Greek Antiquity and inter-war classicism in Greek Art: Modernism and tradition in the works and writings of Michalis Tombros and Nikos Hadjikyriakos-Ghika in the thirties


Elena Hamalidi
Abstract
No abstract available
Article Details
  • Section
  • The imagined realities of Greekness
Downloads
Download data is not yet available.
References
Adelman L. & Compton M. 1980: Mathematics in Early Abstract Art, in: Towards a Νew Αrt: Essays on the background to abstract art 1910-1920, Tate Gallery (London) 64-90.
Apollinaire G. 1968: The Cubist Painters, in: Chipp H.B. (ed.), Theories of Modern Art (Berkeley, Los Angeles and London) 221-48 (originally published in Apollinaire G. 1913: Les Peintres Cubistes. Méditations Esthétiques [Paris]).
Batchelor D. 1993: ‘This Liberty and this Order’: art in France after the First World War, in: Fer B. et al. (eds), Realism, Rationalism, Surrealism: Art between the Wars (New Haven and London) 3-86.
Bucher A. 1990: Die Spirale. Eine Künstlerzeitschrift. 1953-1964 (Baden).
Buchloh B.H.D. 1983: Figures of authority, ciphers of regression, in: Buchloh B. et al. (eds), Modernism and Modernity: Vancouver Conference Papers,Nova Scotia College of Art and Design (Vancouver) 81-120.
Chéronnet L. 1937: Η έκθεση των Νέων Καλλιτεχνών στο Παρίσι, ΝεοελληνικάΓράμματα 2 (3 April) 4, 12.
Chipp H. B. 1968: Theories of Modern Art (Berkeley, Los Angeles and London).
Condaratos S. 1998: Ο Χατζηκυριάκος-Γκίκας ως θεωρητικός της τέχνης, in: Προσωπογραφία του Ν. Χατζηκυριάκου Γκίκα. Κείμενα της διημερίδας στην Ακαδημία Αθηνών (=Τετράδια Ευθύνης 37, Athens) 64-71.
Delivorrias A. 2004: Introduction. The French period of Nikos Hadjikyriakos-Ghika: a high-pressure attempted dialogue between possibly reluctant interlocutors and a probably undecided audience, in: De Rycke J.-P. & Paissios N.P. 2004: Ghika and Avant Garde in Interwar Europe (Athens) 15-31.
De Rycke J.-P. & Paissios N.P. 2004: Ghika and Avant Garde in Interwar Europe (Athens).
Derouet Ch. 1981: Die realistischen Strömungen in Frankreich: Bruch oder Scheitern, in: Metken G. (ed.), Realismus. Zwischen Revolution und Reaktion1919-1939, exhibition catalogue, Staatliche Kunsthalle Berlin (Munich) 200-9.
Dimitriou A. 1989: Δημήτρης Πικιώνης 1887-1968, in: Δημήτρης Πικιώνης. Αφιέρωμα στα εκατό χρόνια από τη γέννησή του (Athens) 29-60.
Fabre G. 1997: L’Art Abstrait–Concret à la Recherche d’un Synthèse, in: Pagé S. (ed.), Années 30 en Europe. Le temps menaçant 1929-1939, exhibitioncatalogue, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (Paris) 71-75.
Fauchereau S. 1997: Actualités, in: Pagé S. (ed.), Années 30 en Europe. Le temps menaçant 1929-1939, exhibition catalogue, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (Paris) 372.
Fer B. 1993: The language of construction, in: Fer B. et al. (eds), Realism, Rationalism, Surrealism: Art between the Wars (New Haven and London) 87-169.
Fotiadis D. 1937: Δύο εξαιρετικές συνομιλίες με τους Λυκ Ντυρτέν και Πιέρ Βορμς, Νεοελληνικά Γράμματα 2, 4; 7.
Fry E. 1966: Der Kubismus (Cologne).
George W. 1932: Art at Paris, Formes 28-29, 311.
Ghyka M. 1927: Esthétique des Proportions dans la Nature et dans les Arts (Paris).
Ghyka M. 1931: Le Νombre d’Or. Rites et Rythmes Pythagoriciens dans le Développement de la Civilisation Occidentale 2 vol. (3rd edition; Paris).
Giannopoulos P. 1935: Η Ελληνική Γραμμή, To Tρίτο Μάτι 2-3, 7-9.
Grant K. 2005: Surrealism and the Visual Art: Theory and Reception (Cambridge).
Green C. 1987: Cubism and its Enemies (New Haven and London).
Gris J. 1935: Μια διάλεξη του Ζουάν Γκρις, Tρίτο Μάτι 1, 21-24.
Hadjikyriakos-Ghika N. 1934a: Η Ωραιοπάθεια, Σήμερα 3, 71-76.
Hadjikyriakos-Ghika N. 1934b: Η Δίκη του Ρωμαντισμού, Εικοστός Αιώνας 3, 22-26.
Hadjikyriakos-Ghika N. 1935a: Περί Αναλογίας, Ο Κύκλος 1, 11-20.
Hadjikyriakos-Ghika N. 1935b: Το Σχέδιο, Ελληνικά Φύλλα 4, 105-10.
Hadjikyriakos-Ghika N. 1935c: Editorial, Tο Tρίτο Μάτι 1, 1-4.
Hadjikyriakos-Ghika N. 1935d: Τέχνη και Εποχή, To Tρίτο Μάτι 1, 5-9.
Hadjikyriakos-Ghika N. 1937a: Είδος Εισαγωγής, To Tρίτο Μάτι 7-12, 1-7.
Hadjikyriakos-Ghika N. 1937b: Ο Νόμος του Αριθμού στην Τέχνη, To Tρίτο Μάτι 7-12, 105-6.
Hadjikyriakos-Ghika N. 1938: Περί Ελληνικής Τέχνης, To Nέον Κράτος 5, 126-32.
Hadjikyriakos-Ghika N. 1989: Οι πολλαπλές γνώσεις του Πικιώνη, in: Δημήτρης Πικιώνης. Αφιέρωμα στα εκατό χρόνια από τη γέννησή του (Athens) 269-71.
Hadjinicolaou N. 1982: Εθνική τέχνη και πρωτοπορία (Athens).
Hadjinicolaou N. 2000: Νίκος Χατζηκυριάκος-Γκίκας. Η καταξίωση ενός συντηρητικού, in: V. Panagiotopoulos (ed.), Πρόσωπα του 20ού Αιώνα. Έλληνες που Σημάδεψαν τον 20ό Αιώνα (Athens).
Hamalidi E. 2002: Η υποδοχή του μοντερνισμού στον ελληνικό περιοδικό τύπο λόγου και τέχνης της δεκαετίας 1930-40 (unpublished PhD thesis, University of Athens).
Henderson L. 1983: The ‘Fourth Dimension’ and Non–Euclidean Geometry in Modern Art (Princeton).
Huyghe R. 1937: Έξη αιώνες γαλλική τέχνη, Νεοελληνικά Γράμματα 2 (18 Aug.) 2.
Iliopoulou-Rogan D. 1991: Foreword, in: Ghika (Athens) 18-19.
Ioannidis A. 1986: Le Contenu Idéologique de la Référence à la Grèce Classique dans le Domaine de l’Art sous les Régimes Fascistes. La Grèce de Métaxas (unpublished PhD thesis, Université Paris I, Panthéon-Sorbonne).
Jeanneret Ch. E. & Ozenfant A. 1993: Purism, in: Harrison Ch. & Wood P. (eds), Art in Theory 1900-1990 (Oxford) 237-40 (first published in: L’Esprit Nouveau [4/1920]).
Kapetanakis D. 1939: Ν. Χατζηκυρι;aκος-Γκ;iκας, Νεοελληνικά Γράμματα 2, 5.
Kotidis A. 1993: Μοντερνισμός και ‘παράδοση’ στην ελληνική τέχνη του μεσοπολέμου (Thessaloniki).
Koutsomallis K. & Pavlopoulos D. 2006: Michalis Tombros at the Collection of the Basil and Elise Goulandris Foundation (Athens).
Krebs S. 1997: 1937, L’art ‘Indépendant’ à Paris, in: Pagé S. (ed.), Années 30 en Europe. Le temps menaçant 1929-1939, exhibition catalogue, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (Paris) 493-95.
Krebs S. 2000: L’École de Paris: L’atelier cosmopolite, 1904-1929 (Paris).
Massis H. 1926: Defence of the West, New Criterion 4 (2) 224-43.
Le Corbusier 1925: L’Art Décoratif d’Aujourd’hui (Paris).
Le Corbusier 1933a: Manifestation Décisive, 20eme siècle 1, 5-6.
Le Corbusier 1933b: Esprit Grec – Esprit Latin – Esprit Greco-Latin 1, 6-8.
Le Corbusier 1977: Vers une Αrchitecture (Paris) [first published 1923].
Lydakis S. 1976: Λεξικό των Ελλήνων ζωγράφων και χαρακτών (16ος-20ός Αιώνας), Οι Έλληνες Ζωγράφοι 4 (Athens).
Lydakis S. 1977: Η Ιστορία της Νεοελληνικής Ζωγραφικής (16ος-20ός Αιώνας), Οι Έλληνες Ζωγράφοι 3 (Athens).
Matthiopoulos Ε. D. 1996: Η Συμμετοχή της Ελλάδας στην Μπιενάλε της Βενετίας 1934-1940 (unpublished PhD thesis, University of Crete; Rethymnon).
Matthiopoulos Ε. D. 2003: Εικαστικες Τέχνες, in: Chatzeioseph Ch. (ed.), Ιστορία της Ελλάδας του 20ού Αιώνα, B2: O Μεσοπόλεμος 1922-1940(Athens) 401- 59.
Matthiopoulos Ε. D. 2006: J. Mita. Η ζωή και το έργο του Γιάννη Μηταράκη (1897-1963) (Athens).
Mavrogordatos G. Th. 1992: Βενιζελισμός και αστικός εκσυγχρονισμός, in: Mavrogordatos G. Th. & Chatzeioseph Ch. (eds), Βενιζελισμός και αστικός εκσυγχρονισμός(Herakleion) 9-19.
Naredi-Rainer 1982: Architektur und Harmonie. Zahl, Maß und Proportion in der abendländischen Baukunst (Cologne).
Ouranis K. 1933: Οι εντυπώσεις του Λε Κορμπυζιέ απτην Ελλάδα, Σήμερα 8, 248-49.
Ozenfant A. 1993: Notes on Cubism, in: Harrison Ch. & Wood P. (eds), Art in Theory 1900-1990 (Oxford) 223-25 (first published in: L’Elan 10, 1916).
Papastamos D. 1981: Ζωγραφική 1930-40. Καλλιτεχνική και αισθητική τοποθέτηση στη δεκαετία (Athens).
Papastamos D. 1982: Forwοrd, in: Misirli N. (ed.), Στέρης. National Gallery (Athens).
Raynal M. 2004: Galerie Percier, Exposition Kyriaco Ghika, in: De Rycke J.-P. & Paissios N. P. 2004, Ghika and Avant Garde in Interwar Europe (Athens) 199-201 (first published in L’Intransigeant, 11/1927).
Pikionis D. 1935: Τα παιχνίδια της οδού Αιόλου, To Tρίτο Μάτι 1, 12-13.
Recuyer R. 1937: Οι Πρωτοπόροι στο Πτι-Παλαί, Νεοελληνικά Γράμματα 2, 2.
Reymond N. 1975: Le Rappel à l’Ordre d’André Lhote, in: Le Retour à L’Ordre dans les arts plastiques et l’architecture, 1919-1925 (= Travaux VIII, Université de Saint-Étienne, Centre Interdisciplinaire d’Etudes et de Recherche sur l’Expression Contemporaine, Saint Étienne) 209-24.
Rosenberg L. 1993: Tradition and Cubism, in: Harrison Ch. & Wood P. (eds), Art in Theory 1900-1990 (Oxford) 234 (first published in Valori Plastici [Feb.-March] 1919).
Serra T.L. 1997: Le Mouvement Moderne au Moment de la Synthèse, in: Pagé S. (ed.), Années30 en Europe. Le temps menaçant 1929-1939, exhibition catalogue, Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (Paris) 26-29.
Silver K. 1989: Esprit de Corps: The Art of the Parisian Avant-Garde and the First World War, 1914-1925 (London).
Sotiriou D. 1937: Εντυπώσεις από το Παρίσι της Τέχνης– Η έκθεση των Ανεξαρτήτων Καλλιτεχνών, Νεοελληνικά Γράμματα 2, 9; 11.
Tériade 1927: IV. Peintres Nouveaux: Kyriaco Ghika, Cahiers d’Art 6, 213-18.
Theotokas G. 1932: Εμπρός στο κοινωνικό πρόβλημα (Athens).
Theotokas G. 1938: Το ζήτημα της ελληνικότητας του πνεύματος και της τέχνης, Νεοελληνικά Γράμματα 2, 1-2.
Tombros M. 1933a: Pourquoi je fais paraître un périodique, 20eme siècle 1, 1-4.
Tombros M. 1933b: Συμπεράσματα και πραγματικότητες απ’ το Αρχιτεκτονικό Συνέδριο, Εικοστός Αιώνας 2, 9-10.
Tombros M. 1934: L’Art en Grèce, Εικοστός Αιώνας 3, 66.
Tombros M. 1934b: Εδώ και τέσσερα χρόνια – ενδιάμεσα και σήμερα – Η ιστορία της Ομάδος Τέχνη, Εικοστός Αιώνας 3, 27-28.
Tombros M. 1934c: Letter to Camille Mauclair, Εικοστός Αιώνας 3, 60-62.
Tombros M. 1935: Οι μεγάλες εποχές της γλυπτικής, Εικοστός Αιώνας 4-6, 9-44.
Tombros M. 1936: Επιστροφή στο ελληνικό σχέδιο – η ιστορία του, Νεοελληνικά Γράμματα 2, 5; 12.
Tombros M. 1937: Επιστροφή στο ελληνικό σχέδιο, Νέα Πολιτική 1, 96.
Tziovas D. 1989: Οι μεταμορφώσεις του εθνισμού και το ιδεολόγημα της ελληνικότητας στο μεσοπόλεμο (Athens).
Will-Levaillant F. 1975: Norme et Forme à travers L’Esprit Nouveau, in: Le Retour à L’Ordre dans les arts plastiques et l’architecture, 1919-1925 (=Travaux VIII, Université de Saint-Étienne, Centre Interdisciplinaire d’Études et de Recherche sur l’Expression Contemporaine, Saint-Étienne) 241-76.
Wittkower R. 1960: The Changing Concept of Proportion, Daedalus (ed. by G. Kepes, The Visual Arts Today, special issue) (Winter 1960) 199-215.
Zervos C. 1928: La Serna, Cahiers d’art 3, 20-21.
Zervos C. 1931: La Nouvelle Génération, Cahiers d’Art 9-10, 399-402.
Zervos C. 1934: Εισαγωγή στη σύγχρονη τέχνη, Εικοστός Αιώνας 3, 13-21.
Zervos C. 1935: Τα χαρακτηριστικά του κυβισμού, Εικοστός Αιώνας 4-6, 64-72.
Zervos C. 1936: L’Art en Grèce–des temps préhistoriques au début du XVIIIe siècle (2nd edition; Paris).
Zias N. 1984: The Influence of Byzantine Painting on Contemporary Greek Art, in: L’Art Contemporain et le Monde Grec. Actes du XVIIIe Congrès de l’Association Internationale des Critiques d’Art (Athens).
Ziogas I. 1939: Η Βʹ Πανελλήνια Καλλιτεχνική Έκθεση, Νεοελληνικά Γράμματα 2, 9-10.