Διαχείριση της αλλαγής και της καινοτομίας στη σχολική μονάδα: Η περίπτωση της αξιοποίησης εφαρμογών και βιβλίων Επαυξημένης Πραγματικότητας


Σπύρος Σπύρου
Γιώργος Φεσάκης
Abstract

Οι ΤΠΕ προσφέρουν νέες δυνατότητες ενίσχυσης των διδακτικών στρατηγικών, η αξιοποίηση των οποίων στην εκπαιδευτική διαδικασία αποτελεί καινοτομία και αλλαγή για τις σχολικές μονάδες. Μία από τις σύγχρονες δυνατότητες των ΤΠΕ είναι η Επαυξημένη Πραγματικότητα (ΕπΠ) που επιτρέπει την υπέρθεση ψηφιακών πληροφοριών σε φυσικά αντικείμενα και παρέχει δυνατότητες διάδρασης με αυτές σε πραγματικό χρόνο. Ο διαμεσολαβητικός ρόλος των εφαρμογών ΕπΠ στην αλληλεπίδραση με το περιβάλλον είναι η βάση της μαθησιακής τους αξίας. Η ολοκληρωμένη παιδαγωγική αξιοποίηση εφαρμογών και βιβλίων ΕπΠ σε επίπεδο σχολικής μονάδας αποτελεί μία καινοτομία, που απαιτεί αξιόπιστες συνεργασίες, νέες ιδέες και μια γνήσια κατανόηση των κινδύνων και των ανταμοιβών. Η παρούσα εργασία αποτελεί μία μελέτη περίπτωσης διαχείρισης της ενσωμάτωσης της ΕπΠ ως καινοτομίας σε ένα Δημοτικό Σχολείο. Η αξιοποίηση των εφαρμογών και των βιβλίων ΕπΠ πραγματοποιήθηκε σύμφωνα με το μοντέλο διαχείρισης της καινοτομίας ‘Επίλυσης Προβλήματος’. Για τη διερεύνηση των ανησυχιών των εκπαιδευτικών ως προς τη χρήση της ΕπΠ, χρησιμοποιήθηκε το Ερωτηματολόγιο των Σταδίων των Ανησυχιών του Μοντέλου Concerns-Based Adoption Model (CBAM). Για την αξιολόγηση της διαχείρισης της καινοτομίας εξετάστηκε το πώς και κατά πόσο αποδέχτηκαν την τεχνολογία της ΕπΠ οι εκπαιδευτικοί, οι μαθητές/τριες και οι γονείς του σχολείου. Η αξιολόγηση έγινε με ποιοτικά και ποσοτικά εργαλεία μεταξύ των οποίων το Μοντέλο Αποδοχής της Τεχνολογίας (ΤΑΜ). Τα γενικά αποτελέσματα δείχνουν θετική αποδοχή της τεχνολογίας αυτής στη σχολική μονάδα. Η εφαρμογή του μοντέλου «Επίλυσης Προβλήματος» σε συνδυασμό με το μοντέλο CBAM αποδείχθηκε αποτελεσματική για την ενσωμάτωση της ΕπΠ στη σχολική μονάδα της συγκεκριμένης μελέτης περίπτωσης.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
Akçayır, M., Akçayır, G., Pektas¸, H. M., & Ocak, M. A. (2016). Augmented reality in science laboratories: The effects of augmented reality on university students' laboratory skills and attitudes toward science laboratories. Computers in Human Behavior, 57, 334-342.
Azuma, R.T. (1997). A survey of augmented reality. Presence-Teleoperators and Virtual Environments, 6(4), 355-385.
Azuma, R., Baillot, Y., Behringer, R., Feiner, S., Julier, S., & MacIntyre, B. (2001). Recent advances in augmented reality. Computer Graphics and Applications IEEE, 21(6), 34-47.
Bressler, D., & Bodzin, A. (2013). A mixed methods assessment of students' flow experiences during a mobile augmented reality science game. Journal of Computer Assisted Learning, 29(6), 505-517.
Billinghurst, M. (2002). Augmented Reality in Education. New Horizons for Learning, Retrieved 5 April 2019, from http://solomonalexis.com/downloads/ar_edu.pdf.
Carmigniani, J., & Furht, B. (2011). Augmented reality: An overview. In B. Furht (Ed.), Handbook of Augmented Reality (pp. 3–46). New York, NY: Springer.
Clarke, A., & Garside, J. (1997). The development of a best practice model for change management. European Management Journal, 15(5), 537-545
Chang, Y.-L., Hou, H.-T., Pan, C.-Y., Sung, Y.-T., & Chang, K.-E. (2015). Apply an augmented reality in a mobile guidance to increase sense of place for heritage places. Journal of Educational Technology & Society, 18(2), 166-178.
Cheng, K.-H., & Tsai, C.-C. (2013). Affordances of augmented reality in science learning: Suggestions for future research. Journal of Science Education and Technology, 22(4), 449-462.
Chiang, T. H., Yang, S. J., & Hwang, G.-J. (2014a). An augmented reality-based mobile learning system to improve students' learning achievements and motivations in natural science inquiry activities. Journal of Educational Technology & Society, 17(4), 352-365.
Chiang, T. H., Yang, S. J., & Hwang, G.-J. (2014b). Students' online interactive patterns in augmented reality-based inquiry activities. Computers & Education, 78, 97-108.
Cuban, L. (1992, November 11). Computers meet classroom: Classroom wins. Education Week, 27, 36.
Cuny, J. (2011). Transforming computer science education in high schools. Computer, 44(6), 107–109.
Cooperstock, J. R. (2001). The classroom of the future: Enhancing education through augmented reality. In Proceedings of the international conference on Human–Computer Interaction (pp. 688–692). Retrieved 5 April 2019, from http://srl.mcgill.ca/publications/2001-HCI.pdf.
Davis, F. D., Bagozzi, R. P., & Warshaw, P. R. (1989). User acceptance of computer technology: a comparison of two theoretical models. Management Science, 35(8), 982-1003.
Dede, C. (2009). Immersive interfaces for engagement and learning. American Association for the Advancement of Science, 323(5910), 66-69.
Dunleavy, M., Dede, C., & Mitchell, R. (2009). Affordances and limitations of immersive participatory augmented reality simulations for teaching and learning. Journal of Science Education and Technology, 18(1), 7-22.
Everard, K.B., Morris, G. & Wilson I. (2004). Effective School Management, 4th ed. London: Chapman Pu.
Fagerberg, J., Martin, B. R., & Andersen, E. S. (Eds.) (2013). Innovation studies: evolution and future challenges. Oxford: Oxford University Press
Feiner, S., MacIntyre, B., Höllerer, T., & Webster, A. (1997). A touring machine: Prototyping 3D mobile augmented reality systems for exploring the urban environment. Personal Technologies, 1(4), 208-217.
Ferrer-Torregrosa, J., Torralba, J., Jimenez, M., García, S., & Barcia, J. (2015). ARBOOK: Development and assessment of a tool based on augmented reality for anatomy. Journal of Science Education and Technology, 24(1), 119-124.
Furio, D., Gonzalez-Gancedo, S., Juan, M.-C., Seguí, I., & Costa, M. (2013). The effects of the size and weight of a mobile device on an educational game. Computers & Education, 64, 24-41.
Fullan, M. (2001). The New Meaning of Educational Change. 3rd ed. New York: Teachers College Press.
Fullan, M., & Stiegelbauer, S. (1991). The new meaning of educational change. 2nd ed. New York: Teachers College Press.
George, A. A., Hall, G. E., Stiegelbauer, S. M., & Litke, B. (2008). Stages of concern questionnaire. Austin, TX: Southwest Educational Development Laboratory.
Ibáñez, M. B., Di Serio, Á., Villarán, D., & Kloos, C. D. (2014). Experimenting with electromagnetism using augmented reality: Impact on flow student experience and educational effectiveness. Computers & Education, 71, 1-13.
Ibáñez, M. B., Di Serio, Á., Villarán, D., & Delgado-Kloos, C. (2016). The acceptance of learning augmented reality environments: A case study. Proceedings of the 16th International Conference on Advanced Learning Technologies (ICALT) (pp. 307-311). IEEE.
Hall, G. E., Hord, S. M., Aguilera, R., Zepeda, O., & von Frank, V. (2011). Implementation: Learning builds the bridge between research and practice. The Learning Professional, 32(4), 52.
Hall, G. E., & Hord, S. M. (1987). Change in schools: Facilitating the process. Suny Press.
Hall, G. E., & Hord, S. M. (2006). Implementing change: Patterns, principles, and potholes. Upper Saddle River, NJ: Pearson.
Hamilton, K., & Olenewa, J. (2010). Augmented reality in education. PowerPoint slides from Lecture Notes Online Web site. Retrieved 5 April, 2019, http://www.authorstream.com/Presentation/k3hamilton-478823-augmented-reality-in-education.
Furió Ferri, D., Juan, M., Segui, I., & Vivó Hernando, RA. (2015). Mobile learning vs. traditional classroom lessons: A comparative study. Journal of Computer Assisted Learning. 31(3):189-201.
Havelock, R. G. (1971). The utilisation of educational research and development. British Journal of Educational Technology, 2(2), 84-98.
Henrysson, A., Billinghurst, M., & Ollila, M. (2005, October). Face to face collaborative AR on mobile phones. In Fourth IEEE and acm international symposium on mixed and augmented reality (ismar'05) (pp. 80-89). IEEE.
Hwang, G.-J., Tsai, C.-C., Chu, H.-C., Kinshuk, K., & Chen, C.-Y. (2012). A context-aware ubiquitous learning approach to conducting scientific inquiry activities in a science park. Australasian Journal of Educational Technology, 28(5), 931-947.
Johnson, L., Adams Becker, S., Estrada, V., Freeman, A., Kampylis, P., Vuorikari, R., & Punie, Y. (2014). Horizon report Europe: 2014 schools edition. Luxembourg: Publications Office of the European Union, & Austin, Texas: The New Media Consortium.
Kaufmann, H. (2003). Collaborative augmented reality in education. Institute of Software Technology and Interactive Systems, Vienna University of Technology.
Ke, F., & Hsu, Y.-C. (2015). Mobile augmented-reality artifact creation as a component of mobile computer-supported collaborative learning. The Internet and Higher Education, 26, 33-41.
Kerawalla, L., Luckin, R., Seljeflot, S., & Woolard, A. (2006). “Making it real”: Exploring the potential of augmented reality for teaching primary school science. Virtual Reality, 10(3-4), 163-174.
Klopfer, E., & Squire, K. (2008). Environmental Detectives—the development of an augmented reality platform for environmental simulations. Educational Technology Research and Development, 56(2), 203-228.
Koschmann, T., & Kolodner, J. L. (2009). Technology and Educational Reform, Journal of the Learning Sciences, 6:4, 397-400.
Kotter, J. P. (1995). Leading change: Why transformation efforts fail. Harvard Business Review, 73(2), 59-67.
Lewin, K. (1947). Frontiers in Group Dynamics: Concept, Method and Reality in Social Science; Social Equilibria and Social Change. Human Relations, 1(1), 5–41.
Lin, H.-C. K., Hsieh, M.-C., Wang, C.-H., Sie, Z.-Y., & Chang, S.-H. (2011). Establishment and usability evaluation of an interactive AR learning system on conservation of fish. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 10(4), 181-187.
Lippitt, R., Watson, J., & Westley, B. (1958). The Dynamics of Planned Change. A comparative study of principles and techniques. New York: Harcourt, Brace and World.
Liu, P. H. E., & Tsai, M. K. (2013). Using augmented-reality-based mobile learning material in EFL English composition: An exploratory case study. British Journal of Educational Technology, 44(1), E1-E4.
Lu, S.-J., & Liu, Y.-C. (2015). Integrating augmented reality technology to enhance children's learning in marine education. Environmental Education Research, 21(4), 525-541.
McGinn, N., & Welsh, T. (1999). Decentralization of education: why, when, what and how?. Paris: UNESCO: International Institute for Educational Planning
Mohd Yusof, A., Daniel, E. G. S., Low, W. Y., & Ab Aziz, K. (2014). Teachers' perception of mobile edutainment for special needs learners: The Malaysian case. International Journal of Inclusive Education, 18(12), 1237-1246.
Munoz-Cristobal, J. A., Jorrin-Abellan, I. M., Asensio-Perez, J. I., Martinez-Mones, A., Prieto, L. P., & Dimitriadis, Y. (2015). Supporting teacher orchestration in ubiquitous learning environments: A study in primary education. Learning Technologies. IEEE Transactions on Learning, 8(1), 83-97.
Munnerley, D., Bacon, M., Wilson, A., Steele, J., Hedberg, J., & Fitzgerald, R. (2012). Confronting an augmented reality. Research in Learning Technology, 20, 1–10.
Papert, S. (1997). Why School Reform is Impossible (with Commentary on O'Shea's and Koschmann's Reviews of "The Children's Machine"). Retrieved 5 April, 2019,
Radu, I. (2012, November). Why should my students use AR? A comparative review of the educational impacts of augmented-reality. In 2012 IEEE International Symposium on Mixed and Augmented Reality (ISMAR) (pp. 313-314). IEEE.
Schein, E. H. (1988). Organizational psychology. 3rd ed. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.
Shelton, B. E., & Hedley, N. R. (2002). Using augmented reality for teaching earth-sun relationship to undergraduate geography students. The First IEEE International Augmented Reality Toolkit Workshop (pp. 1-8). Darmstadt, Germany: IEEE.
Sotiriou, S., & Bogner, F. X. (2008). Visualizing the invisible: Augmented reality as an innovative science education scheme. Advanced Science Letters, 1(1), 114-122.
Tyack, D. B., & Cuban, L. (1995). Tinkering toward utopia. Harvard University Press.Wu, H.-K., Lee, S. W.-Y., Chang, H.-Y., & Liang, J.-C. (2013). Current status, opportunities and challenges of augmented reality in education. Computers & Education, 62, 41-49.
Yu, D., Jin, J. S., Luo, S., Lai,W., & Huang, Q. (2009). A useful visualization technique: A literature review for augmented reality and its application, limitation & future direction. In L. M. Huang, V. Q. Nguyen, & K. Zhang (Eds.), Visual Information Communication (pp. 311-337). Boston, MA: Springer US.
Zhou, F., Duh, H. B. L., & Billinghurst, M. (2008). Trends in augmented reality tracking, interaction and display: A review of ten years of ISMAR. Proceedings of the 7th IEEE/ACM International Symposium on Mixed and Augmented Reality (pp. 193-202). IEEE.
Κωστής, N., & Τζιμογιάννης, A. (2018). Καλές πρακτικές εκπαιδευτικής καινοτομίας και δικτύωσης σχολείων: Το παράδειγμα των βραβευμένων προγραμμάτων eTwinning στην Περιφέρεια Ηπείρου. Θέματα Επιστημών και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 11(2), 53-80.
Μαυροσκούφης, Δ. (2002). Η εισαγωγή και η υποδοχή των καινοτομιών στα σχολεία: Θεωρητικό πλαίσιο και πρακτικά προβλήματα. Νέα Παιδεία, 103, 16-23.
Μικρόπουλος Τ. Α., (2000). Εκπαιδευτικό Λογισμικό, Θέματα σχεδίασης και αξιολόγησης λογισμικού υπερμέσων. Αθήνα: Εκδόσεις Κλειδάριθμος.
Μπαμπινιώτης, Δ.Γ. (2002). Λεξικό της Νέας Ελληνικής Γλώσσας (2η εκδ.). Αθήνα: Κέντρο Λεξικολογίας ΕΠΕ.
Μουστάκας, Κ., Παλιόκας, Ι., Τζοβάρας, Δ., Τσακίρης, Α., 2015. Γραφικά και εικονική πραγματικότητα. [ηλεκτρ. βιβλ.] Αθήνα:Σύνδεσμος Ελληνικών Ακαδημαϊκών Βιβλιοθηκών. Διαθέσιμο στο: http://hdl.handle.net/11419/4491
Παπακωνσταντίνου, Γ. (2008). Εισαγωγή καινοτομιών στην εκπαιδευτική μονάδα: ο ρόλος του διευθυντή. Στο Δ. Κ. Μαυροσκούφης (Επιμ.), Οδηγός Επιμόρφωσης Διαπολιτισμική Εκπαίδευση και Αγωγή (σ. 231-240). Θεσσαλονίκη: ΥΠΕΠΘ. Ανακτήθηκε στις 5 Απριλίου 2019, από http://docplayer.gr/docview/25/6726121.