Για μια νέα σύμπραξη της Παιδαγωγικής του Θεάτρου και του Μουσείου


Σίμος Παπαδόπουλος
Αναστασία Φιλιππουπολίτη
Abstract

Στην παρούσα εργασία επιχειρείται η αποτίμηση της σύμπραξης δυο
διεπιστημονικών πεδίων, της Παιδαγωγικής του Θεάτρου και της
Μουσειακής Αγωγής. Θεωρώντας ότι το σύγχρονο μουσείο και η
ανάγκη να προσελκύσει ένα πιο διευρυμένο κοινό το οδηγούν να αναθεω-
ρεί παρόντα μοντέλα εξήγησης και ερμηνείας των συλλογών του, προτεί-
νουμε μια δημιουργική προσέγγιση των μουσειακών εκθεμάτων. Ειδικό-
τερα, η θεατρική προσέγγιση αποτελεί γόνιμο εκπαιδευτικό περιβάλλον
και μέσον ενδυνάμωσης της συνάντησης του μουσειακού αντικειμένου και
των επισκεπτών, τους οποίους εμπλέκει με τρόπο βιωματικό, μέσω θεατρι-
κών ρόλων, στην βαθιά κατανόηση του μουσειακού κόσμου, των αιτιωδών
σχέσεων και της συνολικής πραγματικότητας, η οποία βρίσκεται πίσω από
τα μουσειακά εκθέματα.

Article Details
  • Rubrik
  • Publishing partner
Downloads
Keine Nutzungsdaten vorhanden.
Literaturhinweise
Ελληνόγλωσση
Black, G. (2009). Το Ελκυστικό μουσείο. Μουσεία και επισκέπτες. Αθήνα: Εκδόσεις
Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς.
Γραμματάς, Θ. (2011). Η μνήμη του θεατή. Στο Θ. Γραμματάς (επιμ.), Εισαγωγή
στην Ιστορία και τη Θεωρία του θεάτρου (σσ. 173-195). Αθήνα: Εξάντας.
Γραμματάς, Θ. (2016). Το θέατρο ως πολιτισμικό φαινόμενο. Αθήνα: Παπαζήσης
Λαζαρίδου, Α. (2008). Η κινητικότητα των συλλογών. ILISSIA Περιοδική Έκδοση
για Θέματα Μουσείων. 2, 8-13.
MacDonald, S. (επιμ.) (2012). Μουσείο και μουσειακές σπουδές. Ένας πλήρης οδη-
γός. Αθήνα: Εκδόσεις Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς.
Νικονάνου, Ν. (επιμ.). (2015). Μουσειακή μάθηση και εμπειρία στον 21ο αιώνα.
Αθήνα: ΣΕΑΒ.
Παπαδόπoυλος, Σ. (2007). Με τη γλώσσα του θεάτρου. Η αξιοποίηση της διερευ-
νητικής δραματοποίησης στη διδασκαλία της γλώσσας. Αθήνα: Κέδρος.
Παπαδόπoυλος, Σ. (2010). Παιδαγωγική του Θεάτρου. Αθήνα: Αυτοέκδοση.
Pearce, S. (2002). Μουσεία, αντικείμενα, συλλογές. Μια πολιτισμική προσέγγιση.
Θεσσαλονίκη: Βάνιας.
Φιλιππουπολίτη, Α. (2015). Εκπαιδευτικές θεωρίες και Μουσειακή Μάθηση. Στο
Ν. Νικονάνου (επιμ.), Μουσειακή μάθηση και εμπειρία στον 21ο αιώνα. Αθήνα:
ΣΕΑΒ.
Φιλιππουπολίτη, Α. (2018). Πολιτιστικός εθνικισμός/πολιτιστικός διεθνισμός και
οικουμενικά μουσεία. Μια επισκόπηση θέσεων. Στο Μ. Κοντοχρήστου (επιμ.),
Διεθνές Γίγνεσθαι και Πολιτισμός. Προκλήσεις και Προοπτικές (σσ. 149-166).
Αθήνα: Σιδέρης.
Ξενόγλωσση
Βennett, S. (2012). Theater and Museums. New York: Palgrave.
Bridal, Τ. (2004). Exploring Museum Theatre, U.S: Lanham.
Filippoupoliti Α. & S. Sylaiou (eds). (2015). Creative Synergies and Pedagogic Innovations
in Multicultural Contexts, Museum & Society special issue: Museum
Education Today 13(2).
Gleni, Ch. & Papadopoulos, S. (2010). When Drama Animator meets Inter-cultural
Teacher: Pedagogy of Communicative Globalism and Inclusion. In P. Mata
(ed.), Malta International Conference electronic Proceedings (16-18.9.2010):
Intercultural education as a project for social transformation. Linking theory and
practice towards equity and social justice (pp. 138-152). Mdna-Malta: International
Association of Intercultural Education / Inter Network.
Heathcote, D. & Herbert, P. (1985). A Drama of Learning: Mantle of the Expert.
Theory Into Practice, 24 (3), 173-180.
Heathcote, D. & Bolton, G. (1995). Drama for Learning, Dorothy Heathcote’s
Mantle of the Expert Approach to Education. Portsmouth: Heinemann.
Karagianni, L. Α. & Papadopoulos, S. (2019). Museum Experience through Inquiry
Drama, National Drama Research 10(1).
Neelands, J. (1996). Reflections from Ivory Tower: Towards an Interactive Research
Paradigm. Στο Ph. Taylor (Ed.), Researching Drama and Arts Education.
Paradigms and Possibilities (σσ. 156-166). London: Falmer Press.
O’Toole, J. (1992). The Process of Drama: Negotiating Art and Meaning. London:
Routledge.
Pettersson, S. (2010). Hagedorn-Saupe, M., Jyrkkiö, T. & Weij A. et al., Encouraging
Collections Mobility – A way forward for museums in Europe. Διαθέσιμο στο: