Κοινωνική οικονομία και νέα επιχειρηματικά μοντέλα στα ΜΜΕ. Το παράδειγμα του περιοδικού δρόμου Σχεδία


Δημοσιευμένα: Jan 26, 2023
Λέξεις-κλειδιά:
Κοινωνική oικονομία, ΜΜΕ, επιχειρηματικά μοντέλα, κρίση, αλλαγή παραδείγματος
Λαμπρινή Παπαδοπούλου
Περίληψη

Η παρούσα μελέτη διερευνά τα νέα επιχειρηματικά μοντέλα που αναδύονται οργανικά στο ελληνικό επικοινωνιακό τοπίο και τα οποία, πέρα και πάνω από τους οικονομικούς στόχους, θέτουν ως προτεραιότητά τους κοινωνικές αξίες και οράματα που συνάδουν με τις αρχές της κοινωνικής οικονομίας, όπως η καταπολέμηση του αποκλεισμού και η επανένταξη κι ενδυνάμωση ευάλωτων κοινωνικών ομάδων. Εστιάζοντας στο εν λόγω πεδίο, στόχος είναι να καταγραφούν και να ερευνηθούν οι εναλλακτικές λύσεις που μπορεί να προκύψουν όταν ο τρίτος τομέας συναντά τον κλάδο των ΜΜΕ. Μέσα από την ανάλυση του επιχειρηματικού μοντέλου του περιοδικού δρόμου Σχεδία, το παρόν άρθρο υποστηρίζει πως η κοινωνική οικονομία μπορεί να θέσει τα θεμέλια για ένα νέο μοντέλο ΜΜΕ, το οποίο έχει τη δυνατότητα να δημιουργήσει ισχυρές ρωγμές στο κυρίαρχο παράδειγμα.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Άρθρα
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Αναφορές
Αδάμ, Σ. και Παπαθεοδώρου, Χ. (2010). Κοινωνική οικονομία και κοινωνικός αποκλεισμός: Μια κριτική προσέγγιση. Μελέτη 8, Παρατηρητήριο Κοινωνικών, Οικονομικών, Δημοσιονομικών Εξελίξεων, Φτώχειας και Ανισοτήτων. ΙΝΕ ΓΣΕΕ.
Γεωρμάς, Κ. (Επιμ.) (2013). Κοινωνική οικονομία. Θεωρία, εμπειρία και προοπτικές. Εναλλακτικές Εκδόσεις.
EE (2022). Έκθεση σχετικά με το σχέδιο δράσης της ΕΕ για την κοινωνική οικονομία. Διαθέσιμο στο https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-9-2022-0192_EL.html
Deloitte (2016). Κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις από την κυκλοφορία του περιοδικού δρόμου Σχεδία. https://www.shedia.gr/impact/
Κλώτζα, Ό. (2015). Τζον Μπερντ: Ο άστεγος που έγινε επιτυχημένος επιχειρηματίας. https://www.tovima.gr/2015/04/25/society/tzon-mpernt-o-astegos-poy-egine-epityximenos-epixeirimatias/
Λέανδρος, Ν. (2013). Τα Μέσα στο επίκεντρο της κρίσης. Τα οικονομικά αποτελέσματα οκτώ μεγάλων επιχειρήσεων. Στο Γ. Πλειός (Επιμ.), Η κρίση και τα ΜΜΕ (σελ. 31-59). Εκδόσεις Παπαζήση.
Νικόπουλος, Τ. και Καπογιάννης, Δ. (2014). Εισαγωγή στην κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία. Εκδόσεις των συναδέλφων.
Παπαδοπούλου, Λ. (2017). Τύπος, κρίση και επιβίωση: νέα κι εναλλακτικά επιχειρηματικά μοντέλα στο ελληνικό επικοινωνιακό τοπίο. Διδακτορική Διατριβή. Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού, Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών.
Παπαθανασόπουλος, Σ. (2011). Τα μέσα επικοινωνίας στον 21ο αιώνα. Εκδόσεις Εύδοξος.
Πλειός, Γ. (2013). Εισαγωγή. Στο Γ. Πλειός (Επιμ.) Η κρίση και τα ΜΜΕ, (σελ. 13-31). Εκδόσεις Παπαζήση.
Poulet, B. (2009). Το τέλος των εφημερίδων και το μέλλον της ενημέρωσης (Επιμ.: Νίκος Μπακουνάκης). Εκδόσεις Polis.
Σαλαβού, Ο. και Κυριακίδου, Ε. (2014). Κοινωνική επιχειρηματικότητα. Εκδόσεις Rosili.
Σμυρναίος, Ν. (2013). Οικονομική εξουσία και ΜΜΕ στην εποχή της κρίσης : μια άσκηση χαρτογράφησης. http://ephemeron.eu/943
Τριανταφύλλου, Σ. (2020). Οι μεταβαλλόμενες συνθήκες εργασίας των δημοσιογράφων στην ψηφιακή εποχή. Η ελληνική περίπτωση. Διδακτορική Διατριβή. Πάντειο Πανεπιστήμιο Πολιτικών και Κοινωνικών Επιστημών.
Φεφές, Μ. (2007). Ευρωπαϊκοί θεσμοί κοινωνικής οικονομίας. Ο ευρωπαϊκός συνεταιρισμός. Αθήνα.
Μητροσύλη, Μ. (2007). Μελέτη του θεσμικού και νομικού πλαισίου του τομέα της κοινωνικής - αλληλέγγυας οικονομίας. Ινστιτούτο Κοινωνικής Πολιτικής, Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ). Αθήνα.
Χρυσάκης, Μ., Ζιώμας, Δ., Καραμητοπούλου, Ντ. και Χατζαντώνης, ∆. (2002). Προοπτικές απασχόλησης στον τομέα της κοινωνικής οικονομίας. Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας. Σάκκουλας.
Amanatidou, E., Gritzas, G., and Kavoulakos, K. I. (2015). Time banks, co-production and foresight: Intertwined towards an alternative future. Foresight, 17 (4), pp. 308-331. doi: 10.1108/FS-05-2014-0035
Barnett, S. (2009). Journalism, democracy and the public interest. Rethinking media pluralism for the digital age. Reuters Institute for the Study of Journalism.
Defourny, J. (2001). Introduction: From third sector to social enterprise. In C. Borzaga and J. Defourny (Eds.), The emergence of social enterprise. Routledge. London and New York. pp. 13-40.
Borzaga, C. and Defourny, J. (Eds) (2001). The Emergence of social enterprise. Routledge.
Defourny, J. (2004, October). Social enterprise in an enlarged Europe: concept and realities. In Second Conference on Social Economy in the Central and East-European Countries: Social Entrepreneurship & Economic Efficiency, Krakow.
Doudaki, V., and Carpentier, N. (2019). The construction of the homeless in the Greek street paper Shedia. In Murru, M.F., Tosoni, S., Kilborn, R., Kramp, L. Kunelius, R., Mcnicholas, A., Olsson, T., Pruulmann-Vengerfeldt, P., and Carpentier, N. (Eds.). Communication as the intersection of the old and the new (pp. 85-103). Edition Lumière.
European Commission (2014). A map of social enterprises and their eco-systems in Europe. Country Report: Greece. http://ec.europa.eu/social/keyDocuments.jsp?advSearchKey=socentcntryrepts&mode=advancedSubmit&langI&langId=en
Hanks, S., and Swithinbank, T. (1997). The Big Issue and other street papers: a response to homelessness. Environment and Urbanization, 9 (1), pp. 149-158. doi:10.1177/095624789700900112.
Kalogeraki, S., Papadaki, M., and Pera Ros, M. (2018). Exploring the social and solidarity economy sector in Greece, Spain, and Switzerland in Times of Crisis. American Behavioral Scientist, 62 (6), pp. 856-874. doi: 10.1177/0002764218768862.
Malamidis, H. (2020). Social movements and solidarity structures in crisis-ridden Greece. Amsterdam University Press.
Papadopoulou, L. (2020). Alternative hybrid media in Greece: An analysis through the prism of political economy. Journal of Greek Media and Culture, 6 (2), 199–218. doi:10.1386/jgmc_00013_1
Newspaper Association of America (2015). Newspaper circulation volume. http://www.naa.org/Trends-and-Numbers/Circulation-Volume/Newspaper-Circulation-Volume.aspx
Scott, B. (2005). A contemporary history of digital journalism. Television & New Media, 6 (1), pp. 89-126. doi: 10.1177/152747640325582
Siapera, E., Papadopoulou, L., and Archontakis, F. (2015), Post Crisis Journalism: Critique and Renewal in Greek Journalism. Journalism Studies, 16 (3), pp. 449-465. doi: 10.1080/1461670X.2014.916479.
Siapera, E., and Papadopoulou, L. (2016), Entrepreneurialism or Cooperativism: Can cooperative journalist ventures reconcile conflicting values? Journalism Practice, 10 (2), pp. 178-195. doi: 10.1080/17512786.2015.1125760
Siles, I., and Boczkowski, P. J. (2012). Making sense of the newspaper crisis: A critical assessment of existing research and an agenda for future work. New Media & Society, 14 (8), pp. 1-20. doi: 10.1177/1461444812455148
Swithinbank, T. (2010). The street press. Gender & Development, 5 (3), pp. 45-51. doi:10.1080/741922525
Vathakou, E. (2015). Citizens’ solidarity initiatives in Greece during the financial crisis. In J. Clarke, A. Huliaras and D. Sotiropoulos (Eds), Austerity and the third sector in Greece: Civil society at the European frontline (pp.167-189). Routledge.
World Association of Newspapers and News Publishers (2015). World Press Trends. http://www.wanifra.org/sites/default/files/field_message_file/250515%20WPT%202015%20Final.pdf
Τα περισσότερο διαβασμένα άρθρα του ίδιου συγγραφέα(s)