Το Κονστρουκτιβιστικό Παράδειγμα στη Μαθησιακή Διαδικασία: Η Περίπτωση των Σχολείων Παρέμβασης στο Πρόγραμμα «Εκπαίδευση Παλλινοστούντων και Αλλοδαπών μαθητών»


Χρήστος Παρθένης
Abstract

Ο κονστρουκτιβισμός αποτελεί ένα ευρύτατο θεωρητικό-γνωσιολογικό ρεύμα, που μπορεί να αφορά την οντολογία, την επιστημολογία και την μεθοδολογία της γνώσης. Ειδικότερα όμως σχετίζεται με τη γνώση και την εκπαίδευση. Κατά τη Fosnot είναι «μια θεωρία σχετικά με τη γνώση και τη μάθηση». Κατά τους Tobbins και Tippins είναι πιο χρήσιμη να ιδωθεί ως μέθοδος, αφού υπό το πρίσμα αυτό μπορεί να χρησιμεύσει στον τομέα των παιδαγωγικών εφαρμογών. Πάντως, είτε ως εκπαιδευτική θεωρία είτε ως μέθοδος αποδέχεται ως βασικό αξίωμα τη δημιουργία από τους μαθητές της δικής τους γνώσης, μετά από επεξεργασία των νέων πληροφοριών με τις ήδη υπάρχουσες, αντί της παθητικής πρόσληψής της από τον εξωτερικό κόσμο. Θελήσαμε να στηρίξουμε εμπειρικά την άποψή μας, εξετάζοντας στα πλαίσια της έρευνάς μας το βαθμό στον οποίο το κονστρουκτιβιστικό παράδειγμα μπορεί να αξιοποιηθεί αποτελεσματικά σε πολυπολιτισμικές τάξεις. Εξετάσαμε, πώς οι μαθητές χρησιμοποιούν ενεργητικά το γνωστικό υλικό, εντάσσουν στα προσωπικά γνωστικά πλαίσια της παλιάς γνώσης τη νέα, αναπτύσσουν   εσωτερικά κίνητρα, καθώς και ικανότητες που σχετίζονται με την ενεργό συμμετοχή και αρμονική συνεργασία σε ομαδικά πλαίσια.

Article Details
  • Section
  • Θεωρείο
Downloads
Download data is not yet available.