Έκθεση Πισσαρίδη. Μία ολοκληρωμένη πρόταση αναβάθμισης της ελληνικής εκπαίδευσης ως θεμέλιο για μια βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη


Δημοσιευμένα: Jan 26, 2025
Δημήτριος Τάμπας
Περίληψη

Η έκθεση Πισσαρίδη αποτελεί ένα πλήρες σχέδιο ανάπτυξης για την ελληνική οικονομία, δίνοντας προτεραιότητα σε μεταρρυθμίσεις με επίκεντρο την εκπαίδευση. Προσεγγίζει τα διαρθρωτικά προβλήματα που προέκυψαν μετά την οικονομική κρίση και προτείνει στρατηγικές βιώσιμης ανάπτυξης. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα παρουσιάζεται ως συγκεντρωτικό, με ανάγκη αυτονομίας και επενδύσεων, ενώ υπογραμμίζεται η ανάγκη για
ψηφιακή αναβάθμιση και υποδομές. Μεταξύ των προτεινόμενων μέτρων είναι η μεγαλύτερη αυτονομία και αποκέντρωση στα σχολεία, η ενίσχυση της αξιολόγησης, η βελτίωση της εκπαίδευσης εκπαιδευτικών, η
αναμόρφωση προγραμμάτων σπουδών και η επέκταση του ολοήμερου σχολείου. Στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, προτείνονται μέτρα για αυτονομία, νέες διοικητικές δομές, φοιτητοκεντρική μάθηση, και σύνδεση με την αγορά εργασίας. Η κριτική εφαρμογή των προτάσεων επισημαίνει κινδύνους όπως η πιθανή αναποτελεσματικότητα, ενώ τονίζεται η ανάγκη διασφάλισης αντικειμενικής αξιολόγησης. Συνολικά, η έκθεση αναγνωρίζει τον κεντρικό ρόλο της εκπαίδευσης στην ανάπτυξη, απαιτώντας ευελιξία για την αντιμετώπιση προκλήσεων.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Ελεγκτικό Συνέδριο. (2014). Ετήσια Έκθεση Οικονομικού έτους 2012. Αθήνα: Ελεγκτικό Συνέδριο.
ΙΝΕ ΓΣΕΕ – ΚΑΝΕΠ (2020). Η μετάβαση της ελληνικής οικονομίας σε ένα νέο υπόδειγμα ανάπτυξης:
Μια εναλλακτική πρόταση στην Έκθεση Πισσαρίδη. Αθήνα.
Κασσωτάκης, Μ. (2016). Οι σύγχρονες διεθνείς τάσεις στους τομείς της αξιολόγησης των σχολικών
μονάδων και των εκπαιδευτικών και η περίπτωση της Ελλάδας. Πρακτικά του Α΄ Επιστημονικού
Συνεδρίου της ΕΕΕΑ Αξιολόγηση των Σχολικών Μονάδων και των Εκπαιδευτικών: Σύγχρονες τάσεις
διλήμματα και προοπτικές, 43-75.
Κασσωτάκης, Μ. (2016). Οι σύγχρονες διεθνείς τάσεις στους τομείς της αξιολόγησης των σχολικών
μονάδων και των εκπαιδευτικών και η περίπτωση της Ελλάδας. Πρακτικά του Α΄ Επιστημονικού
Συνεδρίου της ΕΕΕΑ Αξιολόγηση των Σχολικών Μονάδων και των Εκπαιδευτικών: Σύγχρονες τάσεις
διλήμματα και προοπτικές, 43-75.
Μπαγάκης, Γ. (2001). Αξιολόγηση εκπαιδευτικών προγραμμάτων και σχολείου. Αθήνα,
Μεταίχμιο.
Ν. 4653/2020 (ΦΕΚ A 12 - 24.01.2020).
Ορεινές περιοχές – Υφιστάμενη κατάσταση και προτάσεις για αναπτυξιακές κατευθύνσεις –
Ελληνική Εταιρία Τοπικής Ανάπτυξης και Αυτοδιοίκησης. (2023). https://www.eetaa.gr/neaanakoinoseis/oreines-perioches-yfistameni-katastasi-kai-protaseis-gia-anaptyxiakes-katefthynseis2023/.
Πισσαρίδης, Χρ., Βαγιανός, Δ., Βέττας, Ν. & Μεγήρ, Κ. (2020). Σχέδιο Ανάπτυξης για την Ελληνική
Οικονομία. Τελική Έκθεση. Ανακτήθηκε 23 Δεκεμβρίου 2022 από
Ρετάλη, Κ., & Χατζηνικήτα, Β. (2015). Κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο και επίδοση στην κατανόηση
κειμένου των δεκαπεντάχρονων μαθητών/τριών στην Ελλάδα. Το Βήμα των Κοινωνικών
Επιστημών, 17(65).
Τσόλκας, Σ. (2020). Συνεργασία σχολείου και Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Στάσεις και απόψεις
Διευθυντών Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης βάσει του στυλ ηγεσίας που
υιοθετούν. Amitos.library.uop.gr. https://amitos.library.uop.gr/xmlui/handle/123456789/6300.
Χριστίνα Τσάκαλου. (2023). Η εφαρμογή καινοτομιών στη σχολική μονάδα από στελέχη
εκπαίδευσης: Η συμβολή του διευθυντή. 5, 59–67. https://doi.org/10.12681/keimena-paideias.31652.
Baker, D., & LeTendre, G. (2005). National Differences, Global Similarities. In Stanford University
Press eBooks. Stanford University Press. https://doi.org/10.1515/9781503624870 .
Dwyer, R. E., McCloud, L., & Hodson, R. (2012). Debt and Graduation from American
Universities. Social Forces, 90(4), 1133–1155. https://doi.org/10.1093/sf/sos072 .
Fullan, M. (2013). Commentary: The New Pedagogy: Students and Teachers as Learning
Partners. LEARNing Landscapes, 6(2), 23–29. https://doi.org/10.36510/learnland.v6i2.601 .
Hargreaves, A., & Fullan, M. (2015). Professional capital: Transforming teaching in every school.
Teachers College Press.
Livanos, I. (2010). The relationship between higher education and labour market in Greece: the weakest
link? Higher Education, 60(5), 473–489. https://doi.org/10.1007/s10734-010-9310-1 .