open, digital, online, education, distance education

Η ευθύνη του μαθητή ως πολίτη: έρευνα στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση


Βασιλική Αργύριος Πετρά
https://orcid.org/0000-0001-7752-8266
Résumé

Η παρούσα έρευνα αφορά τη διδασκαλία της Πολιτικής Παιδείας Α΄ Λυκείου με την εξ αποστάσεως εκπαίδευση – σύγχρονη και ασύγχρονη, εν μέσω πανδημίας (CoV-19). Οι υπό πραγμάτευση ενότητες έθεταν θέματα που απασχολούσαν την επικαιρότητα σχετικά με την πολιτική ασφάλεια, την κοινωνική ευαισθησία, τον ψηφιακό πολίτη και τα προσωπικά δεδομένα. Κεντρική μας στόχευση αποτέλεσε η επανασύνδεση των μαθητών με τη μαθησιακή διαδικασία και η καλλιέργεια κοινωνικών δεξιοτήτων ευθύνης, αλληλεπίδρασης, συνεργασίας. Η διεξαγωγή των μαθημάτων στηρίχτηκε στο θεωρητικό πλαίσιο για τον κοινωνικό εποικοδομητισμό και τη δημιουργικότητα. Υλοποιήθηκε με βάση το οργανωσιακό μοντέλο σχεδιασμός-οργάνωση-εφαρμογή-αξιολόγηση με σπειροειδείς κύκλους ανέλιξης. Στηρίχτηκε στην αναπλαισίωση του εκπαιδευτικού υλικού, στη δημιουργική γραφή-  έκφραση και την ανατροφοδότηση. Οι μαθητές ανταποκρίθηκαν συμμετέχοντας σε «αγώνες λόγων», σε εργασίες – ατομικές και ομαδικές και εκφράστηκαν δημιουργικά (λίμερικ, ζωγραφική, κόμικ, διαφημιστικά μηνύματα). Η προσπάθεια αξιολογήθηκε θετικά από τους ίδιους με ερωτηματολόγιο και ομάδες εστίασης και ανέδειξε «αφανείς» μαθητές, που συμμετείχαν ενεργά στην κατασκευή νοήματος, μέσα στα καινούρια δεδομένα.

Article Details
  • Rubrique
  • Μέρος δεύτερο / Section 2
Téléchargements
Les données relatives au téléchargement ne sont pas encore disponibles.
Biographie de l'auteur
Βασιλική Αργύριος Πετρά
Φιλόλογος ΠΕ02, Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση
Références
Βασιλοπούλου, A. (2010). «Βασικές έννοιες και μέθοδος της ανάλυσης συνομιλίας: η περίπτωση της σχολικής τάξης» στο Μ. Πουρκός και Μ. Δαφέρμος (επιμ.) Ποιοτική Έρευνα στην Ψυχολογία και την Εκπαίδευση. Τόπος, Αθήνα, σ. 671-698.
Bruner, J. S. (1990). Acts of meaning. Retrieved 30/06/2020 from http://www.google.gr/books?hl=el&lr=&id=YHt_M41uIuUC&oi=fnd&pg=PR9&dq=Bruner,+J.S.+(1990) pp. 67-77.
Carr, W. & Kemmis, S. (1997). Για μια κριτική εκπαιδευτική θεωρία. Εκπαίδευση γνώση και έρευνα δράσης. Μτφρ. Αλεξάνδρα Παγανού-Λαμπράκη, Ευανθία Μηλίγκου και Κώτια Ροδιάδου-Αλμπάνη. Αθήνα: Κώδικας, pp. 220.
Cropley, D. & Cropley, A. (2011). «Products and the Generaion of Effective Novelty», J. C. Kaufman & R. J. Sternberg (επιμ.), The Cambridge Handbook of Creativity, Cambridge University Press, Cambridge, pp. 212.
Fisher, R. (1990). Teaching children to think, Cheltenham, UK: Stanley Thornes, 1990, pp. 52-55.
Gardner, H. (1990). Art Education and Human Development, Getty Education for the Arts, Los Angeles, pp. 53.
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (2013) Ανακτήθηκε 30/06/2020 από (201https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/162025_mathiti-xestrabosoy-mathe-ta-dikaiomata-soy.
Iser, W. (1978). The Act of Reading. Baltimore: John Hopkins UP, 1978, pp. 280.
National Assosiation for Community College Enterpreneurship (NACCE) (1999). Retrieved 30/5/2020 from www.scirp.org.
Κωστούλα-Μακράκη, Ν. & Μακράκης, Β. (2006). Διαπολιτισμικότητα και Εκπαίδευση για ένα Βιώσιμο Μέλλον. Ψηφιακό Κέντρο Εκπαιδευτικών Μέσων Πανεπιστημίου Κρήτης: Media. σ. 15-30.
Lave, J. & Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press, pp. 40-90.
Λιοναράκης, Α. (2001). Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Προβληματισμοί για μια ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού διδακτικού υλικού. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Απόψεις και Προβληματισμοί για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Αθήνα: Προπομπός. σ. 32-77.
Μικρόπουλος, Τ. Κιουλάνης, Σ. Μουζάκης, Χ. Μπέλλου, Ι. Παπαχρήστος, Ν. Φραγκάκη, Μ. Χαλκίδης, Α. (2011). Αξιοποίηση των ΤΠΕ στην εκπαίδευση. Εγκάρσια δράση. Μείζον Πρόγραμμα Επιμόρφωσης Εκπαιδευτικών, Αθήνα: Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. σ. 112-129.
Ξανθάκου, Γ. (1998). Η δημιουργικότητα στο σχολείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. σ. 10-30.
Παναγιωτίδου, Α. (2016). Το κοινωνικό περιεχόμενο της μάθησης και τα συναισθήματα στη διαδικτυακή εξ αποστάσεως εκπαίδευση, eκπ@δευτικός κύκλος, Δράμα, σ. 54-58. Ανακτήθηκε 30/06/2020 από http://educircle.gr/images/educircle/ekdoseis/pdf/978-618-81545-5-1.pdf.
Πετρά, Β. (2017). Εισαγωγή και διαχείριση καινοτόμου προγράμματος Δημιουργικής Γραφής σε Ημερήσιο Ενιαίο Λύκειο της Ανατολικής Μακεδονίας: έρευνα δράσης - μελέτη περίπτωσης. Θεσσαλονίκη Α.Π.Θ. Παιδαγωγικό. Ανακτήθηκε 30/06/2020 από http://ikee.lib.auth.gr/record/294801?ln=el.
Πρόγραμμα Σπουδών (2019). Ανακτήθηκε 31-5/2020 από https://edu.klimaka.gr/mathimata/lykeiou/2093-odhgies-politikh-paideia-a-lykeiou.
Runco, M. (2003). Education for Creative Potential. Scandinavian Journal of Educational Research, 47 (3), (2003), σ. 317-324.
Vygotsky, L. S. (1978). Mind in society. Cambridge, MA: Harvard University Press Webster. pp. 121-133.