Γενικότερα Εκπαιδευτικά Ζητήματα που Αναδύονται μέσα από την Έρευνα στη Διδακτική των Φυσικών Επιστημών


Έρευνα για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία, Τεύχος 1, Τόμος 1, 2021
Δημοσιευμένα: Jun 14, 2021
Λέξεις-κλειδιά:
Διδακτική Φυσικών Επιστημών Εκπαιδευτική Πολιτική Γενική Εκπαίδευση Πολιτισμός
Βασίλης Τσελφές
Περίληψη

Στο κείμενο που ακολουθεί προσπαθώ να παρουσιάσω έναν περιορισμένο αριθμό ζητημάτων της Διδακτικής των Φυσικών Επιστημών, που σήμερα μπορεί να ισχυρισθεί κάποιος ότι εξελίσσονται χωρίς σαφή προσανατολισμό. Μιλάω για παράδειγμα για τα προβλήματα που εμφανίστηκαν στο πρόγραμμα της εννοιολογικής αλλαγής αλλά και για τη χωρίς ευδιάκριτη κατεύθυνση ανάπτυξη δεκάδων διαφορετικών διδακτικών προσανατολισμών. Ως θεωρητική βάση χρησιμοποιώ το παλιό, προπολεμικό ρεύμα του Πραγματισμού και ως κεντρική υπόθεση το γεγονός ότι η Διδακτική των Φυσικών Επιστημών δεν μπορεί παρά να λαμβάνει υπόψη της το γενικότερο κοινωνικό, εκπαιδευτικό και πολιτικό πλαίσιο εντός του οποίου αναπτύσσεται. Καταλήγω υποστηρίζοντας ότι η Διδακτική των Φυσικών Επιστημών πρέπει να τολμήσει να πραγματοποιήσει έναν απλό προγραμματικό μετασχηματισμό: να αναγνωρίσει ότι η επί του πεδίου εφαρμογή των επιτυχιών της εμποδίζεται από τη σύνδεση των μαθησιακών αποτελεσμάτων με τις μονοσήμαντες έννοιες που έχουν υιοθετήσει οι εκπαιδευτικοί θεσμοί ως επιστημονικές και να στρέψει το ενδιαφέρον της προς την απόκτηση ικανοτήτων.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρο Ερευνητικό
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Βασίλης Τσελφές, Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών

Ομότιμος Καθηγητής

Αναφορές
Αρχή Διασφάλισης της Ποιότητας στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε). (2019). Ετήσια Έκθεση 2019 της Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. Αθήνα: Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. http://www.adippde.gr/images/data/ektheseis/ekth2019.pdf (πρόσβαση 17/2/2021).
Μακρυνιώτη, Δ. (Επιμ). (1997). Παιδική Ηλικία. Αθήνα: Νήσος.
Τσελφές, Β. (2020). Διδακτική των Φυσικών Επιστημών και Εκπαιδευτική Πολιτική. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών θεμάτων, 22, υπό δημοσίευση.
Τσελφές, Β. (2019). Οι Φυσικές Επιστήμες στο Ελληνικό Νηπιαγωγείο, δηλαδή σε έναν χώρο με διακριτή εκπαιδευτική παράδοση και υψηλή παιδαγωγική αυτονομία. Στο Παντίδος Π. (Επιμ.), Ο ρόλος των Φυσικών Επιστημών στην Προσχολική Εκπαίδευση (σελ. 19-36), Αθήνα: Εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.
Tσελφές, Β. (2005). Αναζητώντας τη θέση των «τεχνολογιών πληροφορίας και επικοινωνίας» στο υπόβαθρο των γνωστικών-εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων. Στο Κουζέλης Γ., Πουρνάρη Μ. & Τσελφές Β. (Επιμ.), Γνώση χρήσης και νέες τεχνολογίες (σελ. 149-165), Αθήνα: ΕΜΕΑ-Νήσος.
Τσελφές, Β. & Παρούση, Α. (2015). Θέατρο και Επιστήμη. Στο Τσελφές Β. & Παρούση Α. (Επιμ.), Θέατρο και επιστήμη στην εκπαίδευση,(σελ.69-80), Αθήνα: ΣΕΑΒ, www.kallipos.gr
Tσελφές, Β. & Παρούση, Α. (2010). Η «εικονικότητα» της εκπαιδευτικής πράξης και η περίπτωση της διδασκαλίας-μάθησης των Φυσικών Επιστημών. Επιστημονική Επετηρίδα Παιδαγωγικού Τμήματος Δ.Ε. Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, 22, 151-178.
American Association for the Advancement of Science (AAAS). (1989). Science for all Americans. https://www.aaas.org/resources/science-all-americans(πρόσβαση 17 Φεβρουαρίου 2021).
Aubusson, P., Panizzon, D. & Corrigan, D. (2016). Science education futures: ‘Great potential. Could do better. Needs to try harder’. Research in Science Education, 46(2), 203–221. https://doi.org/10.1007/s11165-016-9521-2
Azaola, M. C. (2012). Revisiting Bourdieu: alternative educational systems in the light of the theory of social and cultural reproduction. International Studies in Sociology of Education, 22(2), 81-95. https://doi.org/10.1080/09620214.2012.700187
Bybee, R. (2010). The teaching of science: 21st century perspectives. Virginia: NSTA Press.
Castells, M. (2010). The Rise of the Network Society. UK: Wiley-Blackwell.
DeBoer, G. (1991). A history of ideas in science education: implications for practice. NY: Teachers College Press.
Duit, R. & Treagust, D. F. (2003). Conceptual change: A powerful framework for improving science teaching and learning. International Journal of Science Education, 25(6), 671-688. https://doi.org/10.1080/09500690305016
European Commission. (2018). Teaching Careers in Europe: Access, Progression and Support. Brussels: Education, Audiovisual and Culture Executive Agency.
Fuller, S. (2000). Thomas Kuhn. A philosophical history for our times. Chicago, IL: University of Chicago Press.
Hacking, I. (1995). Representing and Intervening. Cambridge: Cambridge University Press.
Harden, T. (1981) The National Defense Education Act: A Turning Point in Federal Aid. Washington, DC: U.S. Department of Education.
James, W. (1914). The Meaning of Truth. US: Prometheus Books [e-book, NY: Cosimo Classics, 2008]
Knuuttila, T. (2013). Science in a new mode: Good old (theoretical) science versus brave new (commodified) knowledge production? Science & Education, 22, 2443-2461. https://doi.org/10.1007/s11191-012-9498-9
Mainzer, K. (1994). Thinking in complexity. The complex dynamics of matter, mind, and mankind. Berlin, Heidelberg, New York: Springer.
Martin, J. (2018). Ontology matters: a commentary on contribution to cultural historical activity. Cultural Studies of Science Education, 13, 639–647. https://doi.org/10.1007/s11422-017-9809-1
Millar, R. & Osborne, J. (1998). Beyond 2000: Science education for the future. The report of a seminar series funded by the Nuffield Foundation. London: King’s College London, School of Education.
National Research Council (2013). Next Generation Science Standards: For States, By States. Washington, DC: The National Academies Press. https://doi.org/10.17226/18290.
Organization for Economic Co-operation and Development (OECD). (2016). PISA 2015 Results. V. II, Policies and Practices for Successful Schools. Paris: OECD Publishing.
Park, S. & Oliver, S. (2008) Revisiting the conceptualisation of pedagogical content knowledge (PCK): PCK as a conceptual tool to understand teachers as professionals. Research in Science Education, 38(3), 261–284. https://doi.org/10.1007/s11165-007-9049-6
Pickering, A. (2013). Being in an environment: a performative perspective. Natures Sciences Sociétés, 21, 77-83. https://doi.org/10.1051/nss/2013067
Pickering, A. (2010). The cybernetic brain: sketches of another future. Chicago: The University of Chicago Press.
Reisch, G. (2005). How the cold war transformed philosophy of science: To the icy slopes of logic. New York: Cambridge University Press.
Rudolph, J. L. (2002). Scientists in the classroom: The Cold War reconstruction of American science education. New York, NY: Palgrave.
Stoller, A. (2018). The flipped curriculum: Dewey’s pragmatic university. Studies in Philosophy and Education, 37(5), 451-465. https://doi.org/10.1007/s11217-017-9592-1
Whitehead A. N. (1929). Process and Reality. Cambridge: Cambridge University Press and NY: Macmillan [Edited by David Ray Griffin and Donald Sherburne, NY/London: The Free Press (1978)].
Yager, R. (1984). Defining the Discipline of Science Education. Science Education, 68(1), 35-37.