Άπειρο και δικαιοσύνη στη φυσική φιλοσοφία του Αναξίμανδρου
Περίληψη
Περιεχόμενο της φυσικής φιλοσοφίας που εισηγούνται οι Ίωνες φι-
λόσοφοι Θαλής, Αναξίμανδρος και Αναξιμένης κατά τον 6ο αιώνα
π.Χ., είναι η εξήγηση της αρχής, της σύστασης και της λειτουργίας
του κόσμου. Το ερώτημα, όμως, αυτό, για πρώτη φορά στην ιστορία του
ανθρώπινου στοχασμού, δεν απαντάται με βάση τις προηγούμενες μαγι-
κές, θεοκρατικές και μεταφυσικές αντιλήψεις, αλλά με βάση τη θεώρηση
ότι ο κόσμος είναι αποτέλεσμα της ύλης, της υλικής μάζας (Guthrie, 2000).
Η υιοθέτηση μιας νέας κοσμοαντίληψης και η, σ’ έναν βαθμό, μετάβαση
από τον μύθο στον λόγο πραγματοποιείται από τους τρεις Μιλήσιους και
θεωρείται επαναστατική για τα κοσμολογικά και επιστημονικά δεδομένα
της εποχής (Kirk - Raven - Schofield, 1988; Πόππερ, 1980; Popper, 2002).
Πρώτος ο Θαλής, υποθέτει ότι το ένα και μοναδικό στοιχείο στο οποίο
μπορεί να αναχθεί ο υλικός κόσμος είναι το νερό (ύδωρ). Ο Αναξίμανδρος
στη συνέχεια εξηγεί την αρχή του κόσμου εκκινώντας από το ἄπειρον. Το
ἄπειρον, κατά τον Αναξίμανδρο, είναι απροσδιόριστο, είναι αγέννητο και
άφθαρτο, και αιώνια κινείται. Κατά τον Αριστοτέλη (Φυσ. Α 4, 187 a 20) το
άπειρο ορίζεται σαν ένα είδος σύνθετου σώματος ή ενός μείγματος, από το
οποίο εξαιτίας της αιώνιας κίνησής του (Σιμπλίκιος, εις Φυσ. 24, 21) εκπηγά-
ζουν ή αποσπώνται (:εκκρίνεσθαι) τα αντίθετα στοιχεία. Με την περιγραφή
της διαδικασίας του διαρκούς αποχωρισμού και της γέννησης των φυσικών
στοιχείων ο Αναξίμανδρος επιχειρεί την μηχανική ερμηνεία της κίνησης των
άστρων, μπορώντας έτσι να θεωρηθεί ως ο πρώτος Έλληνας που διατύπωσε
την θεωρία της γένεσης του πλανητικού συστήματος (Κορδάτος, 1972 5η).
Η εξήγηση του κόσμου εκκινώντας από το άπειρον αποτελεί την αρχή δια-
τήρησης της ύλης (A.L. Lavoisier) και, όπως διαπιστώθηκε στον 20ό αιώνα,
της ενέργειας (Σταμάτης, 1966), ή, καλύτερα, κατά τον Ξενοφώντα Μουσά,
της «υλοενέργειας», δηλαδή ύλης και ενέργειας μαζί.
Ο Αναξίμανδρος προτείνει το άπειρο ως πρωταρχική ουσία του κόσμου
ή ως αρχική κοσμολογική ύλη, ενώ παράλληλα περιγράφει την αρχική
μορφή της γης και των εμψύχων που είναι πάνω στην γη, παραδεχόμενος
την αυτόματη γένεση (Seligman, 1962; Solomon - Higgins, 1996, Τσέλλερ
- Νέστλε, 1980; Gadamer, 1996); Όλα τα στοιχεία στην φύση είναι αντιμα-
χόμενα μεταξύ τους, πεπερασμένα στον χώρο και τον χρόνο. Οι ερμηνείες
που αφορούν στο μοναδικό σωζόμενο απόσπασμα του Αναξίμανδρου, περί
του απείρου και περί της δίκης των όντων, ξεπερνούν το κοσμικό του νόη-
μα, αποδίδοντάς του, ιδίως ο Nitzsche (Νίτσε, 2013), το νόημα της συμπα-
ντικής δικαιοσύνης (Σιμπλίκιος, Φυσ. 24, 18, Diels, Δοξογρ. 476, Nitzsche,
1956 ΙΙΙ, Legrand, 1970, Βέϊκος, 1991, Λιαντίνης, 1984, Γογγάκη, 2018).
Στο νέο μοντέλο κοσμογονικής αλλαγής που εισάγει ο Αναξίμανδρος συ-
σχετίζει την συνεχή διαμάχη και την εναλλαγή των αντίθετων ουσιών με
το δίκαιο και την αδικία που υπάρχει στην ανθρώπινη κοινωνία (Popper,
1998 2nd, Magee, 2000, Graham, 2006). Η συμπαντική επανόρθωση είναι
βεβαία. Ίσως όχι σε κάποια προκαθορισμένη στιγμή, αλλά όταν έρθει το
(αναγκαίο) πλήρωμα του χρόνου. Αναπόφευκτα, επομένως, αργά ή γρήγο-
ρα, αποδίδεται δικαιοσύνη στον κόσμο και η αδικία τιμωρείται.
Λεπτομέρειες άρθρου
- Πώς να δημιουργήσετε Αναφορές
-
Γογγάκη Κ. (2019). Άπειρο και δικαιοσύνη στη φυσική φιλοσοφία του Αναξίμανδρου. Epistēmēs Metron Logos, (2), 47–59. https://doi.org/10.12681/eml.20571
- Ενότητα
- Φορέας Έκδοσης
Αυτή η εργασία είναι αδειοδοτημένη υπό το CC Αναφορά Δημιουργού – Μη Εμπορική Χρήση 4.0.
Οι συγγραφείς των άρθρων που δημοσιεύονται στο περιοδικό διατηρούν τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας επί των άρθρων τους, δίνοντας στο περιοδικό το δικαίωμα της πρώτης δημοσίευσης.
Άρθρα που δημοσιεύονται στο περιοδικό διατίθενται με άδεια Creative Commons 4.0 Non Commercial και σύμφωνα με την άδεια μπορούν να χρησιμοποιούνται ελεύθερα, με αναφορά στο/στη συγγραφέα και στην πρώτη δημοσίευση για μη κερδοσκοπικούς σκοπούς.
Οι συγγραφείς μπορούν να καταθέσουν το άρθρο σε ιδρυματικό ή άλλο αποθετήριο ή/και να το δημοσιεύσουν σε άλλη έκδοση, με υποχρεωτική την αναφορά πρώτης δημοσίευσης στο EMΛ
Οι συγγραφείς ενθαρρύνονται να καταθέσουν σε αποθετήριο ή να δημοσιεύσουν την εργασία τους στο διαδίκτυο πριν ή κατά τη διαδικασία υποβολής και αξιολόγησής της.