test Αναφορές στην Ιστορία της Επιστήμης στα Σχολικά Εγχειρίδια Βιολογίας Ελλάδας και Κύπρου |Έρευνα για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία

Αναφορές στην Ιστορία της Επιστήμης στα Σχολικά Εγχειρίδια Βιολογίας Ελλάδας και Κύπρου


¨Έρευνα για την Εκπαίδευση στις Φυσικές Επιστήμες και την Τεχνολογία, Τόμος 4, Αρ. 2 (2024), 13ο Πανελλήνιο Συνέδριο ΕΝΕΦΕΤ, Ειδικό Τεύχος
Δημοσιευμένα: Dec 29, 2024
Λέξεις-κλειδιά:
ιστορικές αναφορές σχολικά εγχειρίδια βιολογίας ιστορία της επιστήμης
Ελένη Γκάτση
Μαρία Ζαχαροπούλου
Μάρθα Γεωργίου
Περίληψη

Πολλοί ερευνητές συνηγορούν υπέρ της διδασκαλίας με την αξιοποίηση της ιστορίας της επιστήμης καθώς με τον τρόπο αυτό οι μαθητές αποκτούν επιστημονικές γνώσεις ενώ παράλληλα μαθαίνουν για την επιστήμη μέσα στο κοινωνικό πλαίσιο στο οποίο εξελίσσεται. Σκοπός της παρούσας εργασίας είναι να μελετηθούν οι ιστορικές αναφορές των ελληνόφωνων σχολικών εγχειριδίων βιολογίας του Γυμνασίου δηλ. σε Ελλάδα και Κύπρο. Οι ιστορικές αναφορές κατηγοριοποιήθηκαν ως προς το είδος, τη σχέση τους με το κυρίως κείμενο και τα χαρακτηριστικά της επιστήμης που προβάλλουν, με βάση τη μεθοδολογία της ανάλυσης περιεχομένου που ακολουθήθηκε. Τα αποτελέσματα της ανάλυσης δείχνουν ότι τα βιβλία και των δυο χωρών περιλαμβάνουν έναν αριθμό ιστορικών αναφορών με επιστημονικά χαρακτηριστικά. Στα κυπριακά βιβλία οι αναφορές αυτές παρουσιάζονται ως ενσωματωμένο τμήμα της διδακτέας ύλης ενώ στα ελληνικά ως πληροφορίες που θα μπορούσαν δυνητικά να χρησιμοποιηθούν στη διδακτική πράξη.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρο Ερευνητικό
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Γεωργίου, Μ. (2016). Η ικανότητα των μαθητών να αναπτύσσουν επιστημονικά επιχειρήματα σε βιολογικά ζητήματα με κοινωνικές προεκτάσεις - εστιασμένη διδακτική παρέμβαση στη βιοτεχνολογία. Διδακτορική διατριβή. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. https://freader.ekt.gr/eadd/index.php?doc=39526&lang=el
Γιαννίτσιου, Β., & Σπηλιωτοπούλου, Β. (2012). Ιστορικές αναφορές στα εγχειρίδια Βιολογίας Λυκείου. Θέματα Επιστήμων και Τεχνολογίας στην Εκπαίδευση, 5(1-2), 99-112.
Εθνικό ΦΕΚ 443/2023, “Πρόγραμμα Σπουδών του μαθήματος της Βιολογίας των Α’, Β’ και Γ’ τάξεων Γυμνασίου”. Ανακτήθηκε στις 18/8/2023 από https://www.dikaio.ai/fek/2023/02/443
Παιδαγωγικό Ινστιτούτο (2003). ΔΕΠΠΣ – ΑΠΣ Βιολογίας. Ανακτήθηκε στις 20/06/2023 από: https://ebooks.edu.gr/info/cps/22deppsaps_Biologias.pdf
Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (2010). Βιολογία Γυμνασίου και Α΄ Λυκείου. Ανακτήθηκε στις 20/06/2023 από: https://www.moec.gov.cy/analytika_programmata/programmata_spoudon.html
Abd-El-Khalick, F., & Lederman, N. G. (2000). The influence of history of science courses on students’ views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 37(10), 1057-1095. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/1098-2736(200012)37:10%3C1057::AID-TEA3%3E3.0.CO;2-C
Bryman, A. (2012). Social Research Methods (4th). Oxford University Press. ISBN: 978–0–19–958805–3
Cansiz, M. (2019). An Activity Showing How to Use History of Science in Teaching Nature of Science. Journal of Inquiry Based Activities, 9(2), 164-174
Clough, M. P. (2011). The Story Behind the Science: Bringing Science and Scientists to Life in Post-Secondary Science Education. Science & Education, 20(7-8), 701-717. https://link.springer.com/article/10.1007/s11191-010-9310-7
Galili, I., & Hazan, A. (2000). The influence of an historically oriented course on students’ content knowledge in optics evaluated by means of facets-schemes analysis. American Journal of Physics, 68(S1), S3–S15. https://pubs.aip.org/aapt/ajp/article/68/S1/S3/1043363/The-influence-of-an-historically-oriented-course
Georgiou, M. (2024). Widening Students’ World Views via the Implementation of Socioscientific Issues in Educational Practice. In D.L Zeidler (Ed.), A Moral Inquiry into Epistemic Insights in Science Education, vol 61. Springer. https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-3-031-63382-9_10
Georgiou, M., & Mavrikaki, E. (2013). Greek students’ ability in argumentation and informal reasoning about socio-scientific issues related to biotechnology. In C. P. Constantinou, N. Papadouris, & A. Hadjigeorgiou (Eds.), Proceedings of the 10th conference of the European science education research association (pp. 1158-1166).
Georgiou, M., Mavrikaki, E., & Constantinou, C. P. (2020). Is teaching biology through socio-scientific issues enough for the development of argumentation skills? In B. Puig, P. B. Anaya, M. J. G. Quilez, & M. Grace (Eds.), Biology education research. Contemporary topics and directions (pp. 177-186). Servicio de Publicaciones [Publications Service], Universidad de Zaragoza. https://zaguan.unizar.es/record/89959
Halkia, K., Exarchakos, K., & Skordoulis, C. (2012). The Way the history of science discourse is embedded in greek school science textbooks. E-Book Proceedings of the ESERA 2011 Conference Science Learning and Citizenship, 30-35.
Leite, L. (2002). History of science in science education: Development and validation of a checklist for analysing the historical content of science textbooks. Science & Education, 11, 333. https://link.springer.com/article/10.1023/A:1016063432662
Maniatakou, A., Papassideri, I., & Georgiou, M. (2020). Role-play activities as a framework for developing argumentation skills on biological issues in secondary education. American Journal of Educational Research, 8(1), 7-15. DOI:10.12691/education-8-1-2
Mavrikaki, E., Realdon, G., Aivelo, T., Bajrami, A., Dilek Bakanay, Ç., Beniermann, A., ... & Sá-Pinto, X. (2024). Evolution in European and Israeli school curricula–a comparative analysis. International Journal of Science Education, 1-27. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/09500693.2023.2293090
McComas, W. F. (2008). Seeking historical examples to illustrate key aspects of the nature of science. Science & Education, 17(2), 249-263. https://link.springer.com/article/10.1007/s11191-007-9081-y
Paraskevopoulou, E., & Koliopoulos, D. (2011). Teaching the Nature of Science Through the Millikan-Ehrenhaft Dispute. Science & Education, 20(10), 943–960. https://link.springer.com/article/10.1007/s11191-010-9308-1
Simon, J., (2016). ‘Textbooks’. In L. Bernard (Ed.), A companion to the history of science (pp. 400-413). John Wiley & Sons. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/9781118620762.ch28
Wang, H., & Marsh, D. (2002). Science Instruction with a Humanistic Twist: Teachers’ Perception and Practice in Using the History of Science in Their Classrooms. Science & Education, 11, 169-189. https://link.springer.com/article/10.1023/A:1014455918130
Williams, C. T., & Rudge, D. W. (2019). Effects of Historical Story Telling on Student Understanding of Nature of Science. Science & Education, 28(9–10), 1105-1133. https://link.springer.com/article/10.1007/s11191-019-00073-x