Αναπαράσταση της Εκπαίδευσης με Μεθερμηνεία της Κρίσης Αξιών: Εννοιλόγηση των Δομών της Εκπαίδευσης από Νέους-Νέες στον Πολιτικό Χώρο της Χρυσής Αυγής


Ευαγγελία Καλεράντε
Abstract

The present research is concerned with the viewpoints of male and female students about education. They attend Pedagogical and Teaching Faculties and are also members of “Golden Dawn”. This is a part of a larger overall investigation on educational issues in the manner they are perceived by the extreme right wing and especially by the parliamentary party of “Golden Dawn”.

Semi-constructed interviews were used to explore the “Golden Dawn” members’ educational standpoints about the educational structure and content. Focus was placed on the emergence of a complex educational environment which consists of systems, carriers, legislation and instruction according to their interpretations. Sample selection was a good opportunity to study the political and social content which is formed about education. Besides, certain issues such as the individuals’ self-realization through education, education as social settlement, opportunities structures, social classes’ reproduction and social mobility were also explored. Viewpoints on educational issues in combination with standpoints about the political conditions interweaved with the meaning of crisis were utilized. Their experience in education in association with their integration into the category of the “youngster” and their active participation in the extreme right wing were conducive to unfolding shaped beliefs of their “complex” truth, through the linguistic code, eventually excuses their integration into the extreme right formation.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
Author Biography
Ευαγγελία Καλεράντε, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
Επίκουρη Καθηγήτρια, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
References
Adorno, T.W., Frenkel-Brunswik, E., Levinson, D.J. and Sanford, R.N. (1950). The authoritarian personality, New York: Norton.
Bailer, B., Boros, T., Botsch, G., Carlsson, Y., Chiarini, R., Cinpoeş, R., Γεωργιάδου, B. etc. (2014). Ο δεξιός εξτρεμισμός στην Ευρώπη. Αθήνα: Πόλις.
Buelens, F. (2000). Globalisation and the Nation-State, U.K: Edward Elgar Pub.
Γεωργιάδου, Β. (2008). Η άκρα δεξιά και οι συνέπειες της συναίνεσης. Αθήνα: Καστανιώτη.
Chapoutot, J. (μτφρ. Καράμπελας, Γ.) (2012). Ο εθνικοσοσιαλισμός και η αρχαιότητα, Αθήνα: Πόλις.
Della Porta, D. and Diani, M. (2006). Social Movements, USA: Blackwell.
Della Porta, D. (2006). Social Movements, Political Violence, and the State: A Comparative Analysis of Italy and Germany, Cambridge: University Press.
Della Porta, D. and Keating, M. (2008). Approaches and Methodologies in the Social Sciences: A Pluralist Perspective, Cambridge: University Press.
Denoncy, J.P. and Dru, V. (μτφρ. Γούλα Κ.) (2011). Ο αυταρχισμός, Αθήνα: Πεδίο.
Edenson, T. (2002). National Identity, Popular Culture and Everyday Life, Oxford: Cowley
Έλληνας, Α. (2012). Τα μέσα ενημέρωσης και η άκρα δεξιά στη δυτική Ευρώπη Παίζοντας το χαρτί του εθνικισμού, Αθήνα: Επίκεντρο.
Green, J. and Thorogood, N. (2008). Qualitative Methods for Health Research, London: SAGE
Hennick, M. and Hutter, I. (2010). Qualitative Research Methods, London: SAGE
Johnson, D. and Potok, M. (2012). Right-Wing Resurgence: How a Domestic Terrorist Threat is Being Ignored, Lanham: Rowman & Littlefield Publishers.
Καλεράντε, Ε. (2012). «Η διαλεκτική των εκπαιδευτικών αλλαγών: Η περίπτωση της πολιτικής βούλησης στη νομοθετική ρύθμιση του μονοτονικού συστήματος», 6o Επιστημονικό Συνέδριο Ιστορίας Εκπαίδευσης «Ελληνική γλώσσα και εκπαίδευση» (30 Σεπτεμβρίου & 1-2 Οκτωβρίου 2011). (Πρακτικά με Κριτές), 758-771.
Καλεράντε, E. (2013a). «Η αφήγηση για τη διαφοροποιημένη διαδικασία κατασκευής και ρύθμισης της αρσενικής και θηλυκής ταυτότητας στο ακροδεξιό κόμμα της «Χρυσής Αυγής» : Παραδοσιακές φόρμες μιας πολιτιστικής επιτέλεσης», Στη δίνη της ελληνικής κρίσης. Κόμματα, θεσμοί, πολιτική, ιδεολογίες. Πάντειο Πανεπιστήμιο, Κέντρο Πολιτικών Ερευνών, 14-15 Ιανουαρίου 2013.
Kalerante, E. (2013b). The Youngsters’ participation in extreme right political parties in Greece: The case of students supporters of “Chrisi Avgi”. American Journal of Educational Research, Vol. 1, No. 6, pp. 199-204.
Kalerante, E. (2013c). “Extreme Right Political Discourse and its Educational Dimensions as they are Projected in the Formal Form of the Greek Extreme Right Political Party of “Chrisi Avgi” in International Academic Conference on Social Sciences, IACSS, Conference Proceedings, 2013, 88-94.
Kalerante, E. (2014). ChrissiAvgis’ Stand on Education: a Case Study of the far Right Wing Party’s Political Gazette in International Journal of Humanities and Social Science Vol. 4, No. 7(1); May 2014, pp. 94-101
Kerr, P. (1994). Berlin Noir: March Violets: The Pale Criminal: A German Requiem, USA: Penguin Group.
Κουσουμβρής, Χ. (2004). Γκρεμίζοντας τον μύθο της Χρυσής Αυγής, Αθήνα: Έρεβος.
Κουτσούκου, Φ. (2008). Die deutsche Kulturpolitik in Griechenland in der Zeit des Nationalsozialismus 1933-1944, Berlin: Μetropol.
Λάρσον, Ε. (2011). Στον κήπο με τα θηρία, Αθήνα: Μεταίχμιο.
Leis, M. (μτφρ. Αβραμίδου Ι.) (2011). Λένι Ρίφενσταλ. Η δύναμη της θέλησης, Αθήνα: Μελάνι.
May, S., Modood, T. and Squires, J. (2004). Ethnicity, Nationalism, and Minority Right, Cambridge: Cambridge University Press.
Milza, P. (2004). Οι μελανοχίτωνες της Ευρώπης. Η ευρωπαϊκή ακροδεξιά από το 1945 μέχρι σήμερα, Αθήνα: Scripta.
Mudde, C. (2007). Populist Radical Right Parties in Europe, Cambridge: Cambridge University Press.
Norris, P. (2005). Radical Right: Voters and Parties in the Electoral Market, Cambridge: Cambridge University Press.
Passmore, K. (2002). Fascism: A Very Short Introduction, Cambridge: Cambridge University Press.
Patton, M. (2011). Qualitative Research & Evaluation Methods, London: Sage.
Πίττας, Κ. (2011). Η φασιστική απειλή και η πάλη για να την τσακίσουμε, Αθήνα: Μαρξιστικό Βιβλιοπωλείο.
Renton, D. (2001). This Rough Game: Fascism and Anti-Fascism, United Kingdom: Sutton Publishing.
Russell, J. and Cohn, R. (2012). Hate group. Book on demand Ltd.
Sontag, S. (μτφρ Λυκιαρδόπουλος, Γ.) (2010). Η γοητεία του φασισμού, Αθήνα: Ύψιλον.
Sunic, T., Benoist, A. & Gottfried, P. (2011). Against Democracy and Equality: The European New Right, California: Noontide.
Tacchi, F. (2007). Φασισμός: Όλη η ιστορική πορεία με φωτογραφίες και ντοκουμέντα, Αθήνα: Modern Times.
Τσιράς, Σ. (2012). Έθνος και ΛΑ.Ο.Σ Νέα άκρα δεξιά και λαϊκισμός, Αθήνα: Επίκεντρο.
Ψαρράς, Δ. (2010). Το κρυφό χέρι του Καρατζαφέρη Η τηλεοπτική αναγέννηση της ελληνικής Ακροδεξιάς, Αθήνα: Αλεξάνδρεια.
Wodak, R., Cillia, R., Reisigl, M. and Liebhart, K. (2009). The Discursive Construction of National Identity. Edinburgh: University Press.
Wolin, R. (2007). Η γοητεία του ανορθολογισμού Το ειδύλλιο της διανόησης με τον φασισμό: από τον Νίτσε στον μεταμοντερνισμό, Αθήνα: Πόλις.