Επίδραση του ύπνου στην καθημερινότητα μαθητών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σχολείων πόλεως Ηρακλείου


Veröffentlicht: Jul 23, 2020
Ραφαέλα Πατεράκη
Ευαγγελία Σκουραδάκη
'Αννα Πιπεράκη
Ειρήνη Φραγκούλη
Αντώνης Μαργαρίτης
Περικλής Γεωργιάδης
Χαράλαμπος Δημητρακόπουλος
Abstract

Στην παρούσα εργασία, αφού εξετασθεί η φυσιολογία και ο ρόλος του ύπνου που παίζει στην εδραίωση της μνήμης και της μάθησης, μελετώνται οι πιθανές επιπτώσεις έλλειψης ύπνου στην καθημερινότητα μαθητών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης σχολείων πόλεως Ν. Ηρακλείου. Γενική εκτίμηση γονέων και καθηγητών αποτελεί η θέση ότι όσο περισσότερο διαβάζουν οι μαθητές τόσο περισσότερο αποδίδουν στα μαθήματά τους. Η εκτίμηση αυτή ενώ ισχύει κατά βάση, απαιτείται ιδιαίτερη προσοχή όταν η διάρκεια μελέτης και οι διάφορες δραστηριότητες των μαθητών γίνονται σε βάρος του ύπνου τους. Για τη μελέτη αυτή συντάχθηκε ερωτηματολόγιο αποτελούμενο από 26 ερωτήσεις σχετικές με τις συνήθειες ύπνου των μαθητών, αλλά και τις απόψεις των γονέων τους για αυτές. Το δείγμα αποτελείτο από 831 μαθητές Γυμνασίων-Λυκείων πόλεως Ν. Ηρακλείου. Η αποδελτίωση των ερωτηματολογίων έδειξε μια στατιστικά σημαντική ελάττωση των ωρών βραδινού ύπνου από μαθητές Α΄ τάξης
Γυμνασίου σε μαθητές της Γ΄ τάξης Λυκείου. Ένα μεγάλο ποσοστό μαθητών επιλέγουν ως τελευταία ασχολία πριν κοιμηθούν τη χρήση Smartphone ή υπολογιστή ή τηλεόρασης, γεγονός που οδηγεί σε αναστολή της έκκρισης μελατονίνης, ορμόνης υπεύθυνης για την έλευση του βραδινού ύπνου. Υπνηλία διακατέχει όλο το μαθητικό πληθυσμό ιδιαίτερα τις πρωινές ώρες. Παρόλο που μαθητές κυρίως Λυκείου κάνουν χρήση καφεϊνούχων παρασκευασμάτων, δεν καταφέρνουν να αντιμετωπίσουν την υπνηλία τους αυτή. Κοινή πεποίθηση γονέων και μαθητών είναι ότι οι τελευταίοι χρειάζονται περισσότερες ώρες ύπνου. Η μελέτη αυτή πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο συνεργασίας του Σχολείου με το Τμήμα Ιατρικής του Πανεπιστημίου Κρήτης-Εργαστήριο Ύπνου, Μονάδα Εντατικής Θεραπείας του Πανεπιστημιακού Γενικού Νοσοκομείου Ηρακλείου και αποτελεί συνέχεια μελέτης που πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 190 μαθητών Λυκείου το 2014.


Article Details
  • Rubrik
  • Greece
Downloads
Keine Nutzungsdaten vorhanden.
Literaturhinweise
Γεωργόπουλος, Β., Λυγεράκη Α., Λυμπεράτου, Τ. και Σίμος, Ν., (2014). Η επίδραση του ύπνου στην καθημερινότητα των των μαθητών του σχολείου μας. Anatolia College Science & Technology Annual Conference (ACSTAC 2014), Θεσσαλονίκη, Ελλάδα.
Boschloο, A., Krabbendam, L., Dekker, S., Lee, N., de Groot, R., & Jolles, J. (2013). Subjective sleepiness and sleep quality in adolescents are related to objective and subjective measures of school performance. Frontiers in Psychology, 4 (38), 1-5.
Countryman,J. (2005). Substances use in adolescents. Clinical Child Psychiatry, 263-274
Iber, C., Ancoli-Israel, S., Chesson, A.L., & Quan, S.F. (2007). The AASM Manual for the Scoring of Sleep and Associated Events: Rules, Terminology and Technical Specifications. Westchester, IL: American Academy of Sleep Medicine
Crowley, S., Acebo, C. & Carskadon, M., (2007). Sleep circadian rhythms and delayed phase in adolescence. Sleep Med. 8, 602-12.
Kryger, M.H., Roth, T., & Dement, W.C. (2005). Principals and Practice of Sleep Medicine. Philadelphia, Pa: Saunders.
McArdle, P., Wiegersma, A., Gilvarry, E., McCarthy, S., Fitzgerald, M., Kolte B., Brinkley, A., Blom, M., Stoeckel, I., Pierolini, A., Michels, I., Johnson, R. & Quensel, S., (2000). International Variations in Youth Drug Use: The Effect of Individual Behaviors, Peer and Family Influences and Geographical Location. European Addiction Research, 6, 163-169.
McCoy, J., & Strecker, R., (2011). The cognitive cost of sleep lost. Neurobiol Learn Mem. 96(4), 564-582. [9] Paraskakis, Ε., Ntouros, T., Ntokos, M., Siavana, O., Bitsori, M., & Galanakis, M. (2008). Siesta and sleep patterns in a sample of adolescents in Greece. Pediatrics International, 50, 690-693.
Sanders, R., & Maze, M. (2011). Contribution of sedative-hypnotic agents to delirium via modulation of sleep pathway. Can J Anesth, 58, 149-156.
Tagaya, H., Uchiyama, M., Ohida T.,(2004). Sleep habits and factors associated with sort sleep duration among Japanese high-school students: A community study. Sleep Biol. Rhythms, 2, 57-64.
Wolfson, Α. & Carskadon, Μ. (2003). Understanding adolescents' sleep patterns and school performance: a critical appraisal. Sleep Medicine Reviews, 7 (6), 49-506.
Wolfson, Α. & Carskadon, Μ. (1998). Sleep schedules and daytime functioning in adolescents. Child.Dev., 69, 875-87
Am häufigsten gelesenen Artikel dieser/dieses Autor/in