ONLIFE ENANTI ONLINE: Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΘΕΑΤΡΟΥ ΣΤΗ ΜΕΤΑ-ΠΑΝΔΗΜΙΚΗ ΕΠΟΧΗ


Εξώφυλλο Παράβασις Τόμ. 20 / Cover Parabasis Vol. 20
Δημοσιευμένα: Nov 24, 2025
Valentina Garavaglia
Περίληψη

Είναι γνωστό πόσο βαθιά έχει επηρεαστεί ο τομέας της ζωντανής ψυχαγωγίας από την πανδημική κρίση. Ο Covid 19 είχε ισχυρό αντίκτυπο σε ολόκληρο τον καλλιτεχνικό κόσμο, καθώς ακύρωσε ένα μεγάλο μέρος των ζωντανών δραστηριοτήτων, βοηθώντας ταυτόχρονα την ομαλή και άμεση μετάβαση στη χρήση ψηφιακών μέσων και προϊόντων. Ωστόσο, όπως προκύπτει από τα στοιχεία, μετά την κατάσταση της έκτακτης ανάγκης, η Ιταλία άρχισε να διοργανώνει και πάλι καλλιτεχνικές εκδηλώσεις και οι θεατές να προσέρχονται με ζέση στα θέατρα. Το κλείσιμο των θεατρικών και εν γένει, πολιτιστικών χώρων αποκάλυψε πόσο επιζήμια είναι η στέρηση της ζωντανής επικοινωνίας στις ανθρώπινες σχέσεις και στον ανθρώπινο ψυχισμό. Η αρνητική επίπτωση αυτής της έλλειψης εμφανίζεται ακόμα πιο ισχυρή στις σχέσεις μεταξύ των νέων. Η απομάκρυνση του ανθρώπου από τις τέχνες σημαίνει και εγκατάλειψη του εαυτού, απομάκρυνση από την «αυτοφροντίδα» και την αγάπη για τον «άλλον».


Το θέατρο είναι ο χώρος των σχέσεων˙ αποτελεί ένα εξαιρετικό εργαλείο για την κατανόηση της ανθρώπινης δυναμικής και επικοινωνίας στο κοινωνικό σύνολο, αλλά και επίλυσης πολλών προβλημάτων. Είναι ο χώρος όπου χτίζονται και ανακαλύπτονται οι σχέσεις, εφόσον ο πυρήνας του είναι, κατά βάσιν, θεραπευτικός και βοηθητικός στην ενίσχυση της κοινωνικοποίησης του ατόμου. Στον προστατευμένο χώρο του θεάτρου οι καθημερινές συνήθειες μοιάζουν καινοτόμες, ενώ γεννιούνται νέες ιδέες και παράγονται σχέδια που συχνά οδηγούν σε αλλαγές όχι μόνον ατομικές, αλλά και κοινωνικές. Η μελέτη παρουσιάζει δύο ερευνητικά-καλλιτεχνικά projects του Πανεπιστημίου IULM (International University of Languages and Media) του Μιλάνου που αποτελούν παράδειγμα και απόδειξη όλων των παραπάνω στοιχείων. Πρόκειται για τα Teatro Formazione Società και Mondo Acrobata.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Ειδικό Αφιέρωμα / Special Issue
Βιογραφικό Συγγραφέα
Valentina Garavaglia

Η Valentina Garavaglia είναι Πρύτανης στο Πανεπιστήμιο IULM (International University of Languages and Media) του Μιλάνου και Καθηγήτρια στον διεπιστημονικό τομέα των Τεχνών και πιο ειδικά, στις Επιστήμες του Θεάτρου. Είναι μέλος του Μεταπτυχιακού Προγράμματος Σπουδών Θεάτρου, Κινηματογράφου και Μέσων Μαζικής Ενημέρωσης. Διδάσκει τα γνωστικά αντικείμενα Μοντέρνο και Σύγχρονο θέατρο, και Σύγχρονες Θεατρικές Φόρμες, ενώ είναι διευθύντρια των ερευνητικών εργαστηρίων: Εργαστήριο θεατρικής σκηνοθεσίας, Εργαστήριο επικοινωνίας μέσω των τεχνών, Εργαστήριο υποκριτικής και σκηνοθεσίας.

Παράλληλα με την ακαδημαϊκή της ενασχόληση, έχει και καλλιτεχνική δράση ως επικεφαλής φεστιβάλ και projects σε σημαντικούς ιταλικούς και διεθνείς θεατρικούς οργανισμούς. Επίσης, είναι μέλος στους διεθνείς οργανισμούς University Theatre Committee, Scientific Committee of the “Orestiadi” Foundation for High Culture και National Coordination of Theatre in Prison. Τέλος, είναι διευθύντρια σε δύο σειρές του εκδοτικού οίκου Bulzoni της Ρώμης: The sources of the theatrical performance και I Quaderni di Gargnano.