Διδακτική παρέμβαση για τη διδασκαλία των κλασμάτων με την αξιοποίηση περιβάλλοντος ψηφιακού παιχνιδιού σε μαθητές Γ’ Δημοτικού


Κωνσταντίνος Λαβίδας
Βασιλική Γεωργούλια
Βασίλειος Κόμης
Λαμπρινή Βουτσινά
Abstract

Περιορισμένα εμπειρικά δεδομένα έχουν παρουσιαστεί για τη διδασκαλία των κλασμάτων ιδιαίτερα σε μαθητές Γ΄ Δημοτικού. Η παρούσα έρευνα αποτελεί μία οιονεί πειραματική διαδικασία με στόχο να εξετάσει την αποτελεσματικότητα μιας
διδακτικής παρέμβασης για τη διδασκαλία των κλασμάτων στη Γ΄ Δημοτικού στην οποία συμπεριλαμβάνεται και η αξιοποίηση διαδικτυακού περιβάλλοντος τύπου ψηφιακού παιχνιδιού. Συγκεκριμένα, μελετήθηκε κυρίως κατά πόσο οι μαθητές μπορούν να εξοικειωθούν με τη σύνδεση της εικονικής με τη συμβολική αναπαράσταση του κλάσματος αλλά και με τη σύγκριση κλασμάτων. Συνολικά, συμμετείχαν 15 μαθητές της Γ΄ τάξης ενός ιδιωτικού Δημοτικού σχολείου της Πάτρας. Τα ευρήματα της έρευνας έδειξαν ότι ο συνδυασμός της παραδοσιακής διδασκαλίας και του περιβάλλοντος ψηφιακού παιχνιδιού συμβάλλει στην εξοικείωση των μαθητών τόσο με τη σύνδεση της συμβολικής με την εικονική αναπαράσταση του κλάσματος όσο και με τη σύγκριση κλασμάτων. Επίσης, παρατηρήθηκε ενίσχυση της ενεργής συμμετοχής στην εκπαιδευτική διαδικασία
και βελτίωση του κλίματος στην τάξη. Στη βάση των ευρημάτων παρουσιάζονται περιορισμοί και προτάσεις.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
Abdullah, A. H., Julius, E., Yann, T. Y., Mokhtar, M., & Rahman, S. N. S. A. (2018). Using cooperative learning to overcome students’ misconceptions about fractions. NeuroQuantology, 16(11), 79-92. doi:10.14704/nq.2018.16.11.1699.
Ainsworth, S. (2006). DeFT: A conceptual framework for considering learning with multiple representations. Learning and Instruction, 16(3), 183-198. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2006.03.001.
Azid, N., Hasan, R., Nazarudin, N. F. M., & Md-Ali, R. (2020). Embracing Industrial Revolution 4.0: The Effect of Using Web 2.0 Tools on Primary Schools Students’ Mathematics Achievement (Fraction). International Journal of Instruction, 13(3), 711-728. https://doi.org/10.29333/iji.2020.13348a.
Bryman, A. (2017). Μέθοδοι Κοινωνικής Έρευνας. Αθήνα: Gutenberg,.
Ghani, S. N. A. & Maat, S. M. (2018). Misconception of Fraction among Middle Grade Year Four Pupils at Primary School. Research on Education and Psychology, 2 (1), 111-125.
Eleftheriadi, A., Lavidas, K., & Komis, V. (2021). Teaching Mathematics in Early Childhood Education with ICT: The Views of Two Contrasting Teachers’ Groups. Journal of Digital Educational Technology, 1(1), ep2103. https://doi.org/10.21601/jdet/11117.
Fatma, G., Karaoglan, Y., Burçin, G., Özdemir & Zehra, Y. (2018). Using digital stories to reduce misconceptions and mistakes about fractions: an action study. International Journal of Mathematical Education in Science and Technology, 49(6), 867-897. https://doi.org/10.1080/0020739X.2017.1418919.
Field, A., (2018). Discovering statistics using IBM SPSS statistics 5th ed. London: SAGE.
Gaggi, Ο., Ciraulo, F., & Casagrande, M., (2018). Eating Pizza to learn fractions. In M. Furini, S. Mirri, K. Bouchard, B. Guidi (eds.), International Conference on Smart Objects and Technologies for Social Good (Goodtechs ’18) (pp. 220-225). NY: ACM. https://doi.org/10.1145/3284869.3284921.
Kolovou, S., Koutsolabrou, I., Lavidas, K., Komis, V., & Voulgari, I. (2021). Digital games in early childhood education: Greek preschool teachers’ views. Mediterranean Journal of Education, 1(2), 30-36. https://doi.org/10.26220/mje.3764.
Lavidas, K., Komis, V., & Gialamas, V. (2013). Spreadsheets as cognitive tools: A study of the impact of spreadsheets on problem solving of math story problems. Education and Information Technologies, 18, 113-129. https://doi.org/10.1007/s10639-011-9174-8.
Lemonidis, C., & Idiadou, T. (2016). Effects of remedial instruction on 6th grade students with and without difficulties December in fractions. Biennial Meeting of EARLI SIG 3 - Conceptual Change, Florina, Greece. Retrieved December 25, 2022 from https://www.researchgate.net/publication/310322643.
Li, Q., & Ma, X. (2010). A meta-analysis of the effects of computer technology on school students’ mathematics learning. Educational Psychology Review, 22(3), 215–243. https://doi.org/10.1007/s10648-010-9125-8.
NCTM, National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and Standards for School Mathematics. NCTM: Reston, VA, USA.
Ratnasari, R. (2018). Students’ Errors and Misconceptions about Operations of Fractions in an Indonesian Primary School. Southeast Asian Mathematics Education Journal, 8(1), 83-98. https://doi.org/10.46517/seamej.v8i1.66
Schnotz, W. (2002). Commentary e Towards an integrated view of learning from text and visual displays. Educational Psychology Review, 14(1), 101e120. DOI:10.1023/A:1013136727916
Vankúš, P. (2021). Influence of Game-Based Learning in Mathematics Education on Students’ Affective Domain: A Systematic Review. Mathematics, 9(9), 986. https://doi.org/10.3390/math9090986
Zhang, L., Shang, J., Pelton, T., & Pelton, L.F. (2020). Supporting primary students' learning of fraction conceptual knowledge through digital games. Journal of Computer Assistant Learning, 36, 540–548. https://doi.org/10.1111/jcal.12422
Βούλγαρη, Η., & Λαβίδας, Κ. (2021). Οι αντιλήψεις φοιτητών και φοιτητριών σε ελληνικά πανεπιστήμια για την εκπαιδευτική διάσταση των ψηφιακών παιχνιδιών: εμπειρία ψηφιακών παιχνιδιών και υποστήριξη στο πλαίσιο των σπουδών τους. Στο Ε. Κανταρτζή & Θ. Φουργκατσιώτης (επιμ.), 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Το εκπαιδευτικό παιχνίδι στην τυπική και μη τυπική μάθηση (σ. 170–181). Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του ΕΚΕΔΙΣΥ.
Γιαλαμάς, Β. (2005). Στατιστικές Τεχνικές και Εφαρμογές στις Επιστήμες της Αγωγής. Πατάκης: Αθήνα.
ΔΕΠΠΣ (2022). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών Μαθηματικών. Ανακτήθηκε στις 25 Δεκεμβρίου 2022, από http://ebooks.edu.gr/info/cps/11deppsaps_math.pdf.
Ζαχάρος, Κ. (2013). Η μαθηματική δραστηριότητα στην προσχολική εκπαίδευση. Θεωρητικές προσεγγίσεις και πρακτικές εφαρμογές. Καμπύλη: Αθήνα.
Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής (2021). Πρόγραμμα Σπουδών για το Μάθημα των Μαθηματικών στο Δημοτικό. Αθήνα: Επιχειρησιακό πρόγραμμα, Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού, Εκπαίδευση και Δια Βίου Μάθηση. Ανακτήθηκε στις 25 Δεκεμβρίου 2022, από https://bit.ly/IEP_2021
Καϊάφα, Ι. (2020). Διδάσκοντας τα κλάσματα σε μαθητές Γ΄ δημοτικού μέσα από την αφήγηση. Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών, (14), 35-59. https://doi.org/10.12681/enedim.20918
Κόμης, Β. (2005). Εισαγωγή στη Διδακτική της Πληροφορικής, Αθήνα: Εκδόσεις Κλειδάριθμος.
Μαστοροδήμος, Δ., Τζιμογιάννης, Α., & Χατζηχριστοφής, Σ. Α. (2020). Σχεδιασμός και ανάπτυξη διαδικτυακής πλατφόρμας μάθησης και αναγνώρισης της συναισθηματικής κατάστασης μαθητή κατά την επίλυση προβλημάτων με κλάσματα. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 13(1/2), 7-32.
Σούλη, Δ. (2020). Η συμβολή των εκπαιδευτικών βιντεοπαιχνιδιών στην κατανόηση των κλασμάτων σε μαθητές Ε' και Στ' Δημοτικού. Μεταπτυχιακή Διπλωματική Εργασία. Θεσσαλονίκη: Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Ανακτήθηκε στις 25 Δεκεμβρίου 2022, από https://ikee.lib.auth.gr/record/330074/files/GRI-2021-30352.pdf?version=1.
Τζιμογιάννης, Α. (2019). Ψηφιακές Τεχνολογίες και Μάθηση του 21ου Αιώνα. Αθήνα: Κριτική