open, digital, online, education, distance education

Αξιολόγηση της Εφαρμογής της Τεχνολογίας Εικονικής Πραγματικότητας (VR) στη Διδασκαλία της Χημείας με τη Μέθοδο της Ανεστραμμένης Τάξης


Δημοσιευμένα: Μαρ 16, 2025
Λέξεις-κλειδιά:
Εικονική Πραγματικότητα, Ανεστραμμένη Τάξη, Διδασκαλία Χημείας, Εκπαιδευτικό υλικό, Αξιολόγηση
Χρήστος Χαλακατεβάκης
Μιχαήλ Καλογιαννάκης
Χαράλαμπος Μουζάκης
https://orcid.org/0000-0001-8744-6627
Κωνσταντίνος Κωτσίδης
Περίληψη

Η παρούσα έρευνα αφορά στην ανάπτυξη και εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης διδακτικής παρέμβασης με τη μέθοδο της ανεστραμμένης τάξης και την αξιοποίηση εφαρμογών εικονικής πραγματικότητας για το μάθημα της Χημείας Α΄ Λυκείου. Στην διδακτική παρέμβαση πραγματοποιήθηκε ενσωμάτωση διαδραστικού πολυμορφικού εκπαιδευτικού υλικού εφαρμογών εικονικής πραγματικότητας, με χρήση γυαλιών VR-google cardboard (εφαρμογής MEL VR) για το μάθημα της Χημείας Α΄ Λυκείου για το κεφάλαιο Άτομα» και αποτιμήθηκε από μαθητές Λυκείου. Η ερευνητική διαδικασία αποσκοπούσε στο να διερευνήσει τον αντίκτυπο της χρήσης της VR εφαρμογής στην ανεστραμμένη τάξη και τη συμβολή της στην κατανόηση «δύσκολων» εννοιών και παρανοήσεων από ένα δείγμα 30 μαθητών/τριών Α΄ Λυκείου.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Achuthan, K., Kolil, V.-K., & Diwakar, S. (2018). Using virtual laboratories in chemistry classrooms as interactive tools towards modifying alternate conceptions in molecular symmetry. Education and Information Technologies, 23(6), 2499-2515.
Adnan, M. (2017). Perceptions of senior-year ELT students for flipped classroom: A materials development course. Computer Assisted Language Learning, 30 (3–4), 204–222. https:// doi. org/ 10. 1080/ 09588 221. 2017. 13019 58
Allman, B., Kimmons, R., Wang, W. (2024) Trends and Topics in Educational Technology, TechTrends 68, 402–410. https://doi.org/10.1007/s11528-024-00950-5
An, T. & Oliver, M. (2020). What in the world is educational technology? Rethinking the field from the perspective of the philosophy of technology, Learn. Media Technol. 46 (1), 6–19. https://doi.org/10.1080/17439884.2020.1810066.
Anderson, L. W., & Krathwohl, D.-R. (2001). A taxonomy for learning, teaching, and assessing: A revision of bloom's taxonomy of educational objectives. Pearson.
Bergmann, J., & Sams, A. (2012). Before you flip, consider this. Phi Delta Kappan, 94(2), 25-25.
Bishop, J., & Verleger, M. A. (2013). The flipped classroom: A survey of the research. In 2013 ASEE Annual Conference & Exposition (pp. 23-1200).
Bozkurt, E., & Ilik, A. (2010). The effect of computer simulations over students’ beliefs on physics and physics success. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 2(2), 4587-4591.
Bryman, A. (2016). Social Research Methods (5th ed.). London: Oxford University Press.
Cabı, E. (2018). The Impact of the Flipped Classroom Model on Students’ Academic Achievement. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19(3). https://doi.org/10.19173/irrodl.v19i3.3482
Cadavieco, J.-F., Pascual, M.-A., & Vazquez-Cano, E. (2020). Augmented reality: A new way to build knowledge. Bibliometric analysis and apps testing. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologias del Aprendizaje, 15(1), 17-25.
Dalgarno, B., & Lee, M.-J.-W. (2010). What are the learning affordances of 3-D virtual environments? British Journal of Educational Technology, 41(1), 10-32.
DeLozier, S. J., & Rhodes, M. G. (2017). Flipped classrooms: A review of key ideas and recommendations for practice. Educational Psychology Review, 29(1), 141–151. https://doi.org/10.1007/s10648-015-9356-9
Dong, Li Xiao , & Hui, Cao Hong. (2020). Research on VR-Supported Flipped Classroom Based on Blended Learning. A Case Study in Learning English through News. International Journal of Information and Education Technology, 10(2).
Estes, M.-D. (2014). A review of flipped classroom research, practice, and technologies. International HETL Review, 4(7), 1.
Gao, Y., LIU, D., HUANG, Z. & HUANG, R. (2016). The core elements and challenges in the promotion of virtual reality technology in learning, E-Education Research, 10, 77-87. https://caod.oriprobe.com/order.htm?id=49833840&ftext=base
Goedhart, N.S., Blignaut-van Westrhenen, N., Moser, C. et al. The flipped classroom: supporting a diverse group of students in their learning. Learning Environ Res 22, 297–310. https://doi.org/10.1007/s10984-019-09281-2
Hamdan, N., McKnight, P., McKnight, K., & Arfstrom, K.-M. (2013). The flipped learning model: A white paper based on the literature review titled a review of flipped learning. Flipped Learning Network (c),1-15.
Han, H., & Røkenes, F. M. (2020). Flipped classroom in teacher education: A scoping review. Frontiers in Education, 5(221), 1–20. https:// doi. org/ 10. 3389/ feduc. 2020. 601593
Höffler, T. N., & Leutner, D. (2007). Instructional animation versus static pictures: A meta-analysis. Learning and Instruction, 17(6), 722-738.
Hussein, M., & Nätterdal, C. (2015). The benefits of virtual reality in Education the benefits of using virtual reality in Education: A comparison study. University of Gothenburg,
Jeong, J.S., González-Gómez, D. & Cañada-Cañada, F. (2016). Students' Perceptions and Emotions toward Learning in a Flipped General Science Classroom. Journal of Science Education and Technology, 25(5), 747-758. Retrieved July 22, 2024 from https://www.learntechlib.org/p/176203/.
Johnstone, A. H. (2006). Chemical education research in Glasgow in perspective. Chemistry Education Research and Practice, 7(2), 49-63.
Kong, Υ., Wang, W. & Rajabov, B. (2024). New model of college physical education teaching based on the algorithm and data structure of flipped classroom and OBE, Heliyon, 10(11). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e31368.
Lage, M. J., Platt, G. J., & Treglia, M. (2000). Inverting the Classroom: A Gateway to Creating an Inclusive Learning Environment. The Journal of Economic Education, 31, 30-43.
Lan, En-Minh. (2024). Unveiling the silent struggle: Investigating the effects of flipped classroom instruction models on business English oral presentation development through online learning: A case of learner engagement, emotions, and anxiety. Education and Information Technologies. 1-30. https://doi.org/10.1007/s10639-024-12746-4
Lee, J., & Hammer, J. (2011). Gamification in Education: What, How, Why Bother? Academic Exchange Quarterly, 15, 146-151.
Lin, H.-C., Hwang, G. J., Chou, K.-R., & Tsai, C. K. (2022). Fostering complex professional skills with interactive simulation technology: A virtual reality-based flipped learning approach. British Journal of Educational Technology. https://doi.org/10.1111/bjet.13268
Liu, J. & Liu, Z., Wang, C. & Xu, Y. (2024). Identification and evaluation of educational technology trends from 2004 to 2022: Evidence based on computers in human behavior and horizon report. Heliyon, 10(2). https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2024.e24277
Lo, C. K., & Hew, K. F. (2017). A critical review of flipped classroom challenges in K-12 education: Possible solutions and recommendations for future research. Research and Practice in Technology Enhanced Learning, 12(1), 1–22.
Luo, Z., O’Steen, B., & Brown, C. (2020). Flipped learning wheel (FLW): a framework and process design for flipped L2 writing classes. Smart Learning Environments, 7, 1-21. https://doi.org/10.1186/s40561-020-00121-y.
Mayer, R. E. (2014). Introduction to multimedia learning. The Cambridge Handbook of Multimedia Learning, 1-24.
Montgomery, A.P., Mousavi, A., Carbonaro, M., Hayward, D.V. & Dunn, W. (2019). Using learning analytics to explore self‐regulated learning in flipped blended learning music teacher education. British Journal of Educational Technology, 50(1), 114-127. Wiley. Retrieved July 21, 2024 from https://www.learntechlib.org/p/195515/.
Moos, D. C., & Bonde, C. (2016). Flipping the classroom: Embedding self-regulated learning prompts in videos. Technology, Knowledge and Learning, 21(2), 225–242.
Morris. J. (2022). Flipped classroom: motivational affordances of spherical video-based immersive virtual reality in support of pre-lecture individual learning in pre-service teacher education. Journal of Computing in Higher Education. 35. 1-22. https://doi.org/10.1007/s12528-022-09334-1
Ng, E. M. (2018). Integrating self-regulation principles with flipped classroom pedagogy for first year university students. Computers and Education, 126, 65–74.
Nugraheni, B. I., Surjono, H. D., & Aji, G. P. (2022). How can flipped classroom develop critical think-ing skills? A literature review. International Journal of Information and Education Technology, 12(1), 82–90.
Pen, M. (2023). AN EVALUATION OF FLIPPED CLASSROOM PEDAGOGY IN NATURAL SCIENCES LEARNING USING MOBILE VIRTUAL REALITY, Conference: In Carmo, M. (Eds.), Vol 1. Proceedings of the International Conference on Education and New Developments (END) 24-26 JuneAt: Lisbon Portugal
Petersen, G. B., Petkakis, G., & Makransky, G. (2022). A study of how immersion and interactivity drive VR learning. Computers & Education, 179, 104429. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104429
Petousi, V., & Sifaki, E. (2020). Contextualizing harm in the framework of research misconduct. Findings from discourse analysis of scientific publications, International Journal of Sustainable Development, 23(3/4), 149-174, https://dx.doi.org/10.1504/IJSD.2020.10037655
Ros, M., Neuwirth, L. S., Ng, S., Debien, B., Molinari, N., Gatto, F., & Lonjon, N. (2021). The effects of an immersive virtual reality application in first person point-of-view (IVRA‑FPV) on the learning and generalized performance of a lumbar puncture medical procedure. Educational Technology Research and Development, 69(3), 1529–1556. https://doi.org/10.1007/s11423-021-10003-w
Sengel, E. (2014). Using the “Flipped Classroom” to Enhance Physics Achievement of the Prospective Teacher Impact of Flipped Classroom Model on Physics Course. Journal of the Balkan Tribological Association, 20, 488-497.
Sherman, W. R., & Craig, A. B. (2018). Understanding Virtual Reality Interface, Application, and Design (2nd ed.). A volume in The Morgan Kaufmann Series in Computer Graphics.
Strelan, P., Osborn, A., & Palmer, E. (2020). The flipped classroom: A meta-analysis of effects on student performance across disciplines and education levels. Educational Research Review, 30.
Sun, L., Liu, D., Lian, J. & Yang, M. (2023). Application of flipped classroom combined with virtual simulation platform in clinical biochemistry practical course. BMC Medical Education. 23. https://doi.org/10.1186/s12909-023-04735-x
Talbert, R. (2017). Flipped learning: A guide for higher education faculty. Sterling, VA: Stylus Publishing, LLC.
Tavares, A, Barreto, C., Pereira, T., Nascimento, F. & Martins, S.A. (2020). Flipped classroom and DICT on K-12 education: systematic review and proposal. Research Society and Development, 9 (10). https://doi.org/10.33448/rsd-v9i10.8904
Tomas, L., Evans, S.N. , Doyle, T. & Skamp, K. (2019) Are first-year students ready for a flipped classroom? A case for a flipped learning continuum, Int. J. Educ. Technol. High. Educ. 16 (5), 1–22. https://doi.org/10.1186/s41239-019-0135-4
Torres Quesada, Celia. (2018). Chemistry relationships with mathematics and language: proposal of learning in a virtual environment. Educ. quím.
Van Alten, D. C. D., Phielix, C., Janssen, J., & Kester, L. (2019). Effects of flipping the classroom on learning outcomes and satisfaction: A meta-analysis. Educational Research Review, 28, 1–18. https://doi.org/10.1016/j.edurev.2019.05.003
Vosniadou, S. (1994). Capturing and modeling the process of conceptual change. Learning and Instruction, 4(1), 45-69.
Wu, H. K., Lee, S. W. Y., Chang, H. Y., & Liang, J. C. (2013). Current status, opportunities and challenges of augmented reality in education. Computers & Education, 62, 41-49.
Zheng, X., Kim, H., Lai, W., & Hwang, G. (2020). Cognitive regulations in ICT-supported flipped classroom interactions: An activity theory perspective. British Journal of Educational Technology, 51(1), 103–130. https:// doi. org/ 10. 1111/ bjet. 12763
Zhong, M., Jiang, J., Zhang, H., & Duan, X. (2021). Combination of flipped learning format and virtual simulation to enhance emergency response ability for newly registered nurses: a quasi-experimental design. Interactive Learning Environments, 31(8), 5127–5140. https://doi.org/10.1080/10494820.2021.1998138
Αναστασιάδης, Π. (2014). Η έρευνα για την ΕξΑΕ με τη χρήση των ΤΠΕ (e-Garverg) στο Ελληνικό Τυπικό Εκπαιδευτικό Σύστημα. Ανασκόπηση και προοπτικές για την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 10(1), 5-32.
Βασάλα, Π. (2005). Εξ Αποστάσεως Σχολική Εκπαίδευση. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές. Πάτρα: ΕΑΠ.
Βλιώρα, Ε., Μουζάκης, Χ., & Καλογιαννάκης, Μ. (2018). Διδασκαλία της Διάθλασης του Φωτός με τη Χρήση της Εφαρμογής Δισδιάστατης Απεικόνισης Algodoo. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, (Ειδικό Τεύχος «Σχεδιασμός και αξιοποίηση των ψηφιακών σεναρίων για τη διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών»), 14(2), 76-94.
Ίσαρη, Φ., & Πουρκός, Μ. (2015). Ποιοτική μεθοδολογία έρευνας. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών.
Καλογιαννάκης Μ., & Χαλκιαδάκης, Κ. (2021). Διδασκαλία των νόμων του Νεύτωνα με χρήση της αντίστροφης τάξης: μια μελέτη περίπτωσης. 11ο Πανελλήνιο Συνέδριο Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση. Πρακτικά Συνεδρίου
Καμαριανάκη, Μ., Κωτσίδης, Κ. & Αναστασιάδης, Π. (2023). Εξ αποστάσεως Εκπαίδευσης για την ενότητα της Ιστορίας της Γ’ Τάξης του Δημοτικού «Ο Θησέας» Στο Α. Λιοναράκης, Ε. Μανούσου (Επιμ.), Πρακτικά του 12ου Διεθνούς Συνεδρίου Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης: Η εξ αποστάσεως και συμβατική εκπαίδευση στην ψηφιακή εποχή, 12(3), 44-57, Αθήνα, 24-26 Νοεμβρίου 2023.
Λιοδάκης, Σ., Γάκης, Δ., Θεοδωρόπουλος, Δ., Θεοδωρόπουλος, Π & Κάλλης, Α. (2019). Χημεία Α΄ Γενικού Λυκείου. Διόφαντος.
Παπανδρέου, Μ., Καμπεζά, Μ., & Βελλοπούλου, Α. (2014). Φυσικές Επιστήμες και Περιβάλλον στην Προσχολική εκπαίδευση Τάσεις και Προτάσεις από Επιμέλεια: Π. Καριώτογλου & Π. Παπαδοπούλου. Gutenberg.
Σάλτα, Κ. (2011). Θέματα διδακτικής Χημείας. Αθήνα: ΕΚΠΑ.
Σταυγιαννουδάκης, Στ., & Καλογιαννάκης, Μ. (2019). Σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση: μελέτη περίπτωσης με το σχεδιασμό, την ανάπτυξη και αρχική αποτίμηση του εκπαιδευτικού υλικού για τη διδασκαλία της ενότητας της κινηματικής στη Φυσική της Α’ Λυκείου. Στο Α. Λιοναράκης, Ε. Μανούσου, Β. Ιωακειμίδου, Μ. Νιάρη, Α. Αγγέλη, Κ. Σφακιωτάκη, & Β. Κουτζεκλίδου (Επιμ.), Πρακτικά του 10ου Διεθνούς Συνεδρίου Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης: Διαμορφώνοντας από κοινού το μέλλον της εκπαίδευσης, 10(2Α), 44-57, Αθήνα, 22-24 Νοεμβρίου 2019.
Χαλκιαδάκης, K., & Καλογιαννάκης Μ. (2020). Αποτελέσματα από την εφαρμογή του μοντέλου της Αντίστροφης Τάξης σε μαθητές της Α΄ Λυκείου και σκέψεις για την εφαρμογή της σε συνθήκες εξ αποστάσεως διδασκαλίας. Αστρολάβος, 34(2020), 62-78.
Χαλκιαδάκης, Κ., & Καλογιαννάκης, Μ. (2020). Διδασκαλία των νόμων του Νεύτωνα με χρήση της αντίστροφης τάξης: μια μελέτη περίπτωσης. Στο Α. Σπύρτου, Π. Παπαδοπούλου, Α. Ζουπίδης, Γ. Μαλανδράκης & Π. Καριώτογλου (Επιμ.), Πρακτικά 11ου Πανελλήνιου Συνέδριου Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση. «Επαναπροσδιορίζοντας τη Διδασκαλία και Μάθηση των Φυσικών Επιστημών και της Τεχνολογίας στον 21ο αι.», 382-390, Φλώρινα, Παιδαγωγική Σχολή Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, ΕΝΕΦΕΤ, 19-21 Απριλίου 2019.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)