open, digital, online, education, distance education

Eξ αποστάσεως διδασκαλία μέσω τηλεδιάσκεψης: οι επιδράσεις των τεχνολογικών παραγόντων


Δημοσιευμένα: Ιουλ 8, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Τηλεδιάσκεψη τεχνολογικοί παράγοντες εξ αποστάσεως εκπαίδευση
Στέφανος Ιωσήφ Αρμακόλας
https://orcid.org/0000-0003-1264-7066
Xρήστος Παναγιωτακόπουλος
https://orcid.org/0000-0003-3162-9218
Περίληψη

Είναι αναμφισβήτητο πως, ένα απαραίτητο στοιχείο για τη διασφάλιση της αποτελεσματικότητας στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση αποτελεί η επικοινωνία του εκπαιδευτή με κάθε εκπαιδευόμενο. Η τηλεδιάσκεψη αποτελεί ένα αξιόπιστο εργαλείο αμφίδρομης οπτικοακουστικής επικοινωνίας μεταξύ διδάσκοντα και διδασκομένων. Ωστόσο, η χρήση της προϋποθέτει τεχνολογικές γνώσεις.

Σκοπός της παρούσας εργασίας να ερευνήσει τους τεχνολογικούς παράγοντες που επιδρούν σε εξ αποστάσεως διδασκαλία μέσω της τηλεδιάσκεψης και να διερευνήσει πιθανή συσχέτιση με την αποτελεσματικότητα του μαθησιακού περιβάλλοντος. Από τα αποτελέσματα της έρευνας φαίνεται ότι οι τεχνολογικοί παράγοντες έχουν επίδραση στην εξ αποστάσεως διδασκαλία μέσω της τηλεδιάσκεψης και σχετίζονται με τη μαθησιακή αποτελεσματικότητά της.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Μέρος πρώτο / Section 1
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Στέφανος Ιωσήφ Αρμακόλας, ΑΣΠΑΙΤΕ Πανεπιστήμιο Πατρών
Πτυχίο Σχολής Τεχνολογικών Εφαρμογών του Ανώτατου Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Πειραιά.

Πιστοποιητικό Παιδαγωγικής Επάρκειας ΕΠΠΑΙΚ – Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε Πάτρας, της Ανώτατης Σχολής Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης.

Μεταπτυχιακό Δίπλωμα Ειδίκευσης, «Σπουδές στην Εκπαίδευση», από το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.

Πιστοποιημένος Εκπαιδευτής Ενηλίκων στην μη Τυπική Εκπαίδευση από τον ΕΟΠΠΕΠ.

Δρ. ΠΤΔΕΠανεπιστημίου Πατρών.

Τρέχουσα θέση

Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό Ε.ΔΙ.Π στο Παιδαγωγικό Τμήμα της Ανώτατης Σχολής Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής Εκπαίδευσης στο Παράρτημα της Πάτρας.

 
Αναφορές
Armakolas, S., Panagiotakopoulos, C., & Karatrantou, A. (2018). Teleconference in Support of Autonomous Learning. European Journal of Open, Distance and E-learning, 21(2), 24-43.
Armakolas, S., Panagiotakopoulos, C., & Magkaki, F. (2018). Interaction and Effectiveness-Theoretical Approaches in a Teleconference Environment. International Journal of Sciences, 7(09), 21-26.
Armakolas, S., Mikroyannidis, A., Panagiotakopoulos, C., & Panousopoulou, T. (2016). A case study on the Perceptions of Educators on the Penetration of Personal Learning Environments in Typical Education. International Journal of Virtual and Personal Learning Environments (IJVPLE), 6(1), 18-28.
Big Blue Button Inc. (2016). Big Blue Button. Retrieved 12 January 2020 from https://bigbluebutton.org
Cohen, L., Manion, L. (2000). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Cohen, L., Manion, L., Morrison, K., & Morrison, R. B. (2007). Research methods in education. London: Routledge.
Davies, J., Graff, M. (2005). Performance in e‐learning: online participation and student grades. British Journal of Educational Technology, 36(4), 657-663.
Harrell, I. L. & Bower, B. L. (2011). Student characteristics that predict persistence in community college online courses. American Journal of Distance Education, 25(3), 178-191.
Hrtoňová, N., Kohout, J., Rohlíková, L., Zounek, J. (2015). Factors influencing acceptance of e-learning by teachers in the Czech Republic. Computers in Human Behavior, 51, 873-879.
Jan, S. K., & Vlachopoulos, P. (2018). Influence of learning design of the formation of online communities of learning. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19(4).
Lawson, T., & Comber, C. (2014). Videoconferencing and learning in the classroom: the effects of being an Orphan Technology? Retrieved 12 February 2020 from https://pdfs.semanticscholar.org/5f74/22112e6aa6c8e444b86c0f19a9339ac3878c.pdf
Mertens, D. (2009). Έρευνα και αξιολόγηση στην εκπαίδευση και την ψυχολογία. Eκδόσεις Μεταίχμιο
Morris, L. V., Wu, S. S., Finnegan, C. L. (2005). Predicting retention in online general education courses. The American Journal of Distance Education, 19(1), 23-36.
Packham, G., Jones, P., Miller, C., Thomas, B. (2004). E-learning and retention: Key factors influencing student withdrawal. Education + Training, 46(6/7), 335-342.
Panagiotakopoulos, C., Tsiatsos, T., Lionarakis A., Tzanakos N. (2013). Teleconference in support of distance learning: Views of educators. Open Education - The Journal for Open and Distance Education and Educational Technology, 9, 1, 5-18.
Papadimitriou, S. T., Lionarakis, A., & Ioakeimidou, V. (2019). The Hellenic Open University: Innovations and Challenges in Greek Higher Education. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(1), 6-22.
Sivapalan S., Cregan, P. (2005). Value of online resources for learning by distance education. International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, 14(1), 23-27.
Smith, M. M. (2011). The quality factors which influence online learning and impact on the student experience (Doctoral dissertation). UK, The Open University.
Stanford-Bowers, D. E. (2008). Persistence in online classes: A study of perceptions among community college stakeholders. MERLOT Journal of Online Learning and Teaching, 4(1), 37-50.
Van Deursen, A.J.A.M. (2010). Internet skills. Vital assets in an information society. Enschede, the Netherlands: University of Twente.
Xenos, M., Pierrakeas, C., Pintelas, P. (2002). A survey on student dropout rates and dropout causes concerning the students in the Course of Informatics of the Hellenic Open University. Computers & Education, 39(4), 361-377.
Αναστασιάδης, Π. (2007). Η Διδακτική Αξιοποίηση της Διαδραστικής Τηλεδιάσκεψης στο Σύγχρονο Σχολείο: Κοινωνικο-Εποικοδομιστική Προσέγγιση. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ) Πρακτικά του 4ου Διεθνούς Συνεδρίου Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, Ελληνικό Δίκτυο Ανοικτής & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης, Αθήνα 23-25 Νοεμβρίου 2007.
Αρμακόλας, Σ., Παναγιωτακόπουλος, Χ., & Φραγκούλης, I. (2020). O εκπαιδευτικός σχεδιασμός της τηλεδιάσκεψης με χρήση και αξιοποίηση συμμετοχικών–βιωματικών τεχνικών. Πρακτικά 10ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (2Α, 140-149). Αθήνα: ΕΔΑΕ.
Aρμακόλας, Σ., Αλιμήσης, Δ., Παναγιωτακόπουλος, Χ. (2013). Η ψηφιακή πλατφόρμα Flashmeeting: Mία μελέτη περίπτωσης στο πλαίσιο του «I am not scared Project» για τη σχολική βία. Στα Πρακτικά 7oυ ICODL (σελ.192-200). Αθήνα: ΕΔΑΕ.
Αρμακόλας, Σ., Παναγιωτακόπουλος, Χ., Βασιλοπούλου, Γ. (2014). Το μαθησιακό περιβάλλον σε μια εικονική τάξη τηλεδιάσκεψης και η μετασχηματίζουσα μάθηση. Στα Πρακτικά του 9ου Πανελληνίου Συνεδρίου «Ελληνική Παιδαγωγική και Εκπαιδευτική Έρευνα» (Τόμος Α, σελ. 339-353). Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας: Εκδόσεις Διάδραση.
Αρμακόλας, Σ., Παναγιωτακόπουλος, Χ., Φραγκούλης, Ι. (2014). Η εξ αποστάσεως διδασκαλία μαθημάτων μεταξύ παραρτημάτων της Α.Σ.ΠΑΙ.Τ.Ε. με αξιοποίηση της ψηφιακής πλατφόρμας Flashmeeting. Στα Πρακτικά του 9ου Πανελληνίου Συνεδρίου με Διεθνή Συμμετοχή «Τεχνολογίες Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση» (σελ. 451-458). Ρέθυμνο: ΕΤΠΕ.
Ιωακειμίδου, Β., & Λιοναράκης, Α. (2017). Η διασφάλιση και διαρκής βελτίωση της ποιότητας στην εξ αποστάσεως πανεπιστημιακή εκπαίδευση. Τάσεις και προσανατολισμοί. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 13(2), 124-139.doi:https://doi.org/10.12681/jode.15541
Κανελλόπουλος, Α., & Κουτσούμπα, Μ. Ι. (2019). Η Έρευνα για την Τηλεδιάσκεψη στην εξΑΕ. Μία Βιβλιογραφική Ανασκόπηση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(2), 54-77.
Καρβούνης, Λ., & Αναστασιάδης, Π. (2020). Η Παιδαγωγική Αξιοποίηση της Διαδραστικής Τηλεδιάσκεψης και η Παραγωγή Εκπαιδευτικού Υλικού για την εξ Αποστάσεως Επιμόρφωση πάνω στο Νέο Ρόλο του Εκπαιδευτικού και τη Διδακτική Παρουσία σε Σύγχρονα Μαθησιακά Περιβάλλοντα. Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 10(3A), 120-132.
Καρβούνης, Λ. Α., & Αναστασιάδης, Π. (2019). The Importance of" Teaching Presence" and the New Role of the Teacher in Contemporary Learning Environments Focusing on Pedagogical Exploitation of Interactive Videoconferencing. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(1), 202-211.
Κιουλάνης, Σ., Παναγιωτίδου, Α., Βαλκάνος, Ε. (2016). Ενίσχυση της αλληλεπίδρασης σε διαδικτυακά περιβάλλοντα μάθησης μέσω εικονικών συμμετεχόντων. Στο Αναστασιάδης (επιμ.) Εξ αποστάσεως επιμόρφωση των εκπαιδευτικών με τη χρήση προηγμένων μαθησιακών τεχνολογιών διαδικτύου,σελ.213-240. Αθήνα. Εκδόσεις Gutenberg.
Κουνατίδου, Θ., & Μαυροειδής, Η. (2020). Τα Χαρακτηριστικά και ο Ρόλος των Καθηγητών – Συμβούλων ως Παράγοντας Ικανοποίησης των Φοιτητών στην εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 15(2), 7-23. doi: https://doi.org/10.12681/jode.19590
Μαυροειδής, Η., Γκιόσος, Ι., & Κουτσούμπα, Μ. (2014). Επισκόπηση θεωρητικών εννοιών στην εκπαίδευση από απόσταση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 10(1), 88-100. doi: http://dx.doi.org/10.12681/jode.9814
Μουζάκης Χ., Μπαλαούρας Π., Ρουσάκης Ι., & Ματθαίου Δ. (2004). Αξιοποίηση Περιβαλλόντων Σύγχρονης Τηλεκπαίδευσης για τη Διδασκαλία και τη Μάθηση στην Ανώτατη Εκπαίδευση, Πρακτικά 4ου Συνεδρίου ΕΤΠΕ, Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση,(σελ. 287-296) Παν/μιο Αθηνών. Ανακτήθηκε από: http://www.etpe.gr/custom/pdf/etpe102.pdf
Μουζάκης, Χ. (2003). Τα συστήματα τηλεδιάσκεψης, η αξιοποίηση τους στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση-εμπειρίες από εφαρμογές στην ελληνική Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Θέματα στην Εκπαίδευσης, 4, 1, σσ 69-83.΄
Παναγιωτακόπουλος, Χ. (2013). Οι Τεχνολογίες της Πληροφορίας και των Επικοινωνιών. Αθήνα: Εκδόσεις Ίων.
Παναγιωτακόπουλος, Χ. (2018). Η ηθική στο διαδίκτυο και το ηλεκτρονικό έγκλημα. Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Παναγιωτακόπουλος, Χ., Σαρρής, Μ. (2015). Η εκπόνηση μιας επιστημονικής εργασίας με τη χρήση των ΤΠΕ: Μία ολοκληρωμένη προσέγγιση. Αθήνα: Εκδοτικός Όμιλος ΙΩΝ.
Παπαδάκης, Σ., & Φραγκούλης, Ι. (2005). Διερεύνηση επιμορφωτικών αναγκών και στάσεων εκπαιδευτικών για την παροχή εξ αποστάσεως επιμόρφωσης σε περιβάλλον ηλεκτρονικής μάθησης (e-learning). Στο Γ. Μπαγάκης (επιμ.), Πρακτικά 6ου Συνεδρίου Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών του Πανεπιστημίου Πατρών με διεθνή συμμετοχή «Επιμόρφωση και επαγγελματική ανάπτυξη του εκπαιδευτικού» (σελ. 276-285). Αθήνα: Μεταίχμιο.
Σοφός, Α., Κώστας, Α., Παράσχου, Β. (2015). Οnline Eξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Από τη θεωρία στην Πράξη. Ελληνικά Ακαδημαϊκά Συγγράμματα και Βοηθήματα. Ανακτήθηκε 18 Φεβρουαρίου 2020 από https://repository.kallipos.gr/bitstream/11419/182/8/whole_book_final_pdf.pdf
Φραγκούλης, Ι., Αρμακόλας, Σ. (2020). Η συμβολή της εξΑΕ στο πεδίο της Πανεπιστημιακής Παιδαγωγικής με στόχο τη διασφάλιση της ποιότητας. Στα Πρακτικά του 10ου Διεθνούς Συνεδρίου στην Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (1Γ, σελ. 1-9). Αθήνα: ΕΔΑΕ.
Φραγκούλης, Ι., Αρμακόλας, Σ. (2009). Καταγραφή απόψεων εκπαιδευόμενων σε σχέση με την αποτελεσματικότητα του εξ αποστάσεως προγράμματος ειδίκευσης στη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση. Πρακτικά 13ου Διεθνούς Συνεδρίου Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης (σελ. 149-164). Πάτρα: ΕΛΠΟ.
Φραγκούλης, Ι., Καρατράντου, Α. (2009). Διερεύνηση απόψεων εκπαιδευτικών επαγγελματικών λυκείων Πάτρας ως προς τη χρήση των βιωματικών εκπαιδευτικών τεχνικών κατά την άσκηση του διδακτικού τους έργου. Στο συλλογικό τόμο: Η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών της δευτεροβάθμιας επαγγελματικής και τεχνολογικής εκπαίδευσης (σελ.755-764). Αθήνα: ΑΣΠΑΙΤΕ.
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)