open, digital, online, education, distance education

Η ευθύνη του μαθητή ως πολίτη: έρευνα στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση


Δημοσιευμένα: Σεπ 3, 2021
Λέξεις-κλειδιά:
σύγχρονη-ασύγχρονη εκπαίδευση αλληλεπίδραση ευθύνη πολίτης δημιουργική μάθηση
Βασιλική Αργύριος Πετρά
https://orcid.org/0000-0001-7752-8266
Περίληψη

Η παρούσα έρευνα αφορά τη διδασκαλία της Πολιτικής Παιδείας Α΄ Λυκείου με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση – σύγχρονη και ασύγχρονη, εν μέσω πανδημίας (CoV-19). Οι υπό πραγμάτευση ενότητες έθεταν θέματα που απασχολούσαν την επικαιρότητα σχετικά με την πολιτική ασφάλεια, την κοινωνική ευαισθησία, τον ψηφιακό πολίτη και τα προσωπικά δεδομένα. Κεντρική μας στόχευση αποτέλεσε η επανασύνδεση των μαθητών με τη μαθησιακή διαδικασία και η καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων ευθύνης, αλληλεπίδρασης, συνεργασίας. Η διεξαγωγή των μαθημάτων στηρίχτηκε στο θεωρητικό πλαίσιο για τον κοινωνικό εποικοδομητισμό και τη δημιουργικότητα. Υλοποιήθηκε με βάση το οργανωσιακό μοντέλο σχεδιασμός-οργάνωση-εφαρμογή-αξιολόγηση με σπειροειδείς κύκλους ανέλιξης. Στηρίχτηκε στην αναπλαισίωση του εκπαιδευτικού υλικού, στη δημιουργική γραφή-  έκφραση και την ανατροφοδότηση. Οι μαθητές ανταποκρίθηκαν συμμετέχοντας σε «αγώνες λόγων», σε εργασίες – ατομικές και ομαδικές και εκφράστηκαν δημιουργικά (λίμερικ, ζωγραφική, κόμικ, διαφημιστικά μηνύματα). Η προσπάθεια αξιολογήθηκε θετικά από τους ίδιους με ερωτηματολόγιο και ομάδες εστίασης και ανέδειξε «αφανείς» μαθητές, που συμμετείχαν ενεργά στην κατασκευή νοήματος, μέσα στα καινούρια δεδομένα.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Μέρος δεύτερο / Section 2
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Βασιλική Αργύριος Πετρά
Φιλόλογος ΠΕ02, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Αναφορές
Βασιλοπούλου, A. (2010). «Βασικές έννοιες και μέθοδος της ανάλυσης συνομιλίας: η περίπτωση της σχολικής τάξης» στο Μ. Πουρκός και Μ. Δαφέρμος (επιμ.) Ποιοτική Έρευνα στην Ψυχολογία και την Εκπαίδευση. Τόπος, Αθήνα, σ. 671-698.
Bruner, J. S. (1990). Acts of meaning. Retrieved 30/06/2020 from http://www.google.gr/books?hl=el&lr=&id=YHt_M41uIuUC&oi=fnd&pg=PR9&dq=Bruner,+J.S.+(1990) pp. 67-77.
Carr, W. & Kemmis, S. (1997). Για μια κριτική εκπαιδευτική θεωρία. Εκπαίδευση γνώση και έρευνα δράσης. Μτφρ. Αλεξάνδρα Παγανού-Λαμπράκη, Ευανθία Μηλίγκου και Κώτια Ροδιάδου-Αλμπάνη. Αθήνα: Κώδικας, pp. 220.
Cropley, D. & Cropley, A. (2011). «Products and the Generaion of Effective Novelty», J. C. Kaufman & R. J. Sternberg (επιμ.), The Cambridge Handbook of Creativity, Cambridge University Press, Cambridge, pp. 212.
Fisher, R. (1990). Teaching children to think, Cheltenham, UK: Stanley Thornes, 1990, pp. 52-55.
Gardner, H. (1990). Art Education and Human Development, Getty Education for the Arts, Los Angeles, pp. 53.
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (2013) Ανακτήθηκε 30/06/2020 από (201https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/162025_mathiti-xestrabosoy-mathe-ta-dikaiomata-soy.
Iser, W. (1978). The Act of Reading. Baltimore: John Hopkins UP, 1978, pp. 280.
National Assosiation for Community College Enterpreneurship (NACCE) (1999). Retrieved 30/5/2020 from www.scirp.org.
Κωστούλα-Μακράκη, Ν. & Μακράκης, Β. (2006). Διαπολιτισμικότητα και Εκπαίδευση για ένα Βιώσιμο Μέλλον. Ψηφιακό Κέντρο Εκπαιδευτικών Μέσων Πανεπιστημίου Κρήτης: Media. σ. 15-30.
Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press, pp. 40-90.
Λιοναράκης, Α. (2001). Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Προβληματισμοί για μια ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού διδακτικού υλικού. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Απόψεις και Προβληματισμοί για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Αθήνα: Προπομπός. σ. 32-77.
Μικρόπουλος, Τ. Κιουλάνης, Σ. Μουζάκης, Χ. Μπέλλου, Ι. Παπαχρήστος, Ν. Φραγκάκη, Μ. Χαλκίδης, Α. (2011). Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση. Εγκάρσια δράση. Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών, Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. σ. 112-129.
Ξανθάκου, Γ. (1998). Η δημιουργικότητα στο σχολείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. σ. 10-30.
Παναγιωτίδου, Α. (2016). Το κοινωνικό περιεχόμενο της μάθησης και τα συναισθήματα στη διαδικτυακή εξ αποστάσεως εκπαίδευση, eκπ@δευτικός κύκλος, Δράμα, σ. 54-58. Ανακτήθηκε 30/06/2020 από http://educircle.gr/images/educircle/ekdoseis/pdf/978-618-81545-5-1.pdf.
Πετρά, Β. (2017). Εισαγωγή και διαχείριση καινοτόμου προγράμματος Δημιουργικής Γραφής σε Ημερήσιο Ενιαίο Λύκειο της Ανατολικής Μακεδονίας: έρευνα δράσης - μελέτη περίπτωσης. Θεσσαλονίκη Α.Π.Θ. Παιδαγωγικό. Ανακτήθηκε 30/06/2020 από http://ikee.lib.auth.gr/record/294801?ln=el.
Πρόγραμμα Σπουδών (2019). Ανακτήθηκε 31-5/2020 από https://edu.klimaka.gr/mathimata/lykeiou/2093-odhgies-politikh-paideia-a-lykeiou.
Runco, M. (2003). Education for Creative Potential. Scandinavian Journal of Educational Research, 47 (3), (2003), σ. 317-324.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society. Cambridge, MA: Harvard University Press Webster. pp. 121-133.