Μια συγκριτική μελέτη σπουδών κινηματογραφικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα Ποιοτικές παράμετροι και καλυπτόμενες αναγκαιότητες


Published: Jun 27, 2023
Keywords:
Higher educational institutes undergraduate programs film studies open and distance learning constructivism
Λαμπρινή Τριβέλλα
Στυλιανός Ζερεφός
Σπυρίδων ΣΙΑΚΑΣ
Αντιγόνη Βλαβιανού
Ιωάννης Σακαρίδης
Abstract

This paper describes the development framework for an open distance learning under- graduate program in film studies on the basis of specific criteria and principles for learning. Also, it presents the comparative analysis of similar undergraduate programs in film studies both in distance education and in conventional public Universities in Greece.


Initially, the basic principles of film studies development program are identified, on the basis of international standards, as they are determined by UNESCO, EUA combined with the principles of student-centrice learning in distance education.


On the basis of the above theoretical framework, the case of the undergraduate program Film Studies: Screenplay, Filmmaking and Research (SKI) of the Hellenic Open University (HOU) is studied comparatively with the other undergraduate programs in film studies in Greece.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
UNESCO, (2015). Distance Education in European Higher education. The potential-Report 3 (of 3)-Extended Ideal Impact of Distance Education on adult Learning, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000235171 , ημερομηνία ανάκτησης 07/05/2023.
UNESCO, (2001). International Standards in Open and Distance Learning: Can Professional Networks Increase Quality Gain?, Wagner, E. in Studies on Higher Education. Transactional Education and the New Economy: Delivery and Quality, CEPES, https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000126386 , ημ.αν.07/04/2023
EUA, (2021). Digitally enhanced learning and teaching in European higher education institutions. Survey report of the European Union, https://eua.eu/resources/publications/954:digitally-enhanced-learning-and-teaching-in-european-higher-education-institutions.html, ημερ. Αν. 07/04/2023
EUA, (2020). Learning and Teaching paper#8. Curriculum design.European University Association, March 2020, https://eua.eu/resources/publications/919:curriculum-design.html , ημερομ. ανακτ. 07/05/2023.
Σιάκας, Σ., Μούρη, Ε. (2011). Μεθοδολογία δημιουργίας ταινιών κινούμενης εικόνας στο μάθημα «κινούμενο σχέδιο» του τμήματος Γραφιστικής του ΤΕΙ της Αθήνας, ενός δημόσιου τριτοβάθμιου εκπαιδευτικού ιδρύματος, με βάση τις αρχές του εποικοδομητισμού, στο 6o Διεθνές Συνέδριο για
Schunk, D. H. (2005). Self-Regulated Learning: The Educational Legacy of Paul R. Pintrich. Educational Psychologist, 40, 85-94. http://dx.doi.org/10.1207/s15326985ep4002_3την Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση,τομ.6, αρ.1Α,doi: 10.12681/icodl.702
Λιοναράκης, Α. et al. (2017). Η συνεργατική μάθηση ως εργαλείο υποστήριξης φοιτητών εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, στο 9ο Διεθνές Συνέδριο για την Ανοικτή και Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευση,
Λιοναράκης, Α. (2011). Εξ αποστάσεως και συμβατική εκπαίδευση: συγκλίνουσες ή αποκλίνουσες δυνάμεις. Παράλληλα κείμενα για τη θεματική ενότητα «Ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση», ΕΚΠ65, Πάτρα:ΕΑΠ.
Λιοναράκης Α., (2001). Ανοικτή και εξ Αποστάσεως Πολυμορφική Εκπαίδευση: Προβληματισμοί για μία ποιοτική προσέγγιση σχεδιασμού διδακτικού υλικού, στο Λιοναράκης (Επιμ.) Απόψεις και προβληματισμοί για την ανοικτή και εξ αποστάσεως εκπαίδευση, Αθήνα: Προπομπός.
Νόμος 3255/2004, ΦΕΚ 138/Α/22-7-2004, https://www.e-nomothesia.gr/kat-ekpaideuse/n-3255-2004.html , ημερομηνία ανάκτησης 23/05/2023.
ΠΠΣ ΣΚΙ, ΕΑΠ, (2022-2023). https://www.eap.gr/education/undergraduate/spoudes-kinimatografikis-grafis-praktikis-ereunas/ ημερ. αν. 23/05/2023.
ΠΠΣ Ψηφιακών Τεχνών και Κινηματογράφου, ΕΚΠΑ (2022-2023). https://www.dcarts.uoa.gr/spoydes/programma_spoydon/ , ημερ. αν. 213/05/2023.
ΠΠΣ Φωτογραφίας και Οπτικοακουστικών Τεχνών, ΠαΔΑ (2022-2023). https://phaa.uniwa.gr/studies/programma-spoudon/ , ημερ. αν. 23/05/2023.
ΠΠΣ Θεατρικών σπουδών του πανεπιστημίου Πατρών,(2022-2023). https://www.theaterst.upatras.gr/ ημερ. αν. 23/05/2023.
ΠΠΣ Εικαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης του πανεπιστημίου Ιωαννίνων (2022-2023). http://arts.uoi.gr/web/spoudes/proptyxiakes-spoudes/ , ημερ. αν. 23/05/2023.
Μαθήματα σχετικά με την κινηματογραφική τέχνη σε ΠΠΣ τμημάτων του πανεπιστημίου Αιγαίου (2023). https://www.aegean.gr/%CF%80%CF%81%CE%BF%CF%80%CF%84%CF%85%CF%87%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CE%AD%CF%82-%CF%83%CF%80%CE%BF%CF%85%CE%B4%CE%AD%CF%82-0 , ημερ. αν. 23/05/2023.
ΠΠΣ Τεχνών Ήχου και Εικόνας του Ιόνιου πανεπιστημίου (2022-2023). https://avarts.ionio.gr/gr/studies/undergraduate/indicative-curriculum/ , ημερ. αν. 23/05/2023.
Most read articles by the same author(s)