| More

Οπτικοακουστική Μάθηση και Τηλεδιάσκεψη στην εξΑΕ

Views: 298 Downloads: 148
Αθανάσιος Κανελλόπουλος (http://orcid.org/0000-0001-7998-7204), Μαρία Ι. Κουτσούμπα, Ιωάννης Γκιόσος
Αθανάσιος Κανελλόπουλος, Μαρία Ι. Κουτσούμπα, Ιωάννης Γκιόσος

Περίληψη


Η τηλεδιάσκεψη αποτελεί ένα επικοινωνιακό μέσο που δημιουργεί συνθήκες για την εξ αποστάσεως διδασκαλία πολύ κοντινές προς αυτές της δια ζώσης, ενώ δεν έχει μελετηθεί ιδιαίτερα ως προς τις παιδαγωγικές αρχές της εξΑΕ αλλά ούτε και ως προς τη λειτουργία της μάθησης. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση της σχέσης θεωριών, αρχών και γνωστικών προσεγγίσεων της οπτικοακουστικής μάθησης και αντίληψης με τη μαθησιακή διαδικασία μέσω τηλεδιάσκεψης στην εξΑΕ. Πρόκειται για μια θεωρητική εργασία που στηρίζεται στη βιβλιογραφική ανασκόπηση χωρίς, όμως, να συνιστά μία τυπική έρευνα βιβλιογραφικής ανασκόπησης. Οι κοινωνικο-συναισθηματικές σχέσεις μιας τηλε-κοινότητας διερεύνησης επηρεάζονται από τα οπτικοακουστικά μηνύματα (λεκτικά και μη) που εκπέμπονται, τα οποία και επιδρούν στην τηλε-γνωστική, στην τηλε-διδακτική και στην τηλε-κοινωνική παρουσία. Με την τηλεδιάσκεψη να αποτελεί ένα πολυμεσικό εργαλείο επικοινωνίας, η γνώση των οπτικοακουστικών θεωριών μάθησης είναι σημαντική. Η μάθηση μέσω τηλεδιάσκεψης στηρίζεται στην αισθητηριακή, και κυρίως στην οπτική, αντίληψη. Έτσι, οι αισθήσεις και οι δράσεις του σώματος των συμμετεχόντων στην τηλεδιάσκεψη θα πρέπει να οδηγούν σε μία αίσθηση «πραγματικότητας» στο συγκεκριμένο ηλεκτρονικό μαθησιακό περιβάλλον. Η επίδραση της οπτικοακουστικής αντίληψης και μάθησης στη μαθησιακή διαδικασία μέσω τηλεδιάσκεψης στην εξΑΕ αναδεικνύει, επίσης, τη σημασία της προσέγγισης της τελευταίας υπό το πρίσμα ενός νέου θεωρητικού πλαισίου, δεδομένου και των νέων συνθηκών που υπάρχουν στον χώρο της εκπαίδευσης στην Ελλάδα λόγω της υγειονομικής κρίσης που βιώνει η χώρα.


Λέξεις κλειδιά


Τηλε-κοινότητα διερεύνησης; τηλε-μάθηση; οπτική αντίληψη; Νευροεπιστήμη; Θεωρία του Σχήματος; Θεωρία της Διττής Κωδικοποίησης; Θεωρία του Γνωστικού Φορτίου; Γνωστική Θεωρία της Πολυμεσικής μάθησης

Πλήρες Κείμενο:

PDF

Αναφορές


Αναστασιάδης, Π., Μανούσου, Ε., Σιάκας, Σ., Φιλιππούσης, Γ., Κουκούλης, Ν., Τομαζινάκης, Α., …, & Καρβούνης, Λ. (2011). Η Τηλεδιάσκεψη στην υπηρεσία της συνεργατικής οικοδόμησης της γνώσης και της διαθεματικής προσέγγισης. Από τη Θεωρία στην Πράξη: «ΟΔΥΣΣΕΑΣ 2011: Περιβάλλον – Μεσόγειος Θάλασσα Ενεργειακή επανάσταση - Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας». Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 6ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Εναλλακτικές Τεχνικές Εκπαίδευσης, Λουτράκι 4-6 Νοεμβρίου 2011 (σσ. 669-684). DOI: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.685

Alonso-Díaz, L., & Yuste-Tosina, R. (2015). Constructing a Grounded Theory of E-Learning Assessment. Journal of Educational Computing Research, 53(3), 315-344. DOI: 10.1177/0735633115597868

Ansari, D., De Smedt, B., & Grabner, R. H. (2012). Neuroeducation-A Critical Overview of An Emerging Field. Neuroethics, 5(2), 105-117. DOI: 10.1007/s12152-011-9119-3

Atkinson, R. C., & Shiffrin, R. M. (1968). Human Memory: A Proposed System and its Control Processes. Psychology of Learning and Motivation, 2, 89-195. DOI: 10.1016/S0079-7421(08)60422-3

Baddeley, A. (1992). Working Memory: The Interface between Memory and Cognition. Journal of Cognitive Neuroscience, 4(3), 281-288. DOI: 10.1162/jocn.1992.4.3.281

Γιωτάκος, Π. (2014). Εκπαιδευτική νευροεπιστήμη μια βιβλιογραφική επισκόπηση. (Αδημοσίευτη Διπλωματική εργασία). Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, Ιωάννινα. Ανακτήθηκε 26 Ιανουαρίου, 2019, από http://olympias.lib.uoi.gr/jspui/handle/123456789/1132

Γκιόσος, Ι. (2009). Εγκυρότητα και αξιοπιστία κλιμάκων διαδραστικής απόστασης στο περιβάλλον του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. (Αδημοσίευτη Διπλωματική Εργασία). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα. Ανακτήθηκε 21 Φεβρουαρίου, 2019, από https://apothesis.eap.gr/handle/repo/19207

Campbell, S. R. (2011). Educational Neuroscience: Motivations, methodology, and implications. Educational Philosophy and Theory, 43(1), 7-16. DOI: 10.1111/j.1469-5812.2010.00701.x

Chen, E. H. L. (2004). A Review of Learning Theories from Visual Literacy. Journal of Educational Computing, Design & Online Learning, 5, 1-8. Retrieved December 24th, 2018, from http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.623.6423&rep=rep1&type=pdf

Δημητρέλου, Κ. (2017). Νευρογλωσσικός προγραμματισμός (NLP) και θεωρίες μάθησης στα Μαθηματικά. (Αδημοσίευτη Διπλωματική Εργασία). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα. Ανακτήθηκε 22 Ιανουαρίου, 2019, από https://apothesis.eap.gr/handle/repo/35475

Διδασκαλείο Επιστημονικής Παιδείας (χ. η.). Σχέση Νου – Εγκεφάλου. Ανακτήθηκε 20 Ιανουαρίου, 2019, από https://www.foundalis.com/dep/cog/N4_gr.htm

Είμαστε έτοιμοι: ξεκινά η εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Στηρίζουμε την εκπαιδευτική κοινότητα με καινοτόμα εργαλεία. (2020, 13 Μαρτίου). Ανακτήθηκε 16 Απριλίου, 2020, από https://www.minedu.gov.gr/news/44337-13-03-20-eimaste-etoimoi-ksekina-i-eks-apostaseos-ekpaidefsi-stirizoume-tin-ekpaideftiki-koinotita-me-kainotoma-ergaleia

Garrison, D. R., Anderson, T., & Archer, W. (1999). Critical Inquiry in a Text-Based Environment: Computer Conferencing in Higher Education. The Internet and Higher Education, 2(2-3), 87-105. DOI: 10.1016/S1096-7516(00)00016-6

Giossos, Y., Koutsouba, M., Lionarakis, A., & Skavantzos, K. (2009). Reconsidering Moore's Transactional Distance Theory. European Journal of Open, Distance and E-Learning, 2. Retrieved February 21st, 2019, from http://www.eurodl.org/?article=374

Giossos, Y., Koutsouba, M., & Mavroidis, I. (2016a). Development of an Instrument for Measuring Learner–Teacher Transactional Distance. American Journal of Distance Education, 30(2), 98-108. DOI: 10.1080/08923647.2016.1156374

Giossos, Y., Koutsouba, M., & Mavroidis, I. (2016b). Response From Giossos, Koutsouba, and Mavroidis. American Journal of Distance Education, 30(4), 277-277. DOI: 10.1080/08923647.2016.1232989

Gunawardena, C. N., & Zittle, F. J. (1997). Social presence as a predictor of satisfaction within a computer‐mediated conferencing environment. American Journal of Distance Education, 11(3), 8-26. DOI:10.1080/08923649709526970

Ηρακλειώτη, Ε., Παντίδος, Π., & Μπιρμπίλη, Μ. (2017, Απρίλιος). Το ανθρώπινο σώμα ως μέσο μεταφοράς της γνώσης: εφαρμογή για το φαινόμενο της σκιάς σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Ανακοίνωση στο 10ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, Ρέθυμνο. Ανακτήθηκε 5 Ιανουαρίου, 2019, από http://events.enephet.gr/index.php/enephet/2017/paper/view/91

Iacoboni, M. (2009). Imitation, Empathy, and Mirror Neurons. Annual Review of Psychology, 60(1), 653-670. DOI: 10.1146/annurev.psych.60.110707.163604

Ibrahim, M. (2012). Implications of Designing Instructional Video Using Cognitive Theory of Multimedia Learning. Critical Questions in Education, 3(2), 83-104. Retrieved January 11th, 2019, from https://eric.ed.gov/?id=EJ1047003

Κανελλόπουλος, Α. (2019). Η τηλεδιάσκεψη στην εξΑΕ ως ενσώματη και «ολοκληρωμένη» μάθηση. Προς ένα νέο θεωρητικό πλαίσιο της τηλε-μάθησης. (Αδημοσίευτη Διπλωματική Εργασία). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα. Ανακτήθηκε 20 Ιανουαρίου, 2020, από https://apothesis.eap.gr/handle/repo/44987

Κανελλόπουλος, Α., & Κουτσούμπα, Μ. (2019). Η Έρευνα για την Τηλεδιάσκεψη στην εξΑΕ. Μία Βιβλιογραφική Ανασκόπηση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(2), 54-77. DOI:http://dx.doi.org/10.12681/jode.21619

Κανελλόπουλος, Α., & Κουτσούμπα, Μ. (2017). Συνδέοντας την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, τις νέες τεχνολογίες και τις μορφές μάθησης. Στο Α. Λιοναράκης, Σ. Ιωακειμίδου, Μ. Νιάρη, Γ. Μανούσου, Τ. Χαρτοφύλακα, Σ. Παπαδημητρίου & Α. Αποστολίδου (Επιμ.), 9ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Ο Σχεδιασμός της Μάθησης. Αθήνα 23-26 Νοεμβρίου 2017 (σσ. 123-135). DOI: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.1128

Κανελλόπουλος, Α., Κουτσούμπα, Μ., & Γκιόσος, Ι. (2019). Η μάθηση σε μία Τηλε-κοινότητα Διερεύνησης. Από τη Θεωρία της Διαδραστικής Απόστασης στη Θεωρία της Τηλε-εγγύτητας. Στο Α. Λιοναράκης, Ε. Μανούσου, Β. Ιωακειμίδου, Μ. Νιάρη, Α. Αγγέλη, Κ. Σφακιωτάκη & Β. Κουτζεκλίδου (Επιμ.), 10ο Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Διαμορφώνοντας από Κοινού το Μέλλον της Εκπαίδευσης. Αθήνα 22-24 Νοεμβρίου 2019 (σσ. 170-183). DOI: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.2329

Κοντοθάνου, Ε. (2017). Η Οπτική Αντίληψη, το Φως και ο Χώρος μέσα από τα μάτια των παιδιών. (Αδημοσίευτη Διπλωματική Εργασία). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα. Ανακτήθηκε 24 Ιανουαρίου, 2019, από https://apothesis.eap.gr/handle/repo/36467

Kalyuga, S. (2010). Schema Acquisition and Sources of Cognitive Load. In J. L. Plass, R. Moreno, & R. Brunken (Eds.), Cognitive Load Theory (pp. 48-64). Cambridge: Cambridge University Press.

Λιοναράκης, Α., Παπαδημητρίου, Σ., Χαρτοφύλακα, Α., Αγγελή, Α., & Τζήλου, Γ. (2018). Η συμβολή των ψηφιακών εργαλείων στην υποστήριξη της μαθησιακής πορείας των φοιτητών/φοιτητριών της εξΑΕ: Μέρος Α: Χρήση ψηφιακών εργαλείων για τη δημιουργία ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 14(1), 104-117. DOI:10.12681/jode.18533

Lakoff, G. (2012). Explaining Embodied Cognition Results. Topics in Cognitive Science, 4(4), 773-785. DOI: 10.1111/j.1756-8765.2012.01222.x

Lohr, L. L. (2008). Creating Graphics for Learning and Performance. Lessons in Visual Literacy (2nd ed.). Upper Saddle River, New Jersey: Pearson Education Inc.

Lombard, M., & Ditton, T. (1997). At the Heart of It All: The Concept of Presence. Journal of Computer-Mediated Communication, 3(2). DOI: https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.1997.tb00072.x

Μανούσου, Ε., Χαρτοφύλακα, Τ., Ιωακειμίδου, Β., Παπαδημητρίου, Σ., & Καραγιάννη, Ε. (2020). Εκπαιδευτικός σχεδιασμός μαθημάτων στην εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση. Στο Α. Λιοναράκης, Α. Κόκκος, Θ. Ορφανουδάκης, Α. Εμβαλωτής & Ν. Γραμμένος (Επιμ.), Μαζικό Ανοικτό Διαδικτυακό Μάθημα (MOOC): Επιμόρφωση εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σε θέματα εκπαίδευσης από απόσταση. ΙΕΠ – ΕΑΠ. Ανακτήθηκε 31 Μαΐου, 2020, από https://drive.google.com/file/d/1atxO74h2KD2oBqSbh4cPanYFp2Qp4Z0R/view

Μαυροειδής, Η. (2009). Δυνατότητα και προϋποθέσεις αξιοποίησης μεθόδων σύγχρονης επικοινωνίας και τηλεκπαίδευσης σε προγράμματα της Σχολής Ανθρωπιστικών Σπουδών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Μελέτη περίπτωσης σε τμήματα της ΘΕ ΕΚΠ65. (Αδημοσίευτη Διπλωματική Εργασία). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα. Ανακτήθηκε 21 Φεβρουαρίου, 2019, από https://apothesis.eap.gr/handle/repo/18429

Μουζακιώτου, Σ., & Κανονάκη, Μ.-Ο. (2015). Το οπτικοακουστικό υλικό και η δυναμική του στο Εκπαιδευτικό Υλικό της Εξ Αποστάσεως Διδασκαλίας. Στο Α. Λιοναράκης, Σ. Ιωακειμίδου, Μ. Νιάρη, Γ. Μανούσου, Τ. Χαρτοφύλακα & Σ. Παπαδημητρίου (Επιμ.), 8ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Καινοτομία και Έρευνα. Αθήνα 7-8 Νοεμβρίου 2015 (σσ. 46-57). DOI: http://dx.doi.org/10.12681/icodl.52

Martin, F., Parker, M. A., & Deale, D. F. (2012). Examining Interactivity in Synchronous Virtual Classrooms. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 13(3), 227-261. Retrieved November 2nd, 2018, from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1174/2254

Mavroidis, I., Karatrantou, A., Koutsouba, M., Giossos, Y., & Papadakis, S. (2013). Technology Acceptance and Social Presence in Distance Education-A Case Study on the Use of Teleconference at a Postgraduate Course of the Hellenic Open University. European Journal of Open, Distance and e-Learning, 16(2), 76-96. Retrieved November 3rd, 2018, from http://www.eurodl.org/materials/contrib/2013/Mavroidis_et_al.pdf

Mayer, G., Lingle, J., & Usselman, M. (2017). Experiences of Advanced High School Students in Synchronous Online Recitations. Educational Technology & Society, 20(2), 15-26. Retrieved November 18th, 2018, from https://eric.ed.gov/?id=EJ1137511

Moore, M. G. (1993). Theory of transactional distance. In D. Keegan (Ed.), Theoretical Principles of Distance Education (pp. 22-38). New York: Routledge.

Moreno, R., & Mayer, R. E. (2000). A Learner-Centered Approach to Multimedia Explanations: Deriving Instructional Design Principles from Cognitive Theory. Interactive Multimedia Electronic Journal of Computer-Enhanced Learning, 2(2). Retrieved January 11th, 2019, from http://imej.wfu.edu/articles/2000/2/05/printver.asp

OECD. (2007). Understanding the Brain: The Birth of a Learning Science. Paris: OECD Publishing.

Πανάρετος, Ν. (2018). Μνήμη Εργασίας και Δυσαριθμησία. (Αδημοσίευτη Διπλωματική Εργασία). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα. Ανακτήθηκε 7 Ιανουαρίου, 2019, από https://apothesis.eap.gr/handle/repo/40413

Παπαδημητρίου, Σ. (2018). Η Εκπαιδευτική Τηλεόραση στην εποχή του Διαδικτύου. Στο Κ. Θεολόγου & Σ. Στέλιος (Επιμ.), ΤΠΕ και Εκπαίδευση: Από την κιμωλία στο διαδίκτυο (σσ. 14-45). Αθήνα: Ελληνοεκδοτική.

Πολύδωρος, Γ. (2013). E-learning, η εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποκλειστικά μέσω διαδικτύου: Νέες προσεγγίσεις εκπαίδευσης. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), 7ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Μεθοδολογίες Μάθησης. Αθήνα 8-10 Νοεμβρίου 2013 (σσ. 15-26). DOI: 10.12681/icodl.584

Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (2020, 11 Μαρτίου). Κατεπείγοντα μέτρα αντιμετώπισης των αρνητικών συνεπειών της εμφάνισης του κορωνοϊού COVID-19 και της ανάγκης περιορισμού της διάδοσής του. ΦΕΚ 55 (τεύχος 1ο, σ. 997-1008). Εφημερίδα της Κυβερνήσεως.

Paivio, A. (1990). Mental Representations: A Dual Coding Approach. New York: Oxford University Press.

Paivio, A. (2007). Mind and Its Evolution: A Dual Coding Theoritical Approach. New York: Psychology Press.

Panagiotakopoulos, C., Tsiatsos, T., Lionarakis, A., & Tzanakos, N. (2013). Teleconference in support at distance learning: Views of educators. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 9(1), 5-18. DOI: http://dx.doi.org/10.12681/jode.9806

Pentland, A. (2010). Defend Your Research: We Can Measure the Power of Charisma. Harvard Business Review. Retrieved December 15th, 2018, from https://hbr.org/2010/01/defend-your-research-we-can-measure-the-power-of-charisma

Rehn, N., Maor, D., & McConney, A. (2016). Investigating teacher presence in courses using synchronous videoconferencing. Distance Education, 37(3), 302-316. doi:10.1080/01587919.2016.1232157

Rodgers, C. R., & Raider-Roth, M. B. (2006). Presence in teaching. Teachers and Teaching: theory and practice, 12(3), 265-287. DOI:10.1080/13450600500467548

Scanlon, E., McAndrew, P., & O’Shea, T. (2015). Designing for Educational Technology to Enhance the Experience of Learners in Distance Education: How Open Educational Resources, Learning Design and Moocs Are Influencing Learning. Journal of Interactive Media in Education, 2015(1), Art. 6, pp. 1-9. DOI:10.5334/jime.al

Sime, J. A., & Themelis, C. (2018). Exploring Video Literacy and the Practice of Educators: Videos, Vlogs, Videoconferencing and Holographic Teleportation. In T. Bastiaens, J. Van Braak, M. Brown, L. Cantoni, M. Castro, R. Christensen, G. Davidson-Shivers, K. DePryck, M. Ebner, M. Fominykh, C. Fulford, S. Hatzipanagos, G. Knezek, K. Kreijns, G. Marks, E. Sointu, E. Korsgaard Sorensen, J. Viteli, J. Voogt, P. Weber, E. Weippl & O. Zawacki-Richter (Eds.), edMedia & Innovate Learning World conference on educational Media and Technology. June 25th-29th, 2018 (pp. 2029-2036). Netherlands: Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved December 15th, 2018, from https://www.learntechlib.org/p/184444/

Spencer, T., & Victor, S. (2017). Transforming Learning: Using Video for Cognitive, Emotional, and Social Engagement. Retrieved December 12th, 2018, from https://www.researchgate.net/publication/315111260_Transforming_Learning_Using_Video_for_Cognitive_Emotional_and_Social_Engagement?enrichId=rgreq-c32cb46cc5dd9647cd62eb7d86deac68-XXX&enrichSource=Y292ZXJQYWdlOzMxNTExMTI2MDtBUzo3MDYyOTAxNDU4MzcwNTdAMTU0NTQ

Sweller, J. (1994). Cognitive load theory, learning difficulty, and instructional design. Learning and Instruction, 4(4), 295-312. DOI: 10.1016/0959-4752(94)90003-5

Sweller, J. (2010). Cognitive Load Theory: Recent Theoretical Advances. In J. L. Plass, R. Moreno, & R. Brunken (Eds.), Cognitive Load Theory (pp. 29-47). Cambridge: Cambridge University Press.

Τριάρχου, Λ. (2015). Νευροβιολογικές Βάσεις στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράματα και Βοηθήματα. Ανακτήθηκε 22 Ιανουαρίου, 2019, από https://repository.kallipos.gr/handle/11419/5167

Τσουκάκη, Ε. (2015). Μοριακή βάση της ανθρώπινης εγκεφαλικής μνήμης. (Αδημοσίευτη Διπλωματική Εργασία). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα. Ανακτήθηκε 7 Ιανουαρίου, 2019, από https://apothesis.eap.gr/handle/repo/30245

Τσώνη, Ρ. (2017). Γνωστικό φορτίο και πολυμορφικό διδακτικό υλικό στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Στο Α. Λιοναράκης, Σ. Ιωακειμίδου, Μ. Νιάρη, Γ. Μανούσου, Τ. Χαρτοφύλακα, Σ. Παπαδημητρίου & Α. Αποστολίδου (Επιμ.), 9ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Ο Σχεδιασμός της Μάθησης. Αθήνα 23-26 Νοεμβρίου 2017 (σσ. 42-51). DOI: 10.12681/icodl.1143

Themeli, C., & Bougia, A. (2016). Tele-proximity: Tele-community of Inquiry Model. Facial Cues for Social, Cognitive, and Teacher Presence in Distance Education. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 17(6), 145-163. Retrieved November 6th, 2018, from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/2453/3950

Themelis, C. (2014). Synchronous Video Communication for Distance Education: the educators’ perspective. Open Praxis, 6(3), 245-256. DOI: 10.5944/openpraxis.6.3.128

Wilson, R. A., & Foglia, L. (2016). Embodied Cognition. In E. N. Zalta (Ed.), The Stanford encyclopedia of philosophy (Winter 2016 Edition). Retrieved January 5th, 2019, from https://plato.stanford.edu/archives/win2016/entries/embodied-cognition/

Wu, E., Lin, W.-C., & Yang, S. C. (2013). An experimental study of cyber face-to-face vs. cyber text-based English tutorial programs for low-achieving university students. Computers & Education, 63, 52-61. DOI: 10.1016/J.COMPEDU.2012.11.018

Yamagata-Lynch, L. C. (2014). Blending Online Asynchronous and Synchronous Learning. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 15(2), 189-212. Retrieved November 4th, 2018, from http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/1778/2889

Χαιρετάκη, Μ. (2009). Θεωρίες οπτικής αντίληψης:διαφορετικές προσεγγίσεις στην κατανόηση της διαδικασίας πρόσληψης της εικόνας. (Αδημοσίευτη Διπλωματική Εργασία). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Πάτρα. Ανακτήθηκε 24 Ιανουαρίου, 2019, από https://apothesis.eap.gr/handle/repo/14980


Εισερχόμενη Αναφορά

  • Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.


Copyright (c) 2020 Αθανάσιος Κανελλόπουλος, Μαρία Ι. Κουτσούμπα, Ιωάννης Γκιόσος