Αποτίμηση της αποτελεσματικότητας της διδασκαλίας φιλολογικών μαθημάτων σε φροντιστήρια με τη χρήση πλατφόρμας τηλεδιάσκεψης


Δημοσιευμένα: Jan 1, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
Covid-19 εξ αποστάσεως εκπαίδευση απομακρυσμένη διδασκαλία έκτακτης ανάγκης πλατφόρμα τηλεδιάσκεψης
Ελένη Τσίκη
Στέφανος Αρμακόλας
Μαρία Δ. Αυγερινού
Περίληψη

Η παρούσα εργασία αφορά στη διερεύνηση των απόψεων φιλολόγων καθηγητών δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης που εργάζονται στην ιδιωτική εκπαίδευση (φροντιστήρια) σχετικά με την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας φιλολογικών μαθημάτων μέσω πλατφόρμας τηλεδιάσκεψης με αφορμή τις ανακατατάξεις που προκάλεσε η πανδημία της νόσου Covid-19. Αυτή η εκτεταμένη χρήση της τηλεδιάσκεψης σε συνδυασμό με τις έκτακτες συνθήκες που δημιούργησε η πανδημία δημιούργησαν την ανάγκη διερεύνησης ζητημάτων που αφορούσαν κυρίως στις νέες διδακτικές μεθόδους που χρησιμοποιήθηκαν για τη σύγχρονη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων σε αντιπαραβολή με τη δια ζώσης, στην αποτίμηση των φιλόλογων γύρω από τη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων εξ αποστάσεως σε σύγκριση με τη δια ζώσης στην ιδιωτική εκπαίδευση, καθώς και στους παράγοντες που επέτρεψαν την αποτελεσματικότερη διδασκαλία των φιλολογικών μαθήματων μέσω της σύγχρονης τηλεδιάσκεψης. Για τη συλλογή και ανάλυση των δεδομένων της έρευνας επιλέχθηκε η ποιοτική προσέγγιση με τη χρήση ημιδομημένων συνεντεύξεων. Το δείγμα αποτέλεσαν 11 καθηγήτριες φιλόλογοι. Από την επαγωγική ανάλυση των δεδομένων διαπιστώθηκε ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση μέσω πλατφόρμας τηλεδιάσκεψης βρήκε τις περισσότερες χωρίς προηγούμενη εμπειρία, γεγονός που δυσκόλεψε το έργο τους. Παράγοντες όπως η σύνδεση του διαδικτύου, ο τεχνολογικός εξοπλισμός αλλά και η διατήρηση του ενδιαφέροντος των μαθητών επηρέασαν την ποιότητα και την αποτελεσματικότητα της διδασκαλίας. Τέλος, η επιτακτική και όσο γίνεται άμεση επιμόρφωσή τους στη χρήση τόσο της πλατφόρμας όσο και των ψηφιακών εκπαιδευτικών εργαλείων αναδείχθηκε ως σχεδόν ομόφωνη ανάγκη.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Anderson, Τ. (2008). Is videoconferencing the killer app for K12 distance education?. Journal of Distance Education, 22(2), 109-124.
Armakolas, S., Karfaki, E., & Gomatos, L. (2021). Resistance to change and transformational learning in distance education. Mediterranean Journal of Education 1(2), 95-105.
Armakolas, S., Panagiotakopoulos, C., & Karatrantou, A. (2018). Teleconference in support of autonomous learning. European Journal of Open, Distance and e-Learning, 21(2), 27-43.
Armakolas, S., Panagiotakopoulos, C., & Magkaki, F. (2018). Interaction and effectiveness-theoretical approaches in a teleconference environment. International Journal of Sciences, 7(09), 21-26. DOI: 10.18483/ijSci.1785.
Avgerinou, M. D. (2021). The i2Flex Evolution: From Learning Methodology to School Culture Embracing the New Normal. In M.D. Avgerinou & P. Pelonis (Eds.), Handbook of Research on K-12 Blended and Virtual Learning Through the i²Flex Classroom Model (pp. 361-395). IGI Global. DOI: 10.4018/978-1-7998-7760-8.ch013.
Avgerinou, M. D., & Moros, S. E. (2020). The 5-Phase process as a balancing act during times of disruption: Transitioning to virtual teaching at ACS Athens elementary school. In R. E., Ferdig, E., Baumgartner, R., Hartshorne, R., Kaplan-Rakowski & C. Mouza (Eds.), Teaching, Technology, and Teacher Education during the COVID-19 Pandemic: Stories from the Field (pp. 583-589). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). Retrieved 20th Marh 2023, from https://www.learntechlib.org/p/216903.
Barbour, M. K. (2005). From telematics to web-based: The progression of distance education in Newfoundland and Labrador. British Journal of Educational Technology, 36(6), 1055-1058.
Barbour, M. K. (2015). Real-time virtual teaching: Lessons learned from a case study in a rural school. Online Learning, 19(5), 54-68.
Bogdan, R., & Bilken, S. (1982). Qualitative research for education: an introduction to theory and methods. Boston: Allyn and Bacon Inc.
Cohen, L., & Manion, L. (2000). Μεθοδολογία Εκπαιδευτικής Έρευνας. Μεταίχμιο.
Comber, C. & Lawson, T. (2013) Sustaining technological innovation: The example of videoconferencing in English Schools. Education and Information Technologies 18(4), 641–659. https://doi.org/10.1007/s10639-012-9193-0.
Creswell, J. W. (2015). Η Έρευνα στην Εκπαίδευση. Σχεδιασμός, Διεξαγωγή και Αξιολόγηση της Ποσοτικής και Ποιοτικής Έρευνας (μτφ. Ν. Κουβαράκου). Ίων.
Ferri, F., Grifoni, P., & Guzzo, T. (2020). Online learning and emergency remote teaching: Opportunities and challenges in emergency situations. Societies, 10(4), 86.
Flick, U., Von Kardoff, E., & Steinke, I. (2004). What is qualitative research? An introduction to the field. In U. Flick, E. Von Kardoff, & I. Steinke (Eds.), A Companion to Qualitative Research (pp. 3-12). Sage.
Hodges, C., Moore, S., Lockee, B., Trust, T., & Bond, A. (2020, March 27). The difference between emergency remote teaching and online learning. EDUCAUSE Review, https://er.educause.edu/articles/2020/3/the-difference-between-emergency-remote-teaching-and-online-learning.
Jan, S. K., & Vlachopoulos, P. (2018). Influence of learning design of the formation of online communities of learning. International Review of Research in Open and Distributed Learning, 19(4).
Jimoyiannis, A., Koukis, N., & Tsiotakis, P. (2021). Shifting to emergency remote teaching due to the COVID-19 pandemic: An investigation of Greek teachers’ beliefs and experiences. Proceedings of the Second International Conference “Technology and Innovation in Learning, Teaching and Education” - TECH-EDU 2020 (pp. 320-329). Springer International Publishing.
Jimoyiannis, A., & Koukis, N. (2023). Exploring teachers’ readiness and beliefs about emergency remote teaching in the midst of the COVID-19 pandemic. Technology, Pedagogy and Education, 32(2), 205-222.
Kazana, A., Armakolas, S., Kazantzis, S., & Krotký, J. (2022). The Teacher’s Cognitive Role in the Efficiency of Distance Education: A Case Study. Social Education Research, 3(2), 299–306.
Mavroidis, I., Karatrantou, A., Koutsouba, M., Giossos, Y., & Papadakis, S. (2013). Technology Acceptance and Social Presence in Distance Education--A Case Study on the Use of Teleconference at a Postgraduate Course of the Hellenic Open University. European Journal of Open, Distance and E-learning, 16(2), 76-96.
Muller, L.-M., & Goldenberg, G. (2020). Education in times of crisis: the potential implications of school closures for teachers and students. A review of research evidence on school closures and international approaches to education during the COVID-19 pandemic. Chartered College of Teaching. Retrieved 20th Marh 2023, from https://my.chartered.college/wpcontent/uploads/2020/05/CCTReport150520_FINAL.pdf.
Murphy, E., & Rodríguez-Manzanares, M. A. (2009). Teachers’ perspectives on motivation in high-school distance education. Journal of Distance Education, 23(3), 1-24.
Murphy, E., Rodríguez-Manzanares, M. A., & Barbour, M. (2011). Asynchronous and synchronous online teaching: Perspectives of Canadian high school distance education teachers. British Journal of Educational Technology, 42(4), 583–591. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2010.01112.x.
OECD (2020). Combatting COVID-19’s effect on children. Retrieved 20th Marh 2023, from http://www.oecd.org/coronavirus/policy-responses/combatting-covid-19-s-effect-on-children-2e1f3b2f.
Onyema, E. M., Eucheria, N. C., Obafemi, F. A., Sen, S., Atonye, F. G., Sharma, A., & Alsayed, A. O. (2020). Impact of coronavirus pandemic on education. Journal of Education and Practice, 11(13), 108-121.
Panagiotakopoulos, C., Tsiatsos, T., Lionarakis, A., & Tzanakos, N. (2013). Teleconference in support of distance learning: Views of educators. Open Education, 9(1), 5-18. https://doi.org/10.12681/jode.9806.
Rehn, N., Maor, D., & McConney, A. (2016). Investigating teacher presence in courses using synchronous videoconferencing. Distance Education, 37(3), 302-316.
Reich, J., Buttimer, C. J., Fang, A., Hillaire, G., Hirsch, K., Larke, L. R., ... & Slama, R. (2020). Remote learning guidance from state education agencies during the COVID-19 pandemic: A first look. MIT Teaching Systems Lab. Retrieved 15th Marh 2023, from https://osf.io/k6zxy.
Robson, C. (2010). Η έρευνα του πραγματικού κόσμου (μετ. Β. Νταλάκου, & Κ. Βασιλικού). Gutenberg.
Sarma, A. M., Gkila, P., & Armakolas, S. (2023). Adult students' perceptions of a synchronous distance education teacher training programme using Microsoft teams. Journal of Open, Flexible and Distance Learning, 27(1), 27-41.
Αναστασιάδης, Π. (2014). Η έρευνα για την ΕξΑΕ με τη χρήση των ΤΠΕ (e-learning) στο Ελληνικό Τυπικό Εκπαιδευτικό Σύστημα. Ανασκόπηση και προοπτικές για την Πρωτοβάθμια, Δευτεροβάθμια και Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 10(1), 5-32.
Αναστασιάδης, Π., Μανούσου, Ε., Σιάκας, Σ., Φιλιππούσης, Γ., Κουκούλης, Ν., Τομαζινάκης, Α., …, & Καρβούνης, Λ. (2011). Η Τηλεδιάσκεψη στην υπηρεσία της συνεργατικής οικοδόμησης της γνώσης και της διαθεματικής προσέγγισης. Από τη Θεωρία στην Πράξη: «ΟΔΥΣΣΕΑΣ 2011: Περιβάλλον – Μεσόγειος Θάλασσα Ενεργειακή επανάσταση - Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας». Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Πρακτικά 6ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Εναλλακτικές Τεχνικές Εκπαίδευσης (σ. 669-684). Λουτράκι.
Αναστασιάδης, Π., Μανούσου, Ε., Φιλιππούσης, Γ., Σιάκας, Σ., Κουκούλης, Ν., Τομαζινάκης, Α., ..., & Καρβούνης, Λ. (2009). Η Τηλεδιάσκεψη στην υπηρεσία της συνεργατικής οικοδόμησης της γνώσης και της διαθεματικής προσέγγισης. Από τη Θεωρία στην Πράξη: «ΟΔΥΣΣΕΑΣ 2009: Περιβάλλον – Μεσόγειος Θάλασσα- Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας». Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Πρακτικά 5ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Η Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση για την Παγκόσμια Συνεργασία και Εκπαιδευτική Ανάπτυξη (σ. 111-124). Αθήνα.
Αρμακόλας, Σ., Καρατράντου, Α., & Παναγιωτακόπουλος, Χ. (2022). Οι παιδαγωγικοί παράγοντες σε εξ αποστάσεως μαθήματα με τη χρήση της τηλεδιάσκεψης. Ανοικτή Εκπαίδευση: το περιοδικό για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση και την Εκπαιδευτική Τεχνολογία, 18(2), 65-82. Retrieved 20th Marh 2023, from https://ejournals.epublishing.ekt.gr/index.php/openjournal/article/view/26952.
Βασάλα, Π. (2005). Εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση. Στο: Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Παιδαγωγικές και τεχνολογικές εφαρμογές (σ. 53-64). Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Γκιούσιος, Χ., & Τζαναβάρη, Μ. (2009). Εφαρμογές των τεχνολογιών της τηλεδιάσκεψης στην παιδαγωγική διαδικασία της εκμάθησης γλωσσών. Στο Α. Λιοναράκης (Επιμ.), Πρακτικά 5ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση. Η Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση για την Παγκόσμια Συνεργασία και Εκπαιδευτική Ανάπτυξη (σ. 317-328). Αθήνα.
Κατσιάπη, Χ. (2020). Σχολική εξ αποστάσεως εκπαίδευση κατά την περίοδο αναστολής λειτουργίας των σχολείων λόγω του κορωνοϊού. Μελέτη περίπτωσης στο μάθημα της Ιστορίας Γ΄ Λυκείου (διδακτορική διατριβή). ΕΑΠ.
Κόκκος Α. (2003). Εκπαιδευτικές Τεχνικές, Κεφ. 5. Εκπαιδευτικό Υλικό Προγράμματος Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών ΕΚΕΠΙΣ.
Κυριαζή, Ν. (2002). Η κοινωνιολογική έρευνα. Κριτική επισκόπηση των μεθόδων και των τεχνικών. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Μάλαμα, Σ., & Αυγερινού, Μ.Δ. (2024). Η χρήση του μοντέλου διερεύνησης (CoI) κατά την εφαρμογή της επείγουσας απομακρυσμένης διδασκαλίας (ERT) ως δείκτη αποτελεσματικής μάθησης στο λύκειο. Στο Α. Λιοναράκης & Ε. Μανούσου (Επιμ.), Πρακτικά 12ου Συνεδρίου για την Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (σ. 80-104). Αθήνα. Retrieved 26th November 2023, from https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/openedu/ article/view/5652.
Ματσαγγούρας, Η. (2004). Ομαδοσυνεργατική Διδασκαλία και Μάθηση. Αθήνα: Εκδόσεις Γρηγόρη.
Μουζάκης Χ., Μπαλαούρας Π., Ρουσάκης Ι., & Ματθαίου Δ. (2004). Αξιοποίηση Περιβαλλόντων Σύγχρονης Τηλεκπαίδευσης για τη Διδασκαλία και τη Μάθηση στην Ανώτατη Εκπαίδευση, Πρακτικά 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου ‘’Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση’’ (σ. 287-296). Αθήνα: ΕΤΠΕ. Retrieved 20th Marh 2023, from http://www.etpe.gr/custom/pdf/etpe102.pdf.
Παρασκευοπούλου-Κόλλια, Ε. Α. (2019). Μεθοδολογία ποιοτικής έρευνας: συνεντεύξεις και συνεντεύξεις μέσω διαδικτύου. Ανοικτή Εκπαίδευση, 15(2), 24-37.
Σοφός, Α., Κώστας, Α., & Παράσχου, Β. (2015). Online Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση: Από τη Θεωρία στην Πράξη. Αθήνα: Ελληνικά Ακαδημαϊκά Ηλεκτρονικά Συγγράμματα και Βοηθήματα.
Σταχτέας, Χ., & Σταχτέας, Φ. (2020). Ιχνηλάτηση των Απόψεων των Καθηγητών για την Τηλεκπαίδευση στην Αρχή της Πανδημίας. Επιστήμες Αγωγής, 2020(2), 173-194.