open, digital, online, education, distance education

Πρόταση για αποτίμηση και αξιοποίηση της εμπειρίας επείγουσας εξ αποστάσεως διδασκαλίας στα πλαίσια του Δημοκρατικού Σχολείου


Γεωργία Γύφτουλα
https://orcid.org/0000-0001-7877-1823
Γρηγόριος Πολυχρονάκης
https://orcid.org/0000-0002-8097-1370
Abstract
Η εργασία αφορά στη διερεύνηση και αποτίμηση της πρόσφατης εμπειρίας επείγουσας εξ αποστάσεως διδασκαλίας υπό έκτακτες υγειονομικές συνθήκες όπως εξελίχθηκε σε ένα Δημόσιο Δημοτικό Σχολείο στην Περιφέρεια Αττικής. Στη συνέχεια της καταγραφής του θεωρητικού πλαισίου που ορίζει την επείγουσα εξ αποστάσεως διδασκαλία, τις αρχές λειτουργίας και τα χαρακτηριστικά του Δημοκρατικού Σχολείου και με έναυσμα την επιθυμία να αξιοποιηθεί η πρόσφατη εμπειρία, η εργασία  προτείνει και διαμοιράζει τα βήματα υλοποίησης μιας σειράς παρεμβάσεων. Ξεκινά με την αποτύπωση του εκπαιδευτικού συγκείμενου όπως διαμορφώθηκε στην Ελλάδα την άνοιξη του 2020 και τη διερεύνηση της ψηφιακής ετοιμότητας των εκπαιδευτικών που κλήθηκαν να ενεργήσουν σε διαφορετικές συνθήκες. Στη συνέχεια, με στόχο την επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών και  μιας συνεργατικής κουλτούρας που θα ευνοεί την ανάληψη πρωτοβουλιών για αυτοδιαχείριση και αυτονομία σε έναν σχολικό οργανισμό, η εργασία εστιάζει στα βήματα που μπορούν να μετατρέψουν μια πρωτόγνωρη εμπειρία σε μια ευκαιρία για  ενδοσχολική επιμόρφωση και σχέδιο δράσης το οποίο θα αξιοποιεί την κατάρτιση και θα βασίζεται στην οργανωμένη αντίδραση των εκπαιδευτικών  της σχολικής κοινότητας.
Article Details
  • Rubrik
  • Μέρος δεύτερο / Section 2
Downloads
Keine Nutzungsdaten vorhanden.
Autor/innen-Biografien
Γεωργία Γύφτουλα, 3ο Δημοτικό Σχολείο Ζωγράφου, Tμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας ΕΚΠΑ

Η Γεωργία Γύφτουλα είναι εκπαιδευτικός Αγγλικής και Υποδ/ντρια στο 3ο Δ.Σ. Ζωγράφου. Κάτοχος Μεταπτυχιακού Διπλώματος Ειδίκευσης στη Διδασκαλία Αγγλικής και στην Οργάνωση και Διοίκηση Εκπαίδευσης συνεργάζεται με το Κέντρο Έρευνας για τη Διδασκαλία Ξένων Γλωσσών και την Αξιολόγηση Γλωσσομάθειας του ΕΚΠΑ και έχει εργαστεί για το Ψηφιακό Σχολείο, τη διδασκαλία Αγγλικής σε ενήλικες πρόσφυγες, την παραγωγή επιμορφωτικού υλικού για το Επίπεδο Β2 στις ΝΤ. Έχει επιμορφωθεί από το Συμβούλιο της Ευρώπης σε θέματα Δημοκρατικής Παιδείας. Είναι Υποψ. Διδ. του ΤΑΓΦ του ΕΚΠΑ με ενδιαφέρον στις ψηφιακές πρακτικές και ταυτότητες Εκπ/κών Αγγλικής.

Γρηγόριος Πολυχρονάκης, 3ο Δημοτικό Σχολείο Ζωγράφου
Ο Γρηγόριος Πολυχρονάκης είναι εκπαιδευτικός και Διευθυντής στο 3ο Δ.Σ. Ζωγράφου. Με σπουδές  στις Διεθνείς Σχέσεις (1994) και την Ιστορία (2010) και  μεταπτυχιακούς τίτλους στην Ειδική Αγωγή (1994), στις Διεθνείς και Ευρωπαϊκές σπουδές με ειδίκευση στο Δίκαιο Διεθνών Συναλλαγών (1996) και στα Μοντέλα Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Σχολικών Μονάδων (2010). Έχει διατελέσει για πολλά χρόνια ως διευθυντής σε σχολεία Γενικής και Ειδικής Αγωγής, ως Εκπαιδευτής Εκπαιδευτών Ενηλίκων, Εκπαιδευτής ευάλωτων κοινωνικά ομάδων και ως Σχολικός Σύμβουλος.
Literaturhinweise
Bozkurt, A., & Sharma, R. C. (2020). Emergency remote teaching in a time of global crisis due to Corona Virus pandemic. Asian Journal of Distance Education, 15(1) https://doi.org/10.5281/zenodo.3778083
Biesta, G. J. J. (2011). Learning Democracy in School and Society. Rotherdam: Sense Publishers.
Briggs, B. (2018). Education under attack and battered by natural disasters in 2018. Theirworld. https://theirworld.org/news/education-under-attack-in-2018-conflicts-natural-disasters
Brock, S. E., & Jimerson, S. R. (2015).School Crisis Consultation: An International Framework. In C. Hatzichristou & S. Rosenfield (Eds.) The International Handbook of Consultation in Educational Settings. New York: Taylor & Francis.
Castells, M. (2004). The Network Society. Edward Elgar.
Cipriano, C., & Brackett, M. (2020). How to Support Teachers’ Emotional Needs Right Now. In Greater Good Magazine, Greater Good Science Center at UC Berkeley. Retrieved 7/7/2020 https://greatergood.berkeley.edu/article/item/how_to_support_teachers_emotional_needs_right_now
Collie, R.J., & Martin, A. J. (2016a). Adaptability: An important capacity for effective teachers. Educational Practice and Theory, 38(1), 27-39.
Collie, R. J., Shapka, J. D., Perry, N. E., & Martin, A. J. (2016b). Teachers’ psychological functioning in the workplace: Exploring the roles of contextual beliefs, need satisfaction, and personal characteristics. Journal of Educational Psychology, 108(6), 788–799.
Council of Europe (2007). Democratic governance of schools, Council of Europe, Strasbourg: https://rm.coe.int/democratic-governance-of-schools/16804915a4
Council of Europe/The European Wergeland Centre (2014), Democracy in the making: good practices from five years of Regional Summer Academies “Democracy at school and human rights in action”, Huddleston T. (ed.): www.theewc.org/Content/Library/Research-Development/Project-documents-and-reports/Democracy-in-the-Making
Γύφτουλα, Γ., & Πολυχρονάκης, Γ. (2019). Δεν παίζουμε. Συνδιαμορφώνουμε ένα σχολείο Δημοκρατικό! Βιωματικό εργαστήριο για την έναρξη μιας ενδιαφέρουσας ενδοσχολικής αναζήτησης. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, Τεύχος 18 Πρακτικά Πανελλήνιου Συνεδρίου Η δημιουργικότητα και η καινοτομία στην εκπαιδευτική πράξη: με αφετηρία τη μακρόχρονη εμπειρία των Πειραματικών και Πρότυπων σχολείων 2- 4 Νοεμβρίου 2018 ,(859-864). Αθήνα: Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.
Feu, J., Serra, C., Canimas, J., Làzaro, L. & Simó-Gil, N. (2017). Democracy and Education: A Theoretical Proposal for the Analysis of Democratic Practices in Schools. Studies in Philosophy and Education, 36(6), 647-661.
Giroux, H. A., & McLaren, P. (1986). Teacher education and the politics of engagement: The case for democratic schooling. Harvard Educational Review, 56(3), 213-238.
Κασουλίδης, Γ. (2011). Ετοιμότητα των διευθυντών δημοσίων σχολείων δημοτικής εκπαίδευσης στη διαχείριση κρίσεων: Ανάπτυξη μοντέλου λήψης απόφασης σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Δελτίο ΚΟΕΔ, αρ. 26, Απρίλιος 2012, 5-7.
Korkmaz, H. E., & Erden, M. (2014). A Delphi Study: The Characteristics of Democratic Schools. The Journal of Educational Research, 107(5), 365-373.
Means, B., Bakia, M., & Murphy, R. (2014). Learning Online. New York: Routledge, https://doi.org/10.4324/9780203095959
Pasic, M. (2020). COVID-19 threatens to reverse education gains Reimagining better schools for the future. Retrieved 6/7/2020 https://www.unicef.org/eap/stories/covid-19-threatens-reverse-education-gains
Smith, L., & Riley, D. (2012). School leadership in times of crisis. School Leadership & Management. 32. 57-71. 10.1080/13632434.2011.614941.
Solhaug, T., (2018). Democratic Schools–Analytical Perspectives. Journal of Social Science Education Volume 17, Number 1.
Talidong, K. J. B., & Toquero, C. M. D., (2020): Philippine Teachers’ Practices to Deal with Anxiety amid COVID-19, Journal of Loss and Trauma, DOI:10.1080/15325024.2020.1759225
Tam, G., & El-Azar, D., (2020). 3 ways the coronavirus pandemic could reshape education. World Economic Forum, Retrieved 6/7/2020 https://www.weforum.org/agenda/2020/03/3-ways-coronavirus-is-reshaping-education-and-what-changes-might-be-here-to-stay/
Winthrop, R. (2020). COVID-19 and school closures: What can countries learn from past emergencies? Retrieved 6/7/2020 https://www.brookings.edu/research/covid-19-and-school-closures-what-can-countries-learn-from-past-emergencies/