Αντιλήψεις μελλοντικών εκπαιδευτικών για τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας


Παναγιώτης Γκόντας
Λεωνίδας Γαβρίλας
Κωνσταντίνος Κώτσης
Abstract

Τα τελευταία χρόνια ιδιαίτερο επιστημονικό ενδιαφέρον έχουν αποκτήσει θέματα σχετικά με το περιβάλλον και ειδικότερα με τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας που εμφανίζονται ως η τεχνικά πιο αποτελεσματική λύση στο ενεργειακό πρόβλημα του
πλανήτη. Σκοπός της εργασίας είναι η μελέτη της επίδρασης του Τμήματος σπουδών στις ιδέες φοιτητών σε ζητήματα σχετικά με τις ήπιες μορφές ενέργειας και να παρουσιάσει πιθανές εναλλακτικές ιδέες τους στο συγκεκριμένο θέμα. Στη μελέτη συμμετείχαν 407 φοιτητές Τμήματος Φυσικής και Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης. Η συλλογή των δεδομένων πραγματοποιήθηκε με τη χρήση ερωτηματολογίου κλειστού τύπου. Τα αποτελέσματα της στατιστικής ανάλυσης αναδεικνύουν την ουσιαστική επίδραση του Τμήματος σπουδών σε θέματα ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, καθώς και στη διαμόρφωση εναλλακτικών ιδεών.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
Bayraktar, S. (2009). Micronceptions of Turkish pre-service teachers about force and motion. International Journal of Science and mathematical Education, 7(2), 273-291.
Boubonari, T., Markos, A., & Kevrekidis, T. (2013). Greek pre-service teachers’ knowledge, attitudes and environmental behavior towards marine pollution. The Journal of Environmental Education, 44(4), 232–251.
Cheng, I. N. Y., & Mui So, W. W. (2015). Teachers’ environmental literacy and teaching – stories of three Hong Kong primary school teachers. International Research in ecographical and Environmental Education, 24(1), 58-79.
Chiang, W., Fang, R., Nien, C., & Tsa, H. (2010). Renewable energy cognition and attitude of junior high school students in Kaohsiung city. In S. Chen & Q. Guan (eds.), Proceedings of the 10th WSEAS International Conference On Multimedia Systems & Signal Processing (pp. 165-175). Hangzhou, China: WSEAS Press.
Driver, R., Squires, A., Rushworth, P., & Wood-Robinson, V. (2000). Οικοδομώντας τις έννοιες των Φυσικών Επιστημών. Μια παγκόσμια σύνοψη των ιδεών των μαθητών. Αθήνα: Εκδόσεις Τυπωθήτω.
Fien, J., Yencken, D., & Sykes, H. (2002). Young people and the environment: An Asia Pacific perspective. Netherlands: Kluwer Academic Publishers.
Gampo, S., & Switzky, N. (1996). A national Survey of High School Students’ Enviromental Knowledge. Τhe Journal of Environmental Education, 27 (3), 28-33.
Gavrilakis, C., Stylos, G., Kotsis, K., & Goulgouti, A. (2017). Environmental literacy assessment of Greek university pre-service teachers. Science Education Research & Praxis, 61, 49-71.
Goldman, D., Yavetz, B., & Pe’er, S. (2006). Environmental literacy in teacher training in Israel: Environmental behaviour of new students. Journal of Environmental Education, 38 (1), 3-22.
Goldman, D., Yavetz, B., & Pe’er, S. (2014). Student teachers' attainment of environmental literacy in relation to their disciplinary major during undergraduate studies. International Journal of Environmental & Science Education, 9(4), 369-383.
Gwekwerere, Y. (2014). Pre-service teachers’ knowledge, participation and perceptions about environmental education in schools. Australian Journal of Environmental Education, 30(2), 198–214.
Halloun, I. (1998). Schematic concept for schematic models of the real world: the Newtonian concepts of force. Science Education, 82(2), 239-263.
Javeau, C. (2000). Η έρευνα με ερωτηματολόγιο : Το εγχειρίδιο του καλού ερευνητή. Αθήνα: Εκδόσεις Τυπωθήτω.
Jimoyiannis, A., & Komis, V. (2003). Investigating Greek student’s ideas about forces and motion. Research in Science Education, 33(3), 375-392.
Liarakou, G., Gavrilakis, C., & Flouri, E. (2009). Secondary school teachers’ knowledge and attitudes towards renewable energy sources. Journal of Science Education and Technology, 18(2), 120–129.
Liu, S., Yeh, S., Liang, S., Fang, W., & Tsai, H. (2015). A national investigation of teachers’ environmental literacy as a reference for promoting environmental education in Taiwan. The Journal of Environmental Education, 46(2), 114-132.
Miller, T., & Spoolman, S. (2010). Περιβαλλοντικές επιστήμες. Θεσσαλονίκη: Τζιόλα.
NEEAC (2005). Setting the standard, measuring results, celebrating success: A report to Congress on the status of environmental education in the United States. Washington: National Environmental Education Advocacy Council.
OECD (2010). PISA 2009 Results: What Students Know and Can Do – Student Performance in Reading, Mathematics and Science (Volume I). Paris: OECD.
Öztürk, G., Tüzün, Y., & Teksöz, G. (2013). Exploring environmental literacy through demographic variables. Elementary Education Online, 12(4), 926-937.
Pe’er, S., Goldman, D., & Yavetz, B. (2007). Environmental literacy in teacher training: attitudes, knowledge, and environmental behavior of beginning students. Journal of Environmental Education, 39(1), 45–59.
Richardson, V. (1996). The role of attitudes and beliefs in learning to teach. In J. Sikula (ed.), Handbook of Research on Teacher Education, Second Edition (pp. 102-119). New York: Simon & Schuster Macmillan.
Saribas, D., Teksöz, G., & Ertepinar, H. (2013). The relationship between environmental literacy and self-efficacy beliefs toward environmental education. In J. G. Laborda, F. Ozdamli & Y. Maasoglu (eds.), 5th World Conference on Educational Sciences. Procedia - Social and Behavioral Sciences (pp. 3664–3668). Elsevier.
Schoon, K., & Boon, W. (1998). Self-efficacy and alternative conceptions of science of preservice elementary teachers. Science Education, 82(5), 553-568.
Spellman, F., & Stoudt, M. (2013). The Handbook of Environmental Health. Plymouth, U.K.: Scarecrow Press.
Spiropoulou, D., Antonakaki, T., Kontaxaki, S., & Bouras, S. (2007). Primary teachers’ literacy and attitudes on education for sustainable development. Journal of Science Education and Technology, 16(5), 443–450.
Tortop, S., Bezir, C., Ozek, N., & Uzunkavak M. (2007). The field trip about solar energy and applications of the effect of students' attitude and achievement. In H. Gokcekus & U. Turker & J. Lamoreaux (eds.), International Conference on Environment: Survival and Sustainability, Vol. 5 (pp. 1767-1776). Nicosia: Educational Foundation of Near East University.
Tuncer, G., Tekkaya, C., Sungur, S., Cakiroglu, J., Ertepinar, H., & Kaplowitz, M. (2009). Assessing pre-service teachers’ environmental literacy in Turkey as a mean to develop teacher education programs. International Journal of Educational Development, 29(4), 426–436.
United Nations (1972). The United Nations conference on human environment: Declaration on human environment. United Nations: New York, USA.
UNESCO (1975). Activities of the Unesco-UNEP International Environmental Education Programme (1975-l 983). Paris, France: Boudin.
UNESCO (1977). Intergovernmental Conference on Environmental Education. Paris, France: UNESCO.
UNESCO (1988). Final report, Intergovernmental Conference on Environmental Education. Mockba, United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization with UNEP.
UNESCO (2002). Education for sustainability, from Rio to Johannesburg: Lessons learnt from a decade of commitment. Paris, France: UNESCO.
UNESCO (2005). United Nations decade for education for sustainable development, 2005-2014: International implementation scheme. Paris, France: UNESCO.
UNESCO (2016). Education for people and planet: Creating sustainable futures for all. Paris: UNESCO.
Yavetz, B., Goldman, D., & Pe’er, S. (2009). Environmental literacy in pre-service teachers in Israel: A comparison between students at the onset and end of their studies. Environmental Education Research, 15(4), 393–415.
Yavetz, B., Goldman, D., & Pe’er, S. (2014). How do pre-service teachers perceive ‘environment’ and its relevance to their area of teaching?. Environmental Education Research, 20(3), 354-371.
Γεώργας, Δ. (1995). Κοινωνική ψυχολογία. Στάσεις, αντίληψη του προσώπου, στερεότυπα, επιθετικότητα, δυαδικές σχέσεις και επικοινωνία. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Καριώτογλου, Π., Κουνατίδης, Χ., & Καρνέζου, Μ. (2004). Βιβλιογραφική ανασκόπηση των ιδεών των μαθητευομένων για την έννοια της δύναμης. Στο Β. Τσελφές, Π. Καριώτογλου & Μ. Πατσαδάκης (επιμ.), Πρακτικά 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου για τη «Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και των Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση» (σ. 429-434). Αθήνα, Ανακτήθηκε στις 12 Σεπτεμβρίου 2020, από http://kodipheet.chem.uoi.gr/fourth_praktika.php.
Κώτσης, Κ. Θ. (2002). Κοινά χαρακτηριστικά των αντιλήψεων των φοιτητών Π.Τ.Δ.Ε για τις δυνάμεις του βάρους, της τριβής, της άνωσης των υγρών και της αντίστασης του αέρα. Θέματα στην Εκπαίδευση, 3(2-3), 201-211).
Κώτσης, Κ. Θ. (2004). Διαφορές αντιλήψεων σε έννοιες της μηχανικής φοιτητών Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης, οι οποίοι εισήχθησαν στο Πανεπιστήμιο με τα δυο τελευταία εισαγωγικά συστήματα εξετάσεων. Στο Β. Τσελφές, Π. Καριώτογλου & Μ. Πατσαδάκης (επιμ.), Πρακτικά 4ου Πανελλήνιου Συνεδρίου για τη «Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και των Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση» (σ. 422-428). Αθήνα, Ανακτήθηκε στις 15 Σεπτεμβρίου 2020, από http://kodipheet.chem.uoi.gr/fourth_praktika.php.
Κώτσης, Κ. Θ. (2005). Η αλλαγή των αντιλήψεων των μαθητών του Δημοτικού στην έννοια της δύναμης από τη διδασκαλία τους με τα νέα σχολικά εγχειρίδια. Στο Κ. Σκορδούλης & Ε. Νικολαϊδη (επιμ.), Πρακτικά 3ου Πανελλήνιου Συνεδρίου «Ιστορία, Φιλοσοφία και Διδασκαλία των Φυσικών Επιστημών» (σ. 218-225) Αθήνα: Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
Κώτσης, Κ. Θ. (2011). Ερευνητική προσέγγιση του διαχρονικού χαρακτήρα των εναλλακτικών ιδεών στη διδακτική της φυσικής. Ιωάννινα: Εκδόσεις Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.
Κώτσης, Κ. Θ., & Κοτσίνας Γ. (2011). Αντιλήψεις εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για το ορατό φως. Στο Γ. Παπαγεωργίου & Γ. Κουντουριώτης (επιμ.), Πρακτικά 7ου Πανελλήνιου Συνέδριου Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση (σ. 533-541). Αλεξανδρούπολη, Ανακτήθηκε στις 11 Σεπτεμβρίου 2020, από http://www.enephet.gr/library/praktika/2011-b-praktika.pdf.
Κώτσης Κ. Θ. (2013). Εμπειρική έρευνα στη διαχρονική φύση των εναλλακτικών ιδεών σε έννοιες της Φυσικής. Στο Δ. Βαβουγυιός & Σ. Παρασκευόπουλος (επιμ.), Πρακτικά 8ου Πανελλήνιου Συνέδριου Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση (σ. 838-848). Βόλος, Ανακτήθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου 2020, από http://www.enephet.gr/library/praktika/2013-praktika.pdf.
Ρόντος, Κ., & Παπάνης, Ε. (2006). Στατιστική έρευνα: Μέθοδοι και εφαρμογές. Αθήνα: Εκδόσεις Ι. Σιδέρης.
Στύλος, Γ., Ευαγγελάκης, Γ., & Κώτσης, Κ. Θ. (2007). Αντιλήψεις πρωτοετών φοιτητών επτά τμημάτων του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων σχετικά με έννοιες της Νευτώνειας Μηχανικής. Στο Α. Κατσίκης, Κ. Κώτσης, Α. Μικρόπουλος & Γ. Τσαπαρλής (επιμ.), Πρακτικά 5ου Συνεδρίου «Διδακτική Φυσικών Επιστημών και Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση» (σ. 528-537). Ιωάννινα, Ανακτήθηκε στις 15 Σεπτεμβρίου 2020, από http://kodipheet.chem.uoi.gr/fifth_conf/pdf_synedriou/teyxos_B/1_Didakt_didask_fys/4_FYS-19telikiF.pdf.
Στύλος, Γ., & Κώτσης, Κ. Θ. (2009). Συγκριτική μελέτη των αντιλήψεων 1ετών και 2ετών φοιτητών του Τμήματος Φυσικής σχετικά με έννοιες τις Νευτώνειας Μηχανικής. Στο Π. Καριώτογλου, Α. Σπύρτου & Α. Ζουπίδης (επιμ.), Πρακτικά 6ου Πανελληνίου Συνεδρίου Διδακτικής Φυσικών Επιστημών και Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση (σ. 487-494). Φλώρινα, Ανακτήθηκε στις 25 Σεπτεμβρίου 2020, από http://users.sch.gr/ioarvanit/Praktika.pdf
Χαλκιά, Κ. (1999). Στάσεις των ελλήνων εκπαιδευτικών της Α/θμιας και Β/θμιας εκπαίδευσης ως προς τη διδασκαλία του μαθήματος της φυσικής. Σύγχρονη Εκπαίδευση, 106, 47-56.