open, digital, online, education, distance education

Η Ομότιμη Ανατροφοδότηση στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: έρευνα σε ομάδα μεταπτυχιακών φοιτητών του ΕΑΠ


Μαγδαληνή Παναγιώτης Καλοπανά
https://orcid.org/0000-0002-5008-3356
Abstract

Η Ομότιμη Ανατροφοδότηση (ΟΑ), ως διαδικασία βελτιστοποίησης προόδου μεταξύ εκπαιδευομένων, αποτελεί ένα φαινόμενο που αναδεικνύεται τα τελευταία χρόνια στη βιβλιογραφία της εκπαίδευσης ενηλίκων. Το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο (ΕΑΠ), ως κύριος φορέας της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης ενηλίκων στην Ελλάδα, έχει συμπεριλάβει στην πλατφόρμα του πεδία αλληλλεπίδρασης μεταξύ των φοιτητών. Στη βιβλιογραφία ωστόσο δεν καταγράφεται ο ρόλος και η σημασία της ΟΑ στο ΕΑΠ. Το ερευνητικό αυτό ερώτημα διερευνάται μεταξύ σκόπιμου δείγματος πρωτοετών μεταπτυχιακών φοιτητών του έτους 2016-2017 με προφορικές και γραπτές συνεντεύξεις. Η ποιοτική μεθοδολογία αναπτύσσεται πάνω στον Συστηματικό Σχεδιασμό Θεμελιωμένης Θεωρίας, με την παράλληλη αξιοποίηση αναδυόμενων κωδικών, για την ανάλυση και ερμηνεία των δεδομένων. Τα ευρήματα υποδεικνύουν τον επικουρικό αλλά σημαντικό ρόλο της ΟΑ στην αυτομάθηση.

Article Details
  • Sezione
  • Μέρος πρώτο / Section 1
Downloads
I dati di download non sono ancora disponibili.
Biografia autore
Μαγδαληνή Παναγιώτης Καλοπανά, Σπουδές στην Εκπαίδευση (ΕΑΠ). Μουσικολόγος, Δρ. Αποσπασμένη εκπαιδευτικός στο ΕΚΠΑ.

Η Μαγδαληνή Καλοπανά είναι μουσικολόγος, εκπαιδευτικός και οργανίστα.

Πτυχιούχος και Διδάκτωρ Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών (υπότροφος ΙΚΥ). Έχει διατελέσει Μουσικολόγος της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης «Λίλιαν Βουδούρη» (1996-1997), ραδιοφωνικός παραγωγός του Γ΄ Προγράμματος (1998-2001), Σύμβουλος Πολιτιστικών της Γενικής Γραμματείας Ολυμπιακών Αγώνων (2001-2003). Έχει επιλογεί ως Σύμβουλος Μουσικής (Β΄) του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (8.2019). Το ακαδημαϊκό έτος 2019-2020 είναι αποσπασμένη στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (Τμήμα Θεατρικών Σπουδών).

Υπεύθυνη μουσικολόγος του αρχείου Δ. Δραγατάκη, έχει πραγματοποιήσει πλήθος ανακοινώσεων σε Διεθνή συνέδρια (Βελιγράδι, Θεσσαλονίκη, Αθήνα, Leuven, Κέρκυρα, Βουδαπέστη κ.ά.). Η πολυετής σχετική έρευνά της αποτυπώνεται στην έκδοση: Καλοπανά, Μαγδαληνή. Συστηματικός και Βιο-βιβλιογραφικός Κατάλογος Έργων Δημήτρη Δραγατάκη. Αθήνα: Φ. Νάκας, 2019.

Εκπαιδευτικός με 19ετή πείρα στη δημόσια εκπαίδευση και εκπαιδεύτρια ενηλίκων (eTwinning, ΙΕΚ), υπήρξε Επιμελήτρια Ύλης της έκδοσης Μουσική σε Πρώτη Βαθμίδα (τεύχη 12-13, 14). Η εργασία της στα εφαρμοσμένα καινοτόμα εκπαιδευτικά προγράμματα αποτυπώνεται στην έκδοση: Kalopana, Magdalini. Canzoni Europee Infantili. Αθήνα, 2017. 

Riferimenti bibliografici
Βιβλιογραφία
Αναγνώστη, Σ. (2019) Ο Ρόλος της Ανατροφοδότησης στην Ακαδημαϊκή Συγγραφή, στο Εσωτερικό Κίνητρο και στην Αυτο-Αποτελεσματικότητα (self-efficacy) των φοιτητών του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (Ε.Α.Π.). Διπλωματική Εργασία ΕΑΠ. Ανάκτηση από https://apothesis.eap.gr/handle/repo/44825
Asmussen, K.J. & Creswell, J.W. (1995). Campus response to a student gunman. Journal of Higher Education, 66, 575-591.
Βαγιοπούλου, Κ. (2018). Ο ρόλος του καθηγητή - συμβούλου στην ανατροφοδότηση των γραπτών εργασιών και τα συναισθήματα που προκαλούνται στους ενήλικες φοιτητές: το παράδειγμα του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. Διπλωματική Εργασία ΕΑΠ. Ανάκτηση από https://apothesis.eap.gr/handle/repo/39341
Βλαχοπάνου, Π., & Papadakis, S. (2020). Ο ρόλος των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στη συνεργατική μάθηση και στην επίδοση φοιτητών εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(2), 124-143. Ανάκτηση από doi:https://doi.org/10.12681/jode.14897
Brown, S. C., Stevens, R. A., Jr., Troiano, P. F., & Schneider, M. K. (2002). Exploring complex phenomena: Grounded theory in student affairs research. Journal of College Student Development, 43(2), 173–183. Ανάκτηση από https://psycnet.apa.org/record/2002-02165-002
Γιαγλή, Σ., Γιαγλής, Γ., & Κουτσούμπα, Μ. (2010). Αυτονομία στη μάθηση στο πλαίσιο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 6 (1,2), 92-105. Ανάκτηση από doi:https://doi.org/10.12681/jode.9753
Creswell, J.W. (2016). H Έρευνα στην εκπαίδευση-Σχεδιασμός, Διεξαγωγή και Αξιολόγηση Ποσοτικής και Ποιοτικής Έρευνας. (Ν. Κουβαράκου, Μτφρ.). Αθήνα: Ίων. (5η έκδοση 2015).
Double, K.S., McGrane, J. A. & Hopfenbeck, Th.N. (2019). The Impact of Peer Assessment on Academic Performance: A Meta-analysis of (Quasi) Experimental Peer Assessment Studies. Educational Review. Ανάκτηση από https://doi.org/10.1007/s10648-019-09510-3
Erickson, F. (1986). Qualitative Methods in Research on Teaching. In M. Wittrockk (Ed.), Handbook of Research on Teaching (3η έκδοση, σ. 119-161). New York: MacMillan. Ανάκτηση από http://courses.education.illinois.edu/ci550/course_materials/Frederick_Erickson_Article.pdf
Gibbons, S., McCarthy, J., McEvoy, P., Mordaunt, P. (2018) Componets of, and Approaches to, Effective Feedback. Techological University Dublin, LTTC Programme Outputs. Ανάκτηση από https://arrow.tudublin.ie/cgi/viewcontent.cgi?article=1014&context=ltcpgdprp
Ηρακλέους, Ι. (2009). Η διερεύνηση της Αλληλεπίδρασης και της επικοινωνίας των φοιτητών του μεταπτυχιακού προγράμματος του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου «Σπουδές στην εκπαίδευση». (Διδακτορική Διατριβή). Ανάκτηση από http://apothesis.eap.gr/handle/repo/19086
Hattie, J. & Timperley, H. (2007). The Power of Feedback. Review of Educational Research 77(1), 81-112. Ανάκτηση από http://www.columbia.edu/~mvp19/ETF/Feedback.pdf
King, N. (1994). The qualitative research interview. Στο Qualitative Methods in Organisational Research, C. Casel & G. Simon, Επιμ.. Λονδίνο: Sage.
Knapp, S. (1995). Reframing paradox: A Grounded Theory of career development in HRD. (Διδακτορική Διατριβή). University of Nebraska-Lincoln. Ανάκτηση από https://digitalcommons.unl.edu/dissertations/AAI9604421/
Knowles, M. (1998). The Adult Learner. Houston, Texas: Gulf.
Λιοναράκης, Α. (2001β). "Για ποια εξ αποστάσεως εκπαίδευση μιλάμε;" Στο Α. Λιοναράκης (επιμ.), Πρακτικά 1ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης. Πάτρα: Ε.Α.Π.
Liu, N.-F., & Carless, D. (2006). Peer feedback: the learning element of peer assessment. Teaching in Higher Education, 11(3), 279–290. Ανάκτηση από https://doi.org/10.1080/13562510600680582
Μαρκάκης, Γ. (2007). Διερεύνηση των παιδαγωγικών πρακτικών των διδασκόντων στο ΕΑΠ όπως διαφαίνονται μέσα από το σχόλια στις γραπτές εργασίες των φοιτητών. (Διδακτορική Διατριβή). Ανάκτηση από http://apothesis.eap.gr/handle/repo/15977
Μουλά, Ε. (2017). Η ποιότητα και τα Αποτελέσματα της Ανατροφοδότησης των Γραπτών Εργασιών στην Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. 9 th International Conference in Open & Distance Learning - November 2017, Athens, Greece - PROCEEDINGS. Ανάκτηση από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/1103/1248
Μυστακίδου, Μ. & Κολοκύθα, Μ. (2017) Μελέτη περίπτωσης των κλειστών ομάδων στο Facebook των μεταπτυχιακών φοιτητών του ΕΑΠ της ακαδημαϊκής χρονιάς 2014-2015." 9 th International Conference in Open & Distance Learning - November 2017, Athens,Greece-PROCEEDINGS.
Νοταρά, Μ. (2001). Η Διδασκαλία στην ΑεξΑΕ. Στο: Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Πρακτικά 1ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, σ. 891-904. Πάτρα: Εκδόσεις ΕΑΠ.
Patton, M.Q. (2002). Qualitative Research and Evaluation Methods (3rd ed.). Thousand Oaks: Sage.
Πιζάνια, Αικ. (2008). Η επικοινωνία μεταξύ των φοιτητών στην ΑεξΑΕ: μελέτη περίπτωσης του μεταπτυχιακού προγράμματος «Σπουδές στην Εκπαίδευση» του ΕΑΠ. (Διδακτορική Διατριβή). Ανάκτηση από (http://apothesis.eap.gr/handle/repo/18848)
Πράντζιου, Ι. (2017). Ανατροφοδότηση Γραπτών Εργασιών και Συγγραφική Αυτο-ρύθμιση στην ΕξΑΕ: Αντιλήψεις Πρωτοετών Μεταπτυχιακών Φοιτητών/τριών του Ε.Α.Π. Στο 9 th International Conference in Open & Distance Learning - November 2017, Athens, Greece - PROCEEDINGS. Ανάκτηση από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/article/view/1094
Ramaprasad, A. (1983). On the definition of Feedback. Behavioral Science 28 (1), 4-13. Ανάκτηση από https://www.researchgate.net/publication/227634769_On_the_Definition_of_Feedback
Robson, C. (2010). H έρευνα του Πραγματικού Κόσμου. (Β. Νταλάκου & Κ. Βασιλικού, μτφρ.). Αθήνα: Gutenberg.(Πρώτη έκδοση 1993).
Sadler, D. (1989). Formative assessment and the design of instructional systems. Instructional Science 18, 119-144. Ανάκτηση από http://michiganassessmentconsortium.org/wp- content/uploads/Formative-Assessment-and-Design-of-Instructional-Systems.pdf
Σαρρή, Σ. (2010). Η επικοινωνία και η συνεργασία των φοιτητών της Θ.Ε. «Ανοικτής και εξ αποστάσεως εκπαίδευση (ΕΚΠ65)» κατά τη διάρκεια των σπουδών τους στο ΕΑΠ. (Διδακτορική Διατριβή). Ανάκτηση από http://apothesis.eap.gr/handle/repo/18480
Σιαμπλής, Σπ. (2010). Ο κριτικός σχολιασμός των Γραπτών Εργασιών ως διδακτικό εργαλείο στην εξ Αποστάσεως εκπαίδευση. (Διπλωματική Εργασία). Ανάκτηση από https://apothesis.eap.gr/handle/repo/19511
Σιούλης, Η. (2012). Αντιλήψεις των φοιτητών του ΕΑΠ για την ανατροφοδότηση των γραπτών τους εργασιών. (Διδακτορική Διατριβή). Ανάκτηση από http://apothesis.eap.gr/handle/repo/18621
Topping, K. (1998). Peer assessment between students in colleges and universities. Review of educational research, 68(3), 249-276.
Wisniewski, B., Zierer, Kl., Hattie, J. (2020). The Power of Feedback Revisited: A meta-Analysis of Educational Feedback Research. Frontiers in Psychology 10. Ανάκτηση από https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.03087/full
Χατζηνικήτα, Β., & Βορβυλάς, Γ. (2020). Αποτίμηση γραπτής ανατροφοδότησης εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων: η «φωνή» φοιτητών/τριών του ΕΑΠ. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(2), 78-94. Ανάκτηση από doi:https://doi.org/10.12681/jode.21921