ΕΜΦΥΛΟΙ ΛΟΓΟΙ, ΣΧΟΛΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ ΚΑΙ ΥΠΟΚΕΙΜΕΝΙΚΟΤΗΤΑ: Η ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΤΗΣ ΦΩΤΕΙΝΗΣ


Δημοσιευμένα: Δεκ 5, 2019
Λέξεις-κλειδιά:
Μαθηματικά φύλο ταυτότητες υποκειμενικότητα λόγος μεταδομισμός
Ζαφείρα Μπαλαμπανίδου (Zafira Balabanidou)
Περίληψη

Η αλληλεπίδραση φύλου και μαθηματικών επηρεάζει τον τρόπο με τον οποίο κορίτσια και αγόρια συγκροτούν την υποκειμενικότητά τους και αποτελεί ένα θέμα με ιδιαίτερο ενδιαφέρον στη μαθηματική εκπαίδευση. Έτσι η παρούσα εργασία εστιάζει σε μια μελέτη περίπτωσης, της Φωτεινής, καθηγήτριας μαθηματικών στο δευτεροβάθμιο σχολείο, η οποία μέσα από την αφήγησή της εκφράζει τα συναισθήματα και τις εμπειρίες της ως μαθήτρια και ως εργαζόμενη. Γίνεται προσπάθεια να κατανοηθεί πώς ο έμφυλος λόγος που αφορά στη σχέση γυναικών με τα Μαθηματικά επιδρά στο πώς η ίδια κατανοεί την ταυτότητά της, καθορίζει τη διαδικασία λήψης αποφάσεων και δράσης της και την εγκλωβίζει στα δίπολα αρσενικό/ θηλυκό και ικανή/μη ικανή στα Μαθηματικά.

Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Νέοι Ερευνητές
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Ζαφείρα Μπαλαμπανίδου (Zafira Balabanidou), ΠΕ.Κ.Ε.Σ
ΠΕ.Κ.Ε.Σ Δυτ. Μακεδονίας
Αναφορές
Ελληνικές
Αθανασιάδου, Χ. (2007). Η Μετάβαση από τις Σπουδές στην Απασχόληση. Στο Β. Δεληγάννη-Κουϊμτζή, & Δ. Σακκά (επιμ.), Από την Εφηβεία στην Ενήλικη Ζωή: Μελέτες για τις Ταυτότητες Φύλου στη Σύγχρονη Ελληνική Πραγματικότητα (σσ. 13-15). Αθήνα: Gutenberg.
Αθανασίου, Α. (2006). Εισαγωγή. Φύλο, Εξουσία και Υποκειμενικότητα μετά το «δεύτερο φύλο». Στο Α. Αθανασίου (Επιμ.), Φεμινιστική Θεωρία και Πολιτισμική Κριτική (σσ. 13-138).Αθήνα: νήσος.
Δοξιάδης, Κ. (2008). Ανάλυση Λόγου, Κοινωνικο-φιλοσοφική Θεμελίωση. Αθήνα: Πλέθρον
ΕΛΣΤΑΤ, (2018). Πληθυσμός και Κοινωνικές Συνθήκες, Εκπαίδευση και Επιμόρφωση. Προσπελάστηκε 10 Ιουνίου, 2018, από http://www.statistics.gr/el/statistics/-/publication/SED33
Κιουπκιολής, Α., Κοσμά, Υ. & Πεχτελιδης, Γ. (2015). Εισαγωγή. Στο Α. Κιουπκιολής, Υ. Κοσμά & Γ. Πεχτελίδης (Επιμ.), Θεωρία του Λόγου: Δημιουργικές εφαρμογές (σσ. 9-30). Αθήνα: Gutenberg.
Κονταράκη, Μ., Παγκάκη, Μ. & Σταματελοπούλου, Ε. (2008). Κατά Φύλο Επαγγελματικός Διαχωρισμός (Κάθετος και Οριζόντιος): Διακρίσεις και Ανισότητες κατά των Γυναικών στην Εκπαίδευση. Αθήνα: Κ.Ε.Θ.Ι..
Μπέτζελος, Τ. & Σωτήρης, Π. (2004). Σώματα, Λόγοι, Εξουσίες: Ξαναγυρνώντας στην «Περίπτωση Φουκώ». Θέσεις- Τριμηνιαία Επιθεώρηση, τ. 89, Οκτώβριος-Δεκέμβριος 2004. Προσπελάστηκε 20 Σεπτεμβρίου, 2016, από http: //www.theseis.com/index2.php?option=com_content&do_pdf=1&id=872
Νικολαϊδης, Θ. (2011). Σκέψεις για την Έννοια της Ταυτότητας. Νέα Εστία, τ.1843, 674-680. .
Πεχτελίδης, Γ. (2011). Κυριαρχία και Αντίσταση- Μεταδομιστικές Αναλύσεις της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Εκκρεμές.
Πεχτελίδης, Γ. (2012). Κοινωνιολογία του «Ανδρισμού» στο Σχολείο. Στο Σ. Αθανασοπούλου-Κυπρίου, Π. Βουτσινά, Μ. Κοτζάμπαση, Μ. Νικηφορίδης, Ρ. Ποθητάκη (Επιμ.), Να κοιτάς με Άλλα Μάτια να Βλέπεις Διαφορετικά, Έμφυλες Προσεγγίσεις στην Εκπαίδευση (σσ. 197-216). Αθήνα: Σχολή Μωραΐτη.
Ρεντετζή, Μ.(2006). Εισαγωγή στην Ελληνική Έκδοση. Στο L. Schiebinger, Ο Nους δεν Έχει Φύλο; (σσ.19-43)(Κ. Αραμπατζή μτφρ.). Αθήνα: Κάτοπτρο. (Πρωτότυπη έκδοση 1991).
Σκουμπουρδή, Χ. & Καφούση, Σ. (2014). Μαθηματικά για Γυναίκες ή Μαθηματικά για Όλους. Προσπελάστηκε 6 Ιουνίου 2017 από https://www.researchgate.net/profile/Chrysanthi_Skoumpourdi/publication /262560514_Skoumpourde_CH_Kaphouse_S_2 014
Σταθοπούλου (Charoula Stathopoulou), & Τζεκάκη (Marianna Tzekaki) (2017). Ενημέρωση για το Περιοδικό. Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών, 0, 3-8.
Σταθοπούλου, Χ. (2015). Αποκλείοντας τα Κορίτσια: Κορίτσια και Μαθηματικά Βιβλιοπαρουσίαση με μια κριτική θεώρηση. Επιστημονική Επετηρίδα, Παιδαγωγικού Τμήματος Νηπιαγωγών Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, 8, 1-24.
Χαραλάμπους, Χ. (2016). Γυναίκες και Θετικές Επιστήμες. The prime magazine, V(3), 157-163.
Χρονάκη, Α. (2012). Δημιουργώντας Ρήγματα σε Κυρίαρχους Λόγους. Στο Σ. Αθανασοπούλου-Κυπρίου, Π. Βουτσινά, Μ. Κοτζάμπαση, Μ. Νικηφορίδης, Ρ. Ποθητάκη (Επιμ.), Να κοιτάς με Άλλα Μάτια να Βλέπεις Διαφορετικά, Έμφυλες Προσεγγίσεις στην Εκπαίδευση (σσ.91-127). Αθήνα: Σχολή Μωραΐτη.
Χρονάκη, Α. (2013α). Εισαγωγή της Επιμελήτριας. Αποκλείοντας τα Κορίτσια: Μύθοι, Σκιές και Πραγματικότητες για τη Σχέση Φύλου και Μαθηματικών. Στο Α. Χρονάκη (Επιμ.), Αποκλείοντας τα Κορίτσια: Κορίτσια και Μαθηματικά (σσ. 13-43). Αθήνα: Gutenberg.
Χρονάκη, Α. (2013β). Επεξηγηματικές Σημειώσεις της Επιμελήτριας. Στο Α. Χρονάκη (Επιμ.), Αποκλείοντας τα Κορίτσια: Κορίτσια και Μαθηματικά (σσ. 315-328). Αθήνα: Gutenberg.
Ξενόγλωσσες
Barry, P. (2013). Γνωριμία με τη Θεωρία: Μια Εισαγωγή στη Λογοτεχνική και Πολιτισμική Θεωρία (Α. Νάτσινα, μτφ.). Αθήνα: Βιβλιόραμα.
Black, L., Williams, J., Hernandez-Martinez, P., Davis, P., Pampaka, M., & Wake, G. (2010). Developing a ‘Leading Identity’: The Relationship between Students’ Mathematical Identities and their Career and Higher Education Aspirations. Educational Studies in Mathematics, 73(1), 55–72. doi:10.1007/s10649-009-9217-x
Burns, E.M. (2006). Ευρωπαϊκή Ιστορία, Δυτικός Πολιτισμός: Νεώτεροι Χρόνοι (μτφ. Τ. Δαρβέρης). Θεσσαλονίκη: Επίκεντρο. (έτος έκδοσης πρωτότυπου 1941).
Chronaki, A. & Pechtelidis, Y. (2012). ‘Being Good’ at Maths. Fabricating Gender Subjectivity. Journal of Research in Mathematics Education, 1(3), 246-277. Doi: http: //dx.doi.org/1 0.4471 /redimat.201 2. 1 4.
Chronaki, A. (2011). Disrupting ‘Development’ as the Quality/Equity Discourse: Gyborgs and Subalterns in School Technoscience. In B. Atweh, M. Graven, W. Secada & P. Valero (eds), Mapping Equity and Quality in Mathematics Education (pp. 3-19). London: Springe.
Chronaki, A. (2011). Disrupting ‘Development’ as the Quality/Equity Discourse: Gyborgs and Subalterns in School Technoscience. In B. Atweh, M. Graven, W. Secada & P. Valero (eds), Mapping Equity and Quality in Mathematics Education (pp. 3-19). London: Springe.
Chronaki, A. (2013). Identity Work as a Political Space for Change: The case of Mathematics Teaching through Technology Use. Cape Town: Paper presented at the Seventh International Mathematics Education and Society Conference.
Creswell, J. W. (2011). Η Έρευνα στην Εκπαίδευση. Σχεδιασμός, Διεξαγωγή και Αξιολόγηση της Ποσοτικής και Ποιοτικής Έρευνας (Ν. Κουβαράκου μτφρ.). Αθήνα: Έλλην. (πρωτότυπη έκδοση 2008).
Damarin, S. & Erchick, D. B. (2010). Toward Clarifying the Meanings of Gender in Mathematics Education Research. Journal for Research in Mathematics Education, 41(14), 310-323.
Darragh, L. (2016). Identity Research in Mathematics Education. Educational Studies in Mathematics, 93, 19-33. doi 10.1007/s10649-016-9696-5
Dillabough, J.A. (2008). Πολιτικές για τα Φύλα και Αντιλήψεις για τον/την Εκπαιδευτικό της Νεωτερικής Εποχής: Γυναίκες, Ταυτότητα και Επαγγελματισμός. Στο Β. Δεληγιάννη-Κουϊμτζή (Επιμ.), Εκπαιδευτικοί και Φύλο (σσ. 14-51). Αθήνα: Κ.Ε.Θ.Ι.
Epstein, D., Mendick, H., & Moreau, M. (2010). Imagining the Mathematician: Young People Talking about Popular Representations of Maths. Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, 31(1), 45–60.
Foucault, M. (1987). Εξουσία, Γνώση και Ηθική ( Ζ. Σαρίκας μτφρ). Αθήνα: Ύψιλον.
Foucault, M. (1991). Η Μικροφυσική της Εξουσίας ( Λ. Τρουλινού μτφρ). Αθήνα: Ύψιλον.
Foucault, Μ. (2015). Μάθημα 7ης Ιανουαρίου 1981. Στο F. Gros (Επιμ.), Υποκειμενικότητα και αλήθεια (Β. Πατσογιάννης μτφρ.) (σσ.15-34). Αθήνα: Πλέθρον.
Godec, S. (2018). Sciencey Girls: Discourses Supporting Working-Class Girls’ to Identify with Science. Education Sciences, 8(1), 19; https://doi.org/10.3390/educsci8010019
Gros, F. (2015). Τοποθέτηση του μαθήματος. Στο F. Gros (Επιμ.), Υποκειμενικότητα και αλήθεια (Β. Πατσογιάννης μτφρ.) (σσ. 281-296). Αθήνα: Πλέθρον.
Gutiérrez, R. (2013b). Why (Urban) Mathematics Teachers Need Political Knowledge. Journal of Urban Mathematics Education, 6(2), 7-19.
Gutiérrez, R. (2013α). The Sociopolitical Turn in Mathematics Education. Journal for Research in Mathematics Education, 44(1), 37-68. doi:10.5951/jresematheduc.44.1.0037
Hong, R. (2016). Soft Skills and Hard Numbers: Gender Discourse in Human Resources. Big Data & Society, 3(2), 1-13. doi: 10.1177/2053951716674237
Leyva, A.L. (2017). Unpacking the Male Superiority Myth and Masculinization of Mathematics at the Intersections: A Review of Research on Gender in Mathematics Education. Journal for Research in Mathematics Education, 48(4), 397-452.
Mendick, H. (2003). Choosing Maths/Doing Gender: A look at why Where are More Boys than Girls in Advanced Mathematics Classes in England. In L. Burton (Ed.), Which Way Social Justice in Mathematics Education? (pp. 169–187). Westport, CT: Praeger.
Mendick, H. (2005a). A Beautiful Myth? The Gendering of Being/Doing ‘Good at Maths’. Gender and Education, 17(2), 203-219.
Mendick, H. (2005b). Mathematical Stories: Why Do More Boys than Girls Choose to Study Mathematics at AS-Levelin England?, British Journal of Sociology of Education, 26(2), 235-251.
Mendick, H. (2006). Masculinites in Mathematics. New York: Open University Press.
Mendick, H. (2007). Mathematical Images and identities: Education, Entertainment, Social Justice: Full Research Report ESRC End of Award Report, RES-000-23-1454. Swindon: ESRC.
Mendick, H. (2008). Subtracting Difference: Troubling Transitions from GCSE to AS-Level Mathematics. British Educational Research Journal, 34(6), 711–732. doi:10.1080/01411920802044610
Mendick, H., Berge, M. & Danielsson, A (2017): A Critique of the STEM Pipeline: Young People’s Identities in Sweden and Science Education Policy. British Journal of Educational Studies, DOI: 10.1080/00071005.2017.1300232
Mendick, Η., Moreau, M.P. & Hollingworth, S. (2008). Mathematical Images and Gender Identities: A report on the Gendering of Representations of Mathematics and Mathematicians in Popular Culture and their Influences on Learners. Retrieved 10 October 2016, from https: //research.gold.ac.uk/4045/1/UKRC_final_report.pdf
Moreau, M.P., Mendick, H. & Epstein, D. (2010). Constructions of Mathematicians in Popular Culture and Learners' Narratives: a Study of Mathematical and non-Mathematical Subjectivities. Cambridge Journal of Education, 40(1), 25-38.
Pechtelidis, Y., Kosma, Y. & Chronaki, A. (2015). Between a Rock and a Hard Place: Women and Computer Technology. Gender and Education, http://dx.doi.org/10.1080/09540253.2015.1008421
Phillips, L. & Jorgensen, M. (2009). Ανάλυση Λόγου: Θεωρία και Μέθοδος. Αθήνα: Παπαζήση.
Schiebinger, L. (2006). Ο Νους δεν Έχει Φύλο; (Κ. Αραμπατζή μτφρ.). Αθήνα: Κάτοπτρο. (Πρωτότυπη έκδοση 1991).
Skelton, C., Francis, B. & Read, B. (2009). “Brains before ‘Beauty’?” High Achieving girls, School and Gender Identities. Educational Studies, 36(2), 185-194, doi: 10.1080/03055690903162366
Stinson, D., & Bullock, E. (2012). Critical Postmodern Theory in Mathematics Education Research: A Praxis of Uncertainty. Educational Studies in Mathematics, 80, 41–55. doi:10.1007/s10649-012-9386-x
Tolbert, S. & Bazzul, J. (2016). Toward the Sociopolitical in Science Education. Cultural Studies of Science Education, doi 10.1007/s11422-016-9737-5
Valero, P. (2012). A Socio-Political Look at Equity in the School Organization of Mathematics Education. In H. Forgasz & F. Rivera (Eds.), Towards Equity in Mathematics Education (pp. 373-387). New York: Springer Berlin Heidelberg.
Valero, P. (2017). Ένταξη και Αποκλεισμός στη Μαθηματική Εκπαίδευση και ‘Κατασκευή’ του Σύγχρονου Πολίτη. Έρευνα στη Διδακτική των Μαθηματικών, 0(10), 9-26.
Walkerdine, V. (2013α). Πρόλογος της Συγγραφέως Valerie Walkerdine στην Ελληνική Έκδοση. Στο Α. Χρονάκη (Επιμ.), Αποκλείοντας τα Κορίτσια: Κορίτσια και Μαθηματικά (σσ. 9-12). Αθήνα: Gutenberg.
Walkerdine, V. (2013β). Αποκλείοντας τα Κορίτσια: Κορίτσια και Μαθηματικά (Ι. Φ. Βλαχόπουλος μτφρ.). Αθήνα: Gutenberg. (Πρωτότυπη έκδοση 1998).
Walshaw, M. (2008). Working with Foucault in Education. Rotterdam: Sense Publishers
Walshaw, M. (2013). Post-Structuralism and Ethical Practical Action: Issues of Idetity and Power. Journal to Research in Mathematics Education, 44 (1).
Walshaw, M. (2016). Michel Foucault. In E. Freitas & M. Walsaw (eds), Alternative Theoritical Frameworks for Mathematics Education Research (pp. 39-64). Springer International Publishing Switzerland. DOI, 10.1007/978-3-319-33961-0