Αντικείμενα ανάρτησης
Περίληψη
Πρόσφατα είχα την ευκαιρία να καταγράψω ένα ογκώδες σφαιρικό αντικείμενο ανάρτησης κατασκευασμένο στο Ιζνίκ, το οποίο με έκανε να αναρωτηθώ για τη χρήση αυτών των αντικειμένων. Συχνά συνδέονται με κρεμαστές καντήλες της ίδιας τεχνοτροπίας, και έχουμε μαρτυρίες ότι κατασκευάζονταν από την πρωιμότερη παραγωγή των κεραμικών Ιζνίκ των χρόνων γύρω στο 1580. Αυτό διήρκεσε όλο τον 17ο αιώνα και όταν εξέλιπε η συνήθεια να διακοσμούνται τα τζαμιά με αυτά τα αντικείμενα, συνεχίστηκε και από τους Χριστιανούς τον 18ο αιώνα για τη διακόσμηση των ορθόδοξων και των αρμενικών εκκλησιών. Τόσο για τους ορθόδοξους όσο και για τους μουσουλμάνους φαίνεται ότι υπήρχαν συγκεκριμένες παραπομπές σε έναν πολΰ παλαιότερο συμβολισμό που συνδεόταν με αγροτικές και γονιμικές τελετές. Ένα από τα πλέον εντυπωσιακά σφαιρικά αντικείμενα ανάρτησης βρίσκεται στο Μουσείο Μπενάκη. Συνδέεται άμεσα με την τεχνοτροπία και τη διακόσμηση μιας παρόμοιας καντήλας, άλλοτε αναρτημένης στο Τρούλο του Βράχου της Ιερουσαλήμ (σήμερα στο Βρετανικό Μουσείο). Η καντήλα είναι υπογεγραμμένη από τον κεραμέα Μουσλί και χρονολογείται το 1549. Το αντικείμενο ήταν κατασκευασμένο αναμφίβολα την ίδια εποχή. Αυτό που κεντρίζει το ενδιαφέρον είναι ότι πρέπει να κατασκευάστηκαν την εποχή που ο σουλτάνος Σουλεϊμάν επισκεύαζε τον Τρούλο του Βράχου. Θα μπορούσε ο Μουσλί να είχε κάποια σχέοη με την επένδυση με κεραμικά πλακίδια της εξωτερικής όψης που κατασκεύασε αυτήν την εποχή ο Αμπντουλάχ από την Ταμπρίζ; Ορισμένες λεπτομέρειες, όπως τα σχηματοποιημένα σύννεφα και μια μικρή δέσμη με τρεις τουλίπες που χρησιμεύουν ως γέμισμα του βάθους στην επιγραφή της βόρειας εισόδου του Τρούλου του Βράχου, ίσως να δηλώνει ότι αυτό το πλαίσιο μαζί με εκείνο πάνω από τη νότια είσοδο σχεδιάστηκαν από τον Μουσλί. Πιθανότατα έγιναν στο Ιζνίκ για την αναστήλωση του σουλτάνου Σουλεϊμάν, αντίθετα με την υπόλοιπη κεράμωση, για την οποία υπάρχουν πληροφορίες ότι κατασκευάστηκε στην Ιερουσαλήμ
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Carswell, J. (2018). Αντικείμενα ανάρτησης. Μουσείο Μπενάκη, 3, 177–183. https://doi.org/10.12681/benaki.18244
- Τεύχος
- Τόμ. 3 (2003)
- Ενότητα
- Μελέτες
Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση – Παρόμοια Διανομή 4.0.
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στο Μουσείο Μπενάκη διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης. Άρθρα που δημοσιεύονται στα Μουσείο Μπενάκη μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, χωρίς δικαίωμα τροποποίησης (δημιουργία παράγωγου έργου) με αναφορά στον/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς. Το Μουσείο Μπενάκη διατηρεί το δικαίωμα να δημοσιεύει, να αναπαραγάγει, να παρουσιάζει στο κοινό, να διανέμει και χρησιμοποιεί άρθρα που δημοσιεύονται στο περιοδικό Μουσείο Μπενάκη σε οποιοδήποτε μέσο και μορφή είτε μεμονωμένα είτε ως μέρη συλλογικών έργων, για όλο τον χρόνο διάρκειας προστασίας της πνευματικής ιδιοκτησίας και για όλες τις χώρες του κόσμου. Αυτό περιλαμβάνει ενδεικτικά και όχι αποκλειστικά το δικαίωμα δημοσίευσης των άρθρων σε τεύχη του περιοδικού Μουσείο Μπενάκη, αναπαραγωγής και διανομής μεμονωμένων αντιγράφων των άρθρων, αναπαραγωγής ολόκληρων των άρθρων σε άλλη έκδοση του Μουσείου Μπενάκη, καθώς και αναπαραγωγής και διανομής των άρθρων ή περίληψης αυτών με χρήση πληροφορικού συστήματος αποθετηρίου.