H ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΤΩΝ ΔΙΣΔΙΑΣΤΑΤΩΝ ΓΕΩΜΕΤΡΙΚΩΝ ΣΧΗΜΑΤΩΝ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΟΠΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΣΕ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΗΣ Δ’ ΤΑΞΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ


Δημοσιευμένα: Oct 9, 2020
Λέξεις-κλειδιά:
Οπτικοποίηση δισδιάστατων γεωμετρικών σχημάτων δεξιότητες οπτικοποίησης διάκριση σχημάτων από πολύπλοκα πλαίσια διάκριση ιδιοτήτων σχημάτων διάκριση σχηματικών σχέσεων visualization of two-dimensional geometric shapes visualization skills
Νικολέτα Γκεβρέκη (Nikoleta Gevreki)
Περίληψη

Στην παρούσα μελέτη επιχειρείται η διερεύνηση του τρόπου με τον οποίο οι μαθητές της Δ’ τάξης του δημοτικού προσεγγίζουν τα δισδιάστατα γεωμετρικά σχήματα μέσα από την οπτικοποίηση. Συγκεκριμένα, σε δείγμα δεκαοχτώ μαθητών εξετάζεται η αξιοποίηση στρατηγικών και δεξιοτήτων οπτικοποίησης προκειμένου να διακρίνουν δισδιάστατα γεωμετρικά σχήματα. Οι μαθητές συμμετέχουν σε δραστηριότητες με γεωμετρικά σχήματα και παράλληλα απαντούν σε ερωτήματα συνέντευξης. Από τα αποτελέσματα της έρευνας διαπιστώθηκε ότι  οι μαθητές είναι σε θέση αξιοποιώντας ποιοτικά ορισμένες δεξιότητες οπτικοποίησης (που καταγράφονται) να διακρίνουν σχήματα από πολύπλοκα πλαίσια, ιδιότητες σχημάτων και σχηματικές σχέσεις.

 


Λεπτομέρειες άρθρου
  • Ενότητα
  • Νέοι Ερευνητές
Λήψεις
Τα δεδομένα λήψης δεν είναι ακόμη διαθέσιμα.
Βιογραφικό Συγγραφέα
Νικολέτα Γκεβρέκη (Nikoleta Gevreki), Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
ΔΔΠΜΣ ''Διδακτική των Μαθηματικών''
Αναφορές
Bishop, A. (1983). Space and geometry. In R. Lesh & M. Landau (Eds.), Acquisition of mathematics concepts and processes (pp. 175–203). New York: Academic Press.
Clement, J., Lochhead, J., & Monk, G. S. (1981). Translation difficulties in learning mathematics. The American Mathematical Monthly, 88(4), 286-290.
Clements, D. H., Swaminathan, S., Hannibal, M. A. Z., & Sarama, J. (1999). Young children's concepts of shape. Journal for research in Mathematics Education, 30, 192-212.
Clements, D. H., Wilson, D. C., & Sarama, J. (2004). Young children's composition of geometric figures: A learning trajectory. Mathematical Thinking and Learning, 6(2), 163-184.
Cheng, Y. H., & Lin, F. L. (2005). One more step toward acceptable proof in geometry. Cyprus: In Symposium Proposal EARLI.
ΔΕΠΠ, Σ., & ΑΠ, Σ. Μ. (2003). Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών, Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Υπουργείο Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων. ΥΠΕΠΘ-Παιδαγωγικό Ινστιτούτο. Ανακτήθηκε στις, 27(11), 2013.
Dupuis C., Duval R., Pluvinage F. (1978). Etude sur Ia geometrie en fin de Troisieme. Geometrie au Premier Cycle, II, Paris, A.P.M.E.P., pp.65-101
Duval, R. (1995). Geometrical pictures: Kinds of representation and specific processings. In Exploiting mental imagery with computers in mathematics education (pp. 142-157). Springer, Berlin, Heidelberg.
Duval, R. (1999). Representation, Vision and Visualization: Cognitive Functions in Mathematical Thinking. Basic Issues for Learning.
Fischbein, E. (1993). The theory of figural concepts. Educational studies in mathematics, 24(2), 139-162.
Gal, H. (2005). Identifying problematic learning situations in geometry instruction, and handling them within the framework of teacher training. Unpublished Ph. D. dissertation. Jerusalem: Hebrew University of Jerusalem (Hebrew).
Gal, H., & Linchevski, L. (2010). To see or not to see: analyzing difficulties in geometry from the perspective of visual perception. Educational studies in mathematics, 74(2), 163-183.
Gutiérrez, A. (1996, July). Visualization in 3-dimensional geometry: In search of a framework. In PME CONFERENCE(Vol. 1, pp. 1-3). THE PROGRAM COMMITTEE OF THE 18TH PME CONFERENCE.
Hershkowitz, R. (1989). Visualization in geometry: Two sides of the coin. Focus on Learning Problems in Mathematics, 11(1), 61–76.
Kalogirou, P., & Gagatsis, A. (2011). A first insight of the relationship between students’ spatial ability and geometrical figure apprehension. Acta Didactica Universitatis Comenianae Mathematics, 11, 27-39.
Lean, G., & Clements, M. K. (1981). Spatial ability, visual imagery, and mathematical performance. Educational Studies in Mathematics, 12(3), 267-299.
Mariotti, A.: 1992, 'Imagini e concetti in geometria'. L'Insegnamento Della Matematica e Delle Scienze Integrata 15(9), 863-885.
Mesquita, A. L. (1998). On conceptual obstacles linked with external representation in geometry. The Journal of Mathematical Behavior, 17(2), 183-195.
Μιχαήλ, Μουσκή & Γαγάτσης (2014). Η ικανότητα αναγνώρισης και κατασκευής γεωμετρικών σχημάτων στις γ΄ - δ΄ τάξεις του δημοτικού. Τμήμα Επιστημών της Αγωγής, Πανεπιστήμιο Κύπρου.
Piaget, J. and Inhelder, B. (1966). L'Image Mentale Chez l'Enfant. Etude sur le Developpement des Representations lmagees, PUF, Paris.
Presmeg, N. C. (1986). Visualisation and mathematical giftedness. Educational studies in mathematics, 17(3), 297-311.
Σκουμπουρδή, Χ. (2014). Ο ρόλος των εκπαιδευτικών υλικών στα μαθηματικά της πρώτης σχολικής ηλικίας. Στο Δ. Χασάπης (Επιμ.) Τα μαθηματικά στην προσχολική και στην πρώτη σχολική εκπαίδευση: 12ο Διήμερο Διαλόγου για τη Διδασκαλία των Μαθηματικών (σελ. 31-55), Αθήνα.
Tall, D., & Vinner, S. (1981). Concept image and concept definition in mathematics with particular reference to limits and continuity. Educational Studies in Mathematics, 12(2), 151–169
Vinner, S., & Hershkowitz, R. (1983). On concept formation in geometry. International Review of Mathematical Education, 15, 20–25.
Walcott, C., Mohr, D., & Kastberg, S. E. (2009). Making sense of shape: An analysis of children's written responses. The Journal of Mathematical Behavior, 28(1), 30-40.