open, digital, online, education, distance education

Μαθήματα αρχαίας Ιστορίας με τη Μεθοδολογία της εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης


Δημοσιευμένα: Απρ 10, 2021
Λέξεις-κλειδιά:
Ιστορία συμπληρωματική εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση πολυμορφικό εκπαιδευτικό υλικό τυπολογία West-Λιοναράκη θεωρίες μάθησης αρχές υπερμεσικού υλικού
Βασιλική Δημήτριος Κοντογεωργάκου
https://orcid.org/0000-0002-3689-9885
Περίληψη

Το παρόν άρθρο εστιάζει στην προσπάθεια σχεδιασμού και οργάνωσης ψηφιακού εκπαιδευτικού υλικού για το μάθημα της Ιστορίας της Α’ τάξης του Γενικού Λυκείου με τη μεθοδολογία της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, την εποχή της πανδημίας, την άνοιξη του 2020. Στην αρχή παρουσιάζεται το θεωρητικό υπόβαθρο, που περιγράφει τις αρχές στις οποίες στηρίχτηκε ο σχεδιασμός του εκπαιδευτικού υλικού. Βασική αρχή αποτέλεσε το αξίωμα ότι η γνώση δε μεταφέρεται από μία πηγή σε μία άλλη, αλλά ανακαλύπτεται μέσα από συγκεκριμένες και επιλεγμένες μαθησιακές πρακτικές. Ακολουθεί η περιγραφή της εφαρμογής, που ολοκληρώνεται με την καταγραφή των απόψεων και των επιδόσεων των ίδιων των μαθητών: οι μαθητές ανταποκρίθηκαν  στην προσπάθεια και φάνηκαν να μένουν ικανοποιημένοι Η εφαρμογή ανέδειξε το γεγονός ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση μπορεί να είναι αποτελεσματική κάτω από προϋποθέσεις. Μία πολύ σημαντική προϋπόθεση αποτελεί το εκπαιδευτικό υλικό που χρησιμοποιείται να μην περιλαμβάνει μόνο το τι θα μάθει ο μαθητής, αλλά να ενεργοποιεί και τη διαδικασία της μάθησης.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Μέρος πρώτο / Section 1
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Βασιλική Δημήτριος Κοντογεωργάκου, Φιλόλογος στο 2ο Πρότυπο Γενικό Λύκειο Αθηνών

Μεταπτυχιακό Δίπλωμα: "Σπουδές στην εκπαίδευση" του ΕΑΠ

Μεταπτυχιακό Δίπλωμα: "Εκπαιδευτική Πολιτική και Διοίκηση της Εκπαίδευσης", του τμήματος Φιλοσοφίας Παιδαγωγικής και Ψυχολογίας, του ΕΚΠΑ

Αναφορές
Ally, M. & Samaka, M. (2013). Open Education Resources and Mobile Technology to Narrow the Learning Divide. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 14 (2), 14–27 https://doi.org/10.19173/irrodl.v14i2.1530
Αμοργιανιώτη, Ε. (2020). Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση την εποχή του Covid‐19. Ποιοτική Προσέγγιση στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. International Journal of Educational Innovation. Vol. 2 (2020)‐Issue 7
Βάμβουκας, Μ. (1991). Εισαγωγή στην Ψυχοπαιδαγωγική Έρευνα και Μεθοδολογία, εκδ. Αθήνα, Γρηγόρη
Βασάλα, Π. (2005). Εξ Αποστάσεως Σχολική Εκπαίδευση. Στο: Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές. Πάτρα: ΕΑΠ
Γκιόσος, Ι. & Κουτσούμπα, Μ. (2005). Θεωρητικές προσεγγίσεις στο σχεδιασμό και την ανάπτυξη εκπαιδευτικού υλικού στην ΑεξΑΕ. Στο: Α.
Λιοναράκης (Επιμ.), Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές. Πάτρα: ΕΑΠ
Γκίρτζη, Μ. (2005). Μάθηση – Διδασκαλία: Μήπως είναι οι Δύο Όψεις του Ίδιου Νομίσματος; Στο Α. Λιοναράκης (επιμ.), Πρακτικά του 3ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, τ. Α’, εκδόσεις Προπομπός
Cohen, L., Manion, L. & Morrison, K. (2008). Μεθοδολογία εκπαιδευτικής έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο
Firat, M. (2016). Measuring the e-Learning Autonomy of Distance Education Students. Open Praxis. 8. 10.5944/openpraxis.8.3.310
Katane, I., & Katans, E. (2015). Εvaluation of distance education environmental advantages
Κοντογεωργάκου, Β. (2010). Το σύστημα εξ αποστάσεως πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης στην Αυστραλία. Διερεύνηση των δυνατοτήτων εφαρμογής του στην Ελλάδα. Μεταπτυχιακή εργασία, ΕΑΠ, Πάτρα.
Κορομπίλη, Σ., Τόγια, Α. (2015). Πληροφοριακός γραμματισμός. Αθήνα: Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Ανακτήθηκε στις 2/10/2020 από τον δικτυακό τόπο: http://hdl.handle.net/11419/2704
Λιοναράκης, Α. (2005). Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση και διαδικασίες μάθησης. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Παιδαγωγικές και Τεχνολογικές Εφαρμογές. Πάτρα: ΕΑΠ.
Μανούσου, Ε. (2008). «Προδιαγραφές Παιδαγωγικού πλαισίου για την εφαρμογή πολυμορφικής συμπληρωματικής εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε μαθητές πρωτοβάθμιας, ολιγοθέσιων και απομακρυσμένων σχολείων της Ελλάδας». Διδακτορική διατριβή. ΕΑΠ: Πάτρα
Ματραλής, Χ. (1998). «Ύπαρξη – Σχεδιασμός ειδικού εκπαιδευτικού υλικού». Στο: Βεργίδης, Δ., Λιοναράκης, Α., Λυκουργιώτης, Α., Μακράκης, Β., Ματραλής, Χ. Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Θεσμοί και Λειτουργίες. Τόμος Α’. Πάτρα: ΕΑΠ
Παναγιωτακόπουλος, Χ., Πιερρακέας, Χ. & Πιντέλας, Π. (2003). Το εκπαιδευτικό λογισμικό και η αξιολόγησή του. Αθήνα: Μεταίχμιο
Παπαδάκης, Μ. (2007). Ζητήματα σχεδιασμού για δημιουργία εκπαιδευτικού υπερμεσικού υλικού με τη μεθοδολογία της εξΑΕ για την επιμόρφωση εκπαιδευτικών. Στο Α. Λιοναράκης (επιμ.), Πρακτικά του 4ου Διεθνούς Συνεδρίου Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, τ. Α’, εκδόσεις Προπομπός
Race, Ph. (1999). Το εγχειρίδιο της ανοιχτής εκπαίδευσης. Αθήνα, Μεταίχμιο
Σπαντιδάκης, Ι., & Αναστασιάδης, Π. (2007). Ζητήματα Σχεδιασμού Εκπαιδευτικού Υλικού σε Υπερμεσικά Περιβάλλοντα Μάθησης με έμφαση στην ανάπτυξη μεταγνωστικών δεξιοτήτων. Στο Α. Λιοναράκης (επιμ.), Πρακτικά του 4ου Διεθνούς Συνεδρίου Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, τ. Α’, εκδόσεις Προπομπός