| More

H ΔΙΔΑΚΤΙΚΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΩΝ ΩΣ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ ΠΕΔΙΟ: ΜΙΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΛΟΓΙΚΗ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΗ

Views: 123 Downloads: 117
Κώστας Στουραΐτης (Kostas Stouraitis)

Περίληψη


Κατά τη διάρκεια των τελευταίων δεκαετιών, η Διδακτική των Μαθηματικών (ΔΜ) αναπτύσσεται και ωριμάζει ως ένα αυτόνομο επιστημονικό πεδίο του χώρου των ανθρωπιστικών επιστημών. Στην παρούσα μελέτη, επιχειρώντας μια ολιστική προσέγγιση αυτού του πεδίου, αναζητούμε τις απαντήσεις που υιοθετούνται από τους ερευνητές σχετικά με επιστημολογικά ερωτήματα που αποτελούν το υπόβαθρο της έρευνας: Ποια είναι η φύση της γνώσης που επιδιώκουμε και μπορούμε να έχουμε γύρω από τα φαινόμενα της μάθησης και της διδασκαλίας των μαθηματικών; Πως αποκτάται έγκυρη γνώση; Ποιοι κανόνες και κριτήρια αξιολόγησης της έρευνας υιοθετούνται από την επιστημονική κοινότητα.; Οι επιστημολογικές παραδοχές που οδηγούν τις απαντήσεις σε αυτά τα ερωτήματα αναζητούνται μέσα από τρία ερευνητικά παραδείγματα που εμφανίζονται στη ΔΜ: το θετικιστικό, το ερμηνευτικό και το κριτικό. Στη σημερινή φάση ανάπτυξης της ΔΜ φαίνεται να απορρίπτεται η αναζήτηση υπερβατικών αληθειών για το. φαινόμενα και η επιδίωξη μιας αμερόληπτης αντικειμενικότητας στην έρευνα. Υιοθετούνται οι ερμηνευ­ τικές προσεγγίσεις, γίνεται αποδεκτή η πολλαπλότητα των θεωριών και υιοθετούνται κανόνες και κριτήρια αξιολόγησης που βλέπουν την έρευνα ως πειστική επιχειρηματολογία.


Λέξεις κλειδιά


επιστημολογία διδακτικής των Μαθηματικών; φύση μαθηματικής γνώσης; μάθηση μαθηματικής γνώσης; αξιολόγηση έρευνας στη διδακτική των Μαθηματικών

Πλήρες Κείμενο:

PDF

Αναφορές


Adda, J. (1998) Aglance over the evolution of research in mathematics education. In A. Sier- pinska and J. Kilpatrick (eds.), Mathematics Education as a Research Domain: A Search for Identity (pp 49-56). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Batanero, C. (2000) Controversies around the role of statistical tests in experimental research. Mathematical Thinking and Learning, 2(1&2), 75-97.

Begle, E. G. (1969) The role of research in the improvement of mathematics education. Educational Studies in Mathematics, 2(2-3), 232-244.

Bishop, A. J. (1992) International perspectives on research in mathematics education. In D. A. Grouws (ed.) Handbook of research on mathematics teaching and learning, (pp 710- 723) New York: Macmillan.

Carr, W. (1985) Philosophy, Values and Educational Science, Journal of Curriculum Studies, 17(2), 119-132

Davis, B. & Simmt, E. (2003) Understanding learning systems: Mathematics education and Complexity science. Journal for Research in Mathematics Education, 34(2),] 37-167

Eisenhart, Μ. Α. (1988) The ethnographic research tradition and mathematics education research. Journal for Research in Mathematics Education, 19, 99-114

isenhart, M. (2006) Qualitative science in experimental time. International Journal of Qualitative Studies in Education, 19(6), 697-707.

English, L. D., Tirosh, D., Jones, G. Α., Bartolini Bussi, M. & Lesh, R. A. (2002) Future

issues and directions in international mathematics education research. In L. D. English (ed.) Handbook of international research in mathematics education, (pp 787-812). Mahl- ah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Ernest, P. (1998) A postmodern perspective on research in mathematics education. In A. Sier- pinska and J. Kilpatrick (eds.), Mathematics Education as a Research Domain: A Search for Identity (pp 71-86). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Even, R. & Schwarz, Β. Β. (2003) Implications of competing interpretations of practice for research and theory in mathematics education. Educational Studies in Mathematics,

(2-3), 283-313.

Hart,K. M. (1998) Basic criteria for research in mathematics education. In A. Sierpinska and J. Kilpatrick (eds.), Mathematics Education as a Research Domain: A Search for Identity (pp 409-414). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Hiebert, J. (1998) Aiming research toward understanding: Lessons we can learn from chil­ dren. In A. Sierpinska and J. Kilpatrick (eds.), Mathematics Education as a Research Domain: A Search for Identity (pp 141-152). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Hollis, M. (2005) Φιλοσοφία των κοινωνικών επιστημών: Μια εισαγωγή. Αθήνα, Κριτική.

Howe, Κ. & Eisenhart, Μ. (1990) Standards for qualitative (and quantitative) research: A prolegomenon. Educational Researcher, 19 (4), 2-9.

Kilpatrick, J. (1992) A history of research in mathematics education. In D. A. Grouws (ed.) Handbook of research on mathematics teaching and learning, (pp 3-37) New York: Macmillan.

Kilpatrick, J. (1993) Beyond face value: Assessing research in mathematics education. In G. Nissen & M. Blomhoj (eds.), Criteria for Scientific Quality and Relevance in the Didactics of Mathematics (pp 15-34) Roskilde, Denmark: Danish Research Council for the Humanities.

Kuhn, T. S. (2004) Η δομή των επιστημονικών επαναστάσεων (Γ έκδοση). Αθήνα: Σύγχρονα θέματα.

Lakatos, Ι. (1986) Μεθοδολογία των προγράμματος επιστημονικής έρευνας. Θεσσαλονίκη: Σύγχρονα θέματα

Lester, F. Κ., JR & Lambdin, D. V. (1998) The ship of Theseus and other metaphors for thinking about what we value in mathematics education research. In A. Sierpinska and I. Kilpatrick (eds.), Mathematics Education as a Research Domain: A Search for Identity (pp 415-426). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Lester, F. K., JR & Wiliam, D. (2002) On the purpose of mathematics education research: Making productive contributions to policy and practice. In L. D. English (ed.) Handbook of international research in mathematics education, (pp 489-506). Mahlah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Malara, N. A. & Zan, R. (2002) The problematic relationship between theory and practice. In L. D. English (ed.) Handbook of international research in mathematics education, (pp 553-580). Mahlah, NJ: Lawrence Erlbaum.

Mason, J. (1998) Researching from the inside in mathematics education. In A. Sierpinska and J. Kilpatrick (eds.), Mathematics Education as a Research Domain: A Search for identity (pp 357-378). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Mason, J. & Waywood A. (1996) The role of theory in mathematics education and research. In Α. J. Bishop, Κ. Clements, C. Keitel, J. Kilpatrick, C. Laborde (eds.) International Handbook of Mathematics Education (pp. 1055-1089). Dordrecht: Kluwer Academic Publishers.

Maxwell, J. A. (2004) Causal explanation, qualitative research, and scientific inquiry in edu­ cation. Educational Researcher, 33(2), 3-11.

Romberg, T. A. (1992) Perspectives on scholarship and research methods. In D. A. Grouws (ed.) Handbook of research on mathematics teaching and learning, (pp 49-64) New York: Macmillan.

Schoenfeld, A. H. (2000) Purposes and methods of research in mathematics education. No­ tices of the AMS, 47(6), 641-649.

Schoenfeld, A. H. (2002) Research methods in (mathematics) education. In L. D. English (ed.) Handbook of international research in mathematics education, (pp 435-487). Mahl­ ah, ΝJ: Lawrence Erlbaum.

Simon, M. A. (2003) Raising issues of quality in mathematics education research. Journal of Research in Mathematics Education, 35(3), 157 — 163

Skovsmose, O. (1985) Mathematical education versus critical education. Educational Stud­ ies in Mathematics, 16(4), 337-354.

Skovsmose, O. & Borba, M. (2004) Research methodology and critical mathematics educa­ tion. In P. Valero & R. Zevenbergen (eds) Researching the Socio-Political Dimensions of Mathematics Education: Issues of Power in Theory and Methodology, (pp 207-226) Boston: Kluwer Academic Publishers.

Zan, R. (1999) The Quality of Research in Mathematics Education. Adapted translation of the author's intervention to the Plenary Panel about Quality of Research in Mathematics Education, Santarem (Spain), 6-10 July 1999, for the first Scuola estiva italo - portoghese - spagnola in Mathematics Education. Ανακτημένο στις 8/9/2008 από την ιστοσελίδα http://www.icme-organisers.dk/dg08/Zanl.doc

Κολέζα, Ε. (2006) Μαθηματικά και σχολικά μαθηματικά: Επιστημολογική και κοινωνι­ ολογική προσέγγιση της μαθηματικής εκπαίδευσης. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Σακονίδης, Χ. (2007) Κοινότητες πρακτικής στη μάθηση: Μια αλλαγήπροοπτικής για τη μαθηματική εκπαίδευση. Στο Θ. Δραγώνα, Α. Φραγκουδάκη (επ.) Πρόσθεση όχι αφαίρεση πολλαπλασιασμός όχι διαίρεση. Η μεταρρυθμιστική παρέμ­ βαση στην εκπαίδευση της μειονότητας της Θράκης, (σελ. 289-325). Αθήνα: Μεταίχμιο.


Εισερχόμενη Αναφορά

  • Δεν υπάρχουν προς το παρόν εισερχόμενες αναφορές.


Copyright (c) 2018 Κώστας Στουραΐτης (Kostas Stouraitis)

Creative Commons License
Η χρήση του περιεχομένου καθορίζεται από την άδειαCreative Commons Attribution 4.0 International License.