Διαδικτυακοί Εκπαιδευτικοί Πόροι για διδακτική αξιοποίηση στο πλαίσιο της ηλεκτρονικής μάθησης


Δημοσιευμένα: Jan 1, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
Ανοικτοί Εκπαιδευτικοί Πόροι Υπολογιστικό Νέφος Ηλεκτρονική Μάθηση Μοντέλο Αποδοχής Τεχνολογίας
Δημήτριος Μαγέτος
Δημήτριος Κοτσιφάκος
Χρήστος Δουληγέρης
Περίληψη

Η πανδημία του COVID-19 προκάλεσε μια απότομη μετάβαση στην ηλεκτρονική μάθηση, αποκαλύπτοντας ελλείψεις και προβλήματα σε υποδομές και διαθέσιμο υλικό, επηρεάζοντας αρνητικά την παιδαγωγική αξιοποίησή της. Η κοινωνική απομόνωση επέβαλε τη χρήση της τηλεκπαίδευσης, αυξάνοντας την ανάγκη αξιοποίησης λογισμικών και διαδικτυακών υποδομών εκτός σχολικών εργαστηρίων. Η παρούσα μελέτη έχει σκοπό πρωτίστως την επιλογή Διαδικτυακών Εκπαιδευτικών Πόρων για την υποστήριξη μαθημάτων Πληροφορικής, όπως και την ανάπτυξη προτάσεων για την επέκταση του υπολογιστικού νέφους της εκπαίδευσης. Επιπλέον, διερευνά τους παράγοντες που επηρεάζουν την πρόθεση των εκπαιδευτικών να υιοθετήσουν ΔΕΠ, με ιδιαίτερη έμφαση στη χρήση του Packet Tracer Anywhere, αξιοποιώντας το μοντέλο αποδοχής της τεχνολογίας. Τα αποτελέσματα της έρευνας δείχνουν ότι η τεχνολογία του Υπολογιστικού Νέφους και οι Διαδικτυακοί Εκπαιδευτικοί Πόροι συμβάλλουν θετικά στην υποστήριξη της ψηφιακής εκπαίδευσης, προσφέροντας απρόσκοπτη μάθηση σε μεγάλο πλήθος μαθητών. Επιπλέον η μελέτη καταλήγει στο συμπέρασμα ότι η πρόθεση των εκπαιδευτικών να υιοθετήσουν εκπαιδευτικούς ψηφιακούς πόρους επηρεάζεται θετικά από την αντιληπτή ευκολία χρήσης και τη χρησιμότητά τους. Τέλος, μέσω βιβλιογραφικής έρευνας, προτείνει μοντέλα ανάπτυξης και επέκτασης των υποδομών του Υπολογιστικού Νέφους, με στόχο την ενίσχυση της ηλεκτρονικής μάθησης, αποσκοπώντας στην αποφυγή κοινωνικών αποκλεισμών και τεχνολογικών δυσχερειών.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Articles
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179–211.
Alenazy, W. M., Al-Rahmi, W. M., & Khan, M. S. (2019). Validation of TAM model on social media use for collaborative learning to enhance collaborative authoring. IEEE Access, 7, 71550-71562.
Al-Qaysi, N., Mohamad-Nordin, N., & Al-Emran, M. (2020). Employing the technology acceptance model in social media: A systematic review. Education and Information Technologies, 25, 4961-5002.
Alouffi, B., Hasnain, M., Alharbi, A., Alosaimi, W., Alyami, H., & Ayaz, M. (2021). A systematic literature review on cloud computing security: threats and mitigation strategies. IEEE Access, 9, 57792-57807.
Amnouychokanant, V., Boonlue, S., Chuathong, S., & Thamwipat, K. (2021). Online learning using block-based programming to foster computational thinking abilities during the Covid-19 pandemic. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 16(13),227
Ansari, A. N., Patil, S., Navada, A., Peshave, A., & Borole, V. (2011, July). Online C/C++ compiler using cloud computing. In 2011 International Conference on Multimedia Technology (pp. 3591-3594). IEEE.
Barphe, S. S., Lokare, V. T., Sutar, S. R., & Kiwelekar, A. W. (2022). Effective Online Tools for Teaching Java Programming Course on an Online Platform. In Intelligent Sustainable Systems: Selected Papers of WorldS4 2021 (Volume 2, pp. 615-622). Springer Singapore.
Belesiotis, V. S., & Alexopoulos, C. P. (2018). An Implementation of the Cloud Based School. European Journal of Engineering and Technology Research, 30-37.
Breivold, H. P., & Crnkovic, I. (2014, April). Cloud Computing education strategies. In IEEE 27th Conference on Software Engineering Education and Training (pp. 29-38). IEEE.
Datta, A., & Paul, A. K. (2014, May). Online compiler as a cloud service. In 2014 IEEE International Conference on Advanced Communications, Control and Computing Technologies (pp. 1783-1786). IEEE.
Davis, F. D. (1989). Perceived usefulness, perceived ease of Use, and user Acceptance of Information Technology. MIS Quarterly, 13(3), 319–340. https://doi.org/10.2307/249008
Dutta, B., Peng, M. H., Chen, C. C., & Sun, S. L. (2021). Interpreting usability factors predicting sustainable adoption of cloud-based E-learning environment during COVID-19 pandemic. Sustainability, 13(16), 9329.
Geser, G., Schön, S., & Ebner, M. (2019, June). Business models for Open Educational Resources: how to exploit OER after a funded project?. In EdMedia+ Innovate Learning (pp. 1537-1543). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE).
Cheng, Y. M. (2020). Students' satisfaction and continuance intention of the cloud-based e-learning system: roles of interactivity and course quality factors. Education+ Training, 62(9), 1037-1059.
Gialamas, V., Nikolopoulou, K., & Koutromanos, G. (2013). Student teachers' perceptions about the impact of internet usage on their learning and jobs. Computers & Education, 62, 1-7.
Gong, J. Liu, Q. Zhang, H. Chen, & Gong, Z. (2010). The Characteristics of Cloud Computing. 39th International Conference on Parallel Processing Workshops (pp. 275-279). San Diego, CA, USA, doi: 10.1109/ICPPW.2010.45.
Granić, A., & Marangunić, N. (2019). Technology acceptance model in educational context: A systematic literature review. British Journal of Educational Technology, 50(5), 2572-2593.
Gurell, S. M. (2013). Measuring Technical Difficulty in Reusing Open Educational Resources with the ALMS Analysis Framework. Brigham Young University.
Hilton III, J., Wiley, D., Stein, J., & Johnson, A. (2010). The four ‘R’s of openness and ALMS analysis: frameworks for open educational resources. Open learning: The Journal of Open, Distance and e-learning, 25(1), 37-44.
Karim, F., & Rampersad, G. (2017). Cloud Computing in Education in Developing Countries. Computer and Information Science, 10(2), 87-96.
Kotsifakos, D., Magetos, D., & Douligeris, C. (2018). Utilization of Web-Based Services and Applications for Educational Purposes in Vocational Education and Training (VET). European Journal of Engineering and Technology Research, 3(3), 38-43.
Kotsifakos, D., Magetos, D., Veletsos, A., & Douligeris, C. (2019). Teaching the basic commands of nosql databases using neo4j in vocational education and training (vet). European Journal of Engineering and Technology Research, Special Issue: CIE 2018, 13-18.
Koutromanos, G., Tzortzoglou, F., Sofos, A. (2018). Evaluation of an Augmented Reality Game for Environmental Education: “Save Elli, Save the Environment”. In T. Mikropoulos (ed.), Research on e-Learning and ICT in Education (pp.231-241). Springer, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-319-95059-4_14.
Kumar, V., & Bhardwaj, A. (2020). Role of cloud computing in school education. Handbook of research on diverse teaching strategies for the technology-rich classroom (pp. 98-108).
Lai, P. C. (2017). The literature review of technology adoption models and theories for the novelty technology. Journal of Information Systems and Technology Management, 14, 21-38.
Lau, S. H., & Woods, P. C. (2008). An investigation of user perceptions and attitudes towards learning objects. British Journal of Educational Technology, 39(4), 685-699.
Lew, S. L., Lau, S. H., & Leow, M. C. (2019). Usability factors predicting continuance of intention to use cloud e-learning application. Heliyon, 5(6).
Magetos, D., Kotsifakos, D., & Douligeris, C. (2021). Exploring the utilization of online open-source environments for mobile applications development in the Vocational Education and Training (VET) curriculum. Interactive Mobile Communication, Technologies and Learning (pp. 225-236). Cham: Springer International Publishing.
Magetos, D., Sarlis, I., Kotsifakos, D., & Douligeris, C. (2021, September). Network simulator software utilization as a teaching method for distance learning. Proceedings of the International Conference on Interactive Collaborative Learning (pp. 274-285). Cham: Springer International Publishing.
Marangunić, N., & Granić, A. (2015). Technology acceptance model: a literature review from 1986 to 2013. Universal Access in the Information Society, 14, 81-95.
Matthew, U. O., Kazaure, J. S., & Okafor, N. U. (2021). Contemporary development in E-Learning education, cloud computing technology & internet of things. EAI Endorsed Transactions on Cloud Systems, 7(20), e3-e3.
Megalou, E., & Kaklamanis, C. (2018). Open content, OER repositories, interactive textbooks, and a digital social platform: The case of Greece. Education and New Developments (pp. 146-149).
Mikroyannidis, A., Gómez-Goiri, A., Smith, A., & Domingue, J. (2020). PT Anywhere: a mobile environment for practical learning of network engineering. Interactive Learning Environments, 28(4), 482-496.
Mishra, S. (2017). Open educational resources: Removing barriers from within. Distance Education, 38(3), 369-380.
Odun-Ayo, I., Ananya, M., Agono, F., & Goddy-Worlu, R. (2018, July). Cloud computing architecture: A critical analysis. 18th International Conference on Computational Science and Applications-ICCSA (pp. 1-7). IEEE.
Pabitha, M., Selvakumar, T., & Devi, S. P. (2013). An Effective C, C++, PHP, Perl, Ruby, Python Compiler using Cloud Computing. International Journal of Computer Applications, 69(7).
Rahimi, B., Nadri, H., Afshar, H. L., & Timpka, T. (2018). A systematic review of the technology acceptance model in health informatics. Applied Clinical Informatics, 9(03), 604-634.
Riahi, G. (2015). E-learning systems based on cloud computing: A review. Procedia Computer Science, 62, 352-359.
Rogers, E. (1962). Adoption and diffusion of innovations. New York, NY: The Free.
Sabi, H. M., Uzoka, F. M. E., Langmia, K., & Njeh, F. N. (2016). Conceptualizing a model for adoption of cloud computing in education. International Journal of Information Management, 36(2), 183-191.
Sarlis, I., Magetos, D., Kotsifakos, D., & Douligeris, C. (2022, September). Teaching the Simple Network Management Protocol Using the Packet Tracer Anywhere Network Simulator. In International Conference on Interactive Collaborative Learning (pp. 718-729). Cham: Springer International Publishing.
Sharma, V. K. (2021). Focaltheorem–A portfolio Web Application. Turkish Journal of Computer and Mathematics Education, 12(3), 3809-3814.
Venkatesh, V., Morris, M. G., Davis, G. B., & Davis, F. D. (2003). User acceptance of information technology: Toward a unified view. MIS Quarterly, 27(3), 425–478.
Voogt, J., Erstad, O., Dede, C., & Mishra, P. (2013). Challenges to learning and schooling in the digital networked world of the 21st century. Journal of Computer Assisted Learning, 29(5), 403-413.
Wiley, D., Bliss, T. J., & McEwen, M. (2014). Open educational resources: A review of the literature. Handbook of Research on Educational Communications and Technology (pp. 781-789). Springer.
Ying, Z., Jianqiu, Z., Akram, U., & Rasool, H. (2021). TAM model evidence for online social commerce purchase intention. Information Resources Management Journal, 34(1), 86-108.
Γρηγοριάδου, Μ., Γουλή, Ε., Γουλή, Α., Γόγουλου, Α. (2009). Διδακτικές Προσεγγίσεις και Εργαλεία για τη διδασκαλία της Πληροφορικής. Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.
Δουληγέρης, Χ., Μαυροπόδη, Ρ., & Κοπανάκη, Ε. (2013). Τεχνολογίες Διαδικτύου. Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.
Δουληγέρης, Χ., & Μητρόπουλος, Σ. (2015). Πληροφοριακά συστήματα στο διαδίκτυο. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://hdl.handle.net/11419/3969.
Κοτσιφάκος, Δ. (2021). Διεργασίες Ψηφιοποίησης στην Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση. Πρακτικά 1ου Διεθνούς Διαδικτυακού Εκπαιδευτικού Συνεδρίου «Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες» (σ. 307-316). Ανακτήθηκε στις 12 Φεβρουαρίου 2023, από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/online-edu/article/view/3238/3306.
Κουτρομάνος, Γ., Τζόρτζογλου, Φ., & Σοφός, Α. (2016). Αξιολόγηση ενός παιχνιδιού επαυξημένης πραγματικότητας για την περιβαλλοντική εκπαίδευση με τίτλο «Σώσε την Έλλη! Σώσε το
περιβάλλον!». Πρακτικά 10ου Πανελλήνιου και Διεθνούς Συνεδρίου «Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» (σ. 255-262). Ανακτήθηκε στις 12 Μαρτίου 2023, από
Κουτρομάνος, Γ. (2021). Επαυξημένη Πραγματικότητα και Σχολικά Εγχειρίδια: Μία εναλλακτική πρόταση διδασκαλίας σε σύγχρονες και ασύγχρονες ψηφιακές τάξεις. Πρακτικά 1ου Διεθνούς Διαδικτυακού Εκπαιδευτικού Συνεδρίου «Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες» (σ. 70-83). Ανακτήθηκε στις 12 Φεβρουαρίου 2023, από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/online-edu/article/view/3212.
Κώστας, Α., Σοφός, Α., Τσολακίδης, Κ., & Βρατσάλης, Κ. (2015). Εικονικές Κοινότητες στο Υπολογιστικό Νέφος: Περιβάλλον Ομότιμης Στήριξης Εκπαιδευόμενων Εκπαιδευτικών κατά τη διάρκεια της Πρακτικής Άσκησης. Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση 8(1Α). doi:10.12681/icodl2015.11
Λιαράκου, Γ., Κώστας, Α., Γαβριλάκης, Κ., Μεγάλου, Ε., & Πάνος, Α. (2021). Επείγουσα Διαδικτυακή Διδασκαλία και Περιβαλλοντική Εκπαίδευση/Εκπαίδευση για την Αειφόρο Ανάπτυξη: ζητήματα αξιοποίησης των ψηφιακών πόρων του Φωτόδεντρου-Μαθησιακά Αντικείμενα. Πρακτικά 1ου Διεθνούς Διαδικτυακού Εκπαιδευτικού Συνεδρίου «Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες» (σ. 297-306). Ανακτήθηκε στις 12 Φεβρουαρίου 2023, από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/online-edu/article/view/3237.
Λιναρδής, Α., Μαραβελάκης, Π., & Φραγκούλης, Γ. (2023). Μέθοδοι συλλογής δεδομένων με τη χρήση ηλεκτρονικού ερωτηματολογίου και μεθοδολογία έρευνας. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-381.
Μαγέτος, Δ., Κοτσιφάκος, Δ., & Δουληγέρης, Χ. (2018). Λειτουργικά συστήµατα και ασφάλεια συστηµάτων µε χρήση εξειδικευµένων διανοµών ανοιχτού λογισµικού. Πρακτικά 12ου Πανελλήνιου Συνεδρίου Καθηγητών Πληροφορικής. Ανακτήθηκε στις 9 Ιανουαρίου 2023, από
Μητρόπουλος, Σ., & Δουληγέρης, Χ. (2023). Κατανεμημένα Πληροφοριακά Συστήματα και Διαχείρισή τους. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://dx.doi.org/10.57713/kallipos-304.
Παπαδημητρίου, Σ., & Λιοναράκης, Α. (2013). Ανοικτοί Εκπαιδευτικοί Πόροι και Ανοικτά Μαθήματα στην Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση. Πρακτικά Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση (σ. 237-252).doi: 10.12681/icodl.583
Ράπτης, Α. (2021). Πανδημία και Παιδεία. Πρακτικά 1ου Διεθνούς Διαδικτυακού Εκπαιδευτικού Συνεδρίου «Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες» (σ. 21-37). Ανακτήθηκε στις 12 Φεβρουαρίου 2023, από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/online-edu/article/view/3208.
Σοφός, Α., Κώστας, Α., & Παράσχου, Β. (2015). Online εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://hdl.handle.net/11419/182.
Σοφός, Α. Λ. (2021). Εκπαίδευση υπό έκτακτες συνθήκες ή εξ αποστάσεως σχολική εκπαίδευση; Προβληματισμοί και ζητήματα που προκύπτουν για τον εκπαιδευτικό και προοπτικές για το μέλλον. Πρακτικά 1ου Διεθνούς Διαδικτυακού Εκπαιδευτικού Συνεδρίου «Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες» (σ. 38-50). Ανακτήθηκε στις 12 Φεβρουαρίου 2023, από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/online-edu/article/view/3209.
Σπανακά, Α., & Καμέας, Α. (2016). Πόσο ανοικτοί μπορεί να είναι οι Ανοικτοί Εκπαιδευτικοί Πόροι (ΑΕΠ); Παραδείγματα εφαρμογής και αξιοποίησης. Πρακτικά 7ου Διεθνούς Συνεδρίου για την Ανοικτή & εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση, 7(1A). doi: 10.12681/icodl.532.
Στυλιαράς, Γ., & Δήμου, Β. (2015). Διδακτική της Πληροφορικής. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://hdl.handle.net/11419/722.
Τζιμογιάννης, Α. (2020). Ανοικτοί Εκπαιδευτικοί Πόροι και Ηλεκτρονική Μάθηση: Σύγχρονες ερευνητικές τάσεις και προοπτικές. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 13(1/2), 1-6.
Τσιάτσος, Θ. (2015). Εκπαιδευτικά περιβάλλοντα διαδικτύου. Κάλλιπος, Ανοικτές Ακαδημαϊκές Εκδόσεις. https://hdl.handle.net/11419/3200.
Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. (2015). Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών του μαθήματος Γενικής Παιδείας «Εισαγωγή στις Αρχές της Επιστήμης των Η/Υ» της Β΄ και Γ΄ τάξης Ημερήσιων και Γ΄ και Δ΄ τάξης Εσπερινών ΕΠΑ.Λ. και των μαθημάτων ειδικοτήτων του Τομέα Πληροφορικής της Ομάδας Προσανατολισμού Τεχνολογικών Εφαρμογών των τάξεων Β΄ και Γ΄ Ημερήσιων και Β΄, Γ΄ και Δ΄ Εσπερινών ΕΠΑ.Λ. Αθήνα.
Χρόνη, Μ., Μποζιάρης, Β., & Νικολόπουλος, Σ. (2010). Πρόταση Χρήσης Τεχνολογίας Υπολογιστικού Νέφους στην Εκπαίδευση. Πρακτικά 7ου Πανελλήνιου Συνέδριου ΕΤΠΕ «Οι ΤΠΕ στην Εκπαίδευση» (σ. 35-44). Ανακτήθηκε στις 2 Φεβρουαρίου 2023, από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/cetpe/article/view/4976.
Ψάνη, Α., Μακρυγιάννης, Π., & Κοτσιφάκος, Δ. (2021). Η Εμπειρία της Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης στην Τεχνική Εκπαίδευση σε Έκτακτες Συνθήκες. Πρακτικά 1ου Διεθνούς Διαδικτυακού Εκπαιδευτικού Συνεδρίου «Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες» (σ. 317-330). https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/online-edu/article/view/3239/3307.
Ψηφίδου, Ρ., Κυριακοπούλου, Α., & Κατσίκης, Ι. (2021). Εξ αποστάσεως επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση κατά την πανδημία: προσαρμογές και προκλήσεις για εκπαιδευόμενους και εκπαιδευτές στην Ευρώπη. Πρακτικά 1ου Διεθνούς Διαδικτυακού Εκπαιδευτικού Συνεδρίου «Από τον 20ο στον 21ο αιώνα μέσα σε 15 ημέρες» (σ. 85-93). Ανακτήθηκε στις 12 Φεβρουαρίου 2023, από https://eproceedings.epublishing.ekt.gr/index.php/online-edu/article/view/3239/3307.