Το ελεύθερο παιχνίδι και η συμβολή του στην ανάπτυξη της αυτορρύθμισης και ψυχικής ανθεκτικότητας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας


Δημοσιευμένα: Ιαν 26, 2025
Χρύσα Μπόσινα
Περίληψη

Σε αυτό το άρθρο εξετάζεται ο ρόλος του ελεύθερου παιχνιδιού στην προώθηση της αυτορρύθμισης και της ψυχικής ανθεκτικότητας σε παιδιά προσχολικής ηλικίας. Το ελεύθερο παιχνίδι εμπεριέχει τα εξής στοιχεία: είναι μη δομημένο, παιδοκεντρικό και μη κατευθυντικό. Είναι σημαντικό για την συναισθηματική και ψυχολογική ανάπτυξη των παιδιών. Κατά τη διάρκεια του ελεύθερου παιχνιδιού, τα παιδιά εξερευνούν, αλληλοεπιδρούν και
δημιουργούν με τρόπο που τους επιτρέπει να εφαρμόζουν δεξιότητες διαχείρισης συναισθημάτων, επίλυσης προβλημάτων και προσαρμογής σε καινούριες καταστάσεις – δεξιότητες σημαντικές για την αυτορρύθμιση και ανθεκτικότητά τους. Σε αυτό το άρθρο θα γίνει ανασκόπηση της θεωρητικής βάσης του ελεύθερου παιχνιδιού, συζήτηση σχετικά με τη συμβολή του στην αυτορρύθμιση και ψυχική ανθεκτικότητα και θα παρουσιαστούν
ερευνητικά δεδομένα που υποστηρίζουν τη σημαντικότητά του στην ανάπτυξη των παιδιών προσχολικής ηλικίας.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Blair, C., & Diamond, A. (2008). Biological processes in prevention and intervention: The promotion
of self-regulation a a means of preventing school failure. Development and Psychopathology, 20(3),
-911.
Burdette, H. L., & Whitaker, R. C. (2005). Resurrecting free play in young children: Looking beyond
fitness and fatness to attention, affiliation, and affect. Archives of Paediatrics & Adolescent Medicine,
(1), 46-50.
Elias, C. L., & Berk, L.E. (2002). Self-regulation in young children: Is there a role for sociodramatic
play? Early Childhood Research Quarterly, 17(2), 216-238.
Ginsburg, K. R. (2007). The importance of play in promoting healthy child development and
maintaining strong parent-child bonds. Paediatrics, 119(1), 182-191.
Gray, P. (2011). The decline of play and the rise of psychopathology in children and adolescents.
American Journal of Play, 3(4), 443-463.
Hoffman, J. D., & Russ, S. W. (2012). Pretend play, creativity, and emotion regulation in children.
Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 6(2), 175-184.
Panksepp, J. (2007). Can play diminish ADHD and facilitate the construction of the social brain?
Journal of Canadian Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 16(2), 57-66.
Perry, D. G. (2001). How childhood self-regulation influences adult social and emotional
development. Journal of Applied Developmental Psychology, 22(2), 131-151.
Piaget, J. (1962). Play, dreams and imitation in childhood. New York, NY: Norton.
Sandseter, E. B. H. (2007). Categorizing risky play-How can we identify risk-taking in children’s play?
European Early Childhood Education Research Journal, 15(2) 237-252.