open, digital, online, education, distance education

Καλλιεργώντας δεξιότητες του 21ου αιώνα μέσα από τη δημιουργία μαθητικής κοινότητας πρακτικής: η περίπτωση της εικονικής επιχείρησης Lifeprint


Δημοσιευμένα: Mar 16, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
κοινότητες πρακτικής, κοινότητες μάθησης, δεξιότητες 21ου αιώνα, εικονική επιχείρηση
Maria Niari
https://orcid.org/0000-0001-6084-5206
Panagiotis Sfyris
Περίληψη

Η καλλιέργεια κοινοτήτων πρακτικής σε στρατηγικούς τομείς, όπως η εκπαίδευση και οι επιχειρήσεις, είναι ένας πρακτικός τρόπος διαχείρισης της γνώσης ως στοιχείου που λόγω της αυξανόμενης πολυπλοκότητας και του γρήγορου ρυθμού αλλαγών και εξελίξεων χρήζει επικαιροποίησης, εξειδίκευσης και συνεργασίας. Η σύγχρονη εποχή απαιτεί από το άτομο όχι μόνο ένα ευρύ σώμα γνώσεων αλλά και μια σειρά από δεξιότητες, προκειμένου να συμβάλει αποτελεσματικά τόσο στη σφαίρα της πολιτικής και κοινωνικής ζωής όσο και στην οικονομική σφαίρα. Μια κοινότητα πρακτικής είναι ένα υποστηρικτικό περιβάλλον που δυνητικά μπορεί να συμβάλει στην ανάπτυξη της συνεργατικής μάθησης, της δια βίου εκπαίδευσης και της αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών στην εκπαίδευση. Σκοπός της παρούσας ερευνητικής εκπαιδευτικής δράσης ήταν η καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα μέσα από τη δημιουργία και λειτουργία μιας κοινότητας πρακτικής σε σχολικό επίπεδο. Η εικονική επιχείρηση Lifeprint που δημιουργήθηκε χαρακτηρίζεται ως (ηλεκτρονική) κοινότητα πρακτικής μιας και συνέδεσε ανθρώπους κάτω από ένα σκοπό, παρείχε κοινό πλαίσιο διαμοιρασμού πληροφορίας, γνώσεων και εμπειριών, ενεργοποίησε το διάλογο, κατέγραψε υπάρχουσα γνώση και τις καλές πρακτικές, εισήγαγε συνεργατικές διαδικασίες, χρησιμοποίησε πληθώρα τεχνολογικών εργαλείων, παρήγαγε νέα γνώση και μετασχημάτισε την παλιά.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Beetham, H. & Sharpe, R. (2007). An Introduction to Rethinking Pedagogy for a Digital Age. In Beetham H. and Rhona S. (Eds.): Rethinking pedagogy for a digital age: designing and delivering eLearning, pp. 1-10. New York: Routledge.
Binkley, M., Erstad, O., Herman, J., Raizen, S., Ripley, M. & Rumble, M. (2012). Defining Twenty-First Century Skills. In Griffin, P., McGaw, B. & Care, E. (Eds.), The Assessment and Teaching of 21st Century Skills. Dordrecht: Springer.
Caldwell, B. & Longmuir, F. (2010). Curriculum and Pedagogy for the 21st Century Challenges for School Leaders. Proceedings of the Annual Conference of the Queensland Studies Authority (QSA) on the theme of Shared Vision: An Australian Curriculum P-12, 29 April 2010, Brisbane Convention and Exhibition Centre.
Cisco (2010). The Learning Society. Retrieved 15/04/2016 from www.cisco.com/web/about/citizenship/socioeconomic/docs/GlobalEdWP.pdf.
Cobb, P. & Yackel, E. (1996). Constructivist, emergent, and sociocultural perspectives in the context of development research. Educational Psychologist, 31, 175-190. doi:10.1207/s15326985ep3103&4_3.
Cobb, P. (1994) Where is the mind? Constructivist and sociocultural perspectives on mathematical development. Educational Researcher, 23, 13-20.
Επιμόρφωση Β’ επιπέδου (2014). Xρήση και υποστήριξη Κοινοτήτων Πρακτικής και Μάθησης (Ενότητες 2.3.1 & 2.3.2). Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών - Τεύχος 1 (Γενικό Μέρος) ΕΑΙΤΥ - Τομέας Επιμόρφωσης και Κατάρτισης (ΤΕΚ), σ.σ. 48-64
Hadjileontiadou, S. & Kasimatis, A. (2014). On Enhancing Pre-service Teacher 21st century Skills using Cmap Tools. International Journal of Education and Research, 2(9), pp. 285-296.
Kalantzis, M. & Cope, B. (2008). New Learning: elements of a science of education. Cambridge: Cambridge University Press.
Κασιμάτη, Κ. (2005). H επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στις αρχές της θεωρίας κατασκευής της γνώσης (constructivism) με στόχο τη δόμηση της κοινωνίας της γνώσης. Ευκλείδης γ', 63, σσ. 90-102.
Lastrucci E., Pascale A., (2010). Cooperative Learning through Communities of Practice, International Journal of Digital Literacy and Digital Competence (IJDLDC), Italy: University of Basilicata.
Lave, J. & Wenger, E. (1991). Legitimate Peripheral Participation in Communities of Practice. Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation. Cambridge: Cambridge University Press.
Mayer, R. (2003). Elements of a science of e-learning. Journal of Educational Computing Research, 29(3), pp. 297-313.
Νιάρη, Μ. (2020). H αξιοποίηση της δυναμικής της ομάδας στην εξ αποστάσεως συνεργατική μάθηση. Διδακτορική διατριβή. Πάτρα: ΕΑΠ.
Partnerships for 21st Century Skills (2009). P21 Framework Definitions explained: White paper. Available at: from http://cesa7techcoords.pbworks.com/w/file/fetch/26878349/p21_framework_definitions_052909.pdf.
Riel, M. & Polin, L. (2004). Online Learning Communities: Common Ground and Critical Differences in Designing Technical Environments. In: S.A. Barab, R. Kling, J.H. Gray, Designing for Virtual Communities in the Service of Learning. New York: Cambridge University Press, 16-52.
Slavin, R. E. (1995). Cooperative learning: Theory, research, and practice. Boston: Allyn & Bacon.
Στεφανίδης, Γ., Γαβαλά, Ε., Καραγγελής, Κ., Λόη, Σ., Πετροπούλου, Ο., Ψαρομήλιγκος, Ι., Ρετάλης, Σ., Κόλοσακα, Ό. & Φουντουλάκη, Μ. (2015). Ουράνιο Τόξο: Ένα Τεχνολογικά Υποστηριζόμενο Διερευνητικό Σενάριο Μάθησης με Αξιοποίηση Μοντέρνων Τεχνικών Αξιολόγησης της Επίδοσης των Mαθητών. 8o Πανελλήνιο Συνέδριο των Εκπαιδευτικών για τις ΤΠΕ: Αξιοποίηση των Τεχνολογιών της Πληροφορίας και της Επικοινωνίας στη Διδακτική Πράξη, Σύρος, 26-28 Ιουνίου 2015.
Wenger E., White N., Smith J., (2009), Digital habitats Stewarding technology for communities, CPsquare Press.
Wenger, E. (1996). How we learn. Communities of practice. The social fabric of a learning organization. Healthcare Forum Journal, 39, 20-26.
Wenger, E. (1998). Communities of Practice: Learning, Meaning, and Identity. New York: Cambridge University Press.
Wenger, E. (1999) Communities of practice: The key to Knowledge Strategy, Knowledge Directions. The Journal of the Institute for Knowledge Management, 1, 48-93.
Wenger, E. (2000). Communities of practice and social learning systems. Organization, 7, 225-246. doi:10.1177/135050840072002.
Wenger, E., McDermott, R.A. & Snyder, W. (2002). Cultivating Communities of Practice. Boston, MA: Harvard Business School Press.
Wenger, E.C. & Snyder, W.M. (2000). Communities of Practice: The Organizational Frontier. Harvard Business Review.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)