in several handbooks and in different grades of education.

Consequently, the pictures in History books are not dealt with, most of the times, as stimuli for dialogue and reflection or as a means of attracting interest and activating motives of learning and interpreting certain points or senses in a text. They do not make the students process them creatively with their thought, in order to infiltrate aestheticism, social arrangements, ways of consideration and thought, assumptions and contexts of another era.

For all these reasons, their choice, beyond the necessary understanding that there are no uninitiated visual representations of reality, must follow a systematic procedure of approaching them, not only when selecting the material but also when wording the questions about them. In addition, their understanding and interpretation presuppose a holistic approach of the historical environment which is studied and an interdisciplinary examination of visual sources.

Article Details
  • Section
  • Section 2
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΘΩΔΗΣ, ΕΚΠΑ

 

Ο Γεώργιος Β. Θώδης είναι πτυχιούχος του τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, καθώς και κάτοχος μεταπτυχιακού διπλώματος ειδίκευσης από το ίδιο Πανεπιστήμιο. Έχει συμμετάσχει ως εισηγητής με ανακοινώσεις σε πανελλήνια και διεθνή συνέδρια παιδαγωγικού και εκπαιδευτικού περιεχομένου και είναι συγγραφέας φιλολογικών βιβλίων. Ερευνητικές του εργασίες και άρθρα έχουν δημοσιευθεί κατόπιν κρίσης σε επιστημονικά- παιδαγωγικά περιοδικά. Τα ερευνητικά ενδιαφέροντα εστιάζονται κυρίως στα πεδία της διδακτικής μεθοδολογίας και της αξιοποίησης των Νέων Τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Εργάζεται στο Πρότυπο Γενικό Λύκειο της Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης από το 2012.

References
Burke Peter, (2003), Αυτοψία. Οι Χρήσεις των Εικόνων ως Ιστορικών Μαρτυριών, μτφρ. Αντρέας Ανδρέου, Αθήνα: Μεταίχμιο.
Gaskell Ivan,(1991), «History of Images», New Perspectives on Historical Writing, Peter Burke, Oxford: Polity Press, 168-192.
΄Ιγκερς Γκέοργκ,(2006), Η ιστοριογραφία στον 20ό αιώνα, μτφρ. Παρασκευάς Ματάλας, Αθήνα: Νεφέλη.
Jordanova Ludmilla,(2006), History in Practice, London: Hodder Arnold.
Κόκκινος Γιώργος, Αγγελάκος Κώστας (επιμ.),(2004), Η διαθεματικότητα στο σύγχρονο σχολείο και η διδασκαλία της Ιστορίας με τη χρήση πηγών, Αθήνα: Μεταίχμιο.
Κόκκινος Γιώργος, (2006), Διδακτικές προσεγγίσεις στο μάθημα της Ιστορίας, Αθήνα: Μεταίχμιο.
Κουλούρη Σοφία, (1990), «Οπτικός Αλφαβητισμός και Μάθηση», Σύγχρονη Εκπαίδευση 51, 90-95.
Kress, Gunther & Theo van Leeuwen, (1996), Reading Images: The Grammar of Visual Design, London: Routledge.
Μαυροσκούφης Δημήτριος,(2005), Αναζητώντας τα ίχνη της ιστορίας. Ιστοριογραφία, διδακτική μεθοδολογία και ιστορικές πηγές, Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη.
Moniot Henry, (2002), Η διδακτική της Ιστορίας, μτφρ. Έφη Κάννερ, Αθήνα: Μεταίχμιο.
Μπονίδης, Κυριάκος, (2004), Το περιεχόμενο του σχολικού βιβλίου ως αντικείμενο έρευνας: διαχρονική εξέταση της σχετικής έρευνας και μεθοδολογικές προσεγγίσεις, Αθήνα: Μεταίχμιο.
Μπενέκου Ελένη, (2000), «Η «ανάγνωση» της φωτογραφικής εικόνας ως ιστορικής πηγής και η διδακτική της αξιοποίηση», Φιλολογική,71, 67-70.
Panofsky Erwin, (1995), Meaning in the Visual Arts, University of Chicago Press.
Σακκά Βασιλική, (2001), «Η αξιοποίηση της φωτογραφίας στη διδασκαλία της Ιστορίας», Τα Εκπαιδευτικά, 59-60, 51-59.
Most read articles by the same author(s)