open, digital, online, education, distance education

Design, implementation and evaluation of an integrated intervention of Complementary School Distance Education to primary school students for the Greek Language


Καλλιόπη Ψιλέλη
https://orcid.org/0000-0001-5479-3972
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ ΚΩΤΣΙΔΗΣ
Abstract

The aim of this research was to investigate the effectiveness of a new integrated intervention of Complementary Distance Education using interactive educational material to support writing skills of students in the 5th grade primary class. The educational material created was a learning object (e-me-content) and a Course Presentation in the digital platform e-me. The following questions were answered by the research: how the participating students evaluated the educational interactive material in terms of learning, design and engagement as well as how the participants evaluated their distance education experience. The present paper is important, since it reinforced the existing bibliography in the field of Complementary Distance Education and the development of interactive educational material in primary education. The research attempted to fill the gap observed in the studies that have been carried out in the research field of Complementary Distance Education for the Greek language in primary school. The methodological approach chosen for this research was a case study that combined quantitative research procedures and qualitative research data in an individual school class. According to the results of the work, the participating students positively evaluated the interactive educational material and their distance experience. The distance activities of the material helped the students to understand and familiarize themselves with the different types of speech and texts and to show an interest and disposition for writing.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
Ελληνική
Αναστασιάδης, Π. (2020). Η Σχολική Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση στην εποχή του Κορωνοϊού COVID-19: το παράδειγμα της Ελλάδας και η πρόκληση της μετάβασης στο «Ανοιχτό Σχολείο της Διερευνητικής Μάθησης, της Συνεργατικής Δημιουργικότητας και της Κοινωνικής Αλληλεγγύης». Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16(2), 20-48.
Βασάλα, Π. (2005). Εξ Αποστάσεως Σχολική Εκπαίδευση. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ), Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση- Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές, Πάτρα: εκδόσεις ΕΑΠ.
Γκιόσος, Ι., Μαυροειδής, Η., & Κουτσούμπα, Μ. Ι. (2008). Η έρευνα στην από απόσταση εκπαίδευση: ανασκόπηση και προοπτικές. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 4(1), 49-60.
Ιορδανίδου, Α., Αναστασοπούλου, Α., Γαλανόπουλος, Ι., Δρυς, Ι., Κόττα, Α., & Χαλικιάς, Π.
(2007). Γλώσσα Ε΄ Δημοτικού: Της Γλώσσας Ρόδι και Ροδάνι. Βιβλίο Δασκάλου Μεθοδολογικές Οδηγίες. Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Διόφαντος. Αθήνα : Πατάκη
Λιοναράκης, Α. (2005). Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση και διαδικασίες μάθησης. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ), Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση- Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές, Πάτρα: εκδόσεις ΕΑΠ.
Λιοναράκης, Α. (2006). Η θεωρία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης και η πολυπλοκότητα της πολυμορφικής της διάστασης. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης–Στοιχεία θεωρίας και πράξης.
Λιοναράκης, Α., Μανούσου, Ε., Χαρτοφύλακα, Α., Παπαδημητρίου, Σ., & Ιωακειμίδου, Β. (2020). Editorial. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 16(1), 4-8. doi
Mίμινου, Α., & Σπανακά, Α. (2016). Σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση: Καταγραφή και συζήτηση μίας βιβλιογραφικής επισκόπησης. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 7(2A).
Sofos, A., Kostas, A., Paraschou, V., 2015. Online Distance Education. [ebook] Athens: Hellenic Academic Libraries Link. Available Online at:
Σπανακά, Α. Κ., & Λιοναράκης, A. (2017). Οι Επτά Αρχές Δημιουργίας Εκπαιδευτικού Υλικού. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 9(6Β), 121-123.
Υπουργείο Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. (2003). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Σπουδών (Δ.Ε.Π.Π.Σ.) Και Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών (Α.Π.Σ) Υποχρεωτικής Εκπαίδευσης, Γλώσσα.
Ξενόγλωσση
Cavanaugh, C. S. (2001). The effectiveness of interactive distance education technologies in K–12 learning: A meta-analysis. International Journal of Educational Telecommunications, 7(1), 73–88.
Clark, R. C., & Mayer, R. E. (2016). E-learning and the science of instruction: Proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning. john Wiley & sons.
Clayton, J. F. (2007). Development and validation of an instrument for assessing online learning environments in tertiary education: The Online Learning Environment Survey (OLLES) (Doctoral dissertation, Curtin University).
Creswell, J. W. (2016). Η έρευνα στην εκπαίδευση: Σχεδιασμός, Διεξαγωγή και Αξιολόγηση Ποσοτικής και Ποιοτικής ‘Ερευνας. (2η έκδ.). (μτφ. Ν. Κουβαράκου ). Αθήνα: Ίων. (έτος έκδοσης πρωτοτύπου 2015).
Hayes, J. R. (2012). Modeling and remodeling writing. Written communication, 29(3), 369-388.
Hayes, J. R., & Olinghouse, N. G. (2015). Can cognitive writing models inform the design of the common core state standards?. The elementary school journal, 115(4), 480-497.
Holmberg, B. (2002). Εκπαίδευση Εξ Αποστάσεως Θεωρία & Πράξη (μτφ. Ρ. Παγίδα). Αθήνα: Έλλην.
Jasni, N. S., Hashim, H., Yunus, M. M., & Abd Rahman, S. F. (2019, December). Distance learning via MOOCs: Improving ESL learners’ writing skills. In Journal of Physics: Conference Series (Vol. 1424, No. 1, p. 012031). IOP Publishing.
Kay, R. (2011). Evaluating learning, design, and engagement in web-based learning tools (WBLTs): The WBLT Evaluation Scale. Computers in Human Behavior, 27(5), 1849-1856.
Maulidah, U. N., & Aziz, I. N. (2020). The Effectiveness of Online Collaborative Learning on Students Writing Skills. EDUCATIO: Journal of Education, 5(2), 141-149.
Mayer, R. (2009). Multimedia Learning. (2nd ed.) University of California, Santa Barbara: Cambridge University Press.
Moore, M. G. (1991). Editorial: Distance education theory. American Journal of Distance Education, 5 (3) (1991), pp. 1-6
Ponce, H. R., López, M. J., & Mayer, R. E. (2012). Instructional effectiveness of a computer-supported program for teaching reading comprehension strategies. Computers & Education, 59(4), 1170-1183.
Watson, J., Murin, A., Vashaw, L., Gemin, B., & Rapp, C. (2013). Keeping Pace with K-12 Online & Blended Learning: An Annual Review of Policy and Practice. 10 Year Anniversary Issue. Evergreen Education Group.
Waxman, H. C., Lin, M.-F., & Michko, G. M. (2003, December). A meta-analysis of the effectiveness of teaching and learning with technology on students outcomes.
Weiner, C. (2003). Key ingredients to online learning: Adolescent students study in cyberspace—the nature of the study. International Journal on E-Learning, 2(3), 44–50.
Wijekumar, K. K., Meyer, B. J., & Lei, P. (2013). High-fidelity implementation of web-based intelligent tutoring system improves fourth and fifth graders content area reading comprehension. Computers & Education, 68, 366-379.