test Η Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη στο μεταίχμιο: Διδακτικό αντικείμενο ή στάση ζωής για τη μαθητική κοινότητα; |Open Schools Journal for Open Science

Η Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη στο μεταίχμιο: Διδακτικό αντικείμενο ή στάση ζωής για τη μαθητική κοινότητα;


Φένια Πανάγου
Κωνσταντίνος Φλώρος
Σοφία Ασκονίτη
Ιωάννης Γεννάδιος Επιβλέπων εκπαιδευτικός
Παναγιώτης Τσίνας Επιβλέπων εκπαιδευτικός
Μαρία Καμπόση Επιβλέπουσα εκπαιδευτικός
Abstract

Η Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη έχει πλέον ενσωματωθεί στο σύστημα αξιών της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης, με το σχολείο να καλείται να αποτελέσει κέντρο ανάπτυξης περιβαλλοντικής συνείδησης της κοινότητας. Στο πλαίσιο της παρούσας εργασίας διερευνάται η δυνατότητα του σχολείου να συμβάλει στην προσπάθεια της τοπικής κοινωνίας για εφαρμογή των αρχών της κυκλικής οικονομίας. Πυρήνα της δράσης αποτέλεσε η συλλογή υλικών κλαδέματος δένδρων του Δήμου Καρδίτσας και υπολειμμάτων καφέ από γνωστές επιχειρήσεις της πόλης που επιμελήθηκε το 1ο Πειραματικό ΓΕΛ Καρδίτσας, ώστε στη μονάδα του εργοστασίου της τοπικής Ενεργειακής Κοινότητας να παραχθεί καύσιμο υλικό υψηλής ποιότητας. Η σύγκριση της εμπειρίας που προέκυψε από τη δράση με τα ευρήματα της διεθνούς βιβλιογραφίας οδήγησε την ομάδα έργου στο συμπέρασμα ότι ο πλέον πρόσφορος τρόπος εισαγωγής της αειφορίας στην εκπαίδευση πρέπει να βασιστεί στην αξιοποίηση των μαθησιακών ευκαιριών του πραγματικού κόσμου και όχι στην απαίτηση για την εισαγωγή της ως ένα ακόμα αντικείμενο του ΑΠ.           

Article Details
  • Section
  • Greece
Downloads
Download data is not yet available.
References
ΕΛΛΗΝΟΓΛΩΣΣΕΣ
Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2016). Επόμενα βήματα για ένα βιώσιμο ευρωπαϊκό μέλλον Ευρωπαϊκή δράση για την αειφορία. Ανακτήθηκε από:
Ευρωπαϊκή Επιτροπή (2020). Ένα νέο σχέδιο δράσης για την κυκλική οικονομία. Για μια πιο καθαρή και πιο ανταγωνιστική Ευρώπη. [COM(2020) 98 final].
Κωστής, Δ. (2024). Νομοθετικό πλαίσιο και αξιολόγηση δράσεων των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης που πραγματοποιούνται στο πλαίσιο της περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης/Εκπαίδευσης για την Αειφόρο Ανάπτυξη. (Διπλωματική εργασία, Δ.Π.Θ.).
Στάχτιαρη Α., & Μουζάκης Χ. (2022). Η Αειφόρος Ανάπτυξη στην Αρχική Εκπαίδευση και την Επιμόρφωση των Εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης: Μια Επισκόπηση της Διεθνούς Βιβλιογραφίας. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση για την Αειφορία, 3(2), 1–21. doi: 10.12681/ees.26736
ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΕΣ
Adger, W.N. (2003), Social Capital, Collective Action, and Adaptation to Climate Change. Economic Geography, 79(4), 387-404. doi: 10.1111/j.1944-8287.2003.tb00220.x
Brandt, J. O., Bürgener, L., Barth, M., & Redman, A. (2019). Becoming a competent teacher in education for sustainable development: Learning outcomes and processes in teacher education. International Journal of Sustainability in Higher Education, 20(4), 630-653. doi: 10.1108/IJSHE-10-2018-0183
Brundiers, K., Wiek, A., & Redman, C. L. (2010). Real‐world learning opportunities in sustainability: from classroom into the real world. International Journal of Sustainability in Higher Education, 11(4), 308-324. doi: 10.1108/14676371011077540
Bürgener, L., & Barth, M. (2018). Sustainability competencies in teacher education: Making teacher education count in everyday school practice. Journal of cleaner production, 174, 821-826. doi: 10.1016/j.jclepro.2017.10.263
Buchanan, J. (2012). Sustainability education and teacher education: Finding a natural habitat? Australian Journal of Environmental Education, 28(2), 108 - 124. http://www.jstor.org/stable/26422799
Cheong, I. P. (2005). Educating pre‐service teachers for a sustainable environment. Asia-Pacific Journal of Teacher Education, 33(1), 97–110. doi: 10.1080/1359866052000341151
Evans, N., Stevenson, R.B., Lasen, M., Ferreira, J.-A., & Davis, J. (2017). Approaches to embedding sustainability in teacher education. A synthesis of the literature. Teaching and Teacher Education, 63, 405-417. doi: 10.1016/j.tate.2017.01.013
Goller, A. & Rieckmann, M. (2022). What do We Know About Teacher Educators’ Percep-tions of Education for Sustainable Development? A Systematic Literature Review. Journal of Teacher Education for Sustainability, 24(1) 19-34. doi: 10.2478/jtes-2022-0003
Jensen, B. B., & Schnack, K. (2006). The action competence approach in environmental education: Reprinted from Environmental Education Research (1997) 3(2), pp. 163–178. Environmental Education Research, 12(3–4), 471–486. doi: 10.1080/13504620600943053
Jickling, B. (2009). Environmental education research: To what ends? Environmental Education Research, 15(2), 209–216. doi: 10.1080/13504620902770345
Jordan, R. C., Ballard, H. L., & Phillips, T. B. (2012). Key issues and new approaches for evaluating citizen‐science learning outcomes. Frontiers in Ecology and the Environment, 10(6), 307-309. doi: 10.1890/110280
Martinez-Saez, N., García, A. T., Pérez, I. D., Rebollo-Hernanz, M., Mesías, M., Morales, F. J., ... & Del Castillo, M. D. (2017). Use of spent coffee grounds as food ingredient in bakery products. Food Chemistry, 216, 114-122. doi: 10.1016/j.foodchem.2016.07.173
Stevenson, R., Ferreira, J.-A., Evans, N., & Davis, J. (2015). Beyond science education: Embedding sustainability in teacher education systems. In S. Stratton, & R. Hagevik (Eds.), Educating science teachers for sustainability (pp. 381 - 398). Cham: Springer.
UNESCO, (2014). Shaping the Future We Want, UN Decade of Education for Sustainable Development (2005-2014). Paris, France: United Nations Educational, Scientific and Cul-tural Organization.
UNESCO, (2019). Educational content up close. Examining the learning content of Educa-tion for Sustainable Development and Global Citizenship Education. Paris: United Na-tions Educational, Scientific and Cultural Organization. doi: 10.54675/SRLJ8178
UN, (2015). Transforming our world: the 2030 Agenda for Sustainable Development, A/RES/70/1. New York: United Nations General Assembly.
Woo, D. G., Kim, S. H., & Kim, T. H. (2021). Solid fuel characteristics of pellets compris-ing spent coffee grounds and wood powder. Energies, 14(2), 371. doi: 10.3390/en14020371