Social economy and new business models in the media sector. The case of the street paper Shedia


Published: Jan 26, 2023
Keywords:
Social economy; media; business models; crisis; paradigm shift
Lambrini Papadopoulou
Abstract

This article explores the new business models that are emerging organically in the Greek media landscape and which over and above economic goals prioritize social values and visions that are consistent with the principles of social economy, such as the fight against exclusion and the reintegration and empowerment of vulnerable social groups. Focusing on the field of social economy, it aims to record and research the alternatives that can emerge when the third sector meets the media sector. Through the analysis of the business model of the street magazine Shedia, this article argues that social economy can lay the foundations for a new media model that has the potential to create powerful ruptures in the dominant paradigm.

Article Details
  • Section
  • Articles
Downloads
Download data is not yet available.
References
Αδάμ, Σ. και Παπαθεοδώρου, Χ. (2010). Κοινωνική οικονομία και κοινωνικός αποκλεισμός: Μια κριτική προσέγγιση. Μελέτη 8, Παρατηρητήριο Κοινωνικών, Οικονομικών, Δημοσιονομικών Εξελίξεων, Φτώχειας και Ανισοτήτων. ΙΝΕ ΓΣΕΕ.
Γεωρμάς, Κ. (Επιμ.) (2013). Κοινωνική οικονομία. Θεωρία, εμπειρία και προοπτικές. Εναλλακτικές Εκδόσεις.
EE (2022). Έκθεση σχετικά με το σχέδιο δράσης της ΕΕ για την κοινωνική οικονομία. Διαθέσιμο στο https://www.europarl.europa.eu/doceo/document/A-9-2022-0192_EL.html
Deloitte (2016). Κοινωνικές και οικονομικές επιπτώσεις από την κυκλοφορία του περιοδικού δρόμου Σχεδία. https://www.shedia.gr/impact/
Κλώτζα, Ό. (2015). Τζον Μπερντ: Ο άστεγος που έγινε επιτυχημένος επιχειρηματίας. https://www.tovima.gr/2015/04/25/society/tzon-mpernt-o-astegos-poy-egine-epityximenos-epixeirimatias/
Λέανδρος, Ν. (2013). Τα Μέσα στο επίκεντρο της κρίσης. Τα οικονομικά αποτελέσματα οκτώ μεγάλων επιχειρήσεων. Στο Γ. Πλειός (Επιμ.), Η κρίση και τα ΜΜΕ (σελ. 31-59). Εκδόσεις Παπαζήση.
Νικόπουλος, Τ. και Καπογιάννης, Δ. (2014). Εισαγωγή στην κοινωνική και αλληλέγγυα οικονομία. Εκδόσεις των συναδέλφων.
Παπαδοπούλου, Λ. (2017). Τύπος, κρίση και επιβίωση: νέα κι εναλλακτικά επιχειρηματικά μοντέλα στο ελληνικό επικοινωνιακό τοπίο. Διδακτορική Διατριβή. Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού, Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών.
Παπαθανασόπουλος, Σ. (2011). Τα μέσα επικοινωνίας στον 21ο αιώνα. Εκδόσεις Εύδοξος.
Πλειός, Γ. (2013). Εισαγωγή. Στο Γ. Πλειός (Επιμ.) Η κρίση και τα ΜΜΕ, (σελ. 13-31). Εκδόσεις Παπαζήση.
Poulet, B. (2009). Το τέλος των εφημερίδων και το μέλλον της ενημέρωσης (Επιμ.: Νίκος Μπακουνάκης). Εκδόσεις Polis.
Σαλαβού, Ο. και Κυριακίδου, Ε. (2014). Κοινωνική επιχειρηματικότητα. Εκδόσεις Rosili.
Σμυρναίος, Ν. (2013). Οικονομική εξουσία και ΜΜΕ στην εποχή της κρίσης : μια άσκηση χαρτογράφησης. http://ephemeron.eu/943
Τριανταφύλλου, Σ. (2020). Οι μεταβαλλόμενες συνθήκες εργασίας των δημοσιογράφων στην ψηφιακή εποχή. Η ελληνική περίπτωση. Διδακτορική Διατριβή. Πάντειο Πανεπιστήμιο Πολιτικών και Κοινωνικών Επιστημών.
Φεφές, Μ. (2007). Ευρωπαϊκοί θεσμοί κοινωνικής οικονομίας. Ο ευρωπαϊκός συνεταιρισμός. Αθήνα.
Μητροσύλη, Μ. (2007). Μελέτη του θεσμικού και νομικού πλαισίου του τομέα της κοινωνικής - αλληλέγγυας οικονομίας. Ινστιτούτο Κοινωνικής Πολιτικής, Εθνικό Κέντρο Κοινωνικών Ερευνών (ΕΚΚΕ). Αθήνα.
Χρυσάκης, Μ., Ζιώμας, Δ., Καραμητοπούλου, Ντ. και Χατζαντώνης, ∆. (2002). Προοπτικές απασχόλησης στον τομέα της κοινωνικής οικονομίας. Εθνικό Ινστιτούτο Εργασίας. Σάκκουλας.
Amanatidou, E., Gritzas, G., and Kavoulakos, K. I. (2015). Time banks, co-production and foresight: Intertwined towards an alternative future. Foresight, 17 (4), pp. 308-331. doi: 10.1108/FS-05-2014-0035
Barnett, S. (2009). Journalism, democracy and the public interest. Rethinking media pluralism for the digital age. Reuters Institute for the Study of Journalism.
Defourny, J. (2001). Introduction: From third sector to social enterprise. In C. Borzaga and J. Defourny (Eds.), The emergence of social enterprise. Routledge. London and New York. pp. 13-40.
Borzaga, C. and Defourny, J. (Eds) (2001). The Emergence of social enterprise. Routledge.
Defourny, J. (2004, October). Social enterprise in an enlarged Europe: concept and realities. In Second Conference on Social Economy in the Central and East-European Countries: Social Entrepreneurship & Economic Efficiency, Krakow.
Doudaki, V., and Carpentier, N. (2019). The construction of the homeless in the Greek street paper Shedia. In Murru, M.F., Tosoni, S., Kilborn, R., Kramp, L. Kunelius, R., Mcnicholas, A., Olsson, T., Pruulmann-Vengerfeldt, P., and Carpentier, N. (Eds.). Communication as the intersection of the old and the new (pp. 85-103). Edition Lumière.
European Commission (2014). A map of social enterprises and their eco-systems in Europe. Country Report: Greece. http://ec.europa.eu/social/keyDocuments.jsp?advSearchKey=socentcntryrepts&mode=advancedSubmit&langI&langId=en
Hanks, S., and Swithinbank, T. (1997). The Big Issue and other street papers: a response to homelessness. Environment and Urbanization, 9 (1), pp. 149-158. doi:10.1177/095624789700900112.
Kalogeraki, S., Papadaki, M., and Pera Ros, M. (2018). Exploring the social and solidarity economy sector in Greece, Spain, and Switzerland in Times of Crisis. American Behavioral Scientist, 62 (6), pp. 856-874. doi: 10.1177/0002764218768862.
Malamidis, H. (2020). Social movements and solidarity structures in crisis-ridden Greece. Amsterdam University Press.
Papadopoulou, L. (2020). Alternative hybrid media in Greece: An analysis through the prism of political economy. Journal of Greek Media and Culture, 6 (2), 199–218. doi:10.1386/jgmc_00013_1
Newspaper Association of America (2015). Newspaper circulation volume. http://www.naa.org/Trends-and-Numbers/Circulation-Volume/Newspaper-Circulation-Volume.aspx
Scott, B. (2005). A contemporary history of digital journalism. Television & New Media, 6 (1), pp. 89-126. doi: 10.1177/152747640325582
Siapera, E., Papadopoulou, L., and Archontakis, F. (2015), Post Crisis Journalism: Critique and Renewal in Greek Journalism. Journalism Studies, 16 (3), pp. 449-465. doi: 10.1080/1461670X.2014.916479.
Siapera, E., and Papadopoulou, L. (2016), Entrepreneurialism or Cooperativism: Can cooperative journalist ventures reconcile conflicting values? Journalism Practice, 10 (2), pp. 178-195. doi: 10.1080/17512786.2015.1125760
Siles, I., and Boczkowski, P. J. (2012). Making sense of the newspaper crisis: A critical assessment of existing research and an agenda for future work. New Media & Society, 14 (8), pp. 1-20. doi: 10.1177/1461444812455148
Swithinbank, T. (2010). The street press. Gender & Development, 5 (3), pp. 45-51. doi:10.1080/741922525
Vathakou, E. (2015). Citizens’ solidarity initiatives in Greece during the financial crisis. In J. Clarke, A. Huliaras and D. Sotiropoulos (Eds), Austerity and the third sector in Greece: Civil society at the European frontline (pp.167-189). Routledge.
World Association of Newspapers and News Publishers (2015). World Press Trends. http://www.wanifra.org/sites/default/files/field_message_file/250515%20WPT%202015%20Final.pdf
Most read articles by the same author(s)